Gids gezocht

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gids gezocht

Bericht door markbakk »

Nog een mooi ontwerp!
Waarmee ik niet voorbij wil gaan aan je vraag. En (t.z.t.?) ook best eens een helpend handje wil uitsteken. Maar ik denk dat je eerst nog wat verder zou kunnen inzoomen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Gids gezocht

Bericht door Leeuwarden »

Heb jij die Elsinore wel eens gehoord? Zijn van die ontwerpjes waarbij ik me al jaren afvraag hoe goed dat is…
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gids gezocht

Bericht door TTS »

Aqua schreef: wo 18 dec 2024, 11:40
het blijft borrelen zeg maar en wil gewoon weten hoe alles werkt
Aqua schreef: wo 18 dec 2024, 11:40
Het moet dus een kleine (gesloten) 3 of 4-weg vloerstaander worden
Aqua schreef: wo 18 dec 2024, 11:40
Dus wie-o-wie is bereid tijd en aandacht met mij te besteden aan deze ontdekkingsreis.
Zo afgaande op de drie bovenstaande statements lijkt het of de ontdekkingsreis al is doorlopen en daaruit de conclusie volgde dat een 3 of 4-weg vloerstaander het ultieme genot betekent.
Maar is dat zo? En is niet (leren) luisteren naar verschillende soorten speakers/oplossingen een betere leerweg?
Leren luisteren is iets wat een leven lang duren kan. In elk geval kost het tijd en moeite. Enkele dagen geleden luisterde ik in dit verband naar SnakeOilAudio: Interessante informatie.....

Mijn voorbeeld: Het gesloten 4-weg systeem ligt op zolder en ik luister, met plezier, naar een 10cm breedbandertje.

Waarom zou je niet, als je alles weten wilt, enkele malen iets bouwen dat totaal afwijkt van wat je al hebt? Welke wegen zijn er dan, die allen naar Rome leiden? En in dat proces hier je bevindingen delen.....??
Aqua
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 nov 2024, 14:16

Re: Gids gezocht

Bericht door Aqua »

Bedankt voor jullie snelle reactie, maar ik heb geen tijd/zin om te frobelen want ik word in januari 73. In mijn tienerjaren verknocht aan apparatuur en LP's. Heb luidsprekers van Technics,Solo Sound Electrostaten, Pied Pipers(zelfbouw), Jacques Mahoul, Home theater van Pioneer(waardeloos)gehad en dan nu van Hepta. Een genot om naar te luisteren. Waarom dan iets anders!? Het intrigeert mij om er achter te komen hoe het werkt en waarom en wat de samenhang is tussen kast, drivers en scheidingsfilter.
Vele systemen beluisterd, open en dicht, transmissieline, basreflex en nog meer systemen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten systeem ivm locatie van de linker luidspreker. De Hepta is een open systeem, maar de poort is af te sluiten.
Hele soepele, warme middentoner en een spatzuiver hoog. Laag mag aanwezig zijn, maar niet overheersen.
En Mark Bakker alvast bedankt voor je aanbod.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Gids gezocht

Bericht door hardbats »

Ik zou naar de luisterdag komen op 8 februari, daar zijn allerlei systemen te zien en kun je ook verschillen horen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gids gezocht

Bericht door hannesie »

Aqua schreef: wo 18 dec 2024, 15:41
Bedankt voor jullie snelle reactie, maar ik heb geen tijd/zin om te frobelen want ik word in januari 73. In mijn tienerjaren verknocht aan apparatuur en LP's. Heb luidsprekers van Technics,Solo Sound Electrostaten, Pied Pipers(zelfbouw), Jacques Mahoul, Home theater van Pioneer(waardeloos)gehad en dan nu van Hepta. Een genot om naar te luisteren. Waarom dan iets anders!? Het intrigeert mij om er achter te komen hoe het werkt en waarom en wat de samenhang is tussen kast, drivers en scheidingsfilter.
Vele systemen beluisterd, open en dicht, transmissieline, basreflex en nog meer systemen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten systeem ivm locatie van de linker luidspreker. De Hepta is een open systeem, maar de poort is af te sluiten.
Hele soepele, warme middentoner en een spatzuiver hoog. Laag mag aanwezig zijn, maar niet overheersen.
En Mark Bakker alvast bedankt voor je aanbod.
Ik herken de namen van de apparatuur, ik ben dan 78, kan dus wel kloppen. :lol:
Ik heb sinds kort dan een systeem dat niet meer gesloten is en heb dan nog wel het "oude laag" laten staan voor als het "er wel om doet".
Maar mogelijk kun je soms ook wel bij mensen thuis luisteren om te luisteren wat er beter is.

Met de huidige stand van zaken in het traject voor de luidsprekers ( bron ) is er wel wat veranderd.

