Vifa Korrect upgraden
Moderator: Beheerdersteam
Vifa Korrect upgraden
Sinds deze week ben ik in het bezit gekomen van een heel net gebouwd setje zelfbouwspeakers. De goede man had ze van zijn vader gekregen en wist niet wat het was. Na het verwijderen van de speakers kom ik erachter dat het een tweeweg is met een vifa 17-wp-200 voor het midden en laag en een vifa ht-200 voor het hoog. Ook zit er een heel net scheidingsfilter in met onder meer mundorf caps. Op het pcb van het filter staat Korrect.
De hele setup staat nu even tijdelijk zoals op onderstaande foto. Een audio-meubel is onderweg. De plankjes lijken op de speaker gelijmd. Graag zou ik deze verwijderen. Dat ik dan de bovenkant opnieuw moet afwerken dat begrijp ik. Maar iemand een idee hoe ik dat het beste met beleid eraf kan halen? Warm maken?
De speakers zijn professioneel gemaakt. De demping lijkt redelijk in orde, de poort is niet te lang, de randen van de woofer zijn heel en soepel en toch had ik iets meer body verwacht van deze luidspreker. Nu weet ik dat er volgens mij 3 versies van de Korrect geweest zijn en dat er ook nog een Korrect XT geweest is. Nu ben ik vooral benieuwd of er nog wat te upgraden valt waardoor met name het laag verbeterd. Het laag dat er nu is loopt aardig door, maar ik krijg steeds de neiging om op de loudness knop te duwen. En dat vind ik eigenlijk vloeken in de kerk, daarnaast wordt het geluid dan snel erg boomy. Budget is beperkt, ik heb deze speakers voor een zeer laag bedrag kunnen kopen. Dus het voelt niet juist om er voor 500 euro in te steken. Als er voor 200 euro veel winst te behalen is dan vind ik dat de moeite waard.
Dus concreet:
- zijn er upgrade-mogelijkheden zonder een compleet nieuwe speaker te bouwen?
- wat waren de verschillen tussen de verschillende uitvoeringen van de Korrect?
- hoe krijg ik dat stomme tafeltje eraf?
Als bron gebruik ik een Siemens 666 setje en een akai AP-Q60 draaitafel of een squeezebox duet die losless muziek afspeelt. Die laatste bron klinkt overigens weer iets beter dan de draaitafel op het gebied van laag en body. Dus ik moet mogelijk ook eens met een ander element gaan spelen.
De hele setup staat nu even tijdelijk zoals op onderstaande foto. Een audio-meubel is onderweg. De plankjes lijken op de speaker gelijmd. Graag zou ik deze verwijderen. Dat ik dan de bovenkant opnieuw moet afwerken dat begrijp ik. Maar iemand een idee hoe ik dat het beste met beleid eraf kan halen? Warm maken?
De speakers zijn professioneel gemaakt. De demping lijkt redelijk in orde, de poort is niet te lang, de randen van de woofer zijn heel en soepel en toch had ik iets meer body verwacht van deze luidspreker. Nu weet ik dat er volgens mij 3 versies van de Korrect geweest zijn en dat er ook nog een Korrect XT geweest is. Nu ben ik vooral benieuwd of er nog wat te upgraden valt waardoor met name het laag verbeterd. Het laag dat er nu is loopt aardig door, maar ik krijg steeds de neiging om op de loudness knop te duwen. En dat vind ik eigenlijk vloeken in de kerk, daarnaast wordt het geluid dan snel erg boomy. Budget is beperkt, ik heb deze speakers voor een zeer laag bedrag kunnen kopen. Dus het voelt niet juist om er voor 500 euro in te steken. Als er voor 200 euro veel winst te behalen is dan vind ik dat de moeite waard.
Dus concreet:
- zijn er upgrade-mogelijkheden zonder een compleet nieuwe speaker te bouwen?
- wat waren de verschillen tussen de verschillende uitvoeringen van de Korrect?
- hoe krijg ik dat stomme tafeltje eraf?
Als bron gebruik ik een Siemens 666 setje en een akai AP-Q60 draaitafel of een squeezebox duet die losless muziek afspeelt. Die laatste bron klinkt overigens weer iets beter dan de draaitafel op het gebied van laag en body. Dus ik moet mogelijk ook eens met een ander element gaan spelen.
