Thorens TD-165

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Thorens TD-165

Bericht door Pjotr »

Thiez gaat er steeds meer lol in krijgen :D Eigenlijk is er geen test LP waar alles op staat wat je nodig hebt. De twee belangrijkste zijn de HFN test record en de Analog Productions test record. Beide vullen elkaar goed aan maar overlappen ook deels:

http://www.amazon.com/HiFi-News-Test-Pr ... B00KMCL1PE
http://www.amazon.com/Ultimate-Analogue ... B001GBA71Y
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Thorens TD-165

Bericht door hannesie »

Als het goed is heb ik hier ook nog een test LP staan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Thorens TD-165

Bericht door hannesie »

Helaas, het was niet een testplaat voor draaitafels. :oops:
IMG_20160114_201301692 (2).jpg
Thiez
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 20:18

Re: Thorens TD-165

Bericht door Thiez »

Pjotr schreef:
Thiez gaat er steeds meer lol in krijgen :D Eigenlijk is er geen test LP waar alles op staat wat je nodig hebt. De twee belangrijkste zijn de HFN test record en de Analog Productions test record. Beide vullen elkaar goed aan maar overlappen ook deels:

http://www.amazon.com/HiFi-News-Test-Pr ... B00KMCL1PE
http://www.amazon.com/Ultimate-Analogue ... B001GBA71Y
Ik ga er zeker lol in krijgen ;) Gelukkig nog geen andere hobbies die veel tijd en geld kosten..... haha.


De rest bedankt voor het meekijken en meedenken voor testlp's. Toch maar een keer investeren in de hifi news lp denk ik, deze wordt toch overal wel als beste aangeraden.
Thiez
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 20:18

Re: Thorens TD-165

Bericht door Thiez »

Zojuist een telefoontje gekregen dat mijn nieuwe stofkap klaarligt :D en een appje van onze metaalbewerker dat mijn aluminium voetjes klaar zijn. Ik vind het nu al een goed begin van de week, en dan moet ik de spullen nog gaan halen.

Foto's volgen z.s.m.!
Thiez
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 20:18

Re: Thorens TD-165

Bericht door Thiez »

Het resultaat!!
Bijlagen
20160126_163044.jpg
20160126_162148.jpg
20160126_162115.jpg
20160126_162134.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Thorens TD-165

Bericht door SARK »

Dat ziet er heel netjes uit allemaal .... heb je nu standaard o-ringen gebruikt voor die alu-voetjes en is de kap voorzien van scharnieren of staat 'ie er los op :?:
Thiez
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 20:18

Re: Thorens TD-165

Bericht door Thiez »

Ja ik heb voetjes op maat laten draaien en daar een gewone o-ring ingelegd. Op de foto ligt de ring er nog iets op maar die is na het inpersen nog iets verdiept gekomen. Steekt nog 1,5mm uit ofxo.

De kap staat er los op zonder scharnieren. Ik vind dit persoonlijk fijner dan een scharnierkap.
Bijlagen
IMG-20160122-WA0005.jpg
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Thorens TD-165

Bericht door TTS »

Marp schreef: zo 20 dec 2015, 16:56
Thiez schreef:
.....of de waardes kloppen? En is het goed om de componenten preventief en keer te vernieuwen?
2,5nF: keramische condensator die over de schakelaar is geplaatst om inschakelklikken via het lichtnet te voorkomen. De waarde is niet kritisch en varieert in de praktijk. In vroege platenspelers van Thorens ontbreekt deze zelfs wel eens. Kan dus blijven zitten.

0,15uF: de motor is 2-polig. Deze condensator verzorgt de benodigde faseverschuiving voor 1 van de 2 polen. In de praktijk is door Thorens zowel 0,15 als 0,33 µF gebruikt. Kan ook blijven zitten.

10K: dit is een voorschakelweerstand om de motor op 220V te laten draaien. Hiervoor kwam ik geen andere waarde dan 5,6K tegen. Wel had iemand op vinylengine.com te maken met een verbrand exemplaar. Misschien is dat hier ook gebeurd en heeft de eigenaar een hogere waarde genomen omdat we tegenwoordig met 230V werken. Gezien de tolerantie van de weerstand zou dat eigenlijk niet problematisch mogen zijn, of het moet zijn dat hij met een 10% lagere waarde net op het randje van het toelaatbare komt.

Voor de zekerheid zou je de draadgewonden weerstand kunnen vervangen door een 5,6K exemplaar van 10 Watt i.p.v. 5 Watt. De motor blijft dan wat krachtiger, waarbij ik ervan uitga dat deze nog standaard is.
IMG_20250118_143945_091~2.jpg
Als ik het goed lees, is bij mijn TD165 een 3W exemplaar gemonteerd, welke het niet heeft overleefd. Motor van speler start/draait momenteel niet. De bedrading is ook te warm geworden, die moet ik dus ook even checken. Condensator meet, in de schakeling gemonteerd, zo goed. Kunnen er nog andere aandachtspunten zijn die gecheckt moeten worden, omdat de motor niet wil draaien? Of heb ik de oorzaak zo wel gevonden? Schakelaar functioneert goed. Motorwikkelingen genereren beide een spanning wanneer ik de as draai.... Bedrading is nog goed. Ik hoop dat ik met vervangen van deze weerstand het probleem heb opgelost.
Helaas zijn weerstanden als deze bij de plaatselijke electronica boer niet voorradig...

Overigens mist er ook 1 van de 3 schroefjes van de motor ophanging..
Plaats reactie