Luidspreker bouw met vintage speakers
Moderator: Beheerdersteam
-
GuidoTensen
Re: Luidspreker bouw met vintage speakers
Nu grace land drums heel strak verbaasd met de bas echt heel goed wel een beetje flinke baffle
Een tijdje terug bij een boekbinder een pot boekbinderslijm voor precies dat doel meegekregen.
Hmmm, rijstpapier, da's ook een idee inderdaad.
Heb een 9710 welke iets te dicht achter een front heeft gezeten en dus wat is doorgesleten. Zitten wat gaatjes in op een cm of 4 van de rolrand.
Heb een 9710 welke iets te dicht achter een front heeft gezeten en dus wat is doorgesleten. Zitten wat gaatjes in op een cm of 4 van de rolrand.
- VintageHarry
-
GuidoTensen
Werkt ook goed als het maar buigbaar blijft gaatjes van de achterkant repareren werkt goedTTS schreef: ↑vr 15 nov 2024, 0:03Een tijdje terug bij een boekbinder een pot boekbinderslijm voor precies dat doel meegekregen.
Maar je gaat je verbazen over het geluid ik kwM erachter toen ik van henk in deventer twee nieuwe speakers in de doos had gekocht die waren echt strak vergeleken bij de oude versie van die units toen gaan zoeken zag allemaal van dat teer of rubber dat kon niet goed zijn
Ben gaan nadenken toen zij mijn meisje is goede waterverf niks en de rest is geschiedenis,heb al heel wat units weer strakker gemaakt nachtje drogen en dan hoor je gelijk het verschil als je met de achterkant van je nagel op de conus tikt
-
GuidoTensen
Ja, werkt mooi.
Ik gebruik oost Indische inkt, dan blijft enkel koolstof over.
Ik gebruik oost Indische inkt, dan blijft enkel koolstof over.
-
GuidoTensen
Zit daar wel iets van een bindmiddel in in verband van het bewegen
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Als het goed is niet, al kan je best "foute" Oost-Indische inkt treffen. Het leuke is dat het niet enkel op papieren conussen wordt gebruikt, want aluminium conussen zag ik ook voorbij komen. Dat zag er strak uit.
[/ii]
Ps: op aluminium kan best inkt van Talens zijn geweest, welke schellak bevat. Best kans dat Oost-Indische inkt zónder bindmiddel tijdens het drogen in druppels samentrekt, al weet ik dat niet zeker.
[/ii]
De inkt bestaat uit losse moleculen koolstof (roet) die door wrijving in water zijn gesuspendeerd en zich blijvend in colloïdale suspensie bevinden. Er is geen bindmiddel, Arabische gom of een soortgelijke stof nodig om na het drogen deeltjes aan het papier en aan elkaar te binden. De moleculen slaan na droging van het water op de drager neer in een brosse koolstoffilm die niet door water opgelost kan worden.
De naam "Oost-Indische inkt" werd en wordt echter voor allerlei inkten gebruikt waar roet (lampenzwart) in zit en de meeste daarvan hadden wel degelijk Arabische gom of schellak als bestanddeel om de film minder bros te maken. In het eerste geval vermindert dat echter de watervastheid, schellak is zelf ook watervast.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Indische_inkt
Ps: op aluminium kan best inkt van Talens zijn geweest, welke schellak bevat. Best kans dat Oost-Indische inkt zónder bindmiddel tijdens het drogen in druppels samentrekt, al weet ik dat niet zeker.
Ik heb het inderdaad op aluminium geprobeerd maar dat veegde ik er redelijk makkelijk af.
Kevlar conussen maak ik er wèl zwart mee, en blijft goed zitten.
Kevlar conussen maak ik er wèl zwart mee, en blijft goed zitten.
-
GuidoTensen
Dit is ook interessant wist ik dus niet
Bij de grote speakers die er drie jaar staan is de éne bij het raam (zonlicht) wat grijs geworden als het goed begrepen heb gebeurt dat dus niet met de oostindische inkt
Ga ik dus een keer proberen kijken of hij dan net zo stijf wordt als degene met waterverf
Bij de grote speakers die er drie jaar staan is de éne bij het raam (zonlicht) wat grijs geworden als het goed begrepen heb gebeurt dat dus niet met de oostindische inkt
Ga ik dus een keer proberen kijken of hij dan net zo stijf wordt als degene met waterverf
- VintageHarry
In luidsprekerwinkels is er bijvoorbeeld Stabilon en Vinylflex te koop voor dit doel:
https://www.rumoh.eu/speakers/spare-parts/2378/stabilon
https://www.rumoh.eu/speakers/spare-par ... /vinylflex
Zelf nog nooit geprobeerd trouwens, hier thuis speelt de 9710 zonder behandeling. Die zijn wel van een latere versie, niet meer met ticonal magneet, en minder versleten daarom.
https://www.rumoh.eu/speakers/spare-parts/2378/stabilon
https://www.rumoh.eu/speakers/spare-par ... /vinylflex
Zelf nog nooit geprobeerd trouwens, hier thuis speelt de 9710 zonder behandeling. Die zijn wel van een latere versie, niet meer met ticonal magneet, en minder versleten daarom.
-
GuidoTensen
Ik heb ook nieuwe tiepies zo was ik erachter gekomen dat oud ook vaak sleets betekent
-
GuidoTensen
Maar dan kan je dat dus fixen ik heb een 9710 uit elkaar getrokken
Wat is dit mooi gebouwd
Lucht spleet werd met de hand gedaan
Ik kreeg de ijzeren platen niet met de hand eraf moest de bouten andersom gebruiken als een trekker als bij mijn brommerblokjes
Wat is dit mooi gebouwd
Lucht spleet werd met de hand gedaan
Ik kreeg de ijzeren platen niet met de hand eraf moest de bouten andersom gebruiken als een trekker als bij mijn brommerblokjes