Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Walt »

Ik heb de Sonore en de Ocos hier naast elkaar, ik geef voor nu toch de voorkeur aan de Ocos, klinkt nog ‘echter’ in mijn oren, als een 1:1 doorgeef luik voor de muziek. Maar een lastige kabel wel: stug, ziet er goedkoop uit en lastig af te werken. Verder mis ik een stukje tophoog (volgens Cock is dat niet zo) en velen missen ermee een stukje body in de weergave, maar daar heb ik, door de aktieve opzet, niet echt last van.

Dus denk dat je gelijk hebt, als je niet de mogelijkheid hebt om zelf je speaker te compenseren voor deze Ocos kabel (of dat niet wilt), gaat het lastig werken. Dus ik snap je keuze voor de Sonore geleider, dat is gewoon machtig mooi spul, zo extreem soepel, het ragfijne zijde dat eromheen zit, de flinterdunne losse draadjes. Klinkt heel open en neutraal. Jammer dat zelf solderen lastig is, tenminste dat schijnt zo te zijn, Cock heeft een soldeerpot die heel heet wordt, daarmee is het eenvoudig, ik gok zo dat je die ook in actie hebt gezien.

De Ocos is trouwens lang geleden door Dynaudio ontwikkeld voor gebruik als speakerkabel, alleen de technische achtergrond met de gelijke 8 ohm weerstand ongeacht de lengte komt op mij over als een klinkklaar onzin verhaal, ze hebben het dan namelijk over de karakteristieke golfweerstand, wat totaal buiten het audiobereik ligt.

Groetjes Walter
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Een speaker hoor je niet aan te passen op de kabel, dat is andersom, dat is meteen de reden waarom nu je mooie blauwe Sonore kabels minder mooi lijken te klinken, omdat je luidspreker filters zijn aangepast op de "Ocos" kabels.
Normaal is de volgorde dat je kiest voor een set luidsprekers die je mooi vind, daar een passende keten bij uitkiest en dat allemaal opleukt met goede kabels en intelinks.

Wat jij nu doet is:
Cock gebruikt "Ocos" kabels, DUS ik ga die ook gebruiken, punt!
En vervolgens ga je in de luidspreker filters liggen rommelen net zo lang totdat het weer een beetje klinkt en dat je zelf ook gewend bent geraakt aan de wat mindere weergave, de hardheid van de tweeters flink opgekrikt om toch nog wat hoog er uit te trekken.

Vervolgens hang je om te vergelijken je bloed mooie Sonores er weer even aan waardoor de tweeters het uitgillen, en je denkt "ja dat doen die "Ocos" toch beter.........duh.....

Dynaudio heeft niets ontwikkeld, die hebben voor een bulk prijs een klauw haspels met industriële coax ingekocht en het een naampje gegeven.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 22 dec 2024, 8:46, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

Als je coax gebruikt voor luidsprekerkabel zou je er twee per luidspreker kunnen gebruiken; de mantel van de ene kabel verbindt je dan met de kern van de andere.

In het verleden ooit druk met kabels geprutst, er hangt nu goede kwaliteit 2 x 4 mm2 tussen wat het ook goed doet. Waarschijnlijk zijn mijn luidsprekers minder beïnvloedbaar.

Het kan overigens ook aan de versterker liggen die met bepaalde kabels raar gaat doen. Spectral was een bekend voorbeeld. Die hadden MIT nodig (kan dat ook koppelverkoop zijn geweest).
Walt

Bericht door Walt »

Ha Olaf, wat je schrijft klopt wel, ik volg Cock in deze. Hij kan bijzonder goed duiden of iets ‘echt’ klinkt dus toen kwam die Ocos voorbij op MP, in een mooie mantel met Sonore logo’s, door Cock in elkaar gezet, voor een klein prijsje dus die toen gekocht. Bij aansluiten zeker niet direct een wauw effect. Ik ben echt weken aan het zoeken geweest, uiteindelijk bleek circa 0.5dB extra hoog toch nodig om het ‘goed’ te krijgen in mijn set. Klinkt als een kleine aanpassing maar 0.5dB is eigenlijk best goed hoorbaar.

Er staat nog op de planning bij Jeroen een keer de Ocos in zijn set aan te sluiten, en dan de frequentie responsie meten van de speakers, dit dan vergelijken met Jeroen zijn zilver/goud kabel. Ik ben oprecht nog steeds zeer benieuwd wat daar nu uitgaat komen..

