Graag wil ik jullie vragen naar de gevoeligheid van buizenversterkers voor storingen van buitenaf.
Af en toe hoor ik met name in mijn linker Hiraga speaker ( Single Fostex FE103e ) een kraakje, rafeltje.
Tot nu toe schreef ik dat toe aan de lage belastbaarheid van die unit en mijn wens om toch op enig nivo te luisteren. M.a.w. ik zal het wel te lang te hard hebben staan.
Nou heb ik haaks op die Hiraga speakers ook een setje VoigtPipes met FE204 staan. Af en toe wissel ik naar die set speakers. En verdomd, nou hoorde, of meende ik te horen, daar ook een rafeltje/kraakje, hoewel minder nadrukkelijk. En ook weer uit de linker speaker. Dat lijkt me relevant, omdat links van de buizenversterker bij mij een MacMini Daphile server staat, met een dac en een externe DVD brander/speler. Dat is dus het dichtst bij het linker kanaal in de versterker.
Voordat ik nou de boel weer drastisch ga ombouwen ( heb net enkele weken terug de luisterruimte/huiskamer anders ingedeeld om mijn speakers beter te kunnen plaatsen... ) ben ik benieuwd of zulke apparatuur dichtbij een buizenversterker zo een invloed zou kunnen hebben.
En als zo'n invloed bestaat, zijn er richtlijnen omtrent de afstand die apparatuur verwijderd moet zijn van buizenversterkers?
Met langere kabels kan de MacMini wel wat verder weg, maar zo alstie nu staat is het wel makkelijk CD's rippen.
Dank in vore.
Buizenversterker, gevoeligheid voor storingen?
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Buizenversterker, gevoeligheid voor storingen?
Dit is heel afhankelijk van het ontwerp van de versterker en de toegepaste buizen.
Om simpel te beginnen zou je de voetjes van de buizen eens schoon kunnen maken. Als dat niet helpt de ingangsbuisjes eens afschermen met een metalen huls die je verbindt met de behuizing van de versterker.
Het kunnen ook losse soldeerverbindingen zijn.
Om simpel te beginnen zou je de voetjes van de buizen eens schoon kunnen maken. Als dat niet helpt de ingangsbuisjes eens afschermen met een metalen huls die je verbindt met de behuizing van de versterker.
Het kunnen ook losse soldeerverbindingen zijn.
Re: Buizenversterker, gevoeligheid voor storingen?
Dank,
Het is een Musical Paradise MP301 mkIII met Russische metalen ingangsbuizen. Ding is nog geen half jaar oud. Single Ended met 6L6 buizen.
Het probleem doet zich slechts af en toe voor, en ik vind het lastig te pin-pointen waar het door komt. Maja, ik kan natuurlijk langere kabels verzorgen en die MacMini verder weg zetten. Wellicht is dat een oplossing en ligt het niet aan de FE103e waarvan ik teveel zou vragen. Dan zou ik namelijk nieuwe driver moeten kopen, met een ander karakter, maar vooral een wat hogere X-max. ( i.p.v. 0,3mm naar meer dan 1mm, hoeraaa
) Ik ben me er van bewust namelijk dat ik een speaker heb gebouwd die bijzonder laag te belasten is. Hij klinkt zo alstie is best goed, dus laat ik hem als het ff kan zo.
Terwijl ik dit schrijf zie ik onder dit bericht een posting met een vraag over gevoeligheid buizenversterker m.b.t. mobiele telefoons. Ook maar eens lezen!
Het is een Musical Paradise MP301 mkIII met Russische metalen ingangsbuizen. Ding is nog geen half jaar oud. Single Ended met 6L6 buizen.
Het probleem doet zich slechts af en toe voor, en ik vind het lastig te pin-pointen waar het door komt. Maja, ik kan natuurlijk langere kabels verzorgen en die MacMini verder weg zetten. Wellicht is dat een oplossing en ligt het niet aan de FE103e waarvan ik teveel zou vragen. Dan zou ik namelijk nieuwe driver moeten kopen, met een ander karakter, maar vooral een wat hogere X-max. ( i.p.v. 0,3mm naar meer dan 1mm, hoeraaa
Terwijl ik dit schrijf zie ik onder dit bericht een posting met een vraag over gevoeligheid buizenversterker m.b.t. mobiele telefoons. Ook maar eens lezen!
Re: Buizenversterker, gevoeligheid voor storingen?
Verwissel eens de Links en Rechts aansluitingen van je versterker. Dus zowel aan de ingang als aan de uitgang. Je hoort dan nog steeds Rechts uit de Rechter speaker, maar via de Linker versterker en vice versa. Als je kraakje dan wel verplaatst komt het uit je versterker; als het niet verplaatst komt het van buiten de versterker.
Piet
Piet
Re: Buizenversterker, gevoeligheid voor storingen?
Superslimme tip Piet!
Zo verdacht ik al het materiaal dat Tidal uitgeeft, mijn speakers, die MacMini, Daphile an sich. Op een gegeven moment weet ik niet meer waar te zoeken....
Dit zet me weer in het juiste spoor.
Ik heb een playlist binnen Tidal met nummers waar ik het eerder hoorde.
Zo verdacht ik al het materiaal dat Tidal uitgeeft, mijn speakers, die MacMini, Daphile an sich. Op een gegeven moment weet ik niet meer waar te zoeken....
Dit zet me weer in het juiste spoor.
Ik heb een playlist binnen Tidal met nummers waar ik het eerder hoorde.
