Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
Moderator: Beheerdersteam
Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
Onlangs heb ik een gebruikt setje Schiit Valhalla 2 hoofdtelefoonversterker samen met een Schiit Bifrost DAC overgenomen.
Over het algemeen een aangenaam warm geluid.
Nu ben ik even aan het meten geweest op de uitgang, en ik meet toch volgens mij een te hoge en onstabiele DC offset.
Deze waarde varieert random van zeg 10mV naar soms pieken van bijna 1V (Die 800 mV wel een uitzondering)
Gemiddeld ligt de waarde rond +30 tot 100mV, maar fluctueert dus erg veel e
Soms is de waarde ook negatief.
Dit gemeten met een goede betrouwbare multimeter. (2 verschillende, ook gelijke waardes)
Zet ik m'n scope erop zie ik het signaal hetzelfde doen.
Vergelijk ik deze metingen met mijn DIY Whammy hoofdtelefoon versterker, vertoond deze een uitstekend stabiel signaal, met een constante DC offset van hoogstens 1-2mV, netjes zoals het hoort dus.
Aangezien het een gebruikt setje is en hij veel speeluren heeft, heb ik gisteren de buisjes vervangen door een setje gematchte NOS buisjes.
Het gedrag blijft hetzelfde.
Het geluid is overigens wel beter geworden, dus dat was weer een goede zet.
Nu is mijn kennis op buizengebied nihil en zijn er ook geen schema's beschikbaar.
Echter het ontwerp is zeer simpel en zonder uitgangstrafo's. (OTL)
Er valt ook verder niets in te stellen.
Ik durf m'n hoofdtelefoon hier toch niet helemaal goed meer op aan te sluiten.
De bijgeleverde Sennheiser HD700 (waarover in een latere andere thread ook vragen over) durf ik hier toch niet helemaal goed meer op aan te sluiten, ondanks dat het mooi klinkt.
Mijn vraag:
Is dit gedrag normaal te noemen?
Zo nee, enig idee waar te zoeken?
Visuele inspectie leverde mij niks op. Alles ziet er "heel" uit, solderingen lijken goed en geen zwarte of aangetaste onderdelen, geen bol staande of lekkende elco's etc.
Bijgevoegd een foto van de print.
Op verzoek, kan ik meer foto's uploaden.
Over het algemeen een aangenaam warm geluid.
Nu ben ik even aan het meten geweest op de uitgang, en ik meet toch volgens mij een te hoge en onstabiele DC offset.
Deze waarde varieert random van zeg 10mV naar soms pieken van bijna 1V (Die 800 mV wel een uitzondering)
Gemiddeld ligt de waarde rond +30 tot 100mV, maar fluctueert dus erg veel e
Soms is de waarde ook negatief.
Dit gemeten met een goede betrouwbare multimeter. (2 verschillende, ook gelijke waardes)
Zet ik m'n scope erop zie ik het signaal hetzelfde doen.
Vergelijk ik deze metingen met mijn DIY Whammy hoofdtelefoon versterker, vertoond deze een uitstekend stabiel signaal, met een constante DC offset van hoogstens 1-2mV, netjes zoals het hoort dus.
Aangezien het een gebruikt setje is en hij veel speeluren heeft, heb ik gisteren de buisjes vervangen door een setje gematchte NOS buisjes.
Het gedrag blijft hetzelfde.
Het geluid is overigens wel beter geworden, dus dat was weer een goede zet.
Nu is mijn kennis op buizengebied nihil en zijn er ook geen schema's beschikbaar.
Echter het ontwerp is zeer simpel en zonder uitgangstrafo's. (OTL)
Er valt ook verder niets in te stellen.
Ik durf m'n hoofdtelefoon hier toch niet helemaal goed meer op aan te sluiten.
De bijgeleverde Sennheiser HD700 (waarover in een latere andere thread ook vragen over) durf ik hier toch niet helemaal goed meer op aan te sluiten, ondanks dat het mooi klinkt.
Mijn vraag:
Is dit gedrag normaal te noemen?
Zo nee, enig idee waar te zoeken?
Visuele inspectie leverde mij niks op. Alles ziet er "heel" uit, solderingen lijken goed en geen zwarte of aangetaste onderdelen, geen bol staande of lekkende elco's etc.
Bijgevoegd een foto van de print.