Met een kabeltester meet je trouwens sluiting als je de Ocos meet, de koolstofhoudende afscherming van de binnengeleider is heel licht geleidend. Echt heel vreemd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is de magie van een kabel Walt. Staat allemaal in het Grote Kabeltoverboek (wat onvindbaar is). Eenduidige metingen qua frequentie, vervorming en looptijd waar altijd zo mee geschermd wordt, moet ik nog zien.
Walt

Bericht door Walt »

Het idee was de akoestische output van de speaker te meten, en dit dan dus met 2 types kabel. De Ocos klonk heel anders dan de zilver/goud in Jeroen zijn set, zou verwachten dat de verschillen goed te meten zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou wel leuk zijn als zulke metingen een beetje reproduceerbaar zijn en niet specifiek locatie en spullen afhankelijk. B.v. dat de uitkomst bij Jeroen gedaan niet veel zou gaan verschillen dan bij Walt, Olaf, Cock, enz. met dezelfde kabels.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zo! Lekker zeg. Ik wordt oud.
Sta ik lekker de schuur op te ruimen en schoon te maken, terwijl ik dat doe loop ik mijn leven te overdenken (complete horrorfilm) en realiseer ik mijn ineens dat ik geen foto's van de kabels heb geplaatst.
En dan nog wel van iets waar ik zo trots op ben, voor mij heeft de kabelset nu dezelfde waarde als ieder ander component in mijn keten!
De gevlochten kabel is voor het mid-hoog, met dank aan Cock en Leo, de twee dikke losse kabels zijn voor het laag gedeelte en zijn van eigen hand.
Normaal ben ik heel scheutig met foto's, nu was ik ze vergeten, dus bij dezen alsnog.

Normaal als ik in de auto zat vond ik de muziek stiekum lekkerder klinken, in de auto is het dan ook dik voor elkaar met mooie focal drivers en alles DSP getuned, ik maakte mezelf van alles wijs om dat te verklaren, dat het in de auto nu eenmaal near-field is en je meer tussen de luidsprekers in zit en de ruimte minder van invloed is.

Momenteel rij ik niet heel veel in de auto, maar gister ben ik er mee naar Rhody geweest en ineens vond ik de muziek minder mooi dan thuis!
Ook dat laat weer zien dat ik er thuis goed op vooruit ben gegaan.
IMG_20241223_135646.jpg
IMG_20241223_135653.jpg
Shadow

Bericht door Shadow »

Mooie upgrade Olaf,
waar zijn die Kimbers wel niet van gemaakt dat die hoorbaar slechter waren dan 4mm² koper?
Walt

Bericht door Walt »

Nu nog Leo zijn kabel hoog houders (KHH) eronder! :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

knipsel.jpeg
knipsel.jpeg (31.45 KiB) 280 keer bekeken
:lucht:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: ma 23 dec 2024, 14:24
Ik weet niet of hij ze nog op voorraad heeft. Hij weet dat ik er hooghouders onder wil hebben maar heeft niet genoemd dat hij ze nog heeft.
Ik zal het wel eens navragen, en anders dan zal ik zelf creatief moeten worden, ik heb wel al wat ideeën.
Walt

Bericht door Walt »

Ok, ik had veel mogelijke reacties verwacht, maar deze niet Olaf. Dit soort tweaks daar geloof jij toch niet in?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Met niet geloven en de deur dicht gooien houdt alles op, dan kom je je hele leven niet verder dan het eerste stereosetje welke je koopt als je net op je zelf gaat wonen, dat is dat setje die zij dan drie jaar later meeneemt als je uit elkaar gaat.

Ik ben gekomen daar waar ik nu ben door overal voor open te staan, te luisteren naar andere liefhebbers en het zelf ondervinden van hun bijdragen.
Ik zelf probeer de meest belachelijke dingen uit, ik maak sowieso al mijn hele leven zelf de kabels en interlinks en verwerk mijn eigen ideeën en die van anderen in alles wat ik doe.
Ik heb veel opgepikt in mijn omgang met Leo en Cock, Ik heb ook de Verwonder ringen van Leo onder mijn apparatuur gehad, en hoorde wel degelijk effect, het is dan ook zeer jammer dat ik me zo ergerde aan de bewegelijkheid van de apparatuur op de kogels, dus dan moet je helaas een afweging maken, hadden het nou schijfjes geweest zodat alles gewoon stevig stond dan had ik ze gehouden.

