Magische rook ontsnapt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: do 19 dec 2024, 11:16
At that time, only Philips and the Japanese had any notion of capacitor construction for reliable operation.
Tuurlijk. Vooral de Philips blauwe consumer elco's waren na 10 jaar nogal eens leeg gelopen. Menig Quad 303 van deze bloemkolen bevrijd. De computer grade Philipsen zijn daarentegen wel duurzaam.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door ds23man »

We hadden het over X rated condensatoren. Je wil niet weten waar die Rifa's in gebruikt zijn, zelfs in Philips en HP testapparatuur met de nodige rookgordijnen.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door 90000006 »

hrscharft schreef: wo 18 dec 2024, 21:30
Mocht er iemand nog tips hebben voor een stel fatsoenlijke pots en waar die te verkrijgen..
Als je ze niet kan vinden, de meeste van die oude potmeters kan je prima opfrissen. Tenzij de weerstandsbanen echt versleten is maar dat is echt maar zelden het geval.

Potmeter helemaal uit elkaar nemen, alles reinigen met wat ipa, sleepcontacten met wat contactreiniger en een wattenstaafje ontdoen van oxidatie. Dan bij montage wat contactreiniger met een smeermiddel op de koolbanen doen, en een miniem drupje olie of vet op de as (afhankelijk of je licht of zwaar draaiend wil). Soms kan het nog nodig zijn de klinknageltjes van de contactjes heel voorzichtig wat na te persen. Ik heb er talloze zo gedaan en ze zijn weer als nieuw dan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door ds23man »

Een gummetje is ook ideaal om de koolbanen schoon te maken, de nodige faders van mengtafels er mee gered.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door Pjotr »

I.i.g. blijf weg met die contactspray of wat voor smeertroep dan ook op de koolbaan: Houdt lekker stof vast en kraakt het in no time weer! Uit elkaar halen en schoonmaken met ethanol/IPA en niet pluizend doekje als het kan. Het asje zit niet met gewoon vet maar met z.g.n. "taai" vet. Daar gewoon vet stoppen en het kruipt langzaam naar waar het niet zijn moet.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door hrscharft »

90000006 schreef: do 19 dec 2024, 13:36

Als je ze niet kan vinden, de meeste van die oude potmeters kan je prima opfrissen. Tenzij de weerstandsbanen echt versleten is maar dat is echt maar zelden het geval.

Potmeter helemaal uit elkaar nemen, alles reinigen met wat ipa, sleepcontacten met wat contactreiniger en een wattenstaafje ontdoen van oxidatie. Dan bij montage wat contactreiniger met een smeermiddel op de koolbanen doen, en een miniem drupje olie of vet op de as (afhankelijk of je licht of zwaar draaiend wil). Soms kan het nog nodig zijn de klinknageltjes van de contactjes heel voorzichtig wat na te persen. Ik heb er talloze zo gedaan en ze zijn weer als nieuw dan.
dat is het em nou net. der zitten 1 of 2 oudjes in en die zijn juist wel nog aardig goed.
Die nieuwe die er in zitten zijn bagger. Van die witte vierkante plastic dingen.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door hrscharft »

in afwachting van die condensator ook de 3d printer maar ff aangeslingerd en een stel nieuwe knoppen laten poepen.
Was nooit echt helemaal tevreden over de look van de knoppen die ik er op had plus ze pasten niet helemaal lekker kwa asmaat.
WhatsApp Image 2024-12-19 at 15.28.20_cf729803.jpg
Hmm moet ook maar es wat aan dat V6 plaatje doen. zit daar vanwege overtollige gaten in de behuizing..... Misschien ook maar wat leuks voor printen.
Plaats reactie