Re: Vifa Korrect upgraden
Heb zelf in een ver verleden een Korrect gehad en nooit het gevoel gehad van een tekort aan bas of body .
Welke versterker gebruik je ?
Welke versterker gebruik je ?
Re: Vifa Korrect upgraden
Ik gebruik een Siemens RP666 als voorversterker en een Siemens RE666 als eindversterker. 60 watt RMS volgens de specs. Kan me ook voorstellen dat er door de leeftijd wat zaken niet meer fris zijn alhoewel het geheel er zeer netjes uitziet en de randen van de woofers nog erg flexibel zijn.
Re: Vifa Korrect upgraden
Dat zou kunnen, helaas kan ik nergens de schema's vinden van deze speakers. Maar volgens mij was de XT met de 300 tweeter.
Re: Vifa Korrect upgraden
Misschien kun je die plankjes met een frees verwijderen. Een freesje met lager, welke dan over de omtrek van de speaker loopt. Vlak je de boel mooi mee af. Wel ff kijken of dat rondom mogelijk is.
Re: Vifa Korrect upgraden
Kun je zien hoe het plankje is bevestigd? Lijm, of schroeven van binnen uit?
Is de kast van massief hout of gefineerd?
Frezen zou kunnen met geleider. Of je stelt de frees net iets minder diep dan de dikte van het plankje en freest het meeste vlees weg.
De laatste mm zou je er dan met een scherpe beitel van af kunnen steken. Of met water/oplosmiddel naargelang de soort lijm of materiaal van de kast.
Is de kast van massief hout of gefineerd?
Frezen zou kunnen met geleider. Of je stelt de frees net iets minder diep dan de dikte van het plankje en freest het meeste vlees weg.
De laatste mm zou je er dan met een scherpe beitel van af kunnen steken. Of met water/oplosmiddel naargelang de soort lijm of materiaal van de kast.
Re: Vifa Korrect upgraden
De kast is van gefineerd mdf, het plankje lijkt massief eiken te zijn wat erop gelijmd is. Helaas heb ik geen frees in mijn bezit, vandaar dat ik dacht aan verwarmen met een verfadbrander ofzo om te kijken of de lijm dan los komt.
Als ik het zo lees dan toch maar kijken of ik ergens een frees kan lenen. Enige nadeel is dat er een kleine spleet tussen het plankje en de kast zit. Dat moet ik dan gaan vullen denk ik.
Als ik het zo lees dan toch maar kijken of ik ergens een frees kan lenen. Enige nadeel is dat er een kleine spleet tussen het plankje en de kast zit. Dat moet ik dan gaan vullen denk ik.
Re: Vifa Korrect upgraden
Of juist nog accentueren, want onderaan heb je ook een spleet en dan een "plankje"...Enige nadeel is dat er een kleine spleet tussen het plankje en de kast zit. Dat moet ik dan gaan vullen denk ik.
Re: Vifa Korrect upgraden
De 17WP’s zou ik toch checken. Heb er geen honderden in de vingers gehad, maar alle oudere units waren toch aangetast door verharde rolranden. Ze horen echt heel soepel te zijn. Een impedantiemeting zou je meer kunnen vertellen.
Re: Vifa Korrect upgraden
Ja dat kan zeker ook.
Is dat iets wat ik zelf kan doen met een multimeter? Of moet dat met specialistische apparatuur, wat ik lees is dat je de impedantie op 1 khz moet meten. En is er dan een woofer waarmee ik deze kan vervangen waarbij van te voren ook bekend is wat er aan het filter veranderd moet worden? Solderen enzo is voor mij geen enkel probleem. Een speaker meten daarentegen
Re: Vifa Korrect upgraden
Verharde rolronden kun je weer soepel kijgen met OKEwax voor de auto.
Dik aanbrengen, dag laten zitten en dan voorzichtig wat niet is ingetrokken weg poetsen.
Helpt voor ~3-4 jaar daarna weer doen.
Dik aanbrengen, dag laten zitten en dan voorzichtig wat niet is ingetrokken weg poetsen.
Helpt voor ~3-4 jaar daarna weer doen.
