Onuitroeibare brom bij Aurexx schakeling

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pcdg

Onuitroeibare brom bij Aurexx schakeling

Bericht door Pcdg »

Ik word langzaam tureluurs. Ik heb voor testdoeleinden een lege Kontakt KT-7 kast (trafo's stonden er wel op) bedraad via het Aurexx crystal schema. Er komt muziek uit en goed ook. Alleen ook een hardnekkige 100 hrz brom. Volgens mij heb ik overal aan gedacht. Steraarde, alles is geaard. Ook de beide gloeispanningen via 2 x 150 ohm. Het kan natuurlijk allemaal wat netter, maar ik heb denk ik al vier of vijf van dit soort trapjes gemaakt en die deden het allemaal zonder brom. Ik heb alle voedingselco's al verwisseld, alle buizen, potmeter er tussenuit, helpt allemaal niks. Wat zie ik over het hoofd?
IMG_20241020_153918.jpg
Pcdg

Re: Onuitroeibare brom bij Aurexx schakeling

Bericht door Pcdg »

Enige verschil met de andere aurexx achtigen die ik heb gemaakt is dat deze een buisgelijkrichter heeft in plaats van halfgeleiders. Dat mag echt het verschil niet maken. Ik heb er ook al drie verschillende EZ81 in geprobeerd
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Ook met de ingangen kortgesloten?
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Ga ik zo even proberen. Ik vrees van wel
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Met de ingangen kortgesloten neemt de brom iets af in volume, maar het issue is niet weg
democles

Bericht door democles »

=
Laatst gewijzigd door democles op zo 20 okt 2024, 18:54, 3 keer totaal gewijzigd.
molekuul

Bericht door molekuul »

Ruim eerst de bedrading op, er zitten nu nogal wat antennes in, de blauwe en groene getwiste bedrading, maak de nul draden wat korter, zeker die naar de ingangstrap, en zorg dat daar geen lussen in zitten.
Verder kan het zijn dat je de ingangsbuizen met DC moet voeden om um helemaal stil te krijgen.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Blijft toch gek. Ik heb er verschillende gebouwd. Allemaal net zo'n zooi en geen van allen hadden dit. Ik heb nooit met dc gegloeid. Oorspronkelijk Kontakt ontwerp had dat ook niet. Maar inderdaad mag het wel wat netter en met minder lussen en kronkels
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Als ik de stekker eruit trek is die 100 hrz onmiddellijk weg, maar de muziek speelt nog even helder door. Ik zit toch aan een probleem dicht bij de EZ81 te denken. Misschien een draadbreukje tussen trafo en buis waardoor hij maar de helft gelijkricht
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Zou dat het geval zijn, dan zou de brom 50Hz zijn en geen 100Hz.
Robert Gribnau
Contacteer:

Bericht door Robert Gribnau »

Als ik het goed op de foto zie, is de EZ81 via een weerstand van 270 Ohm aangesloten op een elco van 68 uF. Vanaf die elco worden de UGT's en de schermroosters van de EL84's gevoed.

Ik vermoed dat er zo te veel rimpel (100 Hz) op de schermroosters staat, wat in met name single ended versterkers hoorbaar zal zijn.

In het schema van de Crystal is de bruggelijkrichter aangesloten op een elco (100 uF), waar dan een weerstand (250 Ohm) op volgt, en tenslotte weer een elco (100 uF). Vanaf die tweede elco worden dan de UGT's en de schermroosters gevoed. Die C-R-C afvlakking is natuurlijk veel beter.

De oplossing lijkt me om een extra elco tussen de EZ81 en de weerstand van 270 Ohm te plaatsen. Die mag volgens de datasheet voor de EZ81 maximaal 50 uF zijn. Als er dan toch nog brom is, kun je de elco van 68 uF verhogen.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Dat ga ik vanavond eens proberen Robert. Dank voor het meedenken!

Mvg, Paul
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Oke, dat deed het hem! Ik hoor de brom nog heel zachtjes, maar dit is acceptabel. Als ik de tweede elco nog wat hoger neem is de rimpel waarschijnlijk wel plat. Veel dank Robert voor de gouden tip!

Die Kontakt trafo's zijn verbazend muzikaal trouwens. Zeker voor hun formaat! :D
Pcdg

Bericht door Pcdg »

En de voedingstrafo wordt nauwelijks lauw. Opvallend omdat hij, net als bij de grote broer, tamelijk compact is (en voor 220 volt is gewikkeld).
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Pcdg schreef: ma 21 okt 2024, 15:17
Oke, dat deed het hem! Ik hoor de brom nog heel zachtjes, maar dit is acceptabel. Als ik de tweede elco nog wat hoger neem is de rimpel waarschijnlijk wel plat. Veel dank Robert voor de gouden tip!

Die Kontakt trafo's zijn verbazend muzikaal trouwens. Zeker voor hun formaat! :D
Dag Paul, mooi dat het opgelost is. Maar wat me nog wel opviel en wat voor verbetering vatbaar is dat is die elco van 68uF. Die zit daar aan het chassis en verderop met een zwarte draad weer aan het chassis en dat is eigenlijk niet goed. Er ontstaat op die manier toch een aardlus via het chassis. Je zou beter de min aansluiting van deze elco op een geïsoleerde draadsteun monteren.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mooi dat het goed gaat nu :goedzo: maar wat een chaos. Mooi moment om de binnenkant te fatsoeneren?
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Ja, er zijn absoluut nog verbeteringen denkbaar. Ik ga het nog eens helemaal opnieuw doen, maar dan netjes. In ieder geval komt er nu goed geluid uit en dat is fijn!
Plaats reactie