SV572/3 SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: SV572/3 SE
Bedankt voor de input.
Wordt na het weekend, dan ga ik daar eens mee experimenten, dit weekend de boot overvaren.
Wordt na het weekend, dan ga ik daar eens mee experimenten, dit weekend de boot overvaren.
Re: SV572/3 SE
1 uF
Als dat niet werkt 6,3v DC op de gloei. (met de min aan massa)
Als dat niet werkt DC op de gloei en 1uF naar massa.
Anne zei altijd niets laten zweven,altijd naar massa.
Als dat niet werkt 6,3v DC op de gloei. (met de min aan massa)
Als dat niet werkt DC op de gloei en 1uF naar massa.
Anne zei altijd niets laten zweven,altijd naar massa.
Re: SV572/3 SE
Ik heb geprobeerd 1uf op de gloei te zetten maar dat hielp niets.
Nu wil ik de buisjes gelijkstroom geven en heb ik 2x 6,3V die ik in serie kan plaatsen, ik dacht om daar een Lt1083 schakeling tussen te plaatsen om weer 6,3V dc te krijgen. Krijgt vervolg.
Nu wil ik de buisjes gelijkstroom geven en heb ik 2x 6,3V die ik in serie kan plaatsen, ik dacht om daar een Lt1083 schakeling tussen te plaatsen om weer 6,3V dc te krijgen. Krijgt vervolg.
Re: SV572/3 SE
De 6,3V omgezet naar 12,6V en gelijkgericht teruggebracht naar 6,3VDC en - aan massa, hielp dus niets, nog steeds de lichte brom.
Ik mag dan toch wel aannemen dat het niet van de gloei afkomstig is. Weer wat anders proberen.
Ik mag dan toch wel aannemen dat het niet van de gloei afkomstig is. Weer wat anders proberen.
Re: SV572/3 SE
Nee dat niet maar het is zelfs niet een beetje minder geworden met de gelijkrichting en afvlakking.
Dan had dat toch al wat moeten doen?
inmiddels getest met 1uf er tussen naar de massa en doet ook niets.
Ik blijf er bij dat het rondom de 6BM8 wegkomt als signaal brom.
Ik wil 1 van die 2 printjes verwijderen en de onderdelen weer rechtstreeks aansluiten rond het buisje, kijken of daar wat mee weggaat.
Wat heb ik inmiddels allemaal geprobeerd:
Alleen getest met de eindbuizen: doodstil
met alle buizen en de signaal ingang van de 6BM8 kortgesloten: doodstil
Gelijkgerichte voeding gloei: lichte brom
Gelijkgerichte voeding gloei met 1uf naar massa: lichte brom
Niet Gelijkgerichte voeding gloei: lichte brom
Niet Gelijkgerichte voeding gloei met 1 uf: lichte brom
Ook de signaal ingang van de RCA tot de potmeter er tussen uitgehaald: lichte brom.
Dan had dat toch al wat moeten doen?
inmiddels getest met 1uf er tussen naar de massa en doet ook niets.
Ik blijf er bij dat het rondom de 6BM8 wegkomt als signaal brom.
Ik wil 1 van die 2 printjes verwijderen en de onderdelen weer rechtstreeks aansluiten rond het buisje, kijken of daar wat mee weggaat.
Wat heb ik inmiddels allemaal geprobeerd:
Alleen getest met de eindbuizen: doodstil
met alle buizen en de signaal ingang van de 6BM8 kortgesloten: doodstil
Gelijkgerichte voeding gloei: lichte brom
Gelijkgerichte voeding gloei met 1uf naar massa: lichte brom
Niet Gelijkgerichte voeding gloei: lichte brom
Niet Gelijkgerichte voeding gloei met 1 uf: lichte brom
Ook de signaal ingang van de RCA tot de potmeter er tussen uitgehaald: lichte brom.
Re: SV572/3 SE
Zijn die 6BM8 dan de 'antenne' zo gezegd?
We hebben het over deze toch;
https://www.hupse.eu/radio/tubes/6BM8.htm
We hebben het over deze toch;
https://www.hupse.eu/radio/tubes/6BM8.htm
Re: SV572/3 SE
Ja dat klopt Joram, dat buisje. Ik heb nog een opstelling van de broodplank waar ik 1 van de 2 kanalen op aan kan sluiten om te zien of de brom er dan ook nog is. Ga ik deze week eens testen.
Re: SV572/3 SE
Ik heb een scoop maar zou niet weten hoe dat te meten. Kan je dat op de LS uitgang zonder ingangs signaal?
De brom is zeker geen voedingsbrom.
De brom verdwijnt als de muziek 1 watt maakt , maar in de stille passages hoor je hem duidelijk.
De brom is zeker geen voedingsbrom.
De brom verdwijnt als de muziek 1 watt maakt , maar in de stille passages hoor je hem duidelijk.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: SV572/3 SE
Dit kun je meten door je scoop op de uitgang te zetten met daaraan bv 8 Ohm belasting. Eerst eens met ingang kortgesloten. Je scoop zal wel rms kunnen meten, dit kan overigens ook met een multimeter die rms kan meten.
