goede beginners meetset

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: goede beginners meetset

Bericht door Pjotr »

Ach met wat geduld kom je er wel. Het is best een steile leercurve dus doe het stapje voor stapje! :relax:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

De application notes van ARTA spreken over een "microphone preamplifier with calibrated gain control (i.e. Monacor MPA-102)". Is dat voor het meten van absolute waarden?

Pjotr schreef: di 17 sep 2024, 18:23
Jep, goede Marp. Voor impedantiemetingen heb je 2 identieke lijningangen nodig!
Ik ontdek net dat je in het topic van hardbats al eens iets opmerkte over de ingangen van de KA1. Het lijkt erop dat ook pappaleo die Rumoh meetset heeft. Verwacht je desondanks dat een KA1 minder bruikbaar is, als we buiten beschouwing laten dat een KA2 veelzijdiger is als je hem ook eens voor andere doeleinden wil gebruiken?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Marp schreef: di 17 sep 2024, 23:04
De application notes van ARTA spreken over een "microphone preamplifier with calibrated gain control (i.e. Monacor MPA-102)". Is dat voor het meten van absolute waarden?
Nee niet echt voor simpele metingen maar voor herhaalde metingen is een vaste instelling wel zo handig. Met een simpel draaipotmeterje is dat lastig te realiseren. Bovendien gaan de meeste goedkopere USB kaarten afvallen boven de 10 kHz bij een mic versterking verder dan stand ca "1 uur". Alle EMU's die heb gehad doen dat i.i.g. wel. Aan de andere kant heb je doorgaans niet zoveel versterking nodig en gaat het meestal wel net goed. Om daar vanaf te zijn heb ik de MPA102 aangeschaft. Die is i.i.g. recht tot 100kHz bij ook de hoogste versterking en heeft een instelling in vaste stappen. Bovendien doe ik ook metingen met de oscilloscoop en dan is een goede losse mic versterker sowieso nodig. Maar voor gemiddeld hobbygebruik heb je een aparte mic amp niet nodig als ie al in de USB kaart zit. De meesten van ons doen het zonder O:)

Pjotr schreef: ↑di 17 sep 2024 18:23
Jep, goede Marp. Voor impedantiemetingen heb je 2 identieke lijningangen nodig!

Ik ontdek net dat je in het topic van hardbats al eens iets opmerkte over de ingangen van de KA1. Het lijkt erop dat ook pappaleo die Rumoh meetset heeft. Verwacht je desondanks dat een KA1 minder bruikbaar is, als we buiten beschouwing laten dat een KA2 veelzijdiger is als je hem ook eens voor andere doeleinden wil gebruiken?
Ik heb hem zelf niet, dus dat moet pappaleo maar zeggen. Als ik zo op het plaatje bij Thomann kijk, zie ik wel een 2e aparte lijn ingang op de Komplete Audio 1 naast de mic ingang. Maar nogmaals dat kan Leo beter aangeven.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 18 sep 2024, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik vermoed dat het merendeel van de zelfbouwers/meters een interface met geïntegreerde preamps gebruikt. Die standaard dingen van Focusrite of de genoemde Native Instruments e.a. voldoen prima. Je moet alleen erop letten dat je eventuele signaalbewerkingshardware kunt uitschakelen/bypassen.

En: voor metingen om te filteren is een versie met één microfoonversterker (wel tweekanaals, vanwege de loopback én de impedantiemeting) genoeg. Dat het goed werkt onder W11 lijkt mij de belangrijkste voorwaarde (zegt iemand die op een oude W10-laptop werkt...), maar desnoods doe je het meten op een oud beestje. Rekenkracht is niet echt nodig.

