Vinyl cutting
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Vinyl cutting
Leuk filmpje:
Hier zie je waarom er verschil zit in een master voor vinyl en digitale media. En daarmee ook het klankverschil.
Hier zie je waarom er verschil zit in een master voor vinyl en digitale media. En daarmee ook het klankverschil.
Re: Vinyl cutting
I.d.d. de dynamiek van vinyl past gewoon beter bij het menselijk gehoor. Is al een oud verhaal. Al zie ik tegenwoordig toch dat zelfs de meest fanatieke vinylvreters zijn overgegaan tot streamen... 
Mooi stukje en de bevlogenheid waar mee Miles Showell een master maakt lijkt me erg goed.
De methode van Geoff spreekt me dan weer minder aan.
Het geeft ook wel aan waarom sommige opnames zo veel beter zijn op vinyl.
Maar dus niet elke persing geld dat voor de kennis en kunde van de master engineer is gewoon erg bepalend.
De methode van Geoff spreekt me dan weer minder aan.
Het geeft ook wel aan waarom sommige opnames zo veel beter zijn op vinyl.
Maar dus niet elke persing geld dat voor de kennis en kunde van de master engineer is gewoon erg bepalend.
Mooie illustratie ook waarom dezelfde albums geperst op diverse verschillende locaties in de wereld verschillend klinken: Niet de matrijzen gingen de wereld rond maar tapekopieën.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat was vroeger zo, tegenwoordig zijn het dermate kleine aantallen dat een persing alleen nog maar in 1 fabriek gebeurt.
Joh? Denk ook niet dat er vandaag de dag nog geluidstape de wereld rond zou vliegen voor dat doel 
Nee hè, niet weer over kabels beginnen. Daar zijn al diverse topics zonder einde over 
Als die klojo’s nou eens net zoveel aandacht gaven aan de digitale opname. Ze doen het tegendeel. Ze verprutsen bewust de digitale opname zodat die zo hard mogelijk klinkt. En bij vinyl doen ze hun best om het zo zuiver mogelijk te laten klinken. Bizar.
Dat kunnen ze wel en weten ze ook. Maar higher up wil dat anders, omdat ze denken dat daar de winst in geld te behalen is. Willen wij dus een beter geluid, zullen we moeten volgen wat er gebeurd en ons koopgedrag daarop aanpassen. En juist dat is wat ik wil leren.
Gelukkig zijn er ook genoeg digitale opnames die wel goed zijn gedaan en supergoed klinken.
En helaas kan ik het koopgedrag van de massa niet veranderen...
Dus is het een kwestie van zoeken naar de mooie opnames van goede artiesten.
En helaas kan ik het koopgedrag van de massa niet veranderen...
Dus is het een kwestie van zoeken naar de mooie opnames van goede artiesten.
Je moet bijna verschillende dragers van een opname met elkaar vergelijken om daar de beste uit te halen.
Dat kan Vinyl zijn maar ook een CD opname.
En dan ook nog binnen de releases zit er ook nog verschil.
Wat mij opvalt is dat voornamelijk de oudere releases vaak beter klinken dan de nieuwe remasters.
ook op cd is dat het geval. Daar kan ook nog behoorlijk wat verschil in zitten.
Dat kan Vinyl zijn maar ook een CD opname.
En dan ook nog binnen de releases zit er ook nog verschil.
Wat mij opvalt is dat voornamelijk de oudere releases vaak beter klinken dan de nieuwe remasters.
ook op cd is dat het geval. Daar kan ook nog behoorlijk wat verschil in zitten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Trio filmpjes waar een paar dingen duidelijk worden:
Veel kijkplezier op deze zondag.
Veel kijkplezier op deze zondag.