Output-stage voor de TDA1541

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Tailgunner
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 sep 2024, 12:09

Output-stage voor de TDA1541

Bericht door Tailgunner »

Ik heb een vraagje over de CD-104 die ik in mijn bezit heb.
Heb hier en daar wat gelzen over mogelijke modificaties. De meeste begrijp ik wel en zie dan wel of ik ze implementeer.
Wat ik veel minder begrijp is de output-stage.
Als ik het goed begrepen heb heeft de TDA1541 een stroomuitgang en wil een zo laag mogelijke impedantie zien.
In de CD-104 wordt voor de I/V omzetting opamps gebruikt en blijkbaar voldoen die niet aan het 'laag imedantie' gebeuren.
Ik geloof dat de I/V omzetting gebeurt door een weerstand van 1Mohm, wat veel meer is dan de '0' ohm die de DAC wil zien.

Sommigen grijpen dan naar een buizenuitgangstrap op die probleem op te lossen.
Nu van buizen heb ik weinig verstand.
Dus mijn vraag is of iemand een schema heeft van een buizenschakeling die hiervoor kan gebruikt worden.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door RonnyB »

Een lage I/V weerstand kun je ook met een opamp met versterking compenseren, dus hiervoor heb je geen buis nodig.

Maar onderstaand schema kun je gebruiken als je R1/R11 vervangt voor 68ohm weerstand. Pin 25 en 6 van de tda1541 aansluiten op L en Rin.Eventueel condensator(470pf na R3/13 naar massa)toevoegen voor low pass filter.
In de bijlage de gerber files voor een mooie print.
_community_attachments_0e729c00-af34-44b0-9e87-4749c2a4eda3-jpeg.1257708_.jpeg
IMG_0718.jpeg
_community_attachments_img_20230119_181332-jpg.1132195_ 2.jpeg
Bijlagen
Gerber universal tube PCB 4.zip
(25.25 KiB) 16 keer gedownload
Tailgunner
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 sep 2024, 12:09

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door Tailgunner »

Dat is nu net wat ik niet begrijp. In de cd-104 wordt de I/V toegepast met een opamp maar velen gaan ervan uit dat er met buizen een beter resultaat te verkrijgen is.µ
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door Pjotr »

Een echte IV met opamps maakt gebruik van de hoge versterking+tegenkoppeling van de opamp. De varianten met buis die ik heb gezien gebruiken een klein weerstandje waarover een klein spanninkje ontstaat tgv de stroom: U = I x R. Dat spanninkje wordt dan middels een buis met hoge versterking versterkt naar een bruikbaar lijn niveau. Dat is dus veel meer recht-toe-recht-aan.
Tailgunner
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 sep 2024, 12:09

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door Tailgunner »

Kleine weerstand omdat de TDA dat blijkbaar graag ziet.

Nu klinkt die CD-104 niet slecht


Persoonlijk moet ik zeggen dat ik geen verschil hoor. En die Cd-104 is slechts 14-bit.
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door CornelisJ »

En die Cd-104 is slechts 14-bit.
Dat klopt. In verband hiermee heb ik de volgende opmerking. De CD-104 gebruikt niet de TDA1541, maar de TDA1540 DAC. De TDA1540 is 14-bit. Door 4-voudige oversampling te gebruiken komt de performance in de buurt van een 16-bit DAC.

De TDA1541 is een tweevoudige 16-bits DAC en de veel gebruikte TDA1541A is een verbeterde versie van de TDA1541. Beide zijn ook geschikt voor oversampling.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door Pjotr »

Tailgunner schreef: za 21 dec 2024, 20:23
Kleine weerstand omdat de TDA dat blijkbaar graag ziet.
Yup. Hij tolereert + en - 25mV aan de uitgang zonder verlies aan performance volgens de datasheet. Bij een full scale output van 4 mA mag dat dan een weerstand zijn van 6,2 ohm. Dat is dus prima te behappen met buizenversterking.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 21 dec 2024, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door RonnyB »

Voor tda1540 is pin 22 de I out en dan heb je twee tda’s. 1 voor links en 1 voor rechts.

Niemand kan jou vertellen wat jij het mooiste/beste vindt klinken.
Dus bouwen en luisteren/vergelijken.
Tailgunner
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 sep 2024, 12:09

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door Tailgunner »

Pjotr schreef: za 21 dec 2024, 21:03
Tailgunner schreef: za 21 dec 2024, 20:23
Kleine weerstand omdat de TDA dat blijkbaar graag ziet.
Yup. Hij tolereert + en - 25mV aan de uitgang zonder verlies aan performance volgens de datasheet. Bij een full scale output van 4 mA mag dat dan een weerstand zijn van 6,2 ohm. Dat is dus prima te behappen met buizenversterking.
Heeft u een voorbeeld van een dergelijke buizenschakeling die hier kan gebruikt worden?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door Pjotr »

Zelf ben ik niet per se een aanhanger van deze opzet. Als je Googled op "tda1541 tube output stage" kom je wel het nodige tegen.
Tailgunner
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 sep 2024, 12:09

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door Tailgunner »

Vraag is of de opbouw met de opamps dan zo minderwaardig zijn?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door RonnyB »

Minderwaardig in wat?

Vorig schema als I/V trap.
_community_attachments_6c820378-c95f-4be8-912c-d673d7205734-jpeg.1081008_.jpeg
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7096123
Laatst gewijzigd door RonnyB op za 21 dec 2024, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Tailgunner
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 sep 2024, 12:09

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door Tailgunner »

Blijkbaar is de weerstand die de uitgang van de TDA ziet te groot bij het gebruik van opamps (als ik het goed begrepen heb). Daarmee dat men naar buizenschakelingen teruggrijpt zodat de TDA met zijn stroomuitgang een lage weerstandswaarde ziet wat minder aanleiding geeft tot vervorming. Ik ben maar een hobbyist.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door 90000006 »

Dat lijkt me niet. Met een opamp kan je zo een ingangsimpedantie in het milli ohm bereik maken. Kwestie van de enorme openloop versterking inzetten. Met een enkele buis gaat dat zeker niet lukken en zit je eerder op enkele ohms of zelfs tientallen ohms.
Ga je voor minimale dac vervorming op papier, dan is een opamp dus de betere keus. Maar wellicht vindt je de onvolkomenheden van de dac als je hem wat hoogohmiger afsluit wel heel fijn klinken. Net zoals het typische vervorming karakter van een buis veel mensen aanspreekt (gaat mn over de harmonischen verdeling).

Daarom gewoon bouwen en zelf luisteren wat je prettig vindt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door Pjotr »

Zit toch allemaal wat complexer. Uit de TDA1541 dacsjip komen hele snelle stroompulsen van korter dan een us. Een IV converter gebaseerd op tegenkoppeling (al dan niet met IC-opamp) heeft moeite om die snelle pulsen goed te volgen. Nu zit dat allemaal wel in het onhoorbare HF gebied maar men neemt aan dat het ook zijn uitwerking heeft op het hoorbare gebied. Een simpel weerstandje met daarover ook nog een condensatortje heeft dat euvel gewoon helemaal niet. Dat heeft geen enkele moeit met die snelle stroompulsen.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door 90000006 »

Da's ook een heel aannemelijke verklaring ja. Zou je wellicht enigszins kunnen ondervangen door wat te filteren, smoorspoeltje tussen dac en i/v zetten. Heb ik dacht ik zelfs wel eens gezien ergens.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Output-stage voor de TDA1541

Bericht door RonnyB »

IMG_0721.jpeg
Plaats reactie