Re: Vifa Korrect upgraden
Een waf plankje voor een plantje, geniaal 
(Ik ontdek ineens een heel nieuw voordeel aan mijn lx mini's
)
Zonder gekheid, probeer er eens flink aan te trekken en kijk of er heel iets van flexibiliteit in de verbinding zit. Zo ja dan zou het dubbelzijdige (tapijt)tape kunnen zijn. Die krijg je los door wat IPA in de kier te laten lopen, in laten werken en kracht erop houden. Kan ook siliconen kit zijn. Dan op spanning zetten met een wigje, lang dun mes er tussen en zagen.
De vraag is dan wel hoe je de bovenkant aantreft. Dan is het plankje op maat frezen zo gek nog niet misschien.
Voor je gaat frezen goed checken dat er geen schroeven of spijkers in zitten. Kijk ook even of er niets aan de binnen zijde te zien is.
Impedantie meting kan je doen met REW en een weerstandje. Zie https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... ement.html
(Ik ontdek ineens een heel nieuw voordeel aan mijn lx mini's
Zonder gekheid, probeer er eens flink aan te trekken en kijk of er heel iets van flexibiliteit in de verbinding zit. Zo ja dan zou het dubbelzijdige (tapijt)tape kunnen zijn. Die krijg je los door wat IPA in de kier te laten lopen, in laten werken en kracht erop houden. Kan ook siliconen kit zijn. Dan op spanning zetten met een wigje, lang dun mes er tussen en zagen.
De vraag is dan wel hoe je de bovenkant aantreft. Dan is het plankje op maat frezen zo gek nog niet misschien.
Voor je gaat frezen goed checken dat er geen schroeven of spijkers in zitten. Kijk ook even of er niets aan de binnen zijde te zien is.
Impedantie meting kan je doen met REW en een weerstandje. Zie https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... ement.html
Re: Vifa Korrect upgraden
Ik verwacht dat je al een flinke verbetering hebt als dat plankje eraf is.
De hoge tonen zouden beperkt kunnen worden als de ferrofluid in de tweeter is uitgedroogd. Dat kan je eventueel vervangen. Dat de lage tonen niet naar wens zijn, zou aan staande golven in je kamer kunnen liggen. Daarvoor kan je bijvoorbeeld corrigeren met een DSP (MiniDSP, Audyssey, Dirac Live, op de pc het gratis Equalizer APO, op je telefoon de betaalde versie van Poweramp). Met een DSP kan je het geluid tevens naar smaak afstellen.
Je noemt dat je de filters hebt bekeken. Zitten er electrolytische condensatoren op? Zo ja, dan kan je nameten of die nog binnen hun specificatie vallen.
De hoge tonen zouden beperkt kunnen worden als de ferrofluid in de tweeter is uitgedroogd. Dat kan je eventueel vervangen. Dat de lage tonen niet naar wens zijn, zou aan staande golven in je kamer kunnen liggen. Daarvoor kan je bijvoorbeeld corrigeren met een DSP (MiniDSP, Audyssey, Dirac Live, op de pc het gratis Equalizer APO, op je telefoon de betaalde versie van Poweramp). Met een DSP kan je het geluid tevens naar smaak afstellen.
Je noemt dat je de filters hebt bekeken. Zitten er electrolytische condensatoren op? Zo ja, dan kan je nameten of die nog binnen hun specificatie vallen.
Re: Vifa Korrect upgraden
Dat ferrofluid bij Vifa tweeters uitdroogt, heb ik dan weer minder ervaren. Ik heb hier nog oude supronyl domes liggen uit halverwege jaren ‘80 die het (in elk geval een paar jaar geleden) nog prima deden. En dito vwb een oud paartje D20’s (HT200). Maar ik geloof ook niet dat daar het probleem zat. Deze Korrekt had ook wel een beetje fris afgestemd hoog als ik het me goed herinner.
Re: Vifa Korrect upgraden
Ik heb de Korrekt ook heel erg lang in gebruik gehad (of eigenlijk de impulse in een korrekt-kast dus met fijnere tweeter en iets fijner afgestemd filter).
Als laag het voornaamste is wat je wilt verbeteren, dan hoef je niet verder te zoeken: dat doet ie namelijk niet echt heel serieus. Onder de 40 a 50'ish Hz raakt de koek toch echt wel op. Verder wel echt een fijn ding hoor, absoluut niet verkeerd bedoeld!
Verder sluit ik me bij bovenstaand aan: ik kan me niet voorstellen dat die 17wp-randen NIET verdroogd zijn inmiddels. Ik heb er vele gezien, en eigenlijk zonder uitzondering allen hard geworden inmiddels.
