Plaatjes van huidig project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door Douwe84 »

Tof hoor! Dank voor het delen ook :)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door markbakk »

Dito! Ik heb zelf ook al zitten prutsen met deze waveguides, maar mijn achterstand in 3D-software nekte me wat, dus mogelijk speel ik leentjebuur. Ik heb ook al een variant gezien waarbij de bevestigingsboutjes gewoon vanaf de voorkant konden worden geschroefd, maar dit is esthetisch in elk geval beter.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

WhatsApp Image 2024-10-24 at 17.32.00.jpeg
Gaat om deze inserts die gebruikt zijn, zijn gemakkelijk te verkrijgen bij b.v. Amazon en de insmelt punt die je op een soldeerbout kan zetten hiervoor is ook te verkrijgen.
Screenshot 2024-11-22 at 16.37.03.png
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Wat ook fijn is, dat het phase shield los geprint kan worden en dan erin gemonteerd. Om dit goed te printen zijn supports nodig, die dan weggebroken/gesneden moeten worden. Er is een redelijke kans dat het phase shield hierbij sneuvelt en dan is een flinke 3D print om zeep. Door dat los te printen voorkom je dat. Phase shield zelf is klein en zo geprint, gaat dat mis, doe je zo klein ding snel opnieuw. Voordeeltjes ook dat je phase shield een andere kleur kan geven.
Andere aanpassing zijn de ribben ipv massief en een bracket die op vier plaatsen vast geschroefd kan worden. Verder is de rand wat dikker en de gaten aangepast zodat een standaard DIN912 M4 er goed in past. Bij het origineel was dit dus niet het geval. Weet niet welke bout de oorspronkelijke ontwerper in gedachten had, maar was denk ik niet iets wat hier gangbaar is.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door OWC »

jvenema schreef: vr 22 nov 2024, 19:21
Weet niet welke bout de oorspronkelijke ontwerper in gedachten had, maar was denk ik niet iets wat hier gangbaar is.
Ontwerper komt uit Amerika.

Ik kan uit eigen persoonlijke ervaring vertellen, dat maten daar een grote hell zijn.
Dus dit waarschijnlijk van een of andere breuk maat.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Achterkant van de waveguide, phase shield erin gelijmd en een is al voorzien van een afsluit foam. De iets verhoogde binnen ring drukt op de textiel uitloop van de rolrand. Op deze manier heb je een dubbele afdichting.
Achterkant van de waveguide, phase shield erin gelijmd en een is al voorzien van een afsluit foam. De iets verhoogde binnen ring drukt op de textiel uitloop van de rolrand. Op deze manier heb je een dubbele afdichting.
De M3 draad eindjes met inbus zijn in de magneet gedraaid. Door op de waveguide aan de achterkant nu vier gaatjes te printen ipv vier uitsteeksels, zijn er minder supports nodig met 3D printen en wordt resultaat daar beter.
De M3 draad eindjes met inbus zijn in de magneet gedraaid. Door op de waveguide aan de achterkant nu vier gaatjes te printen ipv vier uitsteeksels, zijn er minder supports nodig met 3D printen en wordt resultaat daar beter.
Het eind resultaat wat betreft de wave guide met de SB26 tweeter
Het eind resultaat wat betreft de wave guide met de SB26 tweeter
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door OWC »

Ik heb de waveguides afgelopen week in persoon mogen bewonderen.
De afwerking ziet er echt enorm goed uit! Nog beter dan op de foto's!!

Ook een heel stuk beter dan wat je zo standaard als waveguide/hoorn kunt kopen.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Was vandaag redelijk weer, dus buiten wat frees werk gedaan. Nog niet alles kunnen doen, dus nog een keer wachten op gunstig weer.

De neutrik plug moet nog ingefreesd worden, en moet nog gat af maken van woofer en PR. Alles lijkt goed te passen en met de 3D geprinte mallen gaat het frezen een stuk makkelijker.
Bijlagen
IMG_2539.jpeg
IMG_2541.jpeg
IMG_2542.jpeg
IMG_2543.jpeg
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Had wat tijd en weer stond toe buiten te werken. Het werken met de 3D geprinte frees mallen beviel erg goed. De passing is nauwkeurig en het werkt redelijk vlot.
Bijlagen
IMG_2557.jpeg
IMG_2559.jpeg
IMG_2562.jpeg
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door tigradekat »

Oeh, wat word dit mooi!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door Douwe84 »

