6L6GC Direct Coupled Cathode Follower 6W

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RichardElenbaas

6L6GC Direct Coupled Cathode Follower 6W

Bericht door RichardElenbaas »

Opzoek naar een nieuw project kwam ik op diyaudio.com een "goudmijn aan Japanse schema's" tegen.

https://www.diyaudio.com/community/thre ... an.311212/

Ik had per toeval een soort onderzoek gedaan naar de Shishido / Loftin White 2A3 DC versterker en was hierdoor geïntrigeerd, een DC versterker. Toch na het een en ander gelezen te hebben besloten niet voor dit ontwerp te gaan. Toen kwam ik dus het volgende schema tegen O:) Wat me aantrekt is de relatieve eenvoud van het schema en het feit dat alle trappen direct gekoppeld zijn.
6LCDC!.JPG
6LCDC!.2.JPG
6LCDC!.1.JPG
Nu heb ik een paar vragen...

1. Is het überhaupt een goed idee om deze versterker te bouwen? Of zegt iemand al meteen "ik zou dit niet doen"?

2. Is er iemand die met een soortgelijke versterker ervaring heeft? Hoe klinkt dit bijvoorbeeld?

3. De ervaring met het bouwen van mijn "Little Ceasar" 300B's is dat met het plaatsen van een direct verhitte gelijkrichter buis (5U4-GB) het geluidsbeeld echt opentrok ten opzichte van de GZ34 die er eerst inzat.

Nu is de vraag: mocht ik een soortgelijke voeding willen inbouwen in de 6L6GC versterker, dus met een gelijkrichter buis ipv diodes. Is dat te doen? Waar ik namelijk even niet uitkom is hoe ik dit kan vormgeven (ik ben handig en heb veel geleerd maar ben geen elektrotechnicus). Heeft iemand een voorbeeld van hoe ik dit kan berekenen of kan iemand mij de goede richting wijzen?

Groet, Richard
douwebakker
Contacteer:

Re: 6L6GC Direct Coupled Cathode Follower 6W

Bericht door douwebakker »

Ja, dit gaat zeker goed werken. Ik zou in ieder geval even een 1 meg weerstand tussen de loper van de volumeregelaar en massa plaatsen. Je kunt I.p.v. de 6L6 ook een 807 gebruiken. Staat mooi met zo’n top aansluiting. Je schrijft dat het plaatsen van een direct verhitte gelijkrichter het geluidsbeeld opener word. Persoonlijk geloof ik daar niet zo in. Het zal wel aan de inwendige impedantie liggen. Die is natuurlijk bij een buis anders dan bij een silicium diode. Ik heb niet zo’n absoluut gehoor. Wil toch wat aan de voeding veranderen dan kun je ook iets met een powerfet overwegen.
Douwe
RichardElenbaas

Re: 6L6GC Direct Coupled Cathode Follower 6W

Bericht door RichardElenbaas »

Dank Douwe voor je reactie.

inmiddels heb ik (denk ik) een goede handleiding gevonden voor het ontwerpen van een voeding.

https://diyaudioprojects.com/Technical/ ... -Supplies/

Over het verschil tussen diodes en een buis gelijkrichter qua geluidsbeeld. Tja, ik vond het ook stug maar toch waren dat mijn bevindingen destijds. Misschien heeft het te maken met hoe een versterker precies in elkaar zit? En dat het bij de ene meer naar voren komt, ik heb geen idee.

Het is voor nu ook een goede oefening voor mij om zelf een voeding te berekenen en te ontwerpen, ik leer graag iets bij : )
Ik ga zeker ook eens kijken naar een 807 buis.
Plaats reactie