Op zoek naar een goede Ladder DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Olaf Analogue »

Ik denk dat de i5-3500T dit op ongeveer 35 Watt doet, maar dat meten we een keer op. Buiten dat wordt het dan gewoon de keuze tussen wel DSD 512 kunnen verwerken tegen een wat hoger verbruik met de i5, of het gewoon niet kunnen met een celeron.
Een tweede vraag is dan uiteraard of DSD 512 nodig is, in mijn ogen en oren is dat niet het geval, ik denk dat DSD 256 er niets voor onder doet.

Wel kan ik mij voorstellen dat iemand als George, die volop bezig is met DSD techniek wel alles wilt uitproberen, en dat zal ook gelden voor sommigen aanwezigen op de luister dag, en daar kwam mijn aanbod vandaan, het is een makkelijke en compacte manier om de diverse conversies uit te proberen daar het pc'tje echt super klein is. En aangezien ik toch zat van die dingen heb liggen zal ik hem ook niet missen zolang als George er mee wilt spelen .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

:goedzo: Mooi aanbod Olaf. Helemaal mee eens, ik verwacht ook niet dat DSD512 meer gaat brengen kwalitatief gezien. Daphile zelf kan overigens wel prima PCM --> DSD512 converteren als je DAC dat aan kan. Dus wat let je om het W11 reepje er uit te halen en er een reepje met Daphile in te stoppen? Dat heeft niet meer dan een paar honderd MB HD-ruimte nodig. Kun je de rest vullen met muziek. Punt is wel dat Daphile Linux is en om dat te laten lopen op een moderne PC moet je alle beveiliging toeters en bellen in de BIOS uit zetten. Maar dat weet je denk ik wel... ;)
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 20 sep 2024, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

De celeron gaat geen DSD512 aan kunnen. Ook nooit beweerd.
Qua prestaties zit die midden tussen de I5-5600T en I7-7700T, van beide werd reeds gemeld dat DSD256 het max haalbare is.

Nu had ik even dieper in de specs van jouw I5-13500 gekeken. Zoals gemeld heeft die een single core prestatie van ruim 3800.
Lijkt me ruim voldoende om PCM naar DSD512 te converteren. Nu heeft die ook 14 cores. Die heeft hij niet nodig, dus verschillende cores zullen er maar bijstaan voor spek en bonen. Hierdoor zal het uiteindelijke verbruik ook een stuk lager uitvallen.

Onlangs kwam ik nog een topic tegen op een of ander forum. Daar had iemand het idee om het PCM-DSD conversie process te spreiden over verschillende cores. Dit werd door de ontwikkelaar aangehaald als onnuttig. Het zou uiteindelijk nog een hogere processor belasting betekenen.
CPU prestaties.jpg
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: vr 20 sep 2024, 13:57
:goedzo: Mooi aanbod Olaf. Helemaal mee eens, ik verwacht ook niet dat DSD512 meer gaat brengen kwalitatief gezien. Daphile zelf kan overigens wel prima PCM --> DSD512 converteren als je DAC dat aan kan. Dus wat let je om het W11 reepje er uit te halen en er een reepje met Daphile in te stoppen? Dat heeft niet meer dan een paar honderd MB HD-ruimte nodig. Kun je de rest vullen met muziek.
je kan Daphile ook perfect op een bootable USB stickje installeren. Enkel erop toezien dat je eerst boot van USB en niet van de interne drive
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: vr 20 sep 2024, 13:57
:goedzo: Mooi aanbod Olaf. Helemaal mee eens, ik verwacht ook niet dat DSD512 meer gaat brengen kwalitatief gezien. Daphile zelf kan overigens wel prima PCM --> DSD512 converteren als je DAC dat aan kan. Dus wat let je om het W11 reepje er uit te halen en er een reepje met Daphile in te stoppen? Dat heeft niet meer dan een paar honderd MB HD-ruimte nodig. Kun je de rest vullen met muziek. Punt is wel dat Daphile Linux is en om dat te laten lopen op een moderne PC moet je alle beveiliging toeters en bellen in de BIOS uit zetten. Maar dat weet je denk ik wel... ;)
Ik heb Daphile al een poosje in gebruik op diverse pc's, dus daar weet ik mijn weg wel in te vinden, ik ga morgen op één van deze Dell mini pc's ook even Daphile zetten, en dan kan hij eventueel mee naar George.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Olaf Analogue »

bart Luyckx schreef: vr 20 sep 2024, 13:58
I5-13500
Die van mij is de i5-13500T, dat is de zuinige variant
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