Het ontgaat me een beetje waarom je een aparte preamp zou willen voor het meten. Eén kastje is toch minder kastjes en kabeltjes dan twee. En die voorversterkers in de interfaces zijn prima. Je kunt eventueel bij Amir (audiosciencereview.com) nalezen (korte samenvatting: Focusrite 2i2 is prima, maar als je het ervoor over hebt, is een Motu M4 beter).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lees anders over Focusrite ook de nodige misère qua drivers. Maar meet je Komplete 1 mic pre amp eens op bij volle versterking (In loop back met een 40 - 60 dB verzwakker). Ben benieuwd... :roll: Maar zoals ik al aangaf in de meeste gevallen is het geen probleem.
markbakk

Bericht door markbakk »

Maar zoals ik al aangaf in de meeste gevallen is het geen probleem.
Mee eens. Met de microfoons en de geluidsniveaus die wij toepassen, is oversturing eerder een probleem.
simsalabim

Bericht door simsalabim »

Las ook dat een TOPPING PROFESSIONAL E2X2 wel een goed ding is, kost 160€ bij Audiophonics.

Pff wel weer een hoop geld maar als het doet wat het moet doen is het het hopelijk waard.

Om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.
Heb wel nog een oude pc met W10 kan ook kijken of ik daar de UCA202 nog mee kan gebruiken.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dit is goed genoeg voor luidsprekermetingen:

https://www.thomann.de/nl/behringer_u_p ... gL2qPD_BwE
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lijkt erg op die Komplete 1. Maar heeft ie dan ook 2 parallelle en identieke lijningangen om impedanties te kunnen meten? Het lijkt er wel op...
simsalabim schreef: wo 18 sep 2024, 12:14
Las ook dat een TOPPING PROFESSIONAL E2X2 wel een goed ding is, kost 160€ bij Audiophonics.

Pff wel weer een hoop geld maar als het doet wat het moet doen is het het hopelijk waard.
Hier een review op ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.49127/

Niet gek voor het geld zo te zien, een doorsnee instapkaart kostte 15 jaar geleden hetzelfde. Maar denk een beetje overkill om alleen speakers te meten.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 18 sep 2024, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Er zitten 2 ingangen op, 1 mic ingang, XLR en 1 lijn 6,3mm jack. Met de door Rumoh meegeleverde kabel kunnen prima impedantiemetingen gedaan worden. In dat geval moet wel de 48v fantoomvoeding uit staan.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat houdt in dat simsalabim met de KA1 van €44,99 en die kabel kan beschikken over de meetset die hij er goed uit vond zien. Behalve dan dat zijn microfoon misschien nog niet gecalibreerd is, maar voor € 40 is ook dat dik voor elkaar.

Indien de kabel dezelfde is als op pagina 5 van de LIMP-manual, kan deze eventueel ook nog zelf worden gemaakt.

Pjotr schreef: wo 18 sep 2024, 10:01
Marp schreef: di 17 sep 2024, 23:04
Nee niet echt voor simpele metingen maar voor herhaalde metingen is een vaste instelling wel zo handig. Met een simpel draaipotmeterje is dat lastig te realiseren.

Bij nader inzien lag het eigenlijk wel voor de hand dat het niet zozeer ging om het gecalibreerd zijn. Bedankt!
simsalabim

Dank mannen voor jullie reacties,
morgen de tijd om nog 1 poging te doen of ik de UCA202 geluidskaart nog op mijn oude W10 pc kan gebruiken, dat heeft de voorkeur.

Zo niet, ga ik hier verder, zo een Topping lijkt me idd overkill.
Dus die valt sowieso af.
Morgen meld ik mij weer hier.
simsalabim

Helaas, op mijn W10 pc krijg ik ook alleen maar microfoon usb audio, ook als ik 2 kanalen instel, blijft gewoon alleen maar microfoon zien.
simsalabim

Ik kan zo een Focusrite ook makkelijk tweedehands kopen, dat is ook nog een optie, die dingen zijn wel populair zo te zien
simsalabim

IMG_1904.png
IMG_1905.png
De KA2 is B stock te krijgen voor 77€ incl verz en 3 jaar garantie.

De oudere 3rd gen Focusrite is ook in prijs verlaagd, B stock voor 105€ incl verz en 3 jaar garantie
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

Ik heb een ouwe edirol u25 die ik met een mini laptop met windows xp gebruik. Gaat geweldig. Bij mijn w11 ellende werkt die edirol niet meer vw drivers (duurzaamheid) en heb ik een behringer 202 hd of zo gekocht. Met een b&k 4007 werkt het prima
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Jammer dat het met de UCA202 niet lukte, al schijnt de hoofdtelefoonuitgang onderin wat last te hebben van crosstalk, wat invloed heeft op impedantiemetingen.