Ik herinner me nog dat deze korrekt een extreem kort baspoortje had van 3-4 cm ofzo, en dus ook nogal een hoge afstemming. In veel interieurs (mijn mening) pakt een ruime 10cm beter uit : meer dieper laag, en minder boenkieboenkie. Maar verwacht geen wonderen.
Ik zie de xt genoemd : dat is een totaal ander ding. Andere mid, tweet, filter, kast. Zie bijvoorbeeld ook https://www2.audiokit.it/ITAENG/KitDiff ... ect-XT.htm
Als laag het voornaamste is wat je wilt verbeteren, dan hoef je niet verder te zoeken: dat doet ie namelijk niet echt heel serieus. Onder de 40 a 50'ish Hz raakt de koek toch echt wel op. Verder wel echt een fijn ding hoor, absoluut niet verkeerd bedoeld!
Verder sluit ik me bij bovenstaand aan: ik kan me niet voorstellen dat die 17wp-randen NIET verdroogd zijn inmiddels. Ik heb er vele gezien, en eigenlijk zonder uitzondering allen hard geworden inmiddels.
Ik herinner me nog dat deze korrekt een extreem kort baspoortje had van 3-4 cm ofzo, en dus ook nogal een hoge afstemming. In veel interieurs (mijn mening) pakt een ruime 10cm beter uit : meer dieper laag, en minder boenkieboenkie. Maar verwacht geen wonderen.
Ik zie de xt genoemd : dat is een totaal ander ding. Andere mid, tweet, filter, kast. Zie bijvoorbeeld ook https://www2.audiokit.it/ITAENG/KitDiff ... ect-XT.htm
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 471
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Vifa Korrect upgraden
Nou, 25+ jaar oude Vifa HT 275 D2 tweeters, waarvan we er veel hebben gebruikt en die we nu weer tegenkomen omdat mensen vragen om speakers op te knappen, behoeven vaak wel nieuwe FF.markbakk schreef: ↑do 23 jan 2025, 19:08Dat ferrofluid bij Vifa tweeters uitdroogt, heb ik dan weer minder ervaren. Ik heb hier nog oude supronyl domes liggen uit halverwege jaren ‘80 die het (in elk geval een paar jaar geleden) nog prima deden. En dito vwb een oud paartje D20’s (HT200). Maar ik geloof ook niet dat daar het probleem zat. Deze Korrekt had ook wel een beetje fris afgestemd hoog als ik het me goed herinner.
Net zoals van de 17 en 13 cm Vifa's eigenlijk altijd de surround aan vervanging toe is.
We kregen 25 jaar geleden, toen we 's winters buiten (toen waren we nog zo zot) aan een bandpass aan het meten waren, rare waarden als we een stel vifa 17cm gebruikten. We merkten dat wanneer we ze in de diepvries stopten de fs heel hoog werd, terwijl een 21 cm (of een pro 18") dat niet had. Van die dingen die als ze koud worden een hoge fs krijgen moet altijd de surround worden vervangen.
Ik zou, als ik de topicstarter was, overwegen om een usb geluidskaartje en een microfoon te kopen zodat hij kan meten/zien wat er aan de hand is. Dat kost minder dan 200 euro en als je weet wat je moet doen is aanpassen sowieso goedkoper, en die apparatuur verkoop je eventueel weer als je klaar bent, of je raakt verslaafd, wat ook leuk is.
Re: Vifa Korrect upgraden
Kan hier ongemerkt gebeuren... En dan is het te laat....
Re: Vifa Korrect upgraden
Allereerst allen dank voor het meedenken. In de afgelopen dagen heb ik wat lopen pielen:
- de plankjes zijn eraf. Eerst geprobeerd met een klein dun stanleymes rondom de kit door te snijden. Maar dat schoot voor geen meter op. Toen de stoute schoenen aangetrokken en met de zijkant van een hamer omhoog geslagen tegen het plankje aan, na
enkele stevige tikken vloog het plankje los. Het zat met bisonkit vast. Op 1 speaker zaten wat kitresten. De andere speaker kwam helaas niet zo ongeschonden uit de strijd, de kit had in het midden een stuk fineer meegenomen. Nu heb ik het fineer losgemaakt met een strijkbout en toen afgestoken en de lijm eraf geschuurd met korrel 220. Hij staat nu in de grondverf en ik heb besloten dat ik de bovenkant voor nu hoogglans zwart ga verven. Jammer van het fineer, maar die plankjes was geen porum.
