GZ-37 getters

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Weet iemand of een GZ-37 gelijkricht buis met square getter een GZ-37 round getter buis 1:1 kan vervangen? Ik heb een keer gehoord dat square getter net wat andere prestaties zou leveren, maar geen idee of dit echt waar is… ik weet dat de getter verder geen invloed heeft op de werking van de buis, maar de andere getter ring zou ook andere interne verschillen in de buis impliceren.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: GZ-37 getters

Bericht door Piet1950 »

Ik heb een keer gehoord dat square getter net wat andere prestaties zou leveren
Over welke prestaties heb jij het? Een gelijkrichter richt gewoon de aangeboden wisselspanning gelijk. De inwendige constructie van o.a. anode en kathode bepaald de inwendige weerstand van de buis, en dus het spanningsverlies bij een bepaalde stroom. Alle buizen met identiek typenummer voldoen aan dezelfde specificaties. De vorm van het getter heeft daarop geen enkele invloed.

Piet
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: GZ-37 getters

Bericht door Shadow »

Wat zeg je nou Piet? :hide:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Ok, dan ben ik verkeerd voorgelicht of had het verkeerd begrepen… nog een newbie vraag dan, valt er iets te biasen aan zo’n GZ-37 of is het inprikken en gaan?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: GZ-37 getters

Bericht door douwebakker »

Walt schreef: wo 11 dec 2024, 17:25
Ok, dan ben ik verkeerd voorgelicht of had het verkeerd begrepen… nog een newbie vraag dan, valt er iets te biasen aan zo’n GZ-37 of is het inprikken en gaan?

Groetjes Walter
Omhoog
Er zit geen rooster in hé. Het is enkel een gelijkrichter.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Ok, ik weet er echt te weinig van, biasen is dus niet aan de orde voor een gelijkrichtbuis?

Of moet je de eindbuizen wel opnieuw biasen na vervangen gelijkrichterbuis?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: GZ-37 getters

Bericht door douwebakker »

Walt schreef: wo 11 dec 2024, 17:34
Of moet je de eindbuizen wel opnieuw biasen na vervangen gelijkrichterbuis?
Nou nee, waarom?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Bedankt, goed om te weten dat dit risicoloos omsteken is, zonder iets te hoeven bijregelen, mits het maar een gz-37 / CV 378 is.

De GZ-37 square getters zijn wel aanzienlijk duurder dan de round getters, dat impliceert dat er wel verschillen zijn, in bouwkwaliteit neem ik aan dan, net als met condensatoren, zelfde waarde maar sommige 3 euro andere 300 euro.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: GZ-37 getters

Bericht door Shadow »

Gehyped is beter?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: GZ-37 getters

Bericht door Pjotr »

Joram toch... vierkant natuurlijk! Je weet toch wel dat vierkante condensatoren veel beter klinken dan ronde condensatoren? Walt kan altijd nog twieken door de audiolamp hoger of lager te zetten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: GZ-37 getters

Bericht door Shadow »

Nee maar straks zijn duurdere beter...

https://www.ebay.nl/itm/326356561552?_s ... R5bBvO72ZA
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: GZ-37 getters

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar heeft dan ook een aan/uit getter als ik de plaatjes mag geloven :shock: Maar beide zijn nog rond, noch vierkant.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: GZ-37 getters

Bericht door Shadow »

Misschien kan Cock er een paar behandelen
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Heel grappig weer, maar gelukkig was mijn vraag reeds beantwoord, dus ga maar lekker los met de onzin nu… :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: GZ-37 getters

Bericht door Pjotr »

Niet zo ondankbaar hè... :mrgreen:
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: GZ-37 getters

Bericht door Piet1950 »

Wat zeg je nou Piet? :hide:
Toen mijn jongste kleindochter, toe nog 3, er achter kwam dat ik ook Piet heette, zei ze direct heel nuchter: "Oh, als jij Piet heet, dan zijn de Sint en Piet ook gewoon verkleedde mensen". Voor haar was het sprookje opgelost. Maar haar veel oudere zus (7) geloofd nog steeds in het sprookje. Ook op buizengebied valt het niet altijd mee om werkelijkheid en sprookjes te onderscheiden....

Piet
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Dat denk ik ook, maar in dit geval is mijn beperkte kennis vooral de bottleneck…
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: GZ-37 getters

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef: wo 11 dec 2024, 19:08
Nee maar straks zijn duurdere beter...
Dat is toch min of meer standaard ? :hide:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Duurder is denk ik beter, mensen hebben ondekt dat de oudere versie GZ-37 met square getter, een beter klinkende versterker opleveren. Waarom zou dat niet zo kunnen zijn, betere bouwkwaliteit van de buis, betere werking. Maar zo te horen weinig GZ-37 gebruikers hier, dus niet echte hands on ervaringen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: GZ-37 getters

Bericht door Shadow »

Joh doe nou niet alsof je je er iets van aan gaat trekken, koop gewoon wat je wil en laat het zijn...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Ik hou MP in de gaten, staat nu ook wel wat op maar is net niet wat ik zoek.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: GZ-37 getters

Bericht door Piet1950 »

Met zulke prijzen kan ik ze maar beter niet meer gebruiken....
CV378 GZ33 GZ37.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Oefff… als je er daar eentje van wilt verkopen, laat het weten, die dikkertjes schijnen inderdaad nog beter te zijn dan die slanke square getter.
Bijlagen
69D43D36-A113-4094-B56D-2072862C7769.png
Laatst gewijzigd door Walt op wo 18 dec 2024, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: GZ-37 getters

Bericht door Piet1950 »

Ik zal er eens een nachtje over slapen (als dat lukt).

Piet
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: GZ-37 getters

Bericht door Walt »

Haha, voel je nergens toe verplicht, maar wat een fraaie buizen zijn dat zeg!
Plaats reactie