Alps potmeter aansluiten
Moderator: Beheerdersteam
Alps potmeter aansluiten
Ik heb ooit een ALPs logaritmische potmeter uit een apparaat gesloopt. Nu heeft deze ipv drie, vier pootjes per kanaal. Waarschijnlijk is er eentje voor een motorbesturing oid. Wat zou ik nou moeten gebruiken? Van links tellen of van rechts? 
- douwebakker
- Contacteer:
Re: Alps potmeter aansluiten
Die 4e aansluiting heeft niets met de motorstoring te maken. Het is gewoon een aftakking op de koolbaan. Met een ohm meter en wat verdraaien kun je eenvoudig de loper vaststellen. De aansluitingen met de grootste weerstand zijn de koolbaan. De aansluiting die overblijft is de aftakking.
Douwe
Douwe
En Douwe heeft gelijk. Op mijn foto gezien is de loper de tweede van rechts. Pootjes links en rechts daarvan verdraaien van 45 ohm naar nul. Ik neem aan dat de ontbrekende 5 ohm tolerantie is. Het principe blijft staan
De 4de aansluiting heeft inderdaad niets te maken met motorsturing zoals Douwe zegt. Heeft meestal te maken met een loudness mogelijkheid op de versterker of voorversterker. De loudness werkt enkel bij een laag volume. Bij een hogere volume-instelling wordt op die manier het loudness effect automatisch uitgeschakeld.
Laatst gewijzigd door eQuanD op vr 15 nov 2024, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat ken ik van oude radio potmeters. Ik wist niet dat dat nog werd gedaan. Maar zoals gezegd: ik heb weinig theoretische kennis op het thema. Dat heeft ook impact op voor techneuten voor de hand liggende dingen zoals doormeten. Ik heb dan al vragen vooraf zoals wat ga ik meten, hoe, hoe interpreteer ik het resultaat en vertrouw ik mijjn eigen meetresultaten? Dingen waar een hts'er waarschijnlijk nooit over nadenkt
Het is die HTS'er geraden dat ie daar evengoed over nadenkt!
Ik had volgens mij geen bot antwoord of ruis met het idee van loudness aansluiting.....
De mods generen nu zelf ruis
Had jouw bericht eerst ook gezien Loek, maar het is nu spoorloos.
Het is goed zo, Marp heeft uitgebreid onderzoek gedaan en het gaat erom dat de potmeter werkt!