Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Daarbij blijft het ook altijd mogelijk om Walter zijn topic links te laten liggen als de inhoud men niet aanstaat, meelezen is niet verplicht, reageren al helemaal niet, in plaats van constant iemand zijn topic te vervuilen kan men gewoon de topics volgen waarvan de inhoud ze wel aanstaat.

Ikzelf ben meer een meelezer dan een reageerder, ik reageer uitsluitend indien mijn reactie eventueel iets bij zou kunnen dragen.
Ik lees de diverse topics en filter daar gewoon hetgeen uit wat voor mij interessant is of het uitproberen waard is.

Ik vind het ongelooflijk dapper en volhardend van Walter dat hij überhaupt nog de moeite neemt om nog iets te plaatsen terwijl hij inmiddels waarschijnlijk wel weet dat het een nieuwe reeks flauwe opmerkingen op gaat leveren, ik weet wel van mezelf dat mijn energie hiervoor minder ver zou rijken.
Overigens zal ook de energiepot bij Walter wel een keer de bodem gaan zien verwacht ik.

Ik mag Walter zijn topic graag meelezen en filter zoals gezegd daar de dingen uit die me aanspreken, indien ik besluit te reageren dan kan dat wel degelijk gebeuren met een feitelijke vraagstelling, maar ik blijf wel gewoon bij de inhoud.

Audio is voor een ieder heel persoonlijk, ik ben er heilig van overtuigd dat ook in mijn topic er beslist zaken voorbij zijn gekomen die door een aantal misschien als onzin werden gezien, wel zal het in alle gevallen zo zijn dat diegenen dan datgene zelf nooit uitgeprobeerd hebben.

En dat is meteen vaak het punt, veel mensen denken binnen hun eigen vastgestelde persoonlijk waarheids kadertjes, ieder zijn persoonlijk waarheids kadertje staat altijd boven die van een ander, het is onmogelijk dat een ander met iets komt wat waar zou kunnen wezen, want het past niet binnen het zelf vastgestelde persoonlijk waarheids kadertje en bovendien vind iedereen zichzelf het meest intelligent.

Ikzelf zit vanuit de eigen kennis en ervaringsbasis meer in de technische hoek qua audio verbetering en tweaks, dat betekent in mijn geval echter beslist niet dat daarbij mijn “werkgebied” afgekaderd is, ik sta altijd open voor de inzichten en ervaringen van anderen en ik probeer gewoon veel uit, brengt het iets, dan heb ik weer wat nieuws ontdekt, werkt het voor mij persoonlijk niet, dan is dat ook prima.

Wat ik voor mezelf in ieder geval belangrijk vind is dat het mijzelf in ieder geval minder energie kost om iemand gewoon in zijn waarde te laten dan iemand zijn topic te vervuilen, bovendien levert dat gewoon een gezelliger en inhoudelijker forum op.
TTS

Bericht door TTS »

Olaf Analogue schreef: wo 08 jan 2025, 3:25
ik probeer gewoon veel uit, brengt het iets, dan heb ik weer wat nieuws ontdekt, werkt het voor mij persoonlijk niet, dan is dat ook prima.
<--- DAT!
Vroegah, toen ik nog puber was en thuis woonde, at ik Brinta als ontbijt. Het is wel eens voorgekomen dat mijn moeder dat voor mij maakte, i.p.v. ikzelf. Helemaal fout. Zij roerde de melk door de Brinta, ik kapte, of hakte, met de lepel de melk door de Brinta. Dat smaakte beter. Ik moest dat zelf maken. Kon ik niet aan een ander overlaten. :hide:
En zo is het volgens mij ook met onze audio-hobby. Het is zoooo persoonlijk. :-"

Zo ben ik in de markt voor een andere cartridge voor mijn platenspeler. Overweeg een MP110. Mijn dochter heeft op haar kamer een platendraaiert met een AT91. Heb ik onlangs een een plaatje mee gedraaid. Klonk helemaal niet verkeerd. En verdomd, nou struikelde ik op YT over een filmpje wat precies die 2 elementen met elkaar vergelijkt. Tsja, denk je nou dat ik, via YT moet ik dan wel toegeven, een verschil hoorde? In prijs scheelt dat wel €130,-. :-k