- de speakers, ja ik vermoed dat ik dan de eerste vifa 17-wp-200 heb die echt soepele randen hebben na al die jaren. Of ze zijn al een keer gerepareerd natuurlijk. In het hoog mis ik eigenlijk niets, ja het had iets sprankelender gekund, maar al lezend is dat denk ik een beetje een producteigenschap van de ht200.
- baspoort, dit vind ik een interessante. Nu zijn ze 6,5 cm lang. Als ik ze eruit haal dan gaat het een stuk minder prettig klinken. Ik heb dus nieuwe besteld en ga bovengenoemde tip eens proberen en ze iets langer maken. De originele bewaar ik dan.
- het geluid, het grootste probleem was de bron. De platenspeler van mijn pa (Akai AP-Q60) heeft waarschijnlijk nog steeds zijn eerste, originele naald. En dat geeft een geluid dat wat dunnetjes is en een hele lage output. Na het proberen van andere bronnen wordt de behoefte om de loudness knop in te drukken veel minder. Dat de Korrect niet heel ver doorloopt in het laag onderschrijf ik. Maar het is al stukken beter.
- meetapparatuur kopen lijkt me leuk, maar dat alles samen is duurder dan het setje dat ik nu heb staan. Maar mogelijk dat ik me daar toch een keer aan ga wagen.
- de plankjes zijn eraf. Eerst geprobeerd met een klein dun stanleymes rondom de kit door te snijden. Maar dat schoot voor geen meter op. Toen de stoute schoenen aangetrokken en met de zijkant van een hamer omhoog geslagen tegen het plankje aan, na
enkele stevige tikken vloog het plankje los. Het zat met bisonkit vast. Op 1 speaker zaten wat kitresten. De andere speaker kwam helaas niet zo ongeschonden uit de strijd, de kit had in het midden een stuk fineer meegenomen. Nu heb ik het fineer losgemaakt met een strijkbout en toen afgestoken en de lijm eraf geschuurd met korrel 220. Hij staat nu in de grondverf en ik heb besloten dat ik de bovenkant voor nu hoogglans zwart ga verven. Jammer van het fineer, maar die plankjes was geen porum.
- de speakers, ja ik vermoed dat ik dan de eerste vifa 17-wp-200 heb die echt soepele randen hebben na al die jaren. Of ze zijn al een keer gerepareerd natuurlijk. In het hoog mis ik eigenlijk niets, ja het had iets sprankelender gekund, maar al lezend is dat denk ik een beetje een producteigenschap van de ht200.
- baspoort, dit vind ik een interessante. Nu zijn ze 6,5 cm lang. Als ik ze eruit haal dan gaat het een stuk minder prettig klinken. Ik heb dus nieuwe besteld en ga bovengenoemde tip eens proberen en ze iets langer maken. De originele bewaar ik dan.
- het geluid, het grootste probleem was de bron. De platenspeler van mijn pa (Akai AP-Q60) heeft waarschijnlijk nog steeds zijn eerste, originele naald. En dat geeft een geluid dat wat dunnetjes is en een hele lage output. Na het proberen van andere bronnen wordt de behoefte om de loudness knop in te drukken veel minder. Dat de Korrect niet heel ver doorloopt in het laag onderschrijf ik. Maar het is al stukken beter.
- meetapparatuur kopen lijkt me leuk, maar dat alles samen is duurder dan het setje dat ik nu heb staan. Maar mogelijk dat ik me daar toch een keer aan ga wagen.
Re: Vifa Korrect upgraden
Goed bezig hoor. Die units waren echt heel goed in hun tijd en kunnen m.i. nog best mee. De tweeter was een ondergewaardeerd ding en kwam je weinig tegen, behalve dus in de Korrekt. En daarvan gingen er massa’s over de toonbank.
Re: Vifa Korrect upgraden
Daar zit een element, oorspronkelijk van AT, in. Wellicht vervangen door een AT VM95e, Kost niet de hoofdprijs. Hoge tonen weergave zal daar vast van opknappen.
Re: Vifa Korrect upgraden
Er zit een Akai RS-90 in, volgens mij zijn die ook origineel meegeleverd. Dank voor de upgrade-tip!