Op verzoek, kan ik meer foto's uploaden.
Re: Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
Belast 'm eens met een weerstand van pakkumbeet 330 Ohm en check of je de offset dan nog steeds ziet. Waarschijnlijk is het probleem dan al grotendeels opgelost.
Re: Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
Dank je!
Dat is misschien wel een idee, nu zweeft de uitgang als het ware.
Hoe stom het ook mag klinken, ik had geen soldeerbout bij de hand vandaag, dus kon het niet testen, maar morgen maak ik even een aangepaste plug en kan ik het gaan testen.
De hoofdtelefoon heeft overigens een impedantie van 150 Ohm.
Word vervolgd
Dat is misschien wel een idee, nu zweeft de uitgang als het ware.
Hoe stom het ook mag klinken, ik had geen soldeerbout bij de hand vandaag, dus kon het niet testen, maar morgen maak ik even een aangepaste plug en kan ik het gaan testen.
De hoofdtelefoon heeft overigens een impedantie van 150 Ohm.
Word vervolgd
Re: Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
Dat was een goede tip.
Met een belasting van 330 Ohm, is de DC offset nog slechts enkele miliVolts. (Onder de +/- 5mV)
Wel blijft die ietsjes variëren, maar misschien ligt dit aan het ontwerp?
Ik durf in ieder geval m'n hoofdtelefoon weer aan te sluiten en ga straks nog even m'n NOS buisjes beluisteren
Dank in ieder geval
Met een belasting van 330 Ohm, is de DC offset nog slechts enkele miliVolts. (Onder de +/- 5mV)
Wel blijft die ietsjes variëren, maar misschien ligt dit aan het ontwerp?
Ik durf in ieder geval m'n hoofdtelefoon weer aan te sluiten en ga straks nog even m'n NOS buisjes beluisteren
Dank in ieder geval
Re: Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
Ongeregelde voeding in combinatie met beperkte power supply rejection, dan werkt fluctuatie van de voedingsspanning een beetje door op de uitgang. Met de waarden die je nu hebt, niks om je zorgen over te maken.
Re: Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
Blij dat je probleem is opgelost, maar even off topic.... die merknaam.....
daar hebben vast geen internationaal georiënteerde marketeers naar gekeken
Re: Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
Het zijn Amerikanen, die weten beslist hoe goed hun producten zijn.
Re: Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
https://www.gearpatrol.com/tech/a519757/schiit-audio/Let’s get any confusion around its name out of the way. Schiit Audio is pronounced just like it reads — “shit.” That was intentional. “One of the reasons that we ended up with the company name was my wife,” says Jason Stoddard, cofounder of the California-based audio brand. “When I was going into the garage every night saying ‘I’ve got way too much shit to do,’ or ‘I can’t deal with this shit,’ she finally got exasperated and said, ‘Why don’t you just call the fucking company ‘shit’ because that’s all you ever do.’” He just went with it.
Re: Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
En vertaald door de marketing afdeling kom je dan uit op;

Re: Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
Ik moet zeggen, toen ik er voor het eerst van hoorde had ik ook zo sterk m'n twijfels.
Maar als je de website leest en de (oudere) product omschrijvingen leest, zie je dat ze een (vind ik) leuke gevoel voor humor hebben.
En snake-oil met een erg grote korrel zout nemen.
Ze brengen zelfs kabels uit die Snake Oil heten.
Overigens zijn de model namen allemaal gebaseerd op de Noorse mythologie.
Verder zijn de 2 apparaatjes erg degelijk en solide gebouwd.
Daar kunnen een boel merken een voorbeeld aan nemen.
En die nieuwe NOS buisjes... Wauw, de oude waren inderdaad aan vervanging toe
Ik begin nu zeer te twijfelen of die zelfs beter is dan m'n Whammy, maar dat kan ook aan het verschil tussen buizen en mosfets zijn natuurlijk.
Zoals ik al zei, ik heb totaal geen ervaring met buizen, gewoon op de luidsprekers draai ik met de Aleph-30.
De Bifrost haalt het niet bij m'n Soekris DAC, maar is ook zeker niet slecht.
Al met al een leuk setje
Re: Schiit Valhalla 2 DC offset probleem
Gevoel voor humor hebben ze absoluut. Ik had niet verwacht dat het intentioneel was. 
