BNS Nobis upgraden of niet?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Vandaag de achterkant van de Nobis er eens uitgeschroefd.
Ziet er goed uit, alle wanden bedekt met van dat lompen spul en de ruimten zelf losjes gevuld met polyester matjes al dan niet opgerold.
De 2 bass luidsprekers hangen dus niets om te draaien daar.
Mid hoog filter ziet er netjes uit met alleen maar MKP's. Filter voor het laag 1e order met 2 flinke spoelen, wel met kernmateriaal.
Ik voel nog geen noodzaak om op de filters meteen maar te gaan ingrijpen.
PXL_20240807_160502766-topaz-sharpen-enhance-2x.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door Shadow »

if it works, don't fix it...
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Wat impedantie metingen aan de Nobis gedaan.
Links en rechts.
Nobis links rechts.jpg
Komt in het laag een paar keer onder de 3 Ohm, heeft een stabiele potente versterker nodig.
Mid hoog imp. links rechts.jpg
De mid woofers hebben weer een mooie lage resonantie na het waxen.
Laag links rechts imp..jpg
In het laag stuk kun je mooi de afstemming van de bandpass zien.
Heel kleine resonatie op iets van 220Hz, verder niets verontrustends.
Weer als nieuw.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door VintageHarry »

Ziet er goed uit, lijkt me geen probleem voor de versterker die jij hebt :)
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Ik heb ze ge bi amped. Mijn Advance op het mid hoog, kan die lekker in classe A spelen. Klinkt erg lekker.
Op het laag zit dan de Audiolab 8200P die zal idd geen moeite hebben met wat lagere impedanties.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Gisteren de Vifa tweeters vervangen door de Seas 27TDFC H1189 die kwa afmetingen en parameters het dichts bij de Vifa kwam.
Vandaag wat tijd gehad de verschillen te meten.
Dichtbij, links Seas rechts Vifa:
Seas Vifa.jpg
Op 1 meter ziet er dat zo uit:
Seas Vifa 1 meter.jpg
Een goede upgrade :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door Shadow »

Dat is mooi!
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

PXL_20240926_095548652.jpg
Afgelopen donderdag een vergelijk in Zeeland.
Met de Philips F9819 en 2 zelfbouwels met de Philips RSQ8P.
De Nobis, met nieuwe Seas tweeter deed niet voor ze onder.
Sterker nog de Nobis was de beste "all rounder" alles speelden ze met gemak.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door Shadow »

Hoop niet dat je ze zo 'in de rij' geluisterd hebt...
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Ja hoor en met een speciale schakelkast waarbij je ze eerst op volume gelijk zet en dan zonder schakelkraakjes kunt omschakelen.
Zo hoor je perfect de verschillen. Zolang je in het midden blijft valt het best mee. Verwacht geen grandioze sound stage.
Maar om ze op klank te vergelijken perfect.
Schakelkast is een oud Philips Natlab ding om boxen eerlijk te kunnen vergelijken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door Walt »

Hoe heb je het volume steeds gelijk gesteld?
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Hoi Walt dat doe je 1 maal op de zgn blauwe kast van Philips mbv roze ruis. Mbv een dB meter regel je op de blauwe kast hetzelfde gemiddelde volume af. De kast slaat het bijbehorende volume op van elke box. In de blauwe kast zit ook het schakel mechanisme dat er voor zorgt dat je geen kraak/plop verschijnselen krijgt bij het overschakelen naar een andere box terwijl de muziek speelt. Je hoort dus alle boxen op het zelfde (gemiddelde) volume maar wel met ieder hun eigen klankkleur.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door satefan »

piet1955 schreef: di 01 okt 2024, 11:37
Zolang je in het midden blijft valt het best mee.
De verschillende kasten staan op verschillende manieren opgesteld. Waarbij van 1 paar speakers de rechter en linker ook verschillende opgesteld staan. Bijvoorbeeld de linkerkast in het midden van een aantal andere kasten, en de rechter dan helemaal op de hoek. Deze plaasting heeft invloed op afstraling van de individuele exemplaren. Daarnaast (letterlijk) zullen de drivers van de niet actieve speakers misschien ook nog wel wat meedoen.

Maar goed, om even grofweg en snel de verschillen te beluisteren kan je het zo doen natuurlijk.

Het ziet er in ieder geval wel gezellig uit zo!
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Idd Stefan, we beluisteren niet tot in de kleineste details en zijn niet uit op een zeer nauwkeurige 1 op 1 waarbij weergave en sound stage voorop staan.
Het is om grofweg de verschillen van de meedingende boxen te beluisteren. Hoe verhouden de boxen zicht tot elkaar en waar kan nog iets wat beter.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door dre »

Prima vrijetijdsbesteding! :yeah:
Plaats reactie