Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Heeft dat invloed op de afstraling?
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Gisteravond nog weer even zitten klooien in freecad en de monitor een wat glooiender plafond gegeven. Dit ziet er m.i. wat gestroomlijnder uit zo:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Als je nog jonge frisse oren hebt, dus ook boven de 6kHz nog kunt genieten, is een waveguide op je Bliesma misschien een idee. De bundeling wordt er minder van, de energiecurve vlakker en het geluid profiteert meer van ruimtereflecties. Voor 50 pop heb je de afmetingen in bezit https://hificompass.com/en/projects/hor ... -4-tweeter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
kunnen we eens ophouden met dit te papegaaien? het feit dat je bij de KNO test de piepjes van hogere frequentie minder goed hoort betekent niet dat je die frequenties niet waarneemt als ze in muziek zitten.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Klopt, ik ben er ook verbaasd over, de details en verschillen hoor ik nog steeds best goed.
Ook in het bezit van een set dure oordopjes

Ook in het bezit van een set dure oordopjes
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
+1 Snap ook niet wat zo'n opmerking aan info bevat.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Idd geen nuttige opmerking. Wat we verstaanbaar horen aan geluid, muziek, stemmen etc, heeft niet zoveel met het toontjes audiogram te maken. Daarvoor is die te grof, en betreft enkel de waarneembaarheid van die tonen bij een gegeven luidheid, en bij een aangenomen oorzaak van het gehoorverlies, zoals ouderdom etc.
Verder blijft het audiologisch systeem leren, soms verbazingwekkend wat dat kan.
Verder blijft het audiologisch systeem leren, soms verbazingwekkend wat dat kan.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Zo'n bult bovenop is wel effectief, kan de vrouw er geen plant opzetten.
Rob
Rob
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Waveguides zijn per definitie interessant om te bekijken 
Ik weet alleen niet of het oplevert waar ik naar op zoek ben. Maar het kan ook zijn dat ik het niet helemaal snap. Of helemaal niet snap. Ik houd beide opties open
Dit zijn de twee plaaten, bovenste zonder WG, onderste met: De response zonder WG levert een mooie rechte response. De response met WG levert in het gebied vanaf 4khz meer energie en de response onder hoeken houd beter de energie vast, maar stort boven de 10khz harder in (no free lunch!). Met deze WG en het toepassen van een filter om de boel weer wat vlak te trekken zou ik dus een verbeterde off-axis response moeten krijgen, correct?
Dit kost wel rendement (als ik het zo zie), maar dat is er meer dan zat ten opzichte van de woofers.
Het nadeel (mbt mijn huidige ontwerp) is dat de faceplate op 104mm diameter komt. Dat is niet zo makkelijk in te passen in de huidige maten. Maar het is de moeite van het digitale puzzelen misschien wel waard.
grt
Satefan
Ik weet alleen niet of het oplevert waar ik naar op zoek ben. Maar het kan ook zijn dat ik het niet helemaal snap. Of helemaal niet snap. Ik houd beide opties open
Dit zijn de twee plaaten, bovenste zonder WG, onderste met: De response zonder WG levert een mooie rechte response. De response met WG levert in het gebied vanaf 4khz meer energie en de response onder hoeken houd beter de energie vast, maar stort boven de 10khz harder in (no free lunch!). Met deze WG en het toepassen van een filter om de boel weer wat vlak te trekken zou ik dus een verbeterde off-axis response moeten krijgen, correct?
Dit kost wel rendement (als ik het zo zie), maar dat is er meer dan zat ten opzichte van de woofers.
Het nadeel (mbt mijn huidige ontwerp) is dat de faceplate op 104mm diameter komt. Dat is niet zo makkelijk in te passen in de huidige maten. Maar het is de moeite van het digitale puzzelen misschien wel waard.
grt
Satefan
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Hoi Stefan,
Allereerst nog even dit: wat een toffe reacties op Facebook van de ontwerper(s) van Purifi zelf!
Het voordeel van MET en ZONDER waveguide zie je vooral in een genormaliseerde grafiek: En dan is het vooral belangrijk dat de linker (met waveguide) een aansluiting kan maken op een bundelende midwoofer, waardoor je een gelijkmatige afstraling krijgt ipv van een slinger in de energieafgifte. Dat laatste krijg je wanneer een midwoofer gaat bundelen en rondom X-over maakt de tweeter dat het weer gaat rondstralen, om daarna opnieuw te gaan bundelen.
