BasWeergever-2: experimentele dubbelwandige 40L kast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JanRSmit

Re: BasWeergever-2: experimentele dubbelwandige 40L kast

Bericht door JanRSmit »

Het zou iets kunnen zijn om eens een proefopstelling te maken om toetsbaar te testen wat werkt en in welke mate.
Ik weet dat Wilson Audio zoiets heeft mbv een hamer met een sensor die de meting van de trilling in een paneel triggert als er met de hamer een klap op wordt gegeven.
Ik heb geprobeerd metingen te doen, maar een relatie tot elkaar en in een soort spl niet gelukt.
Tweety

Bericht door Tweety »

Met jouw discussie vraag ik me af waarom je niet eens testen doet met een mengsel van bv metselzand en houtlijm. Die zou je in oplopende mengverhouding met elkaar kunnen mengen. Uitgeharde D2 of D3 vertoont een rubberachtig gedrag. Hoe meer zand, hoe je meer naar steenachtig karakter gaat. Dat verloop zal door het verloop van elasticiteit en door toename van soortelijke massa een verloop in absortie, cq demping vertonen. Ik zou denken dat je daarmee kan afstemmen op freq gebied daar waar de je meeste demping denkt nodig te hebben. Prettige van houtlijm is dat het ook hecht op.. ahum hout. En met een D3 hoef je ook geen zorgen te maken over evt watergevoeligheid, variatie in luchtvochtigheid in je ruimte..
richard

Bericht door richard »

Of vullen met mastiek, al dan niet met vooromhulde steenslag. Esha Pertex of Pertex SE heeft een rubberachtige elastische consistentie.
Nadeel is dat je het tot > 180 graden moet opstoken. Je zou hiervoor een oude frituurpan kunnen opofferen.
https://www.esha.nl/producten/asfaltond ... gvullingen
Ragaman

Bericht door Ragaman »

Siliconenkit misschien? Blijft flexibel.

Interessant topic, ik luister al decennia lang naar een midrange (Visaton W100) in een afgeschuinde PVC-pijp met een zeshoekig triplex omhulsel, de tussenruimte gevuld met zand. Zwaar en inert dingetje, klinkt heel resonantievrij :)
Ik zat ook al te denken aan een zandgevuld omhulsel voor de baskast daaronder (een dr. Bailey TL) maar wat extra externe bracing is waarschijnlijk wel genoeg om de nog ietwat storende resonanties te dempen... een schuine brace op de achterkant van deze kast had al een enorm effect.

Succes met het project, ga ik volgen!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”