Magische rook ontsnapt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Magische rook ontsnapt

Bericht door hrscharft »

Zat van de week een beetje te spelen en ineens kwam er zomaar een lading magische rook uit de versterker.
Geen idee wat de oorzaak is maar wellicht dat er hier mensen zijn die er wat licht op kunnen werpen.

Het onderdeel waar de rook uit kwam is een Condensator die over de pootjes van de Voedingstrafo zat.
Is het puur ouderdom of is het aannemelijker dat er een onderliggend issue is?
Zo ja wat zou dat dan kunnen zijn want de versterker gebruik ik al jaren en heeft eigenlijk nooit kuren vertoond.

Hier wat plaatjes
1.jpg
Naamloos.jpg
Naamloos2.jpg
Naamloos3.jpg
Naamloos4.jpg
Naamloos5.jpg
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door TTS »

Ik volg ff, want ik ben benieuwd of je een plek vindt waar men Rifa condensatoren verkoopt. ( Heb er ook nog enkele nodig namelijk. )
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door hrscharft »

oke ik nog ff Google doen zie ik dit.

wel op dezelfde manier gefaald.
Capture.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door Pjotr »

Dat is ouderdom. Is bekend bij deze condensatoren en ze zijn er berucht om. Ze zijn op zich heel robust maar de epoxy giethars is enigszins hygroscopisch en dringt er vocht in. Daardoor gaan ze van lieverlee lekken (qua stroom dan). En op een gegeven moment zeggen ze poef... Vervangen door een moderne PP condensator.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 18 dec 2024, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door hrscharft »

Dank voor de verduidelijking.

Kwestie van vervangen en door gaan met gebruiken dus.
Wilde het voor de zekerheid graag weten dat er niet een onderliggende reden is voor het falen en dan meer schade aanrichten.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door hrscharft »

Capaciteit gelijk en voltage iets hoger(lijkt me geen issue)
maar maken die andere nummers nog een verschil?
Of is dit gewoon een geschikte vervanger?
Capture.JPG
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door hrscharft »

en omdat het kan nog ff een plaatje van de versterker in elkaar.

DSC_0139.JPG
DSC_0141.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door Pjotr »

Ja die kan en dan heb je een vrijwel 1:1 vervanger. Maar wel met hetzelfde euvel :D Het zijn metaal-papier condensatoren. Volgens mij worden ze allang niet meer gemaakt en is dat NOS. Ikzelf zou er een modernere PP X1 of X2 condensator inzetten van dezelfde waarde.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door hrscharft »

hij zit al in de post.
Tegen de tijd dat deze weer ploft zijn we weer 5 jaar verder ofzo.
Zie ik tegen die tijd wel wat de moderne vervanger is.

Tnx voor de info.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door Jan Geert »

hrscharft schreef: wo 18 dec 2024, 19:12
oke ik nog ff Google doen zie ik dit.

wel op dezelfde manier gefaald.
Capture.JPG
Ik heb ook nog zo een foto van een geplofte Rifa cap. In mijn geval zattie over de netspanning van een Leak draaitafel. Die dingen zijn er berucht om. Gewoon vervangen door een X2 rated cap.
Ik heb me altijd afgevraagd of die caps eigenlijk wel bedoeld waren voor deze toepassing. Ze werden er massaal voor gebruikt en geven het zowat even massaal met veel misbaar op. Zijn ze van voordat de X2 ratings bestonden?
IMG20230408135844.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door Pjotr »

Het zijn op zich eigenlijk hele goede condensatoren. Ik heb ze destijds in thyristor ontstekingen gebruikt in de motorracerij. Waren een van de weinigen die heel bleven bij die spanningen en piekstromen. Het probleem zit hem in de epoxy wat veroudert en vocht opneemt. Dus beter ook geen NOS! Maar ok, wie weet gaan die weer een paar jaartjes mee. Heeft ook wel wat zo'n versterker met een eigen leven die op onverwachte tijden van zich laat horen :lol:

[edit]
Kijk en huiver: https://www.diyaudio.com/community/thre ... es.370587/ Heb er even verder op gegoocheld en ze worden zelfs als Y-condensator nu door Kemet aangeboden (Kemet heeft Rifa overgenomen). Incl. keur certificaten. Wellicht dat ze nu betere kwaliteit epoxy gebruiken?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door ds23man »

Er is nooit een kwaliteitsprobleem geweest met die dingen, wel een leeftijdsverhaal. Geldt ook bijv voor de oude teerknollen.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door hrscharft »

Mocht er iemand nog tips hebben voor een stel fatsoenlijke pots en waar die te verkrijgen..
Of wellicht nog wat heeft liggen zijn die ook welkom.

Wat er nu in zit kraakt en doet en is me eigenlijk niet naar de zin.
Draaien ook te makkelijk :P

Moet even opzoeken welke waarden het zouden moeten zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: wo 18 dec 2024, 21:26
Er is nooit een kwaliteitsprobleem geweest met die dingen, wel een leeftijdsverhaal. Geldt ook bijv voor de oude teerknollen.
Hmm, heb toch wel het idee dat Y-condensatoren ook op de heel lange termijn betrouwbaar veilig moeten blijven.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door cool »