Niet geloven in..... dat is op voorhand niet de juiste insteek.
Dat bleek ook maar weer bij de Harmonizers waar ik inderdaad sterke twijfels over had, en vervolgens bij cock doodeenvoudig kon benoemen wanneer ze uit of aan stonden omdat het verschil echt noemenswaardig groot is.

Ik denk dat het goed is om de kabels van de vloer af te nemen, en ook wil ik dat de kabels van het mid-hoog enerzijds en voor het laag anderzijds op afstand van elkaar blijven, ik heb de wens voor hooghouders al eerder in dit topic genoemd alsook op dat fantastische "High-end" forum.

En nu dat ik het huis, tuin, steeg en schuur weer brandschoon heb, wat wel even nodig was na mijn inactiviteit van afgelopen half jaar, kan ik weer creatief worden met audio.

Ik moet ook nog even twee goede RCA interlinks in elkaar zetten om zo een defintief goed vergelijk te kunnen maken tussen de weergaves via XLR en RCA, ik ben wel benieuwd of daar verschil in zit bij mijn set, die overigens volledig gebalanceerd opgebouwd is.
Leobus

Bericht door Leobus »

Olaf Analogue schreef: ma 23 dec 2024, 14:33
Walt schreef: ma 23 dec 2024, 14:24
Ik weet niet of hij ze nog op voorraad heeft. Hij weet dat ik er hooghouders onder wil hebben maar heeft niet genoemd dat hij ze nog heeft.
Ik zal het wel eens navragen, en anders dan zal ik zelf creatief moeten worden, ik heb wel al wat ideeën.
Ik heb niet begrepen dat jij die KHH’s wilde hebben. Altijd gedacht dat je daar niet in geloofde.
Maar ik heb er nog 12 over. Die kan je over nemen. Eerst proberen mag ook.
Verder meen ik mij te herinneren dat je ook nog een keer wilde bekijken/beluisteren wat Twaron Angel hair in de kamer van de middentoner zou doen. Bel of app maar voor een eventuele afspraak.
Groet,
Leobus
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Leobus schreef: ma 23 dec 2024, 15:14
Verder meen ik mij te herinneren dat je ook nog een keer wilde bekijken/beluisteren wat Twaron Angel hair in de kamer van de middentoner zou doen.
Dit wil ik er inderdaad nog graag in hebben, ik denk dat dat het mid wel ten goede zal komen.
En de 12 hooghouders zou ik beslist willen proberen/overnemen, ik neem wel even contact met je op.
Ik heb het eerder op de diverse fora over de wens voor hooghouders gehad, ook noemde ik dit op in de auto onderweg naar Cock, dus ik ging er van uit dat je ze misschien gewoon niet meer had.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ben je al aan de “high end” zekeringen, Olaf? Ik geloof er niet in maar ik heb het me wel laten demonstreren al was het maar om Walt blij te maken… Anyway, er zit in nu in mijn dac een “high end” zekering…
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Leeuwarden schreef: ma 23 dec 2024, 15:19
Ben je al aan de “high end” zekeringen, Olaf? Ik geloof er niet in maar ik heb het me wel laten demonstreren al was het maar om Walt blij te maken… Anyway, er zit in nu in mijn dac een “high end” zekering…
In mijn meterkast is de audiogroep afgezekerd met audiofiele zekeringen, dus het begin is er :rock: :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Lekker bezig Olaf, mooie set zo!

Groetjes Walter
Leobus

Bericht door Leobus »