Maar als je eens in de buurt bent van Dordrecht, dan kan je hier ook wel een indruk krijgen.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Gids gezocht

Bericht door motoindo »

Aqua schreef: zo 17 nov 2024, 11:57
Hallo beste forumleden,
Zal mij eerst even voorstellen, mijn naam is Sven van 1952 en na jaren van stilstand op audiogebied kruipt het bloed waar het niet gaan kan. ///
Grt, Sven
Hoi Sven, ik zou zoals al een paar keer genoemd is zeker een bezoek brengen aan de meetup in Hengelo, niet alleen om de spulletjes maar vooral ook om de mensen, de gezamenlijk vergaarde kennis hier alleen is al de moeite waard !
Aqua
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 nov 2024, 14:16

Re: Gids gezocht

Bericht door Aqua »

Hallo beste forumleden,

Hengelo staat al in mijn agenda en ga ik zeker doen. Humble HiFi een zeer interessante site en wellicht ook het bezoeken waard.
Begrijp mij goed beste leden, mijn zoektocht is beslist nog niet ten einde en heb een stel goede luidsprekers en deze zijn (nog)niet aan vervanging toe.
Mijn doel is kennis mbv een "gids" vergaren. Er zijn allerlei software programma's te vinden op het www en youtube filmpjes over hoe je eea moet doen. Maar ik mis duidelijkheid en het gaat mij te snel hoe de conclusies worden getrokken, simpelweg omdat ik de basale kennis(audio electronica) niet heb. Ik wil mij dat niet eerst zelf eigen maken en heb daar dus hulp(gids/mentor) bij nodig. Het is niet de bedoeling dat ik door vallen en opstaan, wat jaren in beslag gaat nemen, wijzer word.
Zonde van mijn tijd.
Ik spreek uit ervaring als hengelbouwer in vissport. Het heeft mij enkele jaren gekost om de zin van onzin te scheiden en er achter te komen dat bijna iedereen een andere mening heeft en bovendien zogenaamde geheimen/kennis niet graag deelt.
Daarom mijn verzoek en vind het al fijn dat er forumleden zijn die mij een helpende hand willen bieden.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gids gezocht

Bericht door TTS »

Aqua schreef: do 19 dec 2024, 12:24
het gaat mij te snel hoe de conclusies worden getrokken, simpelweg omdat ik de basale kennis(audio electronica) niet heb. Ik wil mij dat niet eerst zelf eigen maken en heb daar dus hulp(gids/mentor) bij nodig. Het is niet de bedoeling dat ik door vallen en opstaan, wat jaren in beslag gaat nemen, wijzer word.
Zonde van mijn tijd.
Ja ja, dus enerzijds gaat het te snel, want je mist duidelijkheid, en anderzijds wil je niet het proces, want dat kost immers tijd, doorlopen om zaken te doorgronden, de materie je zelf eigen te maken.

En ik maar denken dat de weg het doel is....
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gids gezocht

Bericht door markbakk »

Ik geloof dat ik het wel snap. Maar je moet je gids(en) daarin wel vertrouwen, voordat je met zevenmijlslaarzen je het een en ander eigen maakt.

En er speelt ook wat anders in de driehoek jij-gids-droomluispreker. Om te beginnen met dat jouw voorkeur/smaak/ideeën/aannames voor jou waarschijnlijk zwaar wegen. En subjectief zijn. Ik zou als gids me daarbij niet direct comfortabel voelen, want ik kan je nu al vertellen dat je eigen ideeën niet zullen aansluiten bij die van mij of die van anderen.

Dus: als je hoog tempo wil, bouw een goed bestaand ontwerp dat je bevalt. De zoektocht daarnaar is wss leuker dan het doorploeteren van REW- en Vituixcad-manuals of geld uitgeven aan meetmicrofoons, interfaces e.d. Of: zet (veel van) je eigen aannames opzij en laat de gids je helpen. Dat vraagt weer om een zeker geloof in de deskundigheid van de gids in kwestie.

De vraag is denk ik dus: waar wil je staan?
Aqua
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 nov 2024, 14:16

Re: Gids gezocht

Bericht door Aqua »

Beste forumleden,
Ik ben flexibel en sta open voor elk ander idee. Wellicht is mijn keuze te rigide en ouderwets van opvatting. Ik laat mij graag verrassen en het gaat uiteindelijk om het resultaat.
Daarnaast respecteer ik de gedrevenheid, enthousiasme, opgedane kennis en kunde van iedereen en de eigen mening, wellicht door vallen en opstaan.
En dat hoeft niet bij iedereen hetzelfde zijn. Er is niet 1 zaligmakend systeem, anders is de lol er wel gauw vanaf, toch?
Trouwens wat vinden jullie van "open baffle luidsprekers"?
Aardig wat gevonden op Youtube, maar zoiets heb ik nog nooit gehoord.
Hier in Zwolle zit een zaak welke ze ontwikkelt, bouw en verkoopt. Ik ga binnenkort eens luisteren. Wel een beetje (te)duur naar mijn smaak. Moet goedkoper kunnen lijkt mij.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Gids gezocht

Bericht door hardbats »

Ik ben zelf fan van open baffle en neem ook een set mee naar Hengelo.
Het bedrijf wat jij bedoelt is denk ik Daudio? Die zitten hier ook op het forum. Zij maken hele knappe speakers die top klinken. Mijn set is daar nogal zwaar op geïnspireerd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gids gezocht

Bericht door markbakk »

Aqua schreef: vr 20 dec 2024, 15:48
Trouwens wat vinden jullie van "open baffle luidsprekers"?
Aardig wat gevonden op Youtube, maar zoiets heb ik nog nooit gehoord.
Hier in Zwolle zit een zaak welke ze ontwikkelt, bouw en verkoopt. Ik ga binnenkort eens luisteren. Wel een beetje (te)duur naar mijn smaak. Moet goedkoper kunnen lijkt mij.
Dat is (dus) Daudio. Jeroen is regelmatig op dit forum te vinden en die dingen zijn hier door de jaren heen zo’n beetje ontstaan.
Aqua
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 nov 2024, 14:16

Re: Gids gezocht

Bericht door Aqua »

Juist! Ik ben benieuwd.

Fijne feestdagen allemaal en een goed begin
Plaats reactie