Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Mogelijk alternatief: wol in het midden waar het effect het sterkste is, maar dan minder dan eerst. Zo onderdruk je bijv. de dominante, langste staande golf die anders best sterk doorkomt via actieve en passieve woofers (zie viewtopic.php?t=29959).
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Probleem zit hem niet in midden/hoog en sub laag maar in het hoge laag, zo rond de 100Hz. Daar is het laag nogal ongedefinieerd. Dat is een golflengte van ca 3 meter! Ga je echt niet temmen met een propje wol. Wordt nog knap lastig. Denk dat Stefans idee om de PR's wat hoger te tunen niet zo'n gek idee is. En als experiment er een nette CB mee maken is alleen al als vergelijk erg leerzaam.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Klopt: meer of minder demping, in het midden of aan de rand heeft geen effect op staande golven die niet in de kast passen. Wel wat op de Q en zo op het laag, maar dat kan je ook met een weerstand in serie met de woofer tot bijv 1 a 2 Ohm veranderen. Of natuurlijk de afstemming van de passieve radiator. Dat gaat niet ten koste van de onderdrukking van de staande golven die het geluid kleuren.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
De PR's hebben nu geen extra massa, dus massa verlagen gaat niet. Volume verlagen van de kast is ook lastig uitvoerbaar.
Volgens de theorie zou het gebruik van 1 PR (in plaats van 2) de afstemfrequentie ook verhogen. Uiteraard loop je dan het risico om tegen de fysieke limiten van de PR aan te lopen, maar bij wijze van experiment is het wel de moeite waard om eens uit te proberen.
Genoeg om mee te experimenteren. Ik zal van iedere laagconfiguratie een impedantie-meting maken, dan kan ik ook nog een beetje zien wat er gebeurd.
Satefan
PS: Alternatief is een zakje zand in de kast moffelen.
Volgens de theorie zou het gebruik van 1 PR (in plaats van 2) de afstemfrequentie ook verhogen. Uiteraard loop je dan het risico om tegen de fysieke limiten van de PR aan te lopen, maar bij wijze van experiment is het wel de moeite waard om eens uit te proberen.
Genoeg om mee te experimenteren. Ik zal van iedere laagconfiguratie een impedantie-meting maken, dan kan ik ook nog een beetje zien wat er gebeurd.
Satefan
PS: Alternatief is een zakje zand in de kast moffelen.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Klopt maar hoeveel is de vraag. Je kunt sowieso wel verkleinen met zand of grind. Maar een houten blok/balkje doet het ook prima.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Measurement in box! Daarmee kun je A/B tests doen.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Met de SEAS passieve units had ik destijds een grafiek met gedrag en relatie met het toegevoegde gewicht, heeft de Purifi dat niet, wel een omissie naar mij idee?
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Zojuist even wat impedantiemetingen gedaan. Eerst de meting met 2 PR's en daarna met 1 PR per kanaal:
De afstemming met 2 PR's in het huidige volume (8 a 9 liter) is echt veel te laag (23hz). Dit past wel bij het beeld dat de aansluiting met het middenlaag wat zoek leek en het laag wat slap over kwam. Voor de beeldvorming ziet het er dan zo uit (in theorie):
De meting met 1 PR geeft flinke verandering (logisch). De Fs verdubbelt ongeveer naar 48Hz, de Q stijgt van 0.7 naar 1. Vergeleken met de vorige grafiek ziet de response er dan zo uit: Een Q van 1 lijkt me wat te hoog, maar ik ga hier eens een dagje naar luisteren. Ik ben benieuwd of de hogere Fs een betere aansluiting in het laag geeft.
De volgende stap is het volume van de kast verlagen en met 2 PR's op een afstemming van 45Hz uit zien te komen.
Wordt dus vervolgd!
Satefan
De afstemming met 2 PR's in het huidige volume (8 a 9 liter) is echt veel te laag (23hz). Dit past wel bij het beeld dat de aansluiting met het middenlaag wat zoek leek en het laag wat slap over kwam. Voor de beeldvorming ziet het er dan zo uit (in theorie):
De meting met 1 PR geeft flinke verandering (logisch). De Fs verdubbelt ongeveer naar 48Hz, de Q stijgt van 0.7 naar 1. Vergeleken met de vorige grafiek ziet de response er dan zo uit: Een Q van 1 lijkt me wat te hoog, maar ik ga hier eens een dagje naar luisteren. Ik ben benieuwd of de hogere Fs een betere aansluiting in het laag geeft.
De volgende stap is het volume van de kast verlagen en met 2 PR's op een afstemming van 45Hz uit zien te komen.
Wordt dus vervolgd!
Satefan
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Aha! Lijkt er op dat 2 PR's gewoon over de top is. Je moet met 2 PR's dan het volume zo ver verkleinen dat je met de compressie/expansie van de lucht weer veel vervorming terug krijgt wat het lage midden niet ten goede gaat komen. En je Qb gaat dan ook omhoog. Met 1 PR zou je eigenlijk naar een groter volume moeten denk ik.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Welke purifi 5.25 gebruik je?
