Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door b_force »

Op diyaudio zijn een paar mensen nog veel dieper de materie ingegaan, incl (inmiddels honderden) praktische testen.

Uiteindelijk is het lastig om het praktische waarde geven.
Je komt dan al heel snel op allerlei "niche" keuzes uit die in zeer specifieke gevallen logisch zijn.
Of je lost 1 probleem op, maar krijgt er weer 3 voor terug etc etc
In veel gevallen volgt dan toch functie vorm.

Dan zijn soms andere praktische keuzes makkelijker.

Uiteindelijk blijft het allemaal de wet van behoud van ellende.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door Pjotr »

Thanks. Dat idee kreeg ik ook al een beetje. Br is prima voor een 3-weg waar je bij de pijp resonantie weg kunt blijven maar blijft een compromis met 2-weg.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door b_force »

Een traditionele 2-weg dat zowel laag als mid moet doen blijft sowieso altijd een compromis, linksom of rechtsom.

Al is het al door de intermodulatievervorming van de BL en Le als functie van de uitwijking.
Alle akoestische problemen komen daar dan nog eens bovenop.

Tenzij je meer naar een soort 2-weg FAST systeem gaat.
Echter krijg je dan weer andere soorten van "ellende" terug, zoals bv max belastbaarheid/ efficiëntie/gevoeligheid.
Als passieve kast sowieso niet heel makkelijk uit te voeren zonder potentie op de plank te laten liggen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik vraag mij af of er al eens serieus naar een Helmholtzabsorber is gekeken om de pijipresonantie op te lossen.
Werkt volgens mij ongeveer hetzelfde als de gaatjes rondom in het midden van de BRpijip.
De Helmhoktresonator is natuurlijk goed uit te rekenen.
Timmermans gebruikt de IHA tegenwoordig ook altijd bij TL's.
De uitvoeringsvorm kan verschillend zijn.
Misschien een simpele "doos" gemaakt van PVCbuis, die met berekend dun pijpje haaks op de BRpijip wordt aangesloten (gelijmd?) Uiteraard werkt de HA wel maar op 1 freq., maar dat is al heel wat. Desnoods zou je er ook 2 (of meer) kunnen toepassen...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”