Mooi geregeld :rock: Als je er dan ook nog wat muziek op zet is het gelijk klaar en scheelt weer evt. netwerk getob :D Al moet je het alsnog via een laptop bedienen. Ik heb hier ook nog wel een 150-euries Topping DACje wat sowieso DSD512 in direct mode aan kan. Misschien ook wel leuk?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Olaf Analogue »

Ik zet er een extra sata ssd bij in met een berg muziek er op.
Mijn eigen dac doet ook probleemloos DSD 512 en het is nog een hele goede dac ook.
Met de komst van mijn huidige dac kon ik meteen mijn hele collectie dac's de deur uit doen, terwijl dat ook allemaal mooie toestellen waren.
Dus qua weergave kan ik alle kanten op hier.

Ik speel sowieso geen muziek via het netwerk af. Alles staat bij mij gewoon op de pc's. Dat werkt het meest probleemloos
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Olaf Analogue »

Wij zijn iemand zijn topic aan het vervuilen realiseer Ik me nu :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

Weet ik niet. Verwacht Bart ook wel in Zewolde... ;) Heb ik hier ook inmiddels, ieder endpoint PC zijn eigen SSD met muziek. Heb je ook gelijk een goede back-up. Zal dat instap dacje wel meenemen. Kunnen we w.d.b. ook nog een vergelijk doen :)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Olaf Analogue »

Even om misverstanden te voorkomen, mijn dac gaat niet mee naar de luister dag, die gaat mee naar George.
Ik kan tijdens de luister dag de dac nog niet vervoeren in verband met de rug, ook is er niet op gerekend.
Uiteraard kunnen we misschien wel voor in de nabije toekomst dingen regelen als je dat leuk vind, dat ik een keer met mijn dac bij jou langs kom, of andersom uiteraard
Mijn deur staat altijd open voor andere liefhebbers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

Prima. Vind het al heel wat dat je een PC'tje met Daphile in orde wilt maken zodat we een vergelijkje met George zijn Direct DSD Dac kunnen doen tussen de sample rates.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: vr 20 sep 2024, 14:25
Weet ik niet. Verwacht Bart ook wel in Zewolde... ;) Heb ik hier ook inmiddels, ieder endpoint PC zijn eigen SSD met muziek. Heb je ook gelijk een goede back-up. Zal dat instap dacje wel meenemen. Kunnen we w.d.b. ook nog een vergelijk doen :)
I Wish....gezondheid laat het de laatste tijd wat afweten. Al 5jaar kamp ik met hevige hoofdpijn. Gevolg slaap tekort...mentaal en fysiek snel uitgeput.... Nu is de laatste weken mijn bloeddruk ook sterk gezakt. het voelt alsof ik elk moment kan flauwvallen. Autorijden doe ik dus liever niet. Enfin...hoop dat het snel betert.

Nu zijn dit zeker interessante punten die aangehaald worden. Het testen van wat met welke capacitieit kan lijkt me zeker nuttig want 'officieel' vind je er niet veel over. De ontwikkelaars durven er ook geen duidelijk antwoord op formuleren omdat er ook zoveel neven dingen meespelen.

Als iemand nog iets nuttig kan zeggen over het DSD dac bordje van Ali dat ik hierboven aanhaalde graag....
Mij lijkt een ladderdac bordje voor 200-250 heel scherp geprijst. zeker met 0,01% weerstandjes. Die koop je zelf niet aan voor dat bedrag. Nu zij zullen dit wel veel goedkopen kunnen aanschaffen dan de grote volume prijzen die wij te zien krijgen op mouser/digikey/...
Als ik naar de rest van de onderdelen kijk van het pureDSD bordje zitten er ook geen componenten op die veel geld kosten.

