Kast ontwerp 8inch BR

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Brianjer

Kast ontwerp 8inch BR

Bericht door Brianjer »

Hallo allemaal

Ik heb een harman kardon HKTS210/230 subwoofer met een long stroke 8inch subwoofer
Ik vind de orginele kast helemaal niks dus ben is rond gaan kijken op het internet of er alternatieve zijn

De kast die orgineel omheen zat is een gesloten kast en ik zou hem het liefst willen vervangen voor een gepoorten kast met sleuf onderin ( ik voeg foto toe hoe het er ongeveer uit zou moeten komen te zien )

Mijn vragen zijn:

1: is dit mogelijk?
2: welke maat kast zou ik hier voor kunnen gebruiken met hout dikte 18MM MDF ?
Bijlagen
hq720-1.jpg
Shadow

Re: Kast ontwerp 8inch BR

Bericht door Shadow »

Waarom zou je dat ontwerp niet meer gebruiken? Waarschijnlijk is er goed aan gerekend door de fabrikant...
markbakk

Bericht door markbakk »

De kast zou veel groter moeten worden en de signaalcorrectie in de versterker van de sub zou moeten worden aangepast. Je zou de TSP waarden van de woofer moeten weten. Zeker leuk als hobby- en leerproject, maar niet heel simpel en snel.
Brianjer

Bericht door Brianjer »

Dankjewel voor de reactie
Markbakk het is zeker een mooi project en leer project heb er ook geen haast mee

Waarom ik dit wil doen is omdat de huidige kast is kapot
( ik heb de subwoofer gevonden bij het grof vuil en wonder de speaker en versterker deden het nog )
Dus ben ik gaan kijken of ik dan op een mooie wijzen zoals afgebeeld zoon kast kan maken voor de setup en dan mooi afwerken met fineer en stofkap voor de speaker want zelf het aan en uit ledje wil ik er in gaan maken

Maar ben noet zo handig met het berekenen van een kast vandaar me vraag op dit forum met hout ben ik wel heel goed ;)
markbakk

Bericht door markbakk »

Ah, dan zou ik beginnen met het bouwen van een gesloten kast met dezelfde inhoud. Val je je niet heel snel een buil, omdat de speaker en de versterker daarop zijn berekend. Kun je je mooi focussen op de nette afwerking en ben je redelijk verzekerd van het resultaat zoals HK dat heeft bedoeld. En die fabrikant weet wel wat hij doet, neem dat maar aan.
Brianjer

Bericht door Brianjer »

Markbakk

Ik zou toch zelf een grootte kast willen maken want ga er waarschijnlijk toch een andere versterker achterhangen
Weet jij hoe je kan berekenen wat voor kast maar ik nodig heb?
Shadow

Bericht door Shadow »

Heb je de T/S parameters van deze driver? Zo nee, dan gewoon nabouwen waar ie in zat, anders wordt het gissen en je weet wat dat betekend :-"
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Dit lijkt me juist een prima project om de zelfbouwwereld mee binnen te stappen. Het hoeft niet in één keer een goed resultaat op te leveren, proberen en ontdekken is ook onderdeel van de hobby. Maak een basreflexkast zonder al te veel te rekenen, luister hoe dat klinkt en ontwerp eventueel een verbeterde kast.

Thiele-Small-parameters kan je zelf meten. Dat kan bijvoorbeeld met LIMP.
markbakk

Bericht door markbakk »

Brianjer schreef: zo 24 nov 2024, 11:43
Weet jij hoe je kan berekenen wat voor kast maar ik nodig heb?
Daar begint de pret. Ja, ik weet dat en ja, daarvoor moeten we eerst meten aan de woofer. Ik zou je willen aanraden om te beginnen met lezen en met het oefenen met REW.

LIMP kan ook, maar de ARTA suite waarin dat zit, is helaas een beetje end of life. Je moet in elk geval de beschikking hebben over een computer met een sound card, wat verbindingskabeltjes, wat weerstanden en eventueel een versterker.
Shadow

Bericht door Shadow »

Of iemand met een DATS systeem bereid vinden...
90000006

Bericht door 90000006 »

De service manual van deze sub staat onder andere op elektrotanya. Daarin helaas geen parameters van de woofer, maar in de schema's zie je een dsp zitten. Die zullen ze gebruiken om de frequentie karakteristiek recht te trekken/op te peppen. Bouw je de woofer in een andere kast, dan zal deze correctie curve niet meer bruikbaar zijn. Wat betekent dat je of een manier moet uitvogelen om de dsp te herprogrammeren, of dat je de dsp uit de signaalweg moet gaan halen. Tenzij je handig bent met elektronica, betekent dit dat je de hele elektronica met de versterker niet meer kan gebruiken. Ook wel weer oplosbaar met een andere eindtrap, maar je maakt het jezelf wel lastig zo. En ik ben het er mee eens dat ze bij hk wel weten wat ze doen. Dus of het er echt beter op gaat worden?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”