Ziet er strak uit zeg!
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Wat ringetjes geprint voor de standaard Neutrik connector. Kun je makkelijk verschil zien tussen links en rechts, omdat ze wellicht een iets andere DSP setting krijgen in de versterker. Ze klemmen mooi eromheen, drupje lijm is zelfs niet nodig.
Verder vanmorgen bezig geweest met 3D ontwerp van de interne bracing die geprint gaat worden. Zodra daar de tekeningen verder van zijn volgen die, maar wordt interessant omdat je met printen veel vorm vrijheid hebt.
Bijlagen
IMG_2589.jpeg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door wouter »

Geweldig mooi verslag Jimmy, echt mooi om te zien en ik gebruik de 3d printer ook veel maar ik pik hier weer allerlei goede ideeën op!
Thanks!

Die structuur in de waveguide lijkt wel gelijk aan die van je printbed, dat is dan een spray effect van de bumper spray?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Ja met de bumper spray krijg je eem mooi effect vind ik. Eerst waveguide geschuurd en drie lagen bumber spray gespoten, die wat dikker gedaan dat het wat meer vloeit. Toen weer geschuurd en twee of drie lagen dun gespoten, dat het niet zo vloeit en wat spikkeliger wordt.
En structuur van printbed is ook wat afhankelijk van welk bed je gebruikt. De ene is wat grover dan de andere.
Ondertussen is ook de printer beter afgesteld, dus als ik de waveguides nu opnieuw zou printen, dan zouden ze wat beter geprint worden en minder schuurwerk nodig zijn.
Er zijn calibraties uitgevoerd voor wat de beste temperatuur is voor welk filament. Het bed is met dunne opvul plaatjes vlakker gezet. Deze zijn natuurlijk geprint op de juiste dikte. Naast dat je begin en eind van een rondgaande seam random kon doen, was er nog een andere print optie, om die ook nog wat schuin te laten verlopen, dat scheelde ook weer. En er was een modificatie te vinden op internet voor de riem spanners. Die wordt standaard met twee veren aangedrukt en dan vast gezet. Maar je kan daar een stel mechanisme voor printen en erop zetten.Je kan dan met een stelschroef de riem spanning instellen. Standard stond die op 6.7 wat de eenheid ook mocht zijn met een riemspannings meter en optimum zou tussen 7 en 8 liggen. Met dit andere mechanisme de riemspanning op 7.5 ingeteld voor beide riemen. En er zitten nu minder trillingen via de riemen in het werkstuk met printen.
De originele spanner, de schroefjes zijn gelijk vervangen door din 912 versie met sluitring. Inbus is dan dieper en maat groter. Hij is dan beter vast te zetten. Bij de eerste printer ontbrak een veer en schroeven zaten niet goed vast, waardoor het mis ging. Die printer is vervangen, de winkel stuurde zonder problemen een nieuwe.
De originele spanner, de schroefjes zijn gelijk vervangen door din 912 versie met sluitring. Inbus is dan dieper en maat groter. Hij is dan beter vast te zetten. Bij de eerste printer ontbrak een veer en schroeven zaten niet goed vast, waardoor het mis ging. Die printer is vervangen, de winkel stuurde zonder problemen een nieuwe.
De spanner na upgrade, ontwerp gevonden op internet en geprint. Met stelschroef is riemspanning in te stellen.
De spanner na upgrade, ontwerp gevonden op internet en geprint. Met stelschroef is riemspanning in te stellen.
De Spanner aan de andere kant na upgrade.
De Spanner aan de andere kant na upgrade.
Het grovere bed op Ali besteld bij de officieele creality winkel. Verzenden duurt iets langer, maar is stuk voordeliger als hier, ook met andere onderdelen, nozzles, riemen etc.
Het grovere bed op Ali besteld bij de officieele creality winkel. Verzenden duurt iets langer, maar is stuk voordeliger als hier, ook met andere onderdelen, nozzles, riemen etc.
Measurement van bed voordat die met tussen plaatjes vlakker gelegd is.
Measurement van bed voordat die met tussen plaatjes vlakker gelegd is.
En wat hij uitleest na de Calibratie van het bed.
En wat hij uitleest na de Calibratie van het bed.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Heb op Ali voor weinig zo inbouw frees plaat gekocht. Die is wat lastig qua vorm om ergens in een plank te verweken. Dus met de 3D printer bezig geweest. Er is een onderplaat gemaakt waardoor dit plus de aluminium plaat precies 12mm is. Het is nu een kwestie van een simpel rechthoekig gat maken in 12mm MDF. Daaronder een andere plank met een ander eenvoudig gat. Verder sleuven voor M6 moeren zodat er niets uitsteekt als de achter geleiding niet gebruikt wordt.
Verder de op en neer schroef vervangen door een beter exemplaar dat recht was en een schijf ontworpen en geprint om die bout aan de bovenkant in te “vangen”.
Bijlagen
fa4b1bff-9372-4d5c-a79f-0959e458dcc1.jpeg
b4855cbc-2398-4dea-82f1-7089fc08cf18.jpeg
00bb60ea-029f-424b-9252-ab2763ee9296.jpeg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door hardbats »