Een andere optie is om het ladder stuk even te laten voor wat het is en een AKM4493 bordje te kopen. Een dual bordje kost iets van 60-70 euro.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Olaf Analogue schreef: vr 20 sep 2024, 14:05
bart Luyckx schreef: vr 20 sep 2024, 13:58
I5-13500
Die van mij is de i5-13500T, dat is de zuinige variant
Met een single core score van 3600 blijft het een beest van een processor. :rock:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Olaf Analogue schreef: vr 20 sep 2024, 14:19
Wij zijn iemand zijn topic aan het vervuilen realiseer Ik me nu :hide:
Geen probleem. Ik verwacht wel een uitgebreid verslag van de bevindingen. :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

Olaf Analogue schreef: vr 20 sep 2024, 14:03
Pjotr schreef: vr 20 sep 2024, 13:57
:goedzo: Mooi aanbod Olaf. Helemaal mee eens, ik verwacht ook niet dat DSD512 meer gaat brengen kwalitatief gezien. Daphile zelf kan overigens wel prima PCM --> DSD512 converteren als je DAC dat aan kan. Dus wat let je om het W11 reepje er uit te halen en er een reepje met Daphile in te stoppen? Dat heeft niet meer dan een paar honderd MB HD-ruimte nodig. Kun je de rest vullen met muziek. Punt is wel dat Daphile Linux is en om dat te laten lopen op een moderne PC moet je alle beveiliging toeters en bellen in de BIOS uit zetten. Maar dat weet je denk ik wel... ;)
Ik heb Daphile al een poosje in gebruik op diverse pc's, dus daar weet ik mijn weg wel in te vinden, ik ga morgen op één van deze Dell mini pc's ook even Daphile zetten, en dan kan hij eventueel mee naar George.
Leuk dat wil ik graag proberen.
Eens zien waar de grens ligt.
Bedankt voor het aanbod. :)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

bart Luyckx schreef: vr 20 sep 2024, 13:58
Nu had ik even dieper in de specs van jouw I5-13500 gekeken. Zoals gemeld heeft die een single core prestatie van ruim 3800.
Lijkt me ruim voldoende om PCM naar DSD512 te converteren. Nu heeft die ook 14 cores. Die heeft hij niet nodig, dus verschillende cores zullen er maar bijstaan voor spek en bonen.
Dat klopt niet zowel Daphile als HQ Player zullen alle kernen gebruiken!
Alleen als je een Nvidia GPU gebuikt (een kern) dan kan die een stukje van de berekeningen overnemen. alle andere kernen van je CPU zullen gewoon gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Olaf Analogue »

Hier gaat vast wel een stukje muziek op passen. :)
PXL_20240920_170102389.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

Moet wel lukken lijkt me. :-)
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Kappa7 schreef: vr 20 sep 2024, 16:56
bart Luyckx schreef: vr 20 sep 2024, 13:58
Nu had ik even dieper in de specs van jouw I5-13500 gekeken. Zoals gemeld heeft die een single core prestatie van ruim 3800.
Lijkt me ruim voldoende om PCM naar DSD512 te converteren. Nu heeft die ook 14 cores. Die heeft hij niet nodig, dus verschillende cores zullen er maar bijstaan voor spek en bonen.
Dat klopt niet zowel Daphile als HQ Player zullen alle kernen gebruiken!
Alleen als je een Nvidia GPU gebuikt (een kern) dan kan die een stukje van de berekeningen overnemen. alle andere kernen van je CPU zullen gewoon gebruikt worden.
Kan je dit testen, want het lijkt me raar.
Zoals voorheen vermeld, las ik ergens in een topic waar iemand een voorstel maakte om de "modulator" Wat het PCM naar DSD conversie process is te spreiden over verschillende kernen.
De man sprak duidelijk met kennis van zaken, maar de ontwikkelaar van HQplayer haalde het voorstel neer omdat het meer schade dan baten zou brengen.

Nu kom ik al 30j, professioneel in aanraking met software/hardware en een process opsplitsen over meerdere kernen heb ik nog nooit gezien. Maar zoals die persoon aanhaalde kan het wel en hij leek ook kennis van zaken te hebben. Nu zoals gezegd ik heb het nog nooit gezien en zie ook de compleciteit ervan in.

Daphile en HQplayer zijn software pakketen die opgebouwd zijn verschillende sub processen. Net zoals alle andere software die er bestaat.
Die software loopt op een operating systeem, linux, windows, ... Die bevatten de kernel om de software met de hardware te doen praten.
alle sub-processen verwerken data dat binnenkomt en spuuwt het "verwerkt" weer uit. Dit kan intern zijn waar de input en output een ander sub-process is. Of dit kan ook fysisch in en output zijn. (lezen van keyboard aanslag, settings in een gebruikersinterface, iets tonen op het scherm,...)

