Lekker nuchter inzake vinyl: Many "all analogue" vinyl records still have this digital process

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
TTS

Lekker nuchter inzake vinyl: Many "all analogue" vinyl records still have this digital process

Bericht door TTS »

After my previous video, in which I demonstrate how vinyl doesn't really sound warm or have a consistent particular "sound", I received many (often angry or rude) comments from people claiming I was wrong, despite the multiple comparisons I gave in the video. They continued to assert that vinyl sounds better than digital. That my playback equipment was just not expensive enough and if I spent another $100,000 on gear I would get a better sound, despite the fact even the cheap spherical stylus sounded remarkably close to the digital master. Or that you just can't hear the magic of vinyl because the sources of my examples were all from digital masters; only completely analogue recordings unleash the magical quality of vinyl.

It is therefore ironic, that most vinyl records that were cut after the late 70s went through at least one round trip of analogue to digital and digital to analogue conversion. This is because a digital delay is almost always used in the cutting process in order to get better cuts. This was originally done with tape machines by modifying them by fitting a highly specialized preview deck for cutting vinyl records, and this is IMHO the best method if the original mixes were printed to tape and the mastering engineer is highly skilled and cuts using an AB split console. However, there are very few engineers capable of doing this and very few studios that actually (really) offer it, despite any marketing claims of "all analogue".

Many "all analogue" vinyl records still have this digital process because hardly anyone knows about it. The only way to be sure you are listening to "all analogue" music is to restrict your listening exclusively to music from before the 1970s, as digital recording was happening in the early 70s, digital editing in the mid 70s, and then towards the end of the 70s digital delays started to establish themselves as the new standard in vinyl record cutting racks. Any reissue of a record made in the 50s or 60s was probably recut from analogue tape using a digital delay process in the lathe, unless it was specifically mastered by one of the very few studios who genuinely offer all analogue cuts from tape, using preview deck modifications on their tape machines. To me, all of this purity is stupid anyway, seeing as digital is highly transparent and none of these all-analogue enthusiasts could pass an ABX test.
TTS

Re: Lekker nuchter inzake vinyl: Many "all analogue" vinyl records still have this digital process

Bericht door TTS »

Zijn vorige video, waarnaar hij boven verwijst:

Pjotr

Re: Lekker nuchter inzake vinyl: Many "all analogue" vinyl records still have this digital process

Bericht door Pjotr »

Is toch al een ouwetje? Ben het er niet mee eens. Vinyl heeft dusdanige technische beperkingen dat het als filter werkt wat techniek weg filtert en waardoor je pure muziek over houdt!

Voor de liefhebber is er een leuke VST plugin voor datzelfde effect voor je digitale muziekbibliotheek:

https://www.izotope.com/en/products/vin ... p3bLKoea6t
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Wat een lulverhaal, een digitale delay wordt alleen gebruikt voor de snijafstand. Zit nooit in de signaalweg. Weer een idioot die een klok heeft horen luiden...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt, maar daarvoor moet het audiosignaal naar de snijkop zelf wel vertraagd worden. Ok, dat kan ook prima met een tapemachine met 2 koppen op enige afstand: 1 voor de spoedservo en 1 voor de snijkop. Maar in de jaren '70 had men nog geen digitaal-allergie ontwikkeld en werd het al wel vaker digitaal gedaan. Was een stuk minder getob. Linkje: https://hydrogenaud.io/index.php?PHPSES ... c=105321.0 En menig analoog vinyl is heel modern eind jaren '70 voorzien van galm via een digitale galmdoos (EMT).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: vr 10 jan 2025, 18:15
daarvoor moet het audiosignaal naar de snijkop zelf wel vertraagd worden
waarom zou dat moeten?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Omdat je dmv een computer ( analoog of digitaal) moet berekenen hoeveel ruimte je hebt voor de groef afhankelijk van het signaal. Als bijvoorbeeld op punt x een hard signaal hebt en bij punt y een omwenteling verder ook je de afstand van de groeven moet vergroten op dat punt. Dit heeft invloed op de speelduur. Heeft verder niets met de kwaliteit te maken.
TTS

Bericht door TTS »

