Di3+, the Totem of Tone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gerrit
Contacteer:

Re: Di3+, the Totem of Tone

Bericht door Gerrit »

leonidas schreef:
Hoi Gerrit,

Heb gister avond deze hele thread eens serieus doorgelezen.
Ik hou ook wel van een experiment dus I like alot!
Tevens zijn je design targets nu ook helder.

Ik ben met name heel nieuwsgierig naar je "zelfbouw" bandje , en vraag me af of :

dit een leuk project zou zijn voor middelbare scholieren??

Zou jij zo vriendelijk willen zijn om wat meer info te posten??
vouwmal ? link magneten etc. en wat meer foto's.

mvgr. Leon

net ook je link gevonden naar 2013 zelfbouw bandje.
word , volgens mij , met middelbare scholieren te tijdrovend.
misschien ga ik voor mezelf nog eens hiermee aan de slag.
Dit is het verhaal van dit bandje: Zelfbouw dipool bandje, reductio ad minimum.
Wellicht ook nog wat teveel werk voor een project met scholieren. Het aansturen van het bandje is ook niet triviaal en het zal erg lastig zijn om dit passief te doen en het lijkt me dat een project met een actief systeem wat te hoog gegrepen is voor scholieren (qua inzet en kosten).

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Nog een aanvullende meting van het systeem op 50cm afstand, midden van het bandje. Deze keer met 96kHz sampling rate om te kijken wat er in het octaaf boven de 20kHz gebeurd.
Di3-right-50cm-midribbon-96kHz-both.png
De respons is in rood, de curve in blauw geeft de output van de tweeter versterker weer gemeten aan de NCore. De afval wordt in ieder geval niet veroorzaakt door de versterker i.c.m. de 2Ω belasting, het zou eventueel de meetmicrofoon kunnen zijn maar die loopt in ieder geval recht tot 20kHz volgens bijgeleverde meting. Ik ben in ieder geval zeer blij met de fraaie, regelmatige afval in het hoog. -3dB bij 21kHz kan ik wel mee leven, de afwezigheid van breakup pieken en andere ellende is mij veel meer waard. Het is zoals gewoonlijk zonder smoothing 8)

Gerrit
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

WOW !!
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

leonidas schreef:
WOW !!
Dank je :)
Het is even prutsen maar dan heb je ook wat :lol: Aan materiaal is het minder dan €50, de Caddock serieweerstanden die ik gebruikt heb kosten ongeveer hetzelfde :rofl: Voor dat geld kun je ook wel een trafo maken maar aangezien ik toch een NCore als versterker wilde gebruiken kun je die net zo goed (of eigenlijk beter want geen trafo) via 2Ω op het bandje zetten.

Gerrit
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Respect !!
Rick57

Di3+ directivity and other measurements

Bericht door Rick57 »

Groeten
mijn eerste bericht hier
< Vergeef mijn Nederlands. Zeer weinig mensen in mijn land (Australië) spreken iets anders dan Engels. Dit alles is vertaald door Google. >

Ik heb net gehoord van de Di3+... uiterst positief beschreven in een recent bericht over de LX521 van Linkwitz.
(Voor het geval je geïnteresseerd bent, het 2e bericht https://audiosciencereview.com/forum/in ... 449/page-3 )

Wat mijn interesse echt wekte was de constante directiviteit – ik lees dat dit misschien beter is dan het uiteindelijke ontwerp van Linkwitz!!
…gemeten en grafisch weergegeven op de voltooide luidspreker, alle frequenties
Ik heb een paar manieren geprobeerd om dat te vinden - met zoektermen die zonder succes uit het Engels zijn vertaald.

Kan iemand mij alstublieft naar de betreffende post(en) verwijzen. …

En waar eventuele andere belangrijke luidsprekermetingen zijn.

Zeer gewaardeerd!
Richard
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Hallo Richard,

Het verhaal van de 'Totem of Tone' staat in het Engels ook op diyAudio: https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.278870/
Ik heb geen directivity metingen van het het hele systeem, dat is voor mij niet uitvoerbaar. Het systeem is nog steeds in gebruik, naar volle tevredenheid. Het staat nu in een veel grotere ruimte (ben verhuisd) en hier komt het een stuk beter tot z'n recht.

Groeten,

Gerrit
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”