Je kunt een ander niet aanvallen op zijn of haar beleving. [-X
rikpost

Bericht door rikpost »

Een beetje cabaret moet kunnen toch :mrgreen:

Maar goed ik zal proberen om mij niet weer te laten verleiden tot het maken van een grapje .
Al horen sommige gimmics meer thuis op een holistisch platform, maar wat je zegt je hoeft het niet te lezen .
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach, Pieter Derks heeft het op oudejaarsdag nog uitgelegd: Het is de schuld van het KNMI! Die kwam met de "Gevoelstemperatuur". De thermometer geeft 8 graden aan maar voor de een is het voor zijn gevoel 12 graden en voor de ander -20. Je mag het allemaal zelf uitmaken. Maar als Henkjan gewoon aan Walt vraagt waar Walt iets gelezen heeft lijkt mij dat geen aanval, cabaret o.i.d., maar een legitieme vraag.

Overigens kan ik mij helemaal vinden in het Brintaverhaal. Ik was als kind dol op spinazie maar lustte geen andijvie. Mijn moeder is de andijvie toen Franse spinazie gaan noemen en dat was eigenlijk ook wel lekker. De duiding doet vaak veel met de beleving.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef: wo 08 jan 2025, 15:04
Maar als Henkjan gewoon aan Walt vraagt waar Walt iets gelezen heeft lijkt mij dat geen aanval, cabaret o.i.d., maar een legitieme vraag.
Het ging inderdaad ook duidelijk niet over Henkjan, beetje vreemd dat je juist die ene met een legitieme vraag er tussenuit pikt.
Roeren in de pot is dat.
TTS

Bericht door TTS »

De duiding doet vaak veel met de beleving.
Zouden ze daarom deze kabel "Statement" hebben genoemd??
tellurium-statement-power-cable-850px.jpg
Lijkt me alleen werkzaam, zo'n naamplaatje, wanneer dat ook in het zicht ligt en niet achter je HiFi rek weggemoffeld. Als je al 6 van die jongens weggemoffeld zou krijgen, achter je HiFi rek. 1 voor je VV, 2 voor je monoblokken, 1 voor je dac, 1 voor je phono pre, en een voor je Platendraaiert.
En dan heb je ze nog nergens ingestoken. Zit je toch gauw op €40000,- CD en Streamer vergeten. €52000,- dus...
Vraag me af wat ik bij AudioNote meekrijg voor dat bedrag.

Maar goed, de beleving, daar gaat het nou helemaal om. Als je je na het innemen van een placebo beter voelt, heeft het toch een werking gehad.

Hmm, spinazie. Dat kon ik wel eens meebrengen, als ik dadelijk ff naar de buurtsuper snel... Met schijfjes hardgekookt ei? En hoe lang precies gekookt? Of zonder? Of stamp?
Walt

Bericht door Walt »

Vandaag hebben we bij Jeroen de Ocos luidspreker kabel doorgemeten, en qua metingen vergeleken met hun Daudio zilver/goud kabel.

De eerste meting betrof de speaker kabel met aan het einde een 5.6 ohm weerstand. Beide speakerkabels bleken ongeveer 0.1 ohm weerstand toe te voegen. Verder beide vlak tussen de 20-20000Hz. Daarna de impedantie plot van de S1 speakers, identiek met beide LS kabels.

Zo op het eerste gezicht dus geen grote verschillen. Toen meer ingezoomd, dan zie je de Daudio kabel echt vlak tot 20.000 Hz, waar de Ocos op omgeveer - 0.07 ohm zit, dus iets minder weerstand richting het hoog.

Daarna geprobeerd met de multimeter de capaciteit te meten, voor de Daudio kabel gaat dit, maar de capaciteit was erg laag. De Ocos was niet meetbaar op de multimeter, dit wegens de licht geleidende binnenmantel. Daarom met Arta beide kabels gemeten, voor de duidelijkheid, een losse kabel zonder iets erop aangesloten. Met de Ocos kwamen we op ongeveer 33 nF capaciteit voor een stuk van 3m lengte, en ongeveer 15 kilo ohm parallele weerstand.

