speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ericooo
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 dec 2024, 14:38

speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door Ericooo »

Goedendag,

Lang geleden heb ik zelf een luidsprekers gebouwd. Hierin zitten 4 scan speak 18W/8546-01 untis.
Na een verhuizing zijn de luidsprekers naar zolder verhuisd en zijn in een kleine 15 jaar 1 keer gebruikt.
Afgezien van deze ene keer is er niks op aangesloten geweest.
Nu wilde ik ze weer gaan gebruiken en nu blijkt dat 3 van de 4 units het niet meer doen (weerstand gemeten en versterkertje op losse unit aangesloten)

De tweeters doen het nog wel.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Groet Erico
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door dre »

Solderingen vergaan?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door 90000006 »

Bekend probleem helaas bij bepaalde Scanspeak drivers inderdaad. Gaat mis met de soldering van de flexibele draden aan de spreekspoel, die aangetast wordt door de lijm waarmee het geheel aan de conus gelijmd zit. Het goede nieuws is dat het soms wel te repareren is, afhankelijk van hoe erg de schade is.
Simpel te controleren door weerstand van de spreekspoel te meten op de aansluit terminals. Oneindig = pech.

Heel uitgebreid topic hierover: https://www.diyaudio.com/community/thre ... ge.385472/
Op pagina 3 ev zie je goede foto's van wat er gebeurt.

Er zijn vele andere topics over te vinden op de diverse audio fora op het interweb.
Ericooo
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 dec 2024, 14:38

Re: speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door Ericooo »

Bedankt voor de reacties. Ik ga ze lezen.
Als ik de units wil laten repareren weet iemand dan een adres?
Groet Ericoo
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door Ouwebok »

Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door Jan Geert »

Is total speaker repair nog in business?

Ik heb een paar keer geprobeerd contact op te nemen, en informatie gestuurd, maar ik krijg geen reactie.

de website is uit het jaar kruik, niet erg, maar gebruiken ze die wel? En zoiets als email? Je weet wel, die moderne manier van brieven en informatie sturen? 8-[ 8-[
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door richard »

Jan Geert schreef: ma 30 dec 2024, 20:10
Is total speaker repair nog in business?
Geen idee, de eigenaar zal (bijna?) de pensioen gerechtigde leeftijd wel hebben bereikt. Niet dat dit wil zeggen dat hij er ook mee is opgehouden:
https://mijnhogeland.nl/2024/11/10/115620/

Volgens mij is dit artikel redelijk recent.
de website is uit het jaar kruik, niet erg,
Er staan dus nog telefoonnummers op. Misschien neemt hij op. Anders kun je nog faxen.

Ik ben daar in de werkplaats geweest met een paar Infinity woofers voor mijn zwager. Erg leuk om daar eens rond te kijken. Hij vertelde destijds dat zijn klanten toch voornamelijk in de professionele hoek zitten; bands, theaters en bioscopen.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door Raymond »

Jan Geert: Hoe is dit afgelopen?
Toevallig heb ik hier ook een defecte 18W/8546-01 op mn bureau liggen. Ik heb twee mailtjes gestuurd naar total-speaker repair, maar nog geen antwoord gekregen. Ik zal morgen eens proberen te bellen, misschien werkt dat beter :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door Pjotr »

Probeer anders eens https://www.audiolab.nl/ Ik heb daar vaker laten repareren en reconen. Is al wel weer een paar jaar geleden. Ruud is een ervaren vakman. Goede duidelijke communicatie, erg tevreden over.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door Raymond »

Ik heb Ruud een mail gedaan en meteen reactie gekregen. Deze week ga ik de woofer opsturen :)
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door Raymond »

Woofer vandaag retour ontvangen, de litzedraden zijn vervangen. Straks even terugplaatsen in de speaker en muziek luisteren :)
Is allemaal lekker vlot en netjes gegaan. De kosten waren ongeveer vergelijkbaar met de aanschaf van een tweedehands woofer.

Van total-speaker repair heb ik nooit een antwoord mogen ontvangen, dat is wel jammer.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: speakers lang niet meer gebruikt, doen het niet meer.

Bericht door richard »

Follega dus in plaats van Bedum.

Is de litze van de luidspreker best een kritisch dingetje; als dat van gewoon koper is zal dat op den duur door vermoeiing breken. Hiervoor zou een beryllium legering kunnen worden gebruikt, dat is veel taaier.
Plaats reactie