Vanmiddag een bezoekje aan Olaf gebracht om wat Angel hair en de KHH’s af te leveren. Kan Olaf weer even knutselen om te kijken of die spullen bevallen.
Maar de middag voornamelijk gevuld met luisteren. (En kletsen natuurlijk)
De laatste keer dat ik de set hoorde, zaten er 4mm kwadraat koper kabels aan de speakers. Ik vond het toen soms wat vlakjes klinken.
Nou, nu met de Sonore kabel op mid/hoog en de vet dikke koper kabels aan op het laag klonk het echt top. Dat vlakke was totaal verdwenen. Mooi volle sound met prachtig gedetailleerd midden en hoog en een super strak laag. Plaatsing in de breedte echt goed en in de diepte zeker ook goed. Vergeleken met mijn eigen set ( dat doe je natuurlijk altijd) heb ik misschien iets meer dieptewerking, maar de rest is bij Olaf gewoon beter.
Volgens Olaf moet ik ook maar eens gaan experimenteren met bi wiring. Op voorhand zag ik dat niet zo zitten (nog weer een kabel in de kamer) maar na vanmiddag ga ik dat zeker doen.
Ik ben wel benieuwd wat het Angel hair in de mid-kamer bij Olaf nog gaat doen. Veel beter dan nu lijkt mij niet echt mogelijk, maar je weet nooit.
Groet,
Leobus

Edit: achteraf bedenk ik mij dat het tikje meer diepte bij mijn set weleens kan komen omdat ik met een “audiolamp” in de opstelling speel. Dat is wel een van de effecten van de lamp.
Walt

Bericht door Walt »

Staan jouw speakers niet verder van de achterwand? Ik heb dat al vaker opgemerkt over de opstelling van Olaf, maar volgens hem is het zo optimaal. Meestal krijg je nog meer diepte als je de speakers de kamer in trekt.
Leobus

Bericht door Leobus »

Als ik uitgebreid ga luisteren staan de speakers op 107 cm van de wand. Maar ik luister ook regelmatig een kortere periode en dan staan de speakers op ca 10 cm van de wand. In beide gevallen heb ik een mooi beeld met diepte. Alleen in het laatste geval wel wat veel laag. Maar dat went ook wel weer. En nogmaals: bij Olaf was er echt wel een mooie diepte in het beeld. Ik ken weinig sets die het beter doen. Alleen bij mij, denk ik, nog net een pietsie meer diepte.
Groet,
Leobus
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Gisteren heeft Leo een hoeveelheid Twarron Angelhair meegebracht, ik wilde dit graag in de kamers van de middentoners hebben.
Vanmorgen heb ik dit dan ook ten uitvoer gebracht.
Tijdens de modificatie van de luidsprekers, afgelopen maand mei, heb ik de demping al aangepakt, de fabrikant had veel te weinig demping gebuikt, slechts een dun laagje langs de wanden.
Omdat de achterwand vlak is heb ik daar struktuur op aangebracht om de golven te breken, van daaruit een laag demping van tamelijk dicht materiaal aangebracht, vervolgens een laag minder dicht materiaal. En de ruimte zelf luchtig opgevuld met muhlwolle.
Dat heeft een veel mooier en schoner mid opgeleverd, dus dat was zeer de moeite waard.
Het is nu de luchtige opvulling van muhlwolle die ik er uit heb gehaald en daar een gelijkmatige hoeveelheid Angelhair voor in de plaats heb aangebracht zodat wel de mate van demping gelijk blijft, maar nu met veel mooier materiaal als opvulling.

Het Angelhair spreekt me heel erg aan, het is heel mooi en superfijn materiaal.

Verder even de hooghoudertjes die Leo ook meegebracht heeft geplaatst. Mijn streven is om de Sonore kabels vrij van de vloer te houden alsook zo veel mogelijk vrij te houden van de lage tonen kabels en andere kabels.
Ik moet even kijken of dit de ideale opstelling is zo, of dat ik er nog even mee moet spelen.

Het staat nu allemaal te spelen, straks ga ik er weer even lekker voor zitten.
IMG_20241228_061625.jpg
IMG_20241228_063515.jpg
IMG_20241228_065957.jpg
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Dat Twaron gebruik ik ook voor het middenconpartiment. Ik bescherm alleen de midrange met een dun laagje BAF om te voorkomen dat ik na een jaar de twaron tussen de magneet en de spreekspoel uit kan gaan zitten vissen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

pappaleo schreef: za 28 dec 2024, 7:42
Dat Twaron gebruik ik ook voor het middenconpartiment. Ik bescherm alleen de midrange met een dun laagje BAF om te voorkomen dat ik na een jaar de twaron tussen de magneet en de spreekspoel uit kan gaan zitten vissen.

Is inderdaad ook bij mij opgekomen en jouw opmerking bevestigt dat idee. Dus daar ga ik ook wat mee doen.
Plaats reactie