Kunnen we hiermee de gehoorde verschillen verklaren, misschien een beetje. Een condensator van 33 nF parallel aan je speaker zetten zal wel iets doen, maar heel weinig.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op wo 08 jan 2025, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

33nF inductie?
Walt

Bericht door Walt »

Capaciteit, ik zal het even aanpassen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

In ieder geval, door de gemeten capaciteit van 33nF is een geclaimde karakteristieke impedantie van 10ohm niet meer mogelijk.

De formule hiervoor is de wortel van de impedantie van de open kabel vermenigvuldigd met de wortel van de impedantie van de kortgesloten kabel.

Voor de lage frequenties, zeg tot rond een paar honderd Hz, is de karakteristieke impedantie zo rond de 40 ohm.
Bij 20kHz is hij zo rond de 5 ohm. Wat hij voor hele hoge frequenties is, dat kon ik niet meten, maar ik verwacht dat hij nogal laag zal zijn want om met 33nF op de geclaimde 10ohm uit te komen moet de kabel nogal wat inductiviteit hebben. En die was zo te zien te laag om het effect van de 33nF te compenseren. Gelukkig maar, anders zou hij teveel de hoge frequenties dempen. Dat doet hij nu al een heel klein beetje, hoewel meettechnisch verwaarloosbaar.
TTS

Bericht door TTS »

Eerder vanavond naar Michael Fremer geluisterd ( omdat ik in elementen geïnteresseerd ben.. ). Kwam in de 2e helft ineens ook nog een heel stuk over kabels en hoe ze klinken voorbij. Hij ziet het als seasoning. Maja, de man heeft Wilson Audio speakers van 2,40m hoog en een platenspelert van 370000 dollar. Neem aan dat hij zijn luisterruimte akoestisch al juist heeft ingericht enz enz enz. Hij zegt dat je de kabels niet moet horen.
Dat laatste heb ik thuis ook. :hide:

Ik denk dat het de man voornamelijk aan tijd ontbreekt. Verder lijkt hij zo beetje alles te kennen en te hebben wat zijn hartje begeert. Behalve dan een vrouw die dit met hem deelt....

Bewonderenswaardig zoveel als die man aan kennis heeft en de schare beroemdheden die hem omringen.
Interessant om naar te luisteren.

Ik heb zelf ook wel van die Audio AHA momenten gehad. B.v. toen ik mijn Philips CD304 mk1 voor het eerst hoorde. ( TDA 1540 x2 ) JA, dat klonk warmer. Of toen ik het eerst de AD9710 ticonal hoorde. Daar zit een opmerkelijke klank in, die opviel. Of mijn Jean Hiraga speakers, mijn SL120 die het ineens weer doet zoals jaren geleden.

Ik hoop dat jullie kabels net zo'n reactie in jullie oproept. Zoiets van "nou heb ik me toch wat gevonden!!"..

Ben zelf nog aan het wachten op de uitontwikkeling van een DAC, wat ik hoop begin dit jaar te kunnen aanschaffen. En dan nog een nieuw element, of mss toch een nieuwe naald voor mijn oude Shure... Kabels, tsja, dat moet toch nog even op de lange baan, hoewel ik wel mooie luidsprekerkabel heb en ook zelf mijn interconnects maak met mooie pluggen en kabel. Maar die heb ik niet op gehoor geselecteerd, maar wel gelet op mooi kwalitatief spul, waar ik vertrouwen in heb. En vanwege dat vertrouwen is er op dat vlak ook rust en behoeft dat, voor nu, geen aandacht.

