"This is a small manual for Hornresp."
TQWT voor field coil driver
Moderator: Beheerdersteam
Re: TQWT voor field coil driver
Ok, ik heb wat demping aan segment 3 toegevoegd, waardoor de hogere frequencies niet meer, of iig minder uit de hoornmond komen. Dat heeft effect op het fasegedrag. De grijze lijnen is hoe het eerst was. Output gecombineerd Fasegedrag gecombineerd Fase driver Fase poort
Laatst gewijzigd door MickRS op zo 12 jan 2025, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: TQWT voor field coil driver
Klopt, het laat je i.i.g. zien waar de diverse knopjes zitten en wat ze doen. Wat het resultaat wordt bepaal je zelf. Veel is wel slim en logisch maar ligt niet voor de hand. Net als met auto leren rijden
Het is geen lesboek... Het blijft, net als AJHorn en de MK-sheets, een lumped element model met de nodige beperkingen.
Re: TQWT voor field coil driver
Voor dit project misschien mosterd na de maaltijd, maar toch wat opmerkingen±
Een conische hoorn gaat uit van vier uitlopende zijden. Wanneer je twee rechte zijden hebt, is daar geen sprake meer van en moet je de parabolische expansie/hoornvorm kiezen. Daar ga je denk ik wel wat verschil van zien in de simulaties.
In de wizard zie ik dat je optie manual aan hebt staan. Als je daar op dubbelklikt, dan wordt dat auto. Je kunt dan de driver locatie verschuiven en hornresp zorgt dan voor de aanpassing van de doorsnede op de driver locatie. Als je manual gebruikt, dan schuif je steeds de doorsnede mee en krijg je die knik in je pijp.
Ik kan niet zien of je een "path" hebt ingegeven, een eventueel verschil tussen positie van de driver en de "hoornmond". Dat is wel interessant om mee te spelen, dat lost al veel kleine piekjes en dipjes op en maakt misschien verschil in keuzes die je maakt in de hoeveelheid demping.
Een Voigtpijp is inderdaad een soort hoorn, in de zin dat een lijn/pijp met expansie een hoorn is. Specifiek een Voigtpijp is een specifieke afstemming die ooit bedacht is door Paul Voigt. Zodra je gaat schuiven met de driver-positie enz is het technisch gesproken geen voigtpijp meer. Overigens geen reden om dat niet te doen! Voigt heeft belangrijke en succesvolle concepten bedacht, ongelovelijk gezien de kinderschoenen waarin de techniek stond, zijn gebrek aan tools als hornresp enz. Hij zou zeker met hornresp elk ontwerpt tot in de puntjes en dus individueel afstemmen.
Een gevouwen Voigtpijp is eigenlijk beter dan een rechte, omdat de bocht van 180 graden verstorend werkt voor hogere, en minder voor lagere frequenties. Bernd Timmermans gebruikt hetzelfde principe in zijn Fuzzy TL, Olson was eerder met zijn hoekige backloaded hoorns.
Een conische hoorn gaat uit van vier uitlopende zijden. Wanneer je twee rechte zijden hebt, is daar geen sprake meer van en moet je de parabolische expansie/hoornvorm kiezen. Daar ga je denk ik wel wat verschil van zien in de simulaties.
In de wizard zie ik dat je optie manual aan hebt staan. Als je daar op dubbelklikt, dan wordt dat auto. Je kunt dan de driver locatie verschuiven en hornresp zorgt dan voor de aanpassing van de doorsnede op de driver locatie. Als je manual gebruikt, dan schuif je steeds de doorsnede mee en krijg je die knik in je pijp.
Ik kan niet zien of je een "path" hebt ingegeven, een eventueel verschil tussen positie van de driver en de "hoornmond". Dat is wel interessant om mee te spelen, dat lost al veel kleine piekjes en dipjes op en maakt misschien verschil in keuzes die je maakt in de hoeveelheid demping.
Een Voigtpijp is inderdaad een soort hoorn, in de zin dat een lijn/pijp met expansie een hoorn is. Specifiek een Voigtpijp is een specifieke afstemming die ooit bedacht is door Paul Voigt. Zodra je gaat schuiven met de driver-positie enz is het technisch gesproken geen voigtpijp meer. Overigens geen reden om dat niet te doen! Voigt heeft belangrijke en succesvolle concepten bedacht, ongelovelijk gezien de kinderschoenen waarin de techniek stond, zijn gebrek aan tools als hornresp enz. Hij zou zeker met hornresp elk ontwerpt tot in de puntjes en dus individueel afstemmen.
Een gevouwen Voigtpijp is eigenlijk beter dan een rechte, omdat de bocht van 180 graden verstorend werkt voor hogere, en minder voor lagere frequenties. Bernd Timmermans gebruikt hetzelfde principe in zijn Fuzzy TL, Olson was eerder met zijn hoekige backloaded hoorns.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: TQWT voor field coil driver
conisch gaat toch over hoe het oppervlak verloopt over de lengte van de hoorn? en dat kan toch prima in 1 dimensie (met rechte zijkanten)?
Re: TQWT voor field coil driver
Ja klopt: 1 kant loopt schuin en 1 kant blijft evenwijdig! Maar het is wel verwarrend. Strikt genomen is een conus rond en daarbij neemt het oppervlak kwadratisch toe.
Re: TQWT voor field coil driver
Dank Ivo voor je input. En zeker geen mosterd na de maaltijd. Ook al ben ik er nog niet zeker van of ik dynamiek van 4x15" woofers wil missen. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Zo kan ik mij ook voorstellen om de tqwt onderin te helpen met een ripole sub met die 15 inch woofers. Dan kan ik het xo punt nog lager leggen dan nu met de field coil in open baffle. Moet ook wel, want 15 inch in ripole geeft al bij een vrij kage frequentie een resonantiepiek. Ik ga zeker met je aanwijzingen in de weer met Hornresp!
Re: TQWT voor field coil driver
Als je toch geld uit gaat geven, ga eens naar de Daudio S1 luisteren met 4x Audio Technology 15"
Re: TQWT voor field coil driver
Oh maar je kunt dat laag ook neerzetten zonder mid en tweeter als je een fullrange erboven wil?
Re: TQWT voor field coil driver
Dat realiseer ik mij ook. En ik heb dinsdag een paar weken een flink hoogpolig vloerkleed liggen. Dat maakt heel veel meer verschil dan ik mij had voorgesteld. Ja, het blijkt dat ook na een kleine 50 jaar je nog steeds verrast kunt worden.
Wellicht dat ik mij toch eerst maar eens moet richten op het verminderen van reflecties. Al dan niet door in het laag van dipole naar ripole over te stappen...
Re: TQWT voor field coil driver
Ja, klopt. Heb nu de Bianco OB's spelen. Die doen hun werk absoluut naar tevredenheid en behoren. De manier waarop ik ze inzet kan wellicht nog beter. Worden ook gebruikt door Jeroen.