Henkjan schreef: vr 10 jan 2025, 23:02
Pjotr schreef: vr 10 jan 2025, 18:15
daarvoor moet het audiosignaal naar de snijkop zelf wel vertraagd worden
waarom zou dat moeten?
Er moet ruimte op het vinyl zijn om luide passages (grotere uitslag van de groef ) te kunnen huisvesten. De snijkop moet daarom wat worden verplaatst. En dat kan niet plotseling, dus de apparatuur moet als het ware vooruit kijken en geleidelijk aanpassen om de overgang niet te abrupt te laten zijn, wat hoorbaar zou wezen. Die vertraging wordt gecreëerd analoog, door een grotere en variabele afstand tussen 2 koppen op het tapedeck, of een meer gebruikte digitale oplossing.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Psies!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

weer wat geleerd :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het bronmateriaal is tegenwoordig voor 99,9% digitaal dus wat is het nou het probleem? Een mastering studio die nog volledig met tapedecks kunnen werken zijn er bijna niet. Zelfs als je een analoge master instuurt wordt die digitaal de workstation ingepompt voor bewerking. Zelfs bij heruitgaves worden digitaal gearchiveerde analoge masters gebruikt. En dat plaatje van die digitale delay uit de jaren 70 zal zelden zijn gebruikt omdat men tapedecks had met de juiste kopafstand voor de benodigde delay. Blijkbaar een product voor een oplossing van een probleem wat er niet was.
TTS

Bericht door TTS »

ds23man schreef: za 11 jan 2025, 11:49
wat is het nou het probleem?
ds23man schreef: za 11 jan 2025, 11:49
Blijkbaar een product voor een oplossing van een probleem wat er niet was.
Uit bovenstaande 2 opmerkingen merk ik op dat het je ontgaat dat de man uit het filmpje reageert op mensen die vinyl prefereren (puristen), want "All analogue" klinkt zoveel beter, waarbij DIE mensen ontgaat welke digitale stappen er in het proces van creëren van vinyl gebruikt worden. En dan gaat hij in op die digitale processen die kennelijk in de 70-er jaren al werden gebruikt.
Ik vind dat interessante materie, want ook ik wist niet dat dit plaatsheeft. Daar heb ik weer wat geleerd en zou dit voor forumleden ook wat kunnen toevoegen.

Problemen zijn 'leersituaties', in mijn optiek.

Deze materie rondom vinyl is voor mij de laatste weken interessanter geworden, omdat ik mijn Technics SL120 met SME 3009 S2 weer aan de praat heb en op punt sta een investering te doen richting ander element of naald. Het valt nog niet mee om een licht element met high compliance te vinden overigens. Die SME heeft een effectieve massa van slechts 9,5 gram.

In dat verband vond ik het ook prettig de volgende website te hebben ontdekt: https://dr.loudness-war.info/

Ik heb een aantal platen en ook enkele CD's van me opgezocht inmiddels, omdat deze voor mij goed klinken, en ontdek dat die allen goed scoren in deze database. Dat verruimt mijn horizon. Ook heb ik soms het idee dat vinyl beter klinkt dan high res streaming. De reden daarvoor zal wel liggen in verschillende mastering voor beide.

In elk geval kan ik sinds kort weer genieten van/met mijn SL120 en dat doet mij zeer deugd! En dat door louter de headshell kabeltjes door zilveren te vervangen. De oude vielen gewoon uit elkaar van ouderdom, en ik was me niet bewust van dat daar de oorzaak lag van het probleem dat mijn stereobeeld niet klopte, wat ik ook afstelde. Had ik dat maar jaren geleden ontdekt.
IMG_20250106_231736.jpg
IMG_20250105_173357__01.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leuk maar die loudness war is wel erg betrekkelijk. Neem "Bat Out of Hell" van Meat Loaf". Het originele vinyl is behoorlijk dicht gecomprimeerd voor een "vette" sound. Ik hoorde laatst de Spick & Span digitale remaster. Stuk opener maar de vette flair van het origineel was helemaal zoek! Ik kon het iig niet zo waarderen. Veel jaren '60 - '70 pop vinyl is toch echt wel behoorlijk gecomprimeerd. Vooral in GB werd de tape ver de headroom in gejaagd voor een "dikke" sound en stond bekend als de British Sound.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

@TTS, het hele verhaal is een hoax gebaseerd op een advertentie uit de 70er jaren. Dat ding zal waarschijnlijk nooit verkocht hebben omdat ie gewoon overbodig was. Tijdens het daadwerkelijke snijden werd de tape op een aangepast deck gelegd waarbij ze de tapeloop via een extra roller tussen de opname en weergavekop de afstand konden verlengen. Het signaal van de opname kop ging dan naar de snijcomputer. Simpel en effectief systeem waar je geen duur extra apparaat voor hoeft aan te schaffen en dat zullen de studio's ook niet gedaan hebben omdat die ook elk dubbeltje moesten omdraaien.