Altijd handig. Sinds kort ook een freeslift van banggood in mijn mft tafel gemaakt. Meteen veel profijt van gehad in m'n OB project
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

De interne 3D geprinte bracing heeft uitstulpingen waarvoor op de juiste plaats in het hout ondiepe gaten moeten komen.
De interne 3D geprinte bracing heeft uitstulpingen waarvoor op de juiste plaats in het hout ondiepe gaten moeten komen.
Hiervoor een boor mal die in dezelfde gaten aan de zijkant gefixeerd wordt als dat van de frees mallen.
Hiervoor een boor mal die in dezelfde gaten aan de zijkant gefixeerd wordt als dat van de frees mallen.
Boor mal voor de andere kant.
Boor mal voor de andere kant.
Indruk hoe de bracing in de kast komt.
Indruk hoe de bracing in de kast komt.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

De grijze bracing deken aan elkaar lijmen en aan klemmen. Kan het daarna in de houten behuizing gelijmd worden.
De grijze bracing deken aan elkaar lijmen en aan klemmen. Kan het daarna in de houten behuizing gelijmd worden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door Henkjan »

ff een vraag over die koffiefilters:
Afbeelding
mss heb ik er overheengelezen, maar waar dienen die voor?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door ds23man »

Steenmarters vangen?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Bracing waarbij de weg tussen woofer en PR vrijgelaten wordt. Een gyroid structuur geeft een hoop stevigheid terwijl het een open structuur is die lucht doorlaat. Zie het als demping die tegelijkertijd stevigheid geeft.
Zoek maar op gyroid infill speaker op internet. Er zijn zelfs voorbeelden dat vrijwel de hele binnenkant gevuld is en dat het met een hele dunne wand toch steviger is en minder resonanties geeft als dikke wanden en geen gyroid infill.
Zie dit als een tussen vorm van bracing met houten plankjes met gaten en behoorlijk vullen met een gyroid infill.
Om een passive radiator te laten werken en zelfde geld voor een basreflex, dan moet de weg naar de radiator of bas reflex poort redelijk vrijgelaten worden.
Dus helemaal vullen wat eventueel zou kunnen met een gesloten systeem kan dan niet.
Verder wil je de drivers kunnen bedraden en filter kwijt kunnen. Dus vandaar deze tussen vorm.
Een PR heeft een grotere oppervlak als de driver en ze staan door positie tweeter etc niet recht tegen over elkaar uitgelijnd. En dan is dit een verloop vorm die dan de voor en achterkant met elkaar verbind. Verder worden de zijkanten ook verbonden net als onder en bovenkant.
Dus het is gewoon bracing/versteviging, vanwege 3D printen is er veel meer vrijheid dan met wat houten verbindingen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door hannesie »

:shock: We gaan het meemaken. :x

Lijkt mij wel een leuke benadering, zeker als het werkt.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Bij een vorig project wat er wat op leek, was de bracing zo, nu dus iets anders. Zoals gezegd met 3D printen heb je veel meer vorm vrijheid.
Bij een vorig project wat er wat op leek, was de bracing zo, nu dus iets anders. Zoals gezegd met 3D printen heb je veel meer vorm vrijheid.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door Pjotr »

Mooi bedacht!
jvenema schreef: za 08 feb 2025, 0:16
Om een passive radiator te laten werken en zelfde geld voor een basreflex, dan moet de weg naar de radiator of bas reflex poort redelijk vrijgelaten worden.
Dus helemaal vullen wat eventueel zou kunnen met een gesloten systeem kan dan niet.
Dat heeft iemand ooit eens bedacht maar nooit uitgelegd waarom. De geluidsgolf mag simpelweg niet te veel gehinderd worden en vulling doet dat op die lage frequenties nauwelijks.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 08 feb 2025, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door rodi »

Ik vind het heel mooi en ingenieus bedacht!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”