1 van deze sub-processen is dus de conversie van PCM naar DSD. Een heel zwaar sub-process dat veel rekenkracht vraagt.
Ook is dit een process dat "on the fly" werkt dus doorvoersnelheid is heel belangrijk. Je moet aan de output zijde de input kunnen volgen of het draait in de soep.

Een subprocess kan op een kern draaien. Het operating systeem regelt dit. Zorgt voor een gelijkmatige verdeling, verhuist processen naar andere kernen als die overbelast worden enz. De eindgebruiker merkt hier niets van.
Maar een sub-proces opsplitsen en die kleine stukjes op verschillende kernen draaien? :think: Dat wordt een complex gedoe.
Zoals je kan zien wordt er bij het openen van extra tabs in chrome een nieuw process opgestart. Die processen kunnen op andere kernen lopen. Maar een process In 2 plitsen en die op andere kernen laten lopen? :think: :think: en dan terug aan elkaar knoppen? :think: :think: :think:
CPU load.jpg
En zoals je rechts kan zien de belasting per kern. Gebalanceerd door windows.

Uiteraard gebruikt Daphile en HQplayer alle kernen, want er zijn vele sub-processen.
Kijk maar eens in je windows omgeving. Zonder 1 programma op te starten heb je al meer dan 100 processen lopen.

Dit is nog maar een simple kijk op de zaak, in werkelijkheid is het nog vele complexer.
Ook zou het logisch zijn, als het sub-process in stukken wordt gekapt, dat het operating systeem deze distrubutie zou uitvoeren en dat dit niet door de software gebeurt.

Maar doe de test zou ik zeggen en kijk naar de processor belasting van de verschillende kernen. Dat is de enigste manier om dingen uit te sluiten en beter te begrijpen wat er juist gebeurt.
Ik verwacht 1 of 2 kernen die zwaar belast worden (is me niet duidelijk of een kern/process 1 kanaal van een stereo signaal verwerkt of beide. Ik verwacht 1 kanaal en er dus minimaal 2 kernen een hoe belasting hebben). De kernen waar de omzetting van PCM naar DSD op gebeurt. De andere kernen voeren de lichtere taken uit. Nu het filter process lijkt ook een zware klepper te zijn en kan op andere kernen lopen.

Een testje met dezelfde DSDversie en verschillende filtering kan uitsluitsel geven. We kunnen er enkel maar uit leren.

Heb je meerdere eindpunten, bv, een setje in de keuken, eentje in de leefuimte, Dan worden er meerdere kernen zwaar belast.


De ontwikkelaar van HQplayer zegt het volgende.
"For modulator, (Dit is het PCM conversieProcess) only thing that matters is how many instructions you can execute on a single core per output sample. While for filters what matters is memory bandwidth and total parallel processing power.

That’s why combination of fast GPU + fast CPU is best.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

Dit is de Daphile PC en die is bij het eerste stukje bezig met een conversie naar 256 en bij de 100% belasting doet hij de conversie naar 512.
Schermafbeelding 2024-09-20 190316.jpg
Dat is de belasting gemeten over 4 kernen.
Als ik Hypertreding aan zet dan zal hij de belasting tot 50% laten zien de 4 kernen worden dan wel 100% belast maar de tool rekent dan met 8 kernen.
Bij HQ Player zie je het zelfde gedrag.
Beide systemen zijn Linux zonder desktop omgeving en zijn dus prima toegankelijk via ssh.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door bart Luyckx »

Interessant.
Kan je die belasting van 50% uitsplitsen per kern? Dat zou meer inzicht geven.

Ook een test met zware of lichte filtering zou meer kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Olaf Analogue »

Hier stond iets wat niet van toepassing is.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 20 sep 2024, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

bart Luyckx schreef: vr 20 sep 2024, 19:51
Interessant.
Kan je die belasting van 50% uitsplitsen per kern? Dat zou meer inzicht geven.

Ook een test met zware of lichte filtering zou meer kunnen zeggen.
Niet echt Gentoo heeft daar niet zo veel mogelijkheden voor.
Zie hier de processor belasting en de lopende processen van Daphile.
Schermafbeelding 2024-09-20 200034.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Op zoek naar een goede Ladder DAC

Bericht door Pjotr »

Nja, een I5 gen10 doet iig niet aan DSD512. We zullen zien als Olaf zijn I5 heeft opgetuigd. Als dat lukt lijkt mij het meten van het opgenomen vermogen daarvoor een interessantere graadmeter
Plaats reactie