Als je niet gaat musiceren of streamen, en de interface voornamelijk gaat gebruiken voor luidsprekermetingen, voldoen eigenlijk alle onderstaande interfaces ruimschoots. Wellicht belangrijker: ervaringen met gangbare interfaces van Behringer zijn prima mits ASIO4ALL drivers worden gebruikt, Native Instruments is behoorlijk probleemloos, en met Focusrite heeft het merendeel ook goede ervaringen, maar hier hoor je ook wel eens andere geluiden en de drivers zijn niet altijd even probleemloos.
A-weighted, 24kHz BW, max gain, Rs = 150 Ohm
A-weighted, 24kHz BW, max gain, Rs = 150 Ohm
Opvallend is dat alle microfooningangen bijzonder stil zijn. Verder is het dynamisch bereik van alle microfooningangen (meer dan) toereikend, en zowel Focusrite als Native Instruments tonen een uitstekende lineariteit. Dat dit bij de Scarlett Solo Gen3 afneemt bij een hogere gain, komt overeen met wat Pjotr bij M-Audio ervaarde. Mogelijk hebben de andere interfaces dat ook gewoon.

Behringer UMC202HD
(UMC202 i.p.v. UMC202HD kan ook prima, wanneer je met 16-bit/48kHz tevreden bent)

NI Komplete Audio 1 & 2

Focusrite Scarlett Solo Gen3

Focusrite Scarlett Solo Gen4

Focusrite Scarlett 2i2 Gen2

Focusrite Scarlett 2i2 Gen3

Focusrite Scarlett 2i2 Gen4
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Marp schreef: vr 20 sep 2024, 8:17
Jammer dat het met de UCA202 niet lukte, al schijnt de hoofdtelefoonuitgang onderin wat last te hebben van crosstalk, wat invloed heeft op impedantiemetingen.
Dat is bekend maar die kun je ook uit zetten en dan is het geen is het geen probleem. Die heb je om te meten ook niet nodig. Ik heb hem zelf jarenlang probleemloos gebruikt om te meten i.c.m. een laptop. Er zit gewoon een USB class-compliant TI PCM audio codec chip in zoals in zovele van die simpele doosjes. Paar jaar terug aan Paulus overgedaan omdat die iets simpels zocht en ik hem niet meer gebruikte. Wat hier aan de hand is weet ik ook niet. Lijkt op een quirk met bepaalde W10 installaties.

Alternatieven? Zou voor die goedkope Behringer of K2 gaan. Werkt het niet kan hij het sowieso retourneren. I.i.g. iets met 2 identiek lijningangen. Ik weet ook niet wat voor impedantie meetjig simsalabim heeft. Lijkt mij dat het daarop moet aansluiten en hij niet zit te wachten een nieuwe.
simsalabim

dan bestel ik die KA2 is een nette prijs voor de B-stock.
(ennn besteld)
Dank weer!
simsalabim

Nu even wat xlr > rca maken
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik verwacht niet dat je daar spijt van gaat krijgen. :proost:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wacht even de handleiding af of zoek die op op internet. Op die combo ingangen is de XLR voor de microfoon en is de 6,3mm jack voor de lijn in en instrument in. En voor de uitgang is het zo te zien ook 6,3mm jack. Bestel/maak sowieso ook een paar jack-jack kabeltjes dan om een loop back test te kunnen doen.
simsalabim

dank, ik wacht hem inderdaad even af en dan meld ik mij weer hier voordat ik 6.3 jacks bestel, om zeker te zijn dat het goed gaat.

Zal ook zsm mijn microfoon opsturen naar DE voor cal.
Maakt het wat uit dat het een oud beesie is?
Denk dat ik m 2010 heb gekocht.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Sowieso wel handig om wat diverse pluggen op voorraad te hebben om zelf wat verloopkabeltjes te maken. Nee, leeftijd van de mic maakt niet zoveel uit. Zou hem eerst zelf testen met je K2 als je die binnen hebt of ie het nog goed doet en eerst eens wat gaan meten. Dat kalibreren kun je altijd nog doen en is in eerste instantie niet zo belangrijk.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”