Die Rifa's zitten ook in Revox tape recorders en vliegen er allemaal wel een keer uit op den duur. Vervangen door P.P. en X2
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef: wo 18 dec 2024, 21:35
ds23man schreef: wo 18 dec 2024, 21:26
Er is nooit een kwaliteitsprobleem geweest met die dingen, wel een leeftijdsverhaal. Geldt ook bijv voor de oude teerknollen.
Hmm, heb toch wel het idee dat Y-condensatoren ook op de heel lange termijn betrouwbaar veilig moeten blijven.
Wat voor termijn denk je dan aan? Die dingen zitten in apparaten van 40-50 jaar oud.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door TTS »

Heb hier een tweetal Bernina naaimachines, met voetpedalen met zulke Rifa's er in, welke niet meer functioneren. Ik denk dat het daar ontstoringscondensatoren betreft.Vraagje voor wellicht Peter, of anderen met kennis in deze: Welke vervangers, naast Rifa, zou je daar adviseren? ( Hoop dat ik de vraag mag stellen, omdat het geen audio betreft, maar wel Rifa. Ik heb en hele tijd terug een bestelling gedaan voor enkele van deze Rifa's, maar kreeg er maar eentje geleverd. `Gedoe met de verkoper heeft dit hele verhaal op de lange baan geschoven, helaas. )
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door ds23man »

Gewoon even zoeken op Wima X2.....
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door TTS »

ds23man schreef: wo 18 dec 2024, 23:33
Gewoon even zoeken op Wima X2.....
Gevonden. Dank!!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door timpert »

De Duitsers noemen die oude Rifa's niet voor niks Knallfrösche! Je kan ze vervangen door elke moderne X of Y condensator met gelijkwaardige of beter specs. Neem wel het volgende in acht:
  • Een X-condensator is voor "across the line", dus tussen fase en nul. De isolatie is functioneel, omdat falen van de condensator niet tot een schok kan leiden. De boel moet zodanig worden afgezekerd dat falen van de condensator niet tot brand leidt.
  • Een Y-condensator zit tussen fase/nul en aanraakbare delen en is dus onderdeel van de veiligheidsisolatie. Als deze condensator faalt kan je een schok krijgen, en daardoor worden er hogere eisen aan gesteld. Een Y1 condensator is voldoende sterk geïsoleerd om ook in dubbel geïsoleerde apparaten te kunnen gebruiken.
  • Als je een Y condensator hebt liggen van de juiste waarde kan je die gebruiken om een X condensator te vervangen, maar vervang NOOIT een Y condensator door een X condensator.
  • De werkspanning die op X en Y condensatoren staat aangegeven is de maximale nominale netspanning waarop ze mogen worden aangesloten. Een 250 VAC X condensator kan je dus prima gebruiken voor een 230 V netspanning.
  • Wanneer de condensator geen expliciete X, Y of AC rating heeft mag die niet in een netfilter gebruikt worden, ook niet wanneer de DC werkspanning voldoende hoog lijkt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door ray5150 »

Dat is een hele nette uitleg, heer Timpert. :goedzo:

Overigens zag ik dat EOO ook dezelfde antieke Rifa's verkoopt :
https://www.eoo-bv.nl/wissel-spanning/1 ... c-mkp.html

Zelf zou ik ook wat moderner spul erin stoppen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door Pjotr »

TTS schreef: wo 18 dec 2024, 23:37
ds23man schreef: wo 18 dec 2024, 23:33
Gewoon even zoeken op Wima X2.....
Gevonden. Dank!!
Of Epcos X2. Vrijwel alle propylene (PP) X2 of X1 van >= 275V kun je nemen, Ook die van Vishay en Kemet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door ray5150 »

hrscharft schreef: wo 18 dec 2024, 21:30
Mocht er iemand nog tips hebben voor een stel fatsoenlijke pots en waar die te verkrijgen..
Of wellicht nog wat heeft liggen zijn die ook welkom.

Wat er nu in zit kraakt en doet en is me eigenlijk niet naar de zin.
Draaien ook te makkelijk :P

Moet even opzoeken welke waarden het zouden moeten zijn.
Zoek eens op CTS en Bourns, niet goedkoop, (euro of 5 per stuk) wel goede kwaliteit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door ds23man »

Ik kwam dit bericht op een forum tegen in 2011:

I made a component evaluation of these capacitors for a former employer about 30 years ago.

One of our favourite tests was to thermally cycle components with their leads under axial stress for several hundred cycles - sometimes with added humidity. My findings at that time with Rifa capacitors were that they had used a hard epoxy encapsulent which was not thermally matched to the capacitor element, thus stressing the element and its connections. Failure of the encapsulent under these conditions allowed moisture into the unit, usually resulting in catastrophic failure.

I was also unhappy about the flame retardancy properties of their chosen encapsulent and had a few bonfires during my bunsen burner tests.

We found a lot of absolute junk by testing in this way - it took time and money but enhanced our product reliability. If only other UK electronics producers were as discerning (Quad please note), they might have produced goods which were fit for purpose.

At that time, only Philips and the Japanese had any notion of capacitor construction for reliable operation.

Leon.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Magische rook ontsnapt

Bericht door Pjotr »

hrscharft schreef: wo 18 dec 2024, 21:30
Mocht er iemand nog tips hebben voor een stel fatsoenlijke pots en waar die te verkrijgen..
Of wellicht nog wat heeft liggen zijn die ook welkom.

Wat er nu in zit kraakt en doet en is me eigenlijk niet naar de zin.
Draaien ook te makkelijk :P

Moet even opzoeken welke waarden het zouden moeten zijn.
Kijk eens bij de diverse onderdelenshops voor gitaarversterkers en jukeboxreparatie. B.v. https://www.jukebox-revival.eu/nl/produ ... elaar-4730
Plaats reactie