De top top waarde die je meet kwadrateer je en deel je door de belasting 8 Ohm. Dan weet je hoeveel het is en kun je ook beter zien wat veranderingen voor effect hebben.
Dacht ik al eerder gepost, maar ik houd de grens hier op 1mV. Is het meer moet het eigenlijk weg, is het minder hoor ik het niet op luisterafstand.
De top top waarde die je meet kwadrateer je en deel je door de belasting 8 Ohm. Dan weet je hoeveel het is en kun je ook beter zien wat veranderingen voor effect hebben.
Dacht ik al eerder gepost, maar ik houd de grens hier op 1mV. Is het meer moet het eigenlijk weg, is het minder hoor ik het niet op luisterafstand.
Re: SV572/3 SE
Ik heb de scoop er net achter gehangen met een kortgesloten rca ingang en zonder.
Dit maakt vrijwel geen verschil, 0,4mv rms.
Hij kan alleen echt stil zijn als ik de ingang van het buisje kortsluit naar massa.
De frequentie die je ziet is niet relevant, want die varieert van 30 tot 100hz.
Dit maakt vrijwel geen verschil, 0,4mv rms.
Hij kan alleen echt stil zijn als ik de ingang van het buisje kortsluit naar massa.
De frequentie die je ziet is niet relevant, want die varieert van 30 tot 100hz.
Re: SV572/3 SE
Dat zijn pieken, geen nette sinus, en de frequentie is 100 Hz. Ik zie een gelijkrichter in actie. Op de één of andere manier weet de stroom door een gelijkrichter zich een weg te banen naar het signaalpad. Dat kan zowel elektrisch gebeuren als magnetisch. De golfvorm is typerend voor het laden van een buffer-C.
Dat het lijkt te verdwijnen wanneer je muziek draait is een voorbeeld van maskering.
Dat het lijkt te verdwijnen wanneer je muziek draait is een voorbeeld van maskering.
Re: SV572/3 SE
Ik weet dat het aanwezig is maar je hoort het vrijwel niet, dus gemaskeerd.Dat het lijkt te verdwijnen wanneer je muziek draait is een voorbeeld van maskering
Maar hoe kan het dan als ik pootje 1 van de 6bm8 naar massa leg de versterker doodstil is als het uit een voeding zou komen?
Re: SV572/3 SE
Het zou best kunnen dat het magnetisch wordt ingekoppeld in het ingangscircuit. Wat je kan doen is even de oscilloscoop op mains triggered zetten, en kijken wat voor golfvorm je dan krijgt.
Re: SV572/3 SE
Ik kan de scope wel op trigger zetten, maar waar moet ik dan de edge en de slope op instellen?
Dan krijg ik meerdere signaallijnen te zien.(dacht 3)
Dan krijg ik meerdere signaallijnen te zien.(dacht 3)
Re: SV572/3 SE
Mains triggered is netgesynchroniseerd triggeren, je hebt dan als het goed is geen andere opties meer, hooguit nog een edge. Maakt niet uit waarop je die instelt.
Re: SV572/3 SE
Ik heb 2 foto's gemaakt met de trigger in werking(volgens mij). dit is het resultaat.
Ik weet niet wat er met de trigger meer te zien is.
Ik weet niet wat er met de trigger meer te zien is.
Re: SV572/3 SE
Kijken of een afeschermde (geaarde huls) om de voorbuis helpt?Alleen getest met de eindbuizen: doodstil
met alle buizen en de signaal ingang van de 6BM8 kortgesloten: doodstil
Gelijkgerichte voeding gloei: lichte brom
Gelijkgerichte voeding gloei met 1uf naar massa: lichte brom
Niet Gelijkgerichte voeding gloei: lichte brom
Niet Gelijkgerichte voeding gloei met 1 uf: lichte brom
Ook de signaal ingang van de RCA tot de potmeter er tussen uitgehaald: lichte brom.
Re: SV572/3 SE
Je kan de trigger source op "ac line" zetten, dan wordt de scoop getriggerd op de nuldoorgangen van de netspanning. Dat is handig om vast te stellen of iets synchroon loopt met het net. Als de pieken op dezelfde plek blijven staan, en de frequentie is 100 Hz dan weet je zeker dat je het effect van een gelijkrichter ziet. Het lijkt er nu heel sterk op, maar dan weet je het zeker.
Re: SV572/3 SE
Ik heb de coupling op AC gezet bij de trigger, hier is de uitkomst.
Afschermhulzen heb ik helaas niet om te testen, dan zou ik ze moeten bestellen.
Afschermhulzen heb ik helaas niet om te testen, dan zou ik ze moeten bestellen.
Re: SV572/3 SE
Ik zeg: bingo!
Je zei dat de brom ophoudt als je pin 1 van de 6BM8 aan massa hangt. Dat maakt het zoekgebied overzichtelijk. Ik zoek even de foto's op die je hebt gepost.
Je zei dat de brom ophoudt als je pin 1 van de 6BM8 aan massa hangt. Dat maakt het zoekgebied overzichtelijk. Ik zoek even de foto's op die je hebt gepost.
Laatst gewijzigd door timpert op za 26 okt 2024, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
