Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Hier de laatste metingen. Ter voorbereiding op Zeewolde wil ik de komende dagen het filter 'af' hebben (bestaat dat?). Ik wil nog wat tweaken om de response nog wat vlakker te krijgen tussen de 2500 en 5000 hz, maar klaar om te laten horen is het volgens mij wel.
Groet
Satefan
Groet
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op do 12 sep 2024, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Troels verkoopt met zulke grafieken een hoop spul hoor
Belangrijker dat jij er tevreden mee bent
Belangrijker dat jij er tevreden mee bent
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Het verloop tussen de 2 en 5 khz mag nog wat opgetrokken. Het piekje bij 9khz wordt zo te zien veroorzaakt door de rolrand van de Purifi woofer. Die zit ongeveer 4 cm onder de tweeter. Dat komt heel aardig overeen met de bijbehorende golflengte. Daar kan ik nog wel een beetje mee experimenteren. Maar het begint er wel op te lijken zo langzamerhand.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Kan het zijn dat door het draaien van Purifi je dan daar wat minder last van krijgt?
Er zijn mogelijk wat verschillen te krijgen met het experimenteren met het gaatje naar links of naar rechts te draaien?
Er zijn mogelijk wat verschillen te krijgen met het experimenteren met het gaatje naar links of naar rechts te draaien?
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
2 tot 3 dB onder 45 dB tussen 1,5 kHz en 6,5 kHz ga je horen als je de speaker vergelijkt met een vlakke karakteristiek (eventueel met een voorgeschakelde DSP te simuleren). Ik zou de tweeter 1 à 2 dB meer niveau geven en proberen met een weerstand en een spoel, parallel aan elkaar, in de signaalweg naar de tweeter de bubbel boven 6,5 kHz af te vlakken. Zoiets is me onlangs goed gelukt dankzij VituixCAD. KWW (Twents).
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Na nog wat pielen met wat weerstandjes (na simulatie in VTC) is dit het resultaat. Ik denk dat ik er niet veel meer aan doe...
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
De Group-delay komt niet boven de 300us. Prima dus.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Die komt door het laagdoorlaatfilter. De frequentieresponse lijkt mij toppie 
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Yes. Ik probeer alleen de fase nog wat beter te krijgen. Ik heb nu een parallel-notch in de laagdoorlaat om de woofer-resonantie op 7800 hz te temmen, maar die helpt de fase-gelijkheid behoorlijk om zeep. Daar zit ik nog ff mee te kl*ten.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Och ... De groupdelay, afgeleide van de fase, loopt vlak en strak. Ik zou me geen zorgen maken.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Nou, ik heb vanavond zitten luisteren naar de bovenstaande SPL, en ik mis wat 'magie'. Als ik de 2e condensator in de hoogdoorlaat ophoog dan verandert de SPL niet, maar de fases lopen dan weer wat beter. Als ik dit ooit eens allemaal mocht begrijpen...
Leuk klusje voor morgen.
Leuk klusje voor morgen.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Je meetcurcve is zeer fraai, maar de laatste tienden van dB maken best veel uit in hoe het echt klinkt, dit zal je op gehoor moeten doen. Misschien dat men op de ZBA dag nog goed advies kan geven.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Gelukkig hoor ik zulke verschillen niet en ben ik geen musicus in een orkest of achter een vleugel. Bespaart me een hoop tijd.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Tony Gee vertelde bij de AMVN avond laatst dat hij vanaf het punt dat het goed meet, gaat mixen met verschillende condensatoren van dezelfde waarde, of gedeeltelijke combi's maken van dezelfde totale waarde, om dan met bypass caps het af te ronden.satefan schreef: ↑do 12 sep 2024, 23:34Nou, ik heb vanavond zitten luisteren naar de bovenstaande SPL, en ik mis wat 'magie'. Als ik de 2e condensator in de hoogdoorlaat ophoog dan verandert de SPL niet, maar de fases lopen dan weer wat beter. Als ik dit ooit eens allemaal mocht begrijpen...
Leuk klusje voor morgen.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
De tonale balans is uiteraard erg belangrijk en soms is een (half) db-tje minder een stuk lekkerder, met name in het mid en hoog.
De SPL curve laat natuurlijk maar 2 waarden zien, de frequentie en de amplitude. Het zegt niet heel veel over de afstemming van de drivers in het tijdsdomein. En mijn (beperkte) ervaring is dat wat het verschil kan maken tussen een luidspreker die lekker klinkt en goed meet (en niet alleen maar goed meet). Dit laatste is tot nog toe een beetje 'hit & miss' hier, dus daar wil ik de komende tijd meer tijd en aandacht aan besteden.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Het is op zich ook weer logisch (zoals het bijna altijd wel is). Door de waarde van de 2e seriecondensator in de hoogdoorlaat te verhogen, verandert de flanksteilheid (3 x woordwaarde), en daarmee natuurlijk de fase. Het heeft echter relatief weinig invloed op de amplitude van de hoogdoorlaat en dus ook niet op de totale SPL. Soms moet je er een nachtje over slapen blijkbaar...
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik vind het eigenlijk niet zo gek om de range 2,5-6,5k wat lager te houden. De power output is dan vermoedelijk beter. Afhankelijk van je akoestiek zou dat best goed kunnen uitpakken.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Gaat het meestal wel relaxter van klinken en daarmee minder kans op luistermoeheid. Is ook een smaakkwestie.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Vanmorgen gelijk maar even gaan meten. ik heb de hoogdoorlaat met de 4.7 uf condensator en met de 15uf condensator zoals ik in Vituixcad gesimuleerd had. Met de 15uf condensator zou de fase netter moeten verlopen.
Eerst de 'normale' SPL van de speaker. De groene lijn is de 4.7 uf. De blauwe lijn de 15 uf: Hier alleen de tweeter gemeten met de twee verschillende condensatoren. Je kan goed zien dat de flank minder steil is met de 15 uf condensator: En dan de fase. Hiervoor de tweeter omgepoold en wederom de verschillen tussen de 2 condensatoren gemeten: Klopt exact met de simulatie.
Na een half uurtje luisteren is de conclusie dat er meer ruimte in de weergave zit. Het lijkt de goede kant op te gaan.
Satefan
Eerst de 'normale' SPL van de speaker. De groene lijn is de 4.7 uf. De blauwe lijn de 15 uf: Hier alleen de tweeter gemeten met de twee verschillende condensatoren. Je kan goed zien dat de flank minder steil is met de 15 uf condensator: En dan de fase. Hiervoor de tweeter omgepoold en wederom de verschillen tussen de 2 condensatoren gemeten: Klopt exact met de simulatie.
Na een half uurtje luisteren is de conclusie dat er meer ruimte in de weergave zit. Het lijkt de goede kant op te gaan.
Satefan
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Dat komt vrijwel zeker omdat met 15uF het hoog wat harder staat, zie ik. Dan komen de details die voor ruimtelijke geluid zorgen, beter door. (Een belangrijke reden om voor een goede tweeter te zorgen als je van klassieke muziek houdt.)