Het werd een ander verhaal na de opkomst van de digitale technieken in de jaren negentig en er meer digitaal gemasterd werd in de opnamestudio's en analoog ter grave werd gedragen. In die overgangsperiode werd vaak de digitale master eerst op analoog gezet omdat de masteringstudio's zwaar verouderd waren. Later met de vinyl revival zijn deze vernieuwd met een digitale workflow. En daardoor kan je simpel in het digitale vlak een vertraging zonder verlies creëren voor de snijtafel. Omgekeerd zie je dit fenomeen bij de introductie van de CD, lange tijd waren de masters nog analoog omdat de meeste opnamestudio's zich geen duren Sony PCM1610/30 met Umatic konden veroorloven. De analoge master ging dan naar een masteringstudio die na bewerking er een digitale kopie van maakte voor de cd productie.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Leuk filmpje:

TTS

Bericht door TTS »

ds23man schreef: za 11 jan 2025, 14:09
Het signaal van de opname kop ging dan naar de snijcomputer.
Dan zal dat een weergavekop zijn geworden....

Waar het in dit hele verhaal volgens mij om gaat is dat de beste man met zijn filmpjes reageert op die audiofiele groep die denkt dat vinyl beter klinkt wannneer/omdat het All Analogue is/zou zijn, terwijl zij niet in de gaten hebben welke digitale technieken er bij de totstandkoming van hun All Analogue materiaal gebruikt ( kunnen ) zijn.
TTS

Bericht door TTS »

Pjotr schreef: za 11 jan 2025, 13:38
Neem "Bat Out of Hell" van Meat Loaf". Het originele vinyl is behoorlijk dicht gecomprimeerd voor een "vette" sound. Ik hoorde laatst de Spick & Span digitale remaster.
Oi, die heb ik als het goed is. Van vroegah. Dus die vergelijking kan ik wellicht maken. Leuk :-)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

TTS schreef: za 11 jan 2025, 15:16
ds23man schreef: za 11 jan 2025, 14:09
Het signaal van de opname kop ging dan naar de snijcomputer.
Dan zal dat een weergavekop zijn geworden....

Waar het in dit hele verhaal volgens mij om gaat is dat de beste man met zijn filmpjes reageert op die audiofiele groep die denkt dat vinyl beter klinkt wannneer/omdat het All Analogue is/zou zijn, terwijl zij niet in de gaten hebben welke digitale technieken er bij de totstandkoming van hun All Analogue materiaal gebruikt ( kunnen ) zijn.
Een opnamekop kan je ook als weergavekop gebruiken, dat is gebruikelijk in de multitrack wereld omdat je ander niet andere partijen in sync kan inspelen.

In ieder geval is de titel onjuist omdat pas bij de revival van vinyl de tapedecks vervangen werden door DAW's uit praktisch oogpunt. Verder waren veel van die speciale lathe tapedecks op de schroothoop beland, ze waren al blij dat ze nog ergens nog een cutting lathe hadden staan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

TTS schreef: za 11 jan 2025, 15:18
Pjotr schreef: za 11 jan 2025, 13:38
Neem "Bat Out of Hell" van Meat Loaf". Het originele vinyl is behoorlijk dicht gecomprimeerd voor een "vette" sound. Ik hoorde laatst de Spick & Span digitale remaster.
Oi, die heb ik als het goed is. Van vroegah. Dus die vergelijking kan ik wellicht maken. Leuk :-)
Hier trouwens een knap stukje audio engineering, Michael solo:

ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Wat is daar zo bijzonder aan? Duidelijk te horen dat het de vocaltrack is van de multitrack. Band op de machine en dan het juiste kanaal selecteren.... 5 minuten werk met twee vingers in de neus.
jvenema

Bericht door jvenema »

Plus vijf uur zoeken naar de juiste band . Tijd zit meestal in wat triviale dingen.
TTS

Bericht door TTS »

Pjotr schreef: za 11 jan 2025, 20:41
Michael solo
Ik lette eigenlijk nooit zo op Michael, maar meer op dat meisje, je weet wel....
Zal vast wel niet de enige zijn geweest. :hide:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jawel maar zonder Michael was dat meisje ook niks... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hoezo? Die meid was behoorlijk opgewassen tegen elke pantad. Of pamtad, is een Indo term. Hier in Groningen noemen we het een kloede en ernstige vorm een dikke kloede...

Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach wat, Ellen Foley werd pas wat na "Paradise by the Dashboard Light". Was daarvoor ook maar een doorsnee actrice.
Plaats reactie