headunit tips

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

headunit tips

Bericht door Henkjan »

voor in m'n Oudi 80q zoek ik een headunit die t volgende moet kunnen:
  • in elk geval BT, FM radio is ook fijn, CD mag maar hoeft niet
  • klein ego, want gaat in t dashboardkastje uit t zicht; uiterlijk verder dus onbelangrijk
  • 4 kanaals versterker, niet te slap want ook wooferts er op
  • HP en LP filtering op de kanalen wegens actief filteren van speakers (woofers achter (TB W6 in hoedenplank), breedbandertjes voor), bij voorkeur dus ook delay in te stellen
  • niet te gek duur
heeft iemand wat tips? mag best van Ali, als t maar heel blijft is de rest van de kwaliteit secundair want de auto hoor je er toch wel doorheen. zwart zit om de wielen, hoeft niet tussen de instrumenten
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headunit tips

Bericht door sevenup »

Blijkbaar kan de Sony dsx serie rechtstreeks een passieve sub aansturen

https://www.sony.nl/electronics/support ... s/00258108
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: headunit tips

Bericht door Bertje »

De headunits van Joying zijn prima en héél uitgebreid, er zal vast wel iets van je gading te vinden zijn.
Of gewoon de Blaupunkt Frankfurt RCM 82 DAB...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: headunit tips

Bericht door Henkjan »

Bertje schreef: ma 10 jun 2024, 10:54
Blaupunkt Frankfurt RCM 82 DAB
oeh, die is wel fraai
https://blaupunkt.com/product/frankfurt-rcm-82-dab/
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: headunit tips

Bericht door Henkjan »

sevenup schreef: ma 10 jun 2024, 7:42
Blijkbaar kan de Sony dsx serie rechtstreeks een passieve sub aansturen

https://www.sony.nl/electronics/support ... s/00258108
ik zal eens verder kijken, maar onderstaand geeft niet veel hoop:
Sony schreef:
Belangrijke opmerkingen bij het gebruik van de eenvoudige aansluiting van een subwoofer
In deze configuratie is het niet mogelijk instellingen aan te passen zoals: Phase, LPF (Low-Pass Frequency) of Sub-Woofer Level.
U kunt de instelling Fader in het menu gebruiken om de volumebalans tussen de subwoofer en de voorluidspreker aan te passen.
[Optioneel] U kunt LPF (Low-Pass Frequency) verbeteren door een Low-Pass-filter tussen de versterkeruitgang en de subwoofer toe te voegen.
OPMERKING: Sony verkoopt geen Low Pass-filters.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: headunit tips

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: ma 10 jun 2024, 13:33
ik zal eens verder kijken
lijkt toch wel wat te kunnen instellen qua HP en LP:
https://helpguide.sony.net/ev/dsx-gs80/ ... 33039.html
REARBASS ENH (Rear Bass Enhancer)
Deze functie versterkt het basgeluid door de instelling van een laagdoorlaatfilter op de achterluidsprekers toe te passen. Door middel van deze functie kunnen de achterluidsprekers werken als subwoofer als er geen subwoofer is aangesloten.
of
SUBW DIRECT (rechtstreekse subwooferverbinding)
Hiermee kunt u de instellingen aanpassen voor de subwoofer die zonder eindversterker aangesloten is op de achterluidsprekerkabel.
(Alleen beschikbaar wanneer [RBE MODE] ingesteld is op [OFF].)

Wanneer u een subwoofer van 2 Ω of 4 Ω tot 8 Ω aansluit op een van de achterluidsprekerkabels, moet u [SPEAKER LOAD] instellen op [2 OHM].
Wanneer u een subwoofer met een dubbele spreekspoel gebruikt of subwoofer(s) gebruikt door deze aan te sluiten op de rechter en linker achterluidsprekerkabels, moet u [SPEAKER LOAD] instellen op [2 OHM].
Item Detail
SUBW MODE (subwooferstand) Hiermee kunt u de subwooferstand selecteren: [1], [2], [3], [OFF].
SUBW PHASE (subwooferfase) Hiermee kunt u de fase van de subwoofer selecteren: [NORMAL], [REVERSE].
SUBW POS (subwooferpositie) Hiermee kunt u de subwooferpositie selecteren: [NEAR], [NORMAL], [FAR].
(Alleen beschikbaar wanneer [F/R POSITION] ingesteld is op iets anders dan [OFF].)
LPF FREQ (frequentie laagdoorlaatfilter) Hiermee kunt u de kantelfrequentie van de subwoofer selecteren: [50Hz], [60Hz], [80Hz], [100Hz], [120Hz].
LPF SLOPE (steilheid laagdoorlaatfilter) Hiermee kunt u de steilheid van de laagdoorlaatfilter selecteren: [1], [2], [3].
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: headunit tips

