Tuurlijk. Vooral de Philips blauwe consumer elco's waren na 10 jaar nogal eens leeg gelopen. Menig Quad 303 van deze bloemkolen bevrijd. De computer grade Philipsen zijn daarentegen wel duurzaam.
Magische rook ontsnapt
Moderator: Beheerdersteam
Re: Magische rook ontsnapt
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Magische rook ontsnapt
We hadden het over X rated condensatoren. Je wil niet weten waar die Rifa's in gebruikt zijn, zelfs in Philips en HP testapparatuur met de nodige rookgordijnen.
Re: Magische rook ontsnapt
Als je ze niet kan vinden, de meeste van die oude potmeters kan je prima opfrissen. Tenzij de weerstandsbanen echt versleten is maar dat is echt maar zelden het geval.
Potmeter helemaal uit elkaar nemen, alles reinigen met wat ipa, sleepcontacten met wat contactreiniger en een wattenstaafje ontdoen van oxidatie. Dan bij montage wat contactreiniger met een smeermiddel op de koolbanen doen, en een miniem drupje olie of vet op de as (afhankelijk of je licht of zwaar draaiend wil). Soms kan het nog nodig zijn de klinknageltjes van de contactjes heel voorzichtig wat na te persen. Ik heb er talloze zo gedaan en ze zijn weer als nieuw dan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Magische rook ontsnapt
Een gummetje is ook ideaal om de koolbanen schoon te maken, de nodige faders van mengtafels er mee gered.
Re: Magische rook ontsnapt
I.i.g. blijf weg met die contactspray of wat voor smeertroep dan ook op de koolbaan: Houdt lekker stof vast en kraakt het in no time weer! Uit elkaar halen en schoonmaken met ethanol/IPA en niet pluizend doekje als het kan. Het asje zit niet met gewoon vet maar met z.g.n. "taai" vet. Daar gewoon vet stoppen en het kruipt langzaam naar waar het niet zijn moet.
Re: Magische rook ontsnapt
dat is het em nou net. der zitten 1 of 2 oudjes in en die zijn juist wel nog aardig goed.90000006 schreef: ↑do 19 dec 2024, 13:36
Als je ze niet kan vinden, de meeste van die oude potmeters kan je prima opfrissen. Tenzij de weerstandsbanen echt versleten is maar dat is echt maar zelden het geval.
Potmeter helemaal uit elkaar nemen, alles reinigen met wat ipa, sleepcontacten met wat contactreiniger en een wattenstaafje ontdoen van oxidatie. Dan bij montage wat contactreiniger met een smeermiddel op de koolbanen doen, en een miniem drupje olie of vet op de as (afhankelijk of je licht of zwaar draaiend wil). Soms kan het nog nodig zijn de klinknageltjes van de contactjes heel voorzichtig wat na te persen. Ik heb er talloze zo gedaan en ze zijn weer als nieuw dan.
Die nieuwe die er in zitten zijn bagger. Van die witte vierkante plastic dingen.
Re: Magische rook ontsnapt
in afwachting van die condensator ook de 3d printer maar ff aangeslingerd en een stel nieuwe knoppen laten poepen.
Was nooit echt helemaal tevreden over de look van de knoppen die ik er op had plus ze pasten niet helemaal lekker kwa asmaat.
Hmm moet ook maar es wat aan dat V6 plaatje doen. zit daar vanwege overtollige gaten in de behuizing..... Misschien ook maar wat leuks voor printen.
Was nooit echt helemaal tevreden over de look van de knoppen die ik er op had plus ze pasten niet helemaal lekker kwa asmaat.
Hmm moet ook maar es wat aan dat V6 plaatje doen. zit daar vanwege overtollige gaten in de behuizing..... Misschien ook maar wat leuks voor printen.