(Michael en) Jullie zijn kennelijk al wat stappen verder en trachten op vlak van bekabeling hoorbare verbetering te verkrijgen en dat nu met meten te onderbouwen. Maar heeft dat nu het vertrouwen ook gebracht? Of knaagt het nog ergens?
Walt

Bericht door Walt »

Ik zit in de luxe positie dat ik uit 3 kabels kan kiezen, de Daudio zilver/goud, de blauwe Sonore en de Ocos. Heb ze alle 3 een tijd in de set gehad en uiteindelijk, na wennen, vond ik ze alle 3 goed klinken. Voor nu houd ik de Ocos maar ertussen, een beetje een vreemde kabel maar ik vind hem neutraal en zeer prettig klinken. Wel heb ik de tweeter circa 0.5 db harder gezet hiervoor. Meettechnisch had dat dus niet nodig geweest maar ik miste toch wat energie in het hoog.

Gisteren nog met Jeroen gesproken over de klankverschillen. Meettechnisch zijn deze niet te verklaren, althans niet met onze metingen. Ons oor kan blijkbaar horen door welk materiaal de stroom/energie loopt.. hoe dat kan, geen idee!

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Olaf Analogue schreef: wo 08 jan 2025, 15:14
Maar als Henkjan gewoon aan Walt vraagt waar Walt iets gelezen heeft lijkt mij dat geen aanval, cabaret o.i.d., maar een legitieme vraag.
Het ging inderdaad ook duidelijk niet over Henkjan, beetje vreemd dat je juist die ene met een legitieme vraag er tussenuit pikt.
Roeren in de pot is dat.
Daar is jijbak ook weer... Leer dat toch eens af! De commotie ontstaat omdat Walt ons eerst lekker maak met "staat elders" en ons vervolgens afpoeiert met zoek het zelf maar op. Daarmee iedere zinnige discussie afkappend.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef: do 09 jan 2025, 9:49
Daar is jijbak ook weer... Leer dat toch eens af! De commotie ontstaat omdat Walt ons eerst lekker maak met "staat elders" en ons vervolgens afpoeiert met zoek het zelf maar op. Daarmee iedere zinnige discussie afkappend.

Genoeg geijlbakt peter!
Is dit een jaarlijks terugkerend verschijnsel of zo? Vorig jaar om deze tijd was je ook zo lekker bezig!

Ik heb er dit jaar geen zin in! Zoek maar een ander slachtoffer voor je ijlbak behoeften
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou zeggen lees nog eens terug hoe je zelf nogal bezopen tekeer bent gegaan. Heb dat toen maar aan jou gelaten.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Het is klaar zo Peter, on topic verder graag.
Walt

Bericht door Walt »

On topic, of weg uit dit topic a.u.b.
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Zo is dat Walter.
En het is goed dat er mensen bestaan zoals jij.
Hebben de mensen die al die audio tovermiddeltjes verkopen
ten minste ook nog een bestaan.

Overigens, je hoeft dit niet te lezen hoor.
Walt

Bericht door Walt »

Door de Ocos te meten en ernaar te luisteren, toch weer wat geleerd, heeft weinig met toveren te maken hoor. Helaas wat wij horen is nog niet in lijn met wat we meten, genoeg te onderzoeken nog.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Denken te horen.....?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: do 09 jan 2025, 13:33
Helaas wat wij horen is nog niet in lijn met wat we meten, genoeg te onderzoeken nog.
Dat is zeker waar, terugkijkend op mijn enthousiaste aankoop van de Kimber kabels, daar hing een stevig prijskaartje aan en mijn verwachtingen waren hoog, dus had het placebo effect er voor moeten zorgen dat ik ze heel mooi zou moeten vinden qua weergave, het tegendeel was waar, de Kimber kabels klonken beduidend minder dan mijn Basic 2x4, toch als je de beide kabels zou gaan meten dan zul je waarschijnlijk geen schokkende verschillen gaan zien.
Mijn huidige kabelset, waarvan ik tijdens de maak veel afwachtender was, en echt zo iets had van, "we zien het wel", klinkt juist een wereld beter dan de basic 2x4.
En voor mij heel belangrijk: reproduceerbaar! een totaal andere weergave tussen de twee soorten kabels.

Voorwaarde is wel dat iemand zijn set van zichzelf al veel resolutie weer kan geven, iets wat er niet in zit haal je met kabels er ook niet uit.
In de tijd met de Hegel is voor mij toendertijd het tweaken met kabels helemaal overgegaan omdat het met dat ding echt totaal geen verschil maakte welke kabels je er aan hing.
Dat is voornamelijk de oorzaak waarom veel mensen geen verschil in kabels kunnen horen, omdat hun set sowieso al niet in staat is om veel resolutie te produceren.