Bericht door Henkjan »

Bertje schreef: ma 10 jun 2024, 10:54
De headunits van Joying
alleen maar met tablet schermen zo te zien?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: headunit tips

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: ma 10 jun 2024, 13:25
Bertje schreef: ma 10 jun 2024, 10:54
Blaupunkt Frankfurt RCM 82 DAB
oeh, die is wel fraai
https://blaupunkt.com/product/frankfurt-rcm-82-dab/
Dat is zeker een snoepje! En met Blaupunkt zit je qua radio altijd goed. Dat is met de Jappen altijd maar weer afwachten.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: headunit tips

Bericht door Bertje »

Nou...Blaupunkt is ook weer niet wat het geweest is, wordt vast wel in China gebouwd. Ik heb de voorloper van dit model voor in m'n platte audi, maar die bevalt me best eigenlijk. Retro uiterlijk, van binnen is het half leeg.

Joying is één van de betere merken die je als echte Chinees kan bestellen, die blijken prima te zijn met alle toeters en bellen je je maar wenst, al heb ik er zelf geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: headunit tips

Bericht door Pjotr »

Ja, de tijd van een Becker Mexico is wel over. Heb er hier ook nog eentje liggen maar na 20 jaar toch ook overleden. De laatste Mohikaan ook gegaan? Als onderdeel van het boordsysteem zit er bij mij ook een Blaupunkt in. Nog geen DAB+ maar wel uitstekende FM.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: headunit tips

Bericht door Henkjan »

het is die Sony DSX-GS80 geworden, lekker betaalbaar ook wel.

bij het aansluiten vandaag kwam ik er achter dat de vorige eigenaar de bekabeling toch wel heeeel erg vern***t had, totaal niets meer van de ori bekabeling in gebruik (daar had ik de subjes achter al wel op aangesloten). ook de 12V was gewoon ergens weggeknipt en vervangen door een direct van de accu getrokken (van luidsprekersnoer gemaakt :shock: ) kabel, met ondertaand gevolg (zekering had hij gelukkig wel aan gedacht) op de locatie waar die door een doorvoering heen ging. voor nu ff geen puf om weer nieuwe kabels naar achteren te trekken, dus alleen maar de kleine coaxjes voor
Bijlagen
zwart kabeltje .jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: headunit tips

Bericht door Shadow »

Krokant
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: headunit tips

Bericht door dre »

Ook hier tijd voor een nieuwe headunit.......
Nu de Pioneer DEH-P77MP,maar die mist onderhand wel het een en ander.
En dat mag ook na 20 jaar. :lol:
Wat wil ik er op:
DAB+.
USB aan de achterzijde.
Pre outs voor sub en andere kanalen.
Zelfde geluidskwaliteit.
1-DIN
Optie tot flac afspelen.

Wat er niet op hoeft:
CD-speler.
Versterking.

Bij voorkeur Pioneer....
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: headunit tips

Bericht door toetertje »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: headunit tips

Bericht door dre »

Die had ik gezien,helaas geen usb achterop.
In mijn huidige zitten mooi Burr-Brown dacs.
Dus het liefst een beetje vergelijkbaar.
Of is het huidige aanbod zoveel beter geworden?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: headunit tips

Bericht door ray5150 »

Wat mag het nut zijn zijn van een USB aansluiting achterop een autoradio ?
Burr-Brown bestaat al zeker een jaar of 10 niet meer. kans dat je nieuwe apparatuur gaat vinden waar dat in zit is vrij klein.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: headunit tips

Bericht door dre »

Burr-Brown of vergelijkbaar zoals geschreven. :mrgreen:

Usb achterop is veel makkelijker,dan ligt de stick/schijf in je dashboardkastje. :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: headunit tips

Bericht door Shadow »

Ik heb het liefst Alpine eigenlijk...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: headunit tips

Bericht door dre »

Ik ga eens kijken.
Na 30 jaar Pioneer...... :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: headunit tips

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: headunit tips

Bericht door dre »

Op usb achterop na.
Maar zeker een mooi ding.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: headunit tips

Bericht door Shadow »

1 din headunits zijn echt aan het uitsterven helaas....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: headunit tips

Bericht door dre »

Nog een beetje snel met usb inladen eigenlijk?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: headunit tips

Bericht door dre »

Shadow schreef: di 01 okt 2024, 15:15
1 din headunits zijn echt aan het uitsterven helaas....
Ik zie het.....
Kijk maar bij Clarion. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: headunit tips

Bericht door Shadow »

Helemaal niks meer leverbaar ](*,)
Plaats reactie