Pfffff, bijzaak.hardbats schreef:Nu tijd voor projecten
Werkbank van douglas hout
Moderator: Beheerdersteam
Re: Werkbank van douglas hout
Eindelijk de gereedschapswand tegen de muur. Nu kan ik hem langzaam aan in gaan richten.
En wat een bak licht er bij
En wat een bak licht er bij
Re: Werkbank van douglas hout
Het aanzet stuk van de werkbank wordt aanpast. Ipv een gewoon vlak blad wordt het nu een MFT tafel met MFT zijkant. Ook geïntegreerd wordt een freeslift, een mogelijk tot het zagen met de invalzaag en geleider en voldoende T-Track om dingen te klemmen of te geleiden.
Re: Werkbank van douglas hout
De freeslift zit er in en afgesteld, nu verder met alle t-tracks.
Re: Werkbank van douglas hout
Mooi hoor. Daar ga je veel plezier van hebben 
Alleen ontgaat mij het nut van zoveel dog holes als je toch T-rails gaat gebruiken. T-rails werken zoveel fijner en slijten veel minder. Ik had er nog een railtje bij geplaatst: 2 parallel in de lengte en 2 parallel in de breedte.
Alleen ontgaat mij het nut van zoveel dog holes als je toch T-rails gaat gebruiken. T-rails werken zoveel fijner en slijten veel minder. Ik had er nog een railtje bij geplaatst: 2 parallel in de lengte en 2 parallel in de breedte.
Re: Werkbank van douglas hout
Beide hebben zo hun eigen nut en mogelijkheden.
Ik heb allerlei accessoires gekocht voor zowel de dog holes als de t-track. De dog holes zijn trouwens het standaard formaat van de Festool MFT3 tafel. Daar heb ik T-track, de freestafel en de gleuf voor het zagen aan toegevoegd. Tevens ook het deel aan de zijkant nog voor werk aan de smalle zijdes.
Ik heb allerlei accessoires gekocht voor zowel de dog holes als de t-track. De dog holes zijn trouwens het standaard formaat van de Festool MFT3 tafel. Daar heb ik T-track, de freestafel en de gleuf voor het zagen aan toegevoegd. Tevens ook het deel aan de zijkant nog voor werk aan de smalle zijdes.
Re: Werkbank van douglas hout
Knap stuk werk Bas ! , maar ben eigenlijk wel gewend van je
Fijn dat je weer tijd hebt en lekker aan de knutsel bent

Fijn dat je weer tijd hebt en lekker aan de knutsel bent
Re: Werkbank van douglas hout
Ondertussen staat ie op eigen kracht. Nu verder met de t-tracks, hopelijk komen ze nog binnen. Liggen al sinds 15nov bij de douane
Re: Werkbank van douglas hout
Ja De Sinterklaas heeft het maar druk Bas
ik ben op pakjes avond ook niet thuis , ben dan bij mijn kleinzoon , en maak me een beetje zorgen of hij dat wel weet
Ik ga eens opzoeken wat T tracks zijn
Heb een vermoeden, op YouTube weleens gezien , dat het van die aluminium stripjes zijn waar je soort T moeren in kan laten schuiven
Maar Google weet het vast wel
ik ben op pakjes avond ook niet thuis , ben dan bij mijn kleinzoon , en maak me een beetje zorgen of hij dat wel weet
Ik ga eens opzoeken wat T tracks zijn
Heb een vermoeden, op YouTube weleens gezien , dat het van die aluminium stripjes zijn waar je soort T moeren in kan laten schuiven
Re: Werkbank van douglas hout
Dat is heel mooi geworden!
Alleen op de plaatsen van de rails is het blad wel erg dun geworden. Dat gaat doorbuigen op die plaatsen als je een beetje kracht zet en/of op leunt. Of heb je er extra verstevigingsbalken onder? Zo niet, zou ik dat dadelijk alsnog doen. Anders zie je dat terug in je freeswerk.
Re: Werkbank van douglas hout
Het is 25mm dik. De rails is 12.65mm dik. Er is dus nog 12.35mm materiaal over onder de rails. De plaat ligt op een torsiebox met 2 verstevigen die onder de plaat door gaan. Denk dat het dus wel meevalt. De T-track ga ik ook nog vast maken met epoxy dus die doet ook mee aan de stevigheid van het geheel.
Re: Werkbank van douglas hout
Je merkt het vanzelf. Zoals gezegd, je kunt evt. het later altijd nog verstevigen mocht het nodig zijn 
Re: Werkbank van douglas hout
Ik zag dat er verschillende T tracks zijn Ook Dubbele met bevestiging boutjes in het midden
Re: Werkbank van douglas hout
Klopt Bert. Maar de minste geringste doorbuiging zie je terug als onregelmatigheid in het freeswerk. En dat gebeurd al snel als je wat kracht moet zetten. B.v. bij verstek frezen. Wat stalen U-profiel er onder schroeven met 2K PU lijm is een goed idee. Zwart gewalst U-profiel is sterk en niet zo duur.
Re: Werkbank van douglas hout
Ik weet wel dat de eerste paar tienden van mm het doorbuigen van een plaatje meestal vanzelf gaat en daarna wordt het veel moeilijker Maar Bas heeft daar duizenden uren meer in onderwijs gehad dan mij iig
Is al van jongs af aan ermee bezig Dus als hij denkt dat het sterk genoeg is Pjotr Twijfel ik niet
Is al van jongs af aan ermee bezig Dus als hij denkt dat het sterk genoeg is Pjotr Twijfel ik niet
Re: Werkbank van douglas hout
Alle T-track is eindelijk binnen, bijna een maand bij de douane gelegen. Vandaar even op maat gezaagd op het werk.
Morgen nog even schroefjes halen en dan monteren met epoxy en schroeven. Kan daarna al het mdf afgewerkt worden.
Morgen nog even schroefjes halen en dan monteren met epoxy en schroeven. Kan daarna al het mdf afgewerkt worden.
Re: Werkbank van douglas hout
Klaar voor de vuurdoop morgen! Setje baffles afronden met de frees.
Re: Werkbank van douglas hout
Ziet er strak uit Bas Complimenten hoor
Ook lekker contrast met Ferrari Rood met Antraciet grijs.
Ook lekker contrast met Ferrari Rood met Antraciet grijs.