Dit is wat purifi aangeeft bij de 5.25x08
:
Dit is wat purifi aangeeft bij de 5.25x08
:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik heb de 4 ohm. Daar wordt 4.1 liter voor gegeven voor een afstemming op 48hz.
Ik ga nog een poging doen om het volume te verlagen. Anders wordt het 1 PR met nog een beetje massa misschien.
Grt
Satefan
Ik ga nog een poging doen om het volume te verlagen. Anders wordt het 1 PR met nog een beetje massa misschien.
Grt
Satefan
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Als je mij even de T/S parameters PB't van van zowel de speaker als de PR's (of de datasheet van beide) dan zet ik het even in mijn PSpice model van een PR kast om te bezien wat het doet.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik heb vanavond nog even geluisterd naar de afstemming (met 1 PR) op 48 Hz. Dit levert duidelijk een gedefinieerder laag op, terwijl het ‘dragende’ laag ook nog wel aanwezig is. Op basis van gevoel zou een afstemming van 40 Hz, of iets er boven goed kunnen uitpakken. Morgen een beetje massa toevoegen en kijken wat er gebeurd.
Groet,
Satefan
Groet,
Satefan
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik weet niet hoe en wat je gemeten hebt maar de sims n.a.v. de opgaven in de datasheets geven wat anders aan. Hier de sims in WinISD in een kast van 9L en met een vermogen van 2W. Mijn eigen PSpice sims geven hetzelfde aan maar daar kan ik geen 2 PR's mee simuleren. Moet ik nog even aanpassen.
Geel == BR, Paars == 1PR, Turquoise == 2 PR's.
Je ziet dat met 2 PR's de afstemming omhoog gaat zoals verwacht. Ik weet niet wat en hoe je gemeten hebt maar dit is beduidend anders. Overigens kun je zelf ook in WinISD een PR simuleren. WinISD gebruikt het elektrisch equivalent model van Thiele & Small en ik een elektromechanisch massa-veer model. Dat ze beide hetzelfde aangeven geeft wel vertrouwen dat het klopt.
[edit]
Spice model even bijgewerkt. Nu ook met de responsie van speaker en PR apart en impedantie:
Exact hetzelfde!
Geel == BR, Paars == 1PR, Turquoise == 2 PR's.
Je ziet dat met 2 PR's de afstemming omhoog gaat zoals verwacht. Ik weet niet wat en hoe je gemeten hebt maar dit is beduidend anders. Overigens kun je zelf ook in WinISD een PR simuleren. WinISD gebruikt het elektrisch equivalent model van Thiele & Small en ik een elektromechanisch massa-veer model. Dat ze beide hetzelfde aangeven geeft wel vertrouwen dat het klopt.
[edit]
Spice model even bijgewerkt. Nu ook met de responsie van speaker en PR apart en impedantie:
Exact hetzelfde!
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik heb met het Dayton DATS de impedantiemeting gedaan (van alleen de woofer). Ik zal de metingen nog eens doen voor de zekerheid.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Je kunt ook kijken naar de conusuitslag van zowel woofer als PR. Bij welke frequentie dat minimaal dan wel maximaal is. Voor zover ik met de simulatie kan zien moet je met 1 PR al gauw naar de 4L of nog kleiner. Met 2 PR's wordt het helemaal nergens iets fatsoenlijks: Of een diep zadel: Rommelig. Of een stevige piek: Boemerig. Beide geen fijne bas.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ter vergelijk: de Purifi PTT6.5X08 met 1 PPR6.5 (paars) en twee PPR (turquoise) in de box gemeten geldig tot 100Hz. Bij 2PR's moeten die de boxinhoud delen, dus beide zien de helft, dus schiet de Q omhoog en daarmee de steilheid, maar de F-3dB niet naar beneden. Beide zonder extra gewicht.
In WinISD ligt de karakteristiek van de 2PR-versie bij 50Hz 2 dB boven de 1 PR versie. Nb. MiB is alleen geschikt voor A/b vergelijk.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Hier de meting mbv DATS (1 PR):
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Overigens, als ik de PR met het membraan naar binnen monteer (dus verkeerd om), dan meet ik ipv 48Hz opeens 23Hz. Dit lijkt me dus niet de bedoeling. Ik heb nu 36 gram massa toegevoegd, dan kom ik op 46Hz. Dat schiet niet heel erg op.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Hoe zwaarder de PR, hoe lager hij resoneert, maar ook hoe minder hij bijdraagt.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 05 nov 2024, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik draai nu een uurtje op flink volume. Meine gute wat is dit een verbetering in de laagafstemming. Het komt veel meer tot leven nu. Veel meer ‘pit’.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Herkenbaar: steile afval met pit (en twee natrillende PR's), of diepe milde met details (met 1 PR die sneller stilstaat na een puls), is mijn ervaring. Vergeet niet het aanslingeren van de staande golven in je luisterruimte.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 05 nov 2024, 20:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Uit de impedantieplot kun je de verhouding tussen Vdriver/Vbox= alpha berekenen maar ook Vpr/Vbox=delta aan de hand van de frequenties waar de impedantie piekt: de hoge op fH, de lage op fL. De berekening loopt volgens Small (1974)zo:
De fB is dan wortel(delta+1) volgens Eq. (21). Gaat uit van 1 PR.