Sowieso altijd interessant om dergelijke metingen te doen, maar het vertelt inderdaad niet het hele verhaal.
Hetzelfde zie je ook wel met MKP condensatoren voor je filters, qua metingen zie je vaak geen hele schokkende verschillen, maar je hoort ze wel, ook hier weer met dezelfde voorwaarde dat de set zelf ook in staat is tot hoge resolutie weergave.
Walt

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

Waarschijnlijk zijn er ook mensen die zweren bij de Kimber kabels, en nooit meer anders willen. Het gaat natuurlijk ook om de match met de set, de smaak van de luisteraar en de ‘fase’ waarin je zit. In mijn geval is dit duidelijk de ‘koper’ fase, dus zilver kabels eruit, koper kabels erin, en mijn intresse in het Van der Heide verhaal. Dit bepaald deels hoe mijn set er nu uitziet, en dat kan over 3 jaar weer heel anders zijn. Denk dat als je in zo’n fase zit, je ook een bepaalde bias krijgt voor bepaalde producten/apparatuur, bewust, dan wel onbewust. In plaats van fase kun je het ook een pad noemen, en meerdere paden kunnen naar Rome leiden, ons Rome is dan het audio walhalla. Ach, het is maar een hobby.

Groetjes Walter
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat is absoluut ook een factor, de koper van mijn Kimber kabels is er heel blij mee, die belde me de volgende dag op en hij was helemaal in de wolken van hoeveel beter de Kimber kabels waren in vergelijking met wat hij al had.

Ikzelf ben ook wet heel erg een zuiver koper persoon wat kabels betreft, zilver spreekt me minder aan, wel mee geëxperimenteerd, maar dat was niet mijn ding.
Een samenstelling van twee metaal soorten werkt al helemaal niet bij mij.
Dus zuiver koper voor Olaf.
Mijn bias voor mijn huidige apparatuur was wel heel bewust vanwege de volledig discrete opbouw, volledig gebalanceerd opgebouwd, en voor mij persoonlijk een heilige graal: geen feedback in zowel de voortrap alsook de eindtrap, dat komt de muzikaliteit en resolutie echt ten goede, bovendien is de klank van dit soort versterkers veel analoger en vloeiender, geen enkel moment van scherpe, dichtlopen of andere narigheid, puur muziek waar je maar naar blijft luisteren zonder dat het vermoeit.

Maar wat je zegt, wie weet wat de toekomst brengt, een losse voorversterker met twee monoblokken? Dan wel van hetzelfde merk als het aan mij ligt.

Het is inderdaad maar een hobbie, en daar heb ik er meer van, leuk en interessant om het pad te bewandelen en te delen met de andere liefhebbers in mijn kring, van elkaar kun je weer nieuwe ideeën lenen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Nette video welke laat zien dat zelfs tussen de basic kabeltjes onderling die hij gebruikt er onderling meet verschillen bestaan die door de geoefende luisteraar te horen kunnen zijn.
Het daadwerkelijk luisteren naar verschillen heeft niet plaatsgevonden.
Maar deze verschillen reeds met basic 1,5 en 2,5 mm kabels, die qua kwaliteit niets lijken op wat er hier ligt, dan is het wel duidelijk dat die stap nog groter en dus nog hoorbaarder is.
Al helemaal op een set die van zichzelf al veel resolutie laat horen.
De video legt ook mooi uit wat Walter ondervind met zijn huidige kabelset, het 0,5 db zachter spelen op de hoge frequenties, wat Walter heeft opgelost door zijn tweeters 0,5 db extra te geven. Walter heeft dus net zoals ikzelf goede betrouwbare oren.
Leuke leerzame video welke ons verhaal goed bevestigt, en dan zijn dit alleen nog maar metingen.
De verschillen zijn nog groter wanneer er vergeleken wordt op een echt goede set en er echt goede kabels bij worden gehaald.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 09 jan 2025, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie