Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het zal wel heel lastig worden om dat theoretisch te benaderen. Dan is het rendement ook nog eens afhankelijk van de frequentie en de plaats in de kamer.
Ook de "room gain" speelt een rol. En die hangt weer af van de afmetingen van de kamer; de gebruikte bouwmaterialen en mate van demping van de inrichting.
Ook de "room gain" speelt een rol. En die hangt weer af van de afmetingen van de kamer; de gebruikte bouwmaterialen en mate van demping van de inrichting.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Vergeet niet dat de ouderdom van de oren ook nog een factor van belang is. Idd heel lastig om een waarde van het rendement daarvan te geven. Is ook erg frequentieafhankelijk.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Is dat ook al het geval bij verse oren:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Phon
Zal op een bepaalde leeftijd de curve > 10kHz veel steiler omhoog gaan.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het rendement van 89 dB is wat Daudio opgeeft voor hun W1, met zelfde midhoog bezetting als mijn speakers.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zegt dat eigenlijk niks over het rendement dat in jouw luisterruimte wordt bereikt. Het rendement van een luidspreker wordt meestal bepaald door de woofers. Het midden en hoog worden daarop afgestemd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik begreep van de bouwer dat de Chaos versterker ongeveer 2x 2.5 watt levert in klasse A, daarboven verloopt die naar A/B en zal ongeveer 2x 5 watt leveren, dat is toch weer 3dB extra headroom.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Waar ik nu met de Chaos 3 speelt, is de bouwer TvW inmiddels bezig met de Chaos 10, een monstertje van 40 kg:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Indrukwekkend ding. Doet ook vast wel wat meer dan 2 x 2,5 Watt.
Ook het gebruik van ringkern uitgangstrafo's is volgens mij nieuw. Wat ik van zijn eerdere creaties heb begrepen is dat hij ook veel historisch materiaal heeft gebruikt aan trafo's, buisvoetjes en componenten. Maar ook intern erg fraai opgebouwd.
Ook het gebruik van ringkern uitgangstrafo's is volgens mij nieuw. Wat ik van zijn eerdere creaties heb begrepen is dat hij ook veel historisch materiaal heeft gebruikt aan trafo's, buisvoetjes en componenten. Maar ook intern erg fraai opgebouwd.
Laatst gewijzigd door richard op do 12 dec 2024, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, deze doet iets van 2x 15 watt, flink meer dus. TvW bouwt nooit 2x hetzelfde, samen met Berret blijven ze nieuwe dingen verzinnen. Ik vind zelf de Chaos 3 wel veel mooier qua behuizing, maar deze 10 zal verder gaan qua geluid / afbeelding. Dan moet je die witte anode aansluitingen bijv. maar voor lief nemen denk ik.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat vind ik ook. Bij mijn bezoek bij TvW was hij met een paar modellen bezig in verschillende stadia van opbouw. Het eikenhout van de behuizing met met het spint er nog aan vond ik goed passen bij het karakter van de versterker.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wat dacht je van de "Buisjes van plezier" area onder de versterker?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De Chaos 3 heeft dat ook, rode led aan de onderkant, als die aangaat na circa 30 seconden is de versterker operationeel.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Gloeien die buizen niet zelf dan? Dat is juist de magie? Komt er wel geluid uit, komt er geen geluid uit. Steeds weer die spanning na inschakelen 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als dat volgens jou het grootste probleem is met deze versterker, dan valt het wel mee toch. Geen enkele opmerking over het kurk en de andere Van der Heide tweaks, het gaat de goede kant op hier, nu nog het forum thema naar groen en we zijn er.

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Altijd een genot om naar te kijken zo’n buizenversterker
Het is dat ik er vier nodig heb
Het is dat ik er vier nodig heb
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Is dat rode led licht dan een v.d.Heide tweak?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Volgens mij is die kooldraad lamp een bedenksel van Gehakt. Evenals de kurkjes.
