Mordaunt Short sub Alumni 9

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door SSassen »

pompebled schreef:
.. valt m'n oog op een zakje waarin nog twee bevestigingsboutjes van de standbyprint...
Herkenbaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Tja, en dan verschuift ie, maakt sluiting en begint het verhaal opnieuw 8-[
Bij iemand die niet goed wijs is zeggen ze hier dat er een vijs bij 'm losstaat :lol:
Anne
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Hallo Anne,

Ik heb alle vijzen inmiddels los gehad, de speaker en de versterkerunit er uit gehaald, de boutjes op hun plaats gedraaid en vastgelakt.
Vervolgens alles weer in de kast en alle vijzen weer vastgezet.

De kast op zich is een kale MDF kubus met een lange BR poort in de bodem, wel aan beide zijden van de poort een flare, maar de kast zelf zonder enige vorm van bracing, zelfs met de bescheiden 120W die de versterker levert, trillen de paneeltjes dat het een lust is....
In de kast zit wel een laag van 15 mm schuim, het ontgaat me waar dat voor moet dienen, de frequenties die door dat schuim worden gedempt, worden helemaal niet door de sub afgespeeld...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Mijn complimenten dat hij weer werkt. =D> =D>
Ik vraag me af wat dat ding destijds nieuw heeft gekost, als ik dat zo lees is de algemene bouwkwaliteit niet echt om over naar huis te schrijven.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Hallo Ray,

In 2007 was de prijs £200 (€275,00 - €285,00), daarvoor krijg je een keurige in het plastic gezette MDF doos op pootjes (downfiring BR) met een 120W versterker.
https://youtu.be/zmtaSnlMNqg

De 8" speaker is loodzwaar door de extra dikke magneet; door het frame zie je het bovenste deel van de spreekspoel uit het magneetveld uitsteken.
https://youtu.be/CppFsrwC8h0

Qua rendement houdt het niet over; bij het testen kon de sub mijn beide 4 Ohm fronts (verkleinde Proteus: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=3735 ) amper bijfietsen, terwijl m'n TL sub dit met hetzelfde vermogen wel kan.

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op vr 25 nov 2016, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door dre »

SSassen schreef:
pompebled schreef:
.. valt m'n oog op een zakje waarin nog twee bevestigingsboutjes van de standbyprint...
Herkenbaar :mrgreen:
:rofl:
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Naschrift Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Ik hoorde dat de eigenaar van de sub in een flat woont, waar de netspanning nog wel eens wil pieken.
Dat schijnt dusdanig raar te gaan dat soms bij het insteken van een verbruiker er vonken zichtbaar zijn.

De eigenaar was op vakantie geweest en had de stekker uit z'n apparatuur getrokken voor vertrek.
Bij thuiskomst heeft 'ie de stekkers er weer ingestoken, zonder de sub éérst met de schakelaar uit te hebben gezet.
Waarschijnlijk is dat de standbyprint noodlottig geworden.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Barry2001 »

Dat vonken komt met een geschakelde voeding veel voor hoor, heeft niets met een piekende netspanning te maken. Heb zo het idee dat met die voedingen van tegenwoordig (laders laptop/tlf/tablet) de levensduur van wandcontactdozen drastisch naar beneden zakt met dat vonkentrekken.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

De vreugde was van korte duur.
Hoe 'ie het heeft geflikt weet ik (nog) niet, maar de sub heeft even gewerkt, toen is de eigenaar aan de audiokabel gaan rommelen en hield de boel er weer mee op (ledje op het ingangspaneel doofde, dus geen stroom meer...)

Zaterdag krijg ik de patiënt weer thuis, wordt vervolgd, dus...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Dat vonken komt met een geschakelde voeding veel voor hoor, heeft niets met een piekende netspanning te maken. Heb zo het idee dat met die voedingen van tegenwoordig (laders laptop/tlf/tablet) de levensduur van wandcontactdozen drastisch naar beneden zakt met dat vonkentrekken.
Klopt. aantal jaren geleden voor mijn moeder een laptop aangeschaft. werd meestal op dezelfde plek opgeladen. gaf bij het inpluggen ook vaak een knetter geluid. na een jaar ofzo waren de kontakten compleet weggebrand, en moest ik een nieuwe wcd plaatsen.
de lader doet het nu nog steeds, dat dan weer wel.

@pompebled : Jammer. laten we hopen dat het iets simpels is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Shadow »

Nieuwe kopen...
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Gisteren de zekering van de sub vervangen; er zat 1A T in, dat was blijkbaar te licht.
Nu zit er een 2,5A T in, hopelijk houdt die het langer vol (zonder dat er andere componenten gaan roken...).
Thuis de sub even aan de tand gevoeld aan de receiver, werkt weer als een zonnetje, nu nog horen of 'ie het straks bij de eigenaar thuis ook nog doet.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Vrede voor de eigenaar van de versterker van goede wil :lol:
Anne
InitialG
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 09 okt 2024, 14:30

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door InitialG »

Met dank aan dit topic heb ik mijn Alumni 9 ook gerepareerd. Sub is 14 jaar oud. Zekering ontplofte bij kapot standby circuit. De 2 4uF 400v condensators waren lek, ik denk de oorzaak. De IC had een scheur en de diodes 1 t/m 5 waren stuk. De rest van de componenten heb ik laten zitten. De SMD diode D3 was ik wat huiverig over, maar die was makkelijk te vervangen, heb de diodepootjes gebogen en plat op de printplaat gesoldeerd. De IC was wat weerbarstig. Als er nog meer mensen dit meemaken, hieronder de componenten die ik heb gebruikt via Sinuss.nl bij Farnell besteld:

860021374008 Cap, 4.7µF, 400V, 20% Wurth Elektronik x 2
MC000882 Fuse, Cartridge, 1.25A, Time Delay multicomp × 2
1N4007G+ Rectifier, Single, 1kV, 1A, DO-204AL multicomp Pro × 5
LNK363PN - IC, LINE SWITCHER, 5.0W, DIP8, 363 - POWER INTEGRATIONS × 1
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Henkjan »

InitialG schreef: wo 09 okt 2024, 14:45
Met dank aan dit topic heb ik mijn Alumni 9 ook gerepareerd
dat is mooi om te horen, blij dat ook de oude topics mensen helpen
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Shadow »

Dat is mooi om te horen!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”