BNS Nobis upgraden of niet?
Moderator: Beheerdersteam
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Vandaag de achterkant van de Nobis er eens uitgeschroefd.
Ziet er goed uit, alle wanden bedekt met van dat lompen spul en de ruimten zelf losjes gevuld met polyester matjes al dan niet opgerold.
De 2 bass luidsprekers hangen dus niets om te draaien daar.
Mid hoog filter ziet er netjes uit met alleen maar MKP's. Filter voor het laag 1e order met 2 flinke spoelen, wel met kernmateriaal.
Ik voel nog geen noodzaak om op de filters meteen maar te gaan ingrijpen.
Ziet er goed uit, alle wanden bedekt met van dat lompen spul en de ruimten zelf losjes gevuld met polyester matjes al dan niet opgerold.
De 2 bass luidsprekers hangen dus niets om te draaien daar.
Mid hoog filter ziet er netjes uit met alleen maar MKP's. Filter voor het laag 1e order met 2 flinke spoelen, wel met kernmateriaal.
Ik voel nog geen noodzaak om op de filters meteen maar te gaan ingrijpen.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Wat impedantie metingen aan de Nobis gedaan.
Links en rechts. Komt in het laag een paar keer onder de 3 Ohm, heeft een stabiele potente versterker nodig. De mid woofers hebben weer een mooie lage resonantie na het waxen. In het laag stuk kun je mooi de afstemming van de bandpass zien.
Heel kleine resonatie op iets van 220Hz, verder niets verontrustends.
Weer als nieuw.
Links en rechts. Komt in het laag een paar keer onder de 3 Ohm, heeft een stabiele potente versterker nodig. De mid woofers hebben weer een mooie lage resonantie na het waxen. In het laag stuk kun je mooi de afstemming van de bandpass zien.
Heel kleine resonatie op iets van 220Hz, verder niets verontrustends.
Weer als nieuw.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Ziet er goed uit, lijkt me geen probleem voor de versterker die jij hebt 
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Ik heb ze ge bi amped. Mijn Advance op het mid hoog, kan die lekker in classe A spelen. Klinkt erg lekker.
Op het laag zit dan de Audiolab 8200P die zal idd geen moeite hebben met wat lagere impedanties.
Op het laag zit dan de Audiolab 8200P die zal idd geen moeite hebben met wat lagere impedanties.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Gisteren de Vifa tweeters vervangen door de Seas 27TDFC H1189 die kwa afmetingen en parameters het dichts bij de Vifa kwam.
Vandaag wat tijd gehad de verschillen te meten.
Dichtbij, links Seas rechts Vifa: Op 1 meter ziet er dat zo uit: Een goede upgrade
Vandaag wat tijd gehad de verschillen te meten.
Dichtbij, links Seas rechts Vifa: Op 1 meter ziet er dat zo uit: Een goede upgrade
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Afgelopen donderdag een vergelijk in Zeeland.
Met de Philips F9819 en 2 zelfbouwels met de Philips RSQ8P.
De Nobis, met nieuwe Seas tweeter deed niet voor ze onder.
Sterker nog de Nobis was de beste "all rounder" alles speelden ze met gemak.
Met de Philips F9819 en 2 zelfbouwels met de Philips RSQ8P.
De Nobis, met nieuwe Seas tweeter deed niet voor ze onder.
Sterker nog de Nobis was de beste "all rounder" alles speelden ze met gemak.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Ja hoor en met een speciale schakelkast waarbij je ze eerst op volume gelijk zet en dan zonder schakelkraakjes kunt omschakelen.
Zo hoor je perfect de verschillen. Zolang je in het midden blijft valt het best mee. Verwacht geen grandioze sound stage.
Maar om ze op klank te vergelijken perfect.
Schakelkast is een oud Philips Natlab ding om boxen eerlijk te kunnen vergelijken.
Zo hoor je perfect de verschillen. Zolang je in het midden blijft valt het best mee. Verwacht geen grandioze sound stage.
Maar om ze op klank te vergelijken perfect.
Schakelkast is een oud Philips Natlab ding om boxen eerlijk te kunnen vergelijken.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Hoi Walt dat doe je 1 maal op de zgn blauwe kast van Philips mbv roze ruis. Mbv een dB meter regel je op de blauwe kast hetzelfde gemiddelde volume af. De kast slaat het bijbehorende volume op van elke box. In de blauwe kast zit ook het schakel mechanisme dat er voor zorgt dat je geen kraak/plop verschijnselen krijgt bij het overschakelen naar een andere box terwijl de muziek speelt. Je hoort dus alle boxen op het zelfde (gemiddelde) volume maar wel met ieder hun eigen klankkleur.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
De verschillende kasten staan op verschillende manieren opgesteld. Waarbij van 1 paar speakers de rechter en linker ook verschillende opgesteld staan. Bijvoorbeeld de linkerkast in het midden van een aantal andere kasten, en de rechter dan helemaal op de hoek. Deze plaasting heeft invloed op afstraling van de individuele exemplaren. Daarnaast (letterlijk) zullen de drivers van de niet actieve speakers misschien ook nog wel wat meedoen.
Maar goed, om even grofweg en snel de verschillen te beluisteren kan je het zo doen natuurlijk.
Het ziet er in ieder geval wel gezellig uit zo!
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Idd Stefan, we beluisteren niet tot in de kleineste details en zijn niet uit op een zeer nauwkeurige 1 op 1 waarbij weergave en sound stage voorop staan.
Het is om grofweg de verschillen van de meedingende boxen te beluisteren. Hoe verhouden de boxen zicht tot elkaar en waar kan nog iets wat beter.
Het is om grofweg de verschillen van de meedingende boxen te beluisteren. Hoe verhouden de boxen zicht tot elkaar en waar kan nog iets wat beter.