Met een heel kleine midwoofer is dat iets minder van belang en ik zou dan de waveguide vooral prefereren als de tweeter daarmee akoestisch beter uitgelijnd (hè, acoustic alignment
) wordt bij het gebruik van het passieve filter. Een waveguide heeft z'n voordelen, maar geen waveguide ook. Diffractie is weer wat minder bij een forse waveguide, maar met jouw kast is dat ook geen argument 
Allereerst nog even dit: wat een toffe reacties op Facebook van de ontwerper(s) van Purifi zelf!
Het voordeel van MET en ZONDER waveguide zie je vooral in een genormaliseerde grafiek: En dan is het vooral belangrijk dat de linker (met waveguide) een aansluiting kan maken op een bundelende midwoofer, waardoor je een gelijkmatige afstraling krijgt ipv van een slinger in de energieafgifte. Dat laatste krijg je wanneer een midwoofer gaat bundelen en rondom X-over maakt de tweeter dat het weer gaat rondstralen, om daarna opnieuw te gaan bundelen.
Met een heel kleine midwoofer is dat iets minder van belang en ik zou dan de waveguide vooral prefereren als de tweeter daarmee akoestisch beter uitgelijnd (hè, acoustic alignment
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Dank Wouter, dit helpt de toepassing van de waveguide wat beter op waarde in te schatten. Met de huidige versie van het filter (niet de versie die jij hier gehoord hebt) is de fase-uitlijning veel beter voor elkaar, dus dat zou (denk ik) de toepassing van de waveguide niet echt rechtvaardigen. Zoals je opmerkt heb ik een wat kleinere midwoofer (5.25"). Maar...ik zal eens wat metingen onder hoeken maken van zowel de woofer als de tweeter, dan kan ik dit denk ik beter bepalen.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Blijft lastige materie om dit goed te krijgen. Echt weinig gehoord ermee van "dit klinkt" lekker. Blijft voor mij iets kunstmatigs houden qua klank. Eigenlijk is Genelec een van de weinigen die dit goed voor elkaar heeft. I.i.g. heel veel succes als je er op door gaat, blijft spannend om te volgen 
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Een keertje moet je ook tevreden kunnen zijn, dat is zeker waar
Vond het in Zeewolde echt top. En dat was best een lastige ruimte vond ik.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Eens. Eens is het goed genoeg.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Door de versterking van de waveguide aan de onderkant resulteert uiteindelijk ook in minder vervorming en met het juiste overname punt een beter power response.
Rob
Rob
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Maar de Bliesma is een tweeter die weinig vervormt (uit mijn hoofd ook 2mm Xmax) en een 5,25" met open afstemming (PR) gaat dan echt niet zo luid dat de vervorming een doorslaggevend argument is. Fysiek verandert er nogal wat.
Ik heb een 6,5" 2-weg met 1e orde filter waarbij de tweeter ontzettend op z'n lazer krijgt dus die waveguide helpt dan met de correctie voor fysieke startpunt van geluid maar zeker ook met de reductie van vervorming onder het overnamepunt. Maar bij Stefan is dit om meerdere redenen niet noodzakelijk denk ik.
Ik heb een 6,5" 2-weg met 1e orde filter waarbij de tweeter ontzettend op z'n lazer krijgt dus die waveguide helpt dan met de correctie voor fysieke startpunt van geluid maar zeker ook met de reductie van vervorming onder het overnamepunt. Maar bij Stefan is dit om meerdere redenen niet noodzakelijk denk ik.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Correct. 2mm xmax, 4e orde akoestisch gefilterd op 2100 hz. Vervorming is geen topic. Fase ook niet (zie eerdere metingen) en de afstraling van de Bliesma is al best groot. Niet direct een aanleiding om er wat mee te doen. Anders dan dat het kan. Soms is dat genoeg.
Ik heb nog een set Bliesma's liggen, dus een dummy baffle en dan wat experimenteren met 3d geprinte waveguides is misschien voor van de winter een leuk projectje dat ik zonder de huidige setup aan te passen uit kan voeren...het ZBA bloed kruipt dan toch waar het niet gaan kan...
Ik heb nog een set Bliesma's liggen, dus een dummy baffle en dan wat experimenteren met 3d geprinte waveguides is misschien voor van de winter een leuk projectje dat ik zonder de huidige setup aan te passen uit kan voeren...het ZBA bloed kruipt dan toch waar het niet gaan kan...
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Dat is wel een erg besmettelijke virus aandoening, er lijkt nog geen medicijn voor te bestaan. 
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik heb nog 4 x 6.5" van Purifi liggen, en twee Bliesma tweeters...ik voel een soort van mini-OB d'appolito met waveguide op komen...maar alleen omdat ik vanmorgen zo vroeg al wakker was...
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Tsja, uitslapen is gezonder ...
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Neem die tweeters en 2 woofers graag van je over als je bang bent dat je er iets mee moet bouwen 
