Super Reg met draadonderdelen.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Global Standard Direct Line denk ik als verzendmethode? Tricky. Duurt erg lang, 0 tracking.
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Klopt, duurt meestal 2 weken en ik heb altijd alles ontvangen.
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Terug van vakantie of te wel ziekenhuis.
Heb net twee omleidingen gekregen en nu revalideren(hobbyen).
Henk Jan de printen zijn opgestuurd.
Bart je hebt een bericht.
Heb net twee omleidingen gekregen en nu revalideren(hobbyen).
Henk Jan de printen zijn opgestuurd.
Bart je hebt een bericht.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Dag Ronny, ik heb je een berichtje gestuurd. Blijkbaar was het voorheen fout gelopen.
Bedankt om nogmaals melding te maken.
Hopelijk gaat alles goed met je
Bedankt om nogmaals melding te maken.
Hopelijk gaat alles goed met je
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Bedankt Ronny,
Componentjes zijn besteld.
In je schema gaf je een uitgangsspanning van 9 -18V.
Is het mogelijk om er 5v uit te krijgen zonder aanpassingen?
Welke transfo raad je aan? Vac & VA ?
Componentjes zijn besteld.
In je schema gaf je een uitgangsspanning van 9 -18V.
Is het mogelijk om er 5v uit te krijgen zonder aanpassingen?
Welke transfo raad je aan? Vac & VA ?
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Dat is afhankelijk van het type opamp. Staat op het datablad van de opamp. Mogelijk moeten er ook LED's worden overbrugd(van elk paar 1) Opa1611 werkt vanaf 4,5V. Lme49710 heeft 5V als minimum staan.
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Trafo ligt aan gewenste instelling. Neem voor Vac (gewenste dc spanning +4V)/1.4. En Voor VA 1,5 maal verwachte uitgangs stroom maal de Vac. Waardes afronden naar boven naar eerst beschikbare waarde.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Bijna klaar
@RonnyB:
Voor de 5v voeding heb ik er een ledje uitgelaten/ overbrugd aan de ingang.
Moet dit ook voor de uitgang?
Ik heb de OPA1611.
Op de print is me niet duidelijk waar pin1 zich bevindt.
Overloop ik het schema, dan denk ik rechtsboven.
Kan je dit bevestigen?
@RonnyB:
Voor de 5v voeding heb ik er een ledje uitgelaten/ overbrugd aan de ingang.
Moet dit ook voor de uitgang?
Ik heb de OPA1611.
Op de print is me niet duidelijk waar pin1 zich bevindt.
Overloop ik het schema, dan denk ik rechtsboven.
Kan je dit bevestigen?
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Zie bijgaande afbeelding in het geel.
Ik zie op alle negatieve printen elco's verkeerd om zitten.
Ik zie op alle negatieve printen elco's verkeerd om zitten.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
@RonnyB:
Bedankt.
Goed gezien van de elco's
Kon op print de + markering niet meer zien door andere componenten. Had er niet op gelet dat de opstelling verschillend is voor de + en - bordje.
Ik maak de aanpassingen.

Bedankt.
Goed gezien van de elco's
Kon op print de + markering niet meer zien door andere componenten. Had er niet op gelet dat de opstelling verschillend is voor de + en - bordje.
Ik maak de aanpassingen.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Een bril en dubbel checken helpt veel.
Ik heb van de eerste voeding de positieve zijde getest.
Ik krijg er 2v76 uit. Veranderen van de pot doet niets.
Ook op pin7 van de opamp krijg ik 2v76.
Pin2 krijg ik max op 2v08.
Pin3 is 1v63.
Het ledje D9 aan de ingang brand niet echt fel.
Het ledje aan de uitgang D8 brand hevig. D5 zit er tussenin.
Enig idee hoe ik dit kan remideren?
Voor de test gebruik ik een transfo van 9v, 0,7A.
Ik heb van de eerste voeding de positieve zijde getest.
Ik krijg er 2v76 uit. Veranderen van de pot doet niets.
Ook op pin7 van de opamp krijg ik 2v76.
Pin2 krijg ik max op 2v08.
Pin3 is 1v63.
Het ledje D9 aan de ingang brand niet echt fel.
Het ledje aan de uitgang D8 brand hevig. D5 zit er tussenin.
Enig idee hoe ik dit kan remideren?
Voor de test gebruik ik een transfo van 9v, 0,7A.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Wat was de oplossing? En welke transistoren heb je gebruikt?
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
@RonnyB:
Slecht contact op loper pot.
Mje transistors gebruikt. Alles zoals opgegeven in het schema.
Wel met 4700/470 uf condensatoren. 1A is meer dan voldoende.
Ik zie dat je ook een SMD printje hebt dat op dit koelblok past.
Lijkt me beter als deze ook 1A aankan.
De wima's , condensatoren en opamp steken nuwel ver uit op de moeder print.
Wel mooi compact.
Morgen werk ik de andere af.
Wel nog goede transfo's vinden.
Slecht contact op loper pot.
Mje transistors gebruikt. Alles zoals opgegeven in het schema.
Wel met 4700/470 uf condensatoren. 1A is meer dan voldoende.
Ik zie dat je ook een SMD printje hebt dat op dit koelblok past.
Lijkt me beter als deze ook 1A aankan.
De wima's , condensatoren en opamp steken nuwel ver uit op de moeder print.
Wel mooi compact.
Morgen werk ik de andere af.
Wel nog goede transfo's vinden.
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Goed zo.
De smd versie staat op diyaudio beschreven en kan ook prima tot 1A worden gebruikt. Ik zal het ontwerp ook hier delen in een eigen topic.
https://www.diyaudio.com/community/thr ... st-7483486
De smd versie staat op diyaudio beschreven en kan ook prima tot 1A worden gebruikt. Ik zal het ontwerp ook hier delen in een eigen topic.
https://www.diyaudio.com/community/thr ... st-7483486
- Bijlagen
-
- Gerber Main regulatorboard.zip
- (29.95 KiB) 26 keer gedownload
-
- BOM positive regulator 25.4 5.xls
- (10 KiB) 46 keer gedownload
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
@RonnyB: knap
Mooi en goed gedocumenteerd. Je maakt er werk van.
Ga ik zeker gebruiken voor een volgend projectje.
Eerst was ik wat terughoudend voor het solderen van SMD, maar na de OPA1611 lijkt het wel mee te vallen.
Wel nood aan een goede printhouder en goed soldeer. Ik gebruik die van toolstation. Best tevreden over.
Oh ja en de leesbril eens mooi oppoetsen helpt ook

Mooi en goed gedocumenteerd. Je maakt er werk van.
Ga ik zeker gebruiken voor een volgend projectje.
Eerst was ik wat terughoudend voor het solderen van SMD, maar na de OPA1611 lijkt het wel mee te vallen.
Wel nood aan een goede printhouder en goed soldeer. Ik gebruik die van toolstation. Best tevreden over.
Oh ja en de leesbril eens mooi oppoetsen helpt ook
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Bart, betreffende de 100n Wilma condensatoren heb je mogelijk een model geschikt voor een hoge spanning gekozen.
Ik gebruik deze 100n/100v rm5 mks2 PET van WIMA.
Ik gebruik deze 100n/100v rm5 mks2 PET van WIMA.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Super Reg met draadonderdelen.
bart Luyckx schreef: ↑vr 13 sep 2024, 9:37@RonnyB: knap![]()
Mooi en goed gedocumenteerd. Je maakt er werk van.![]()
...
![]()
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Nee, is een ander type MKP2 ipv MKS2.
Deze is dikker en hoger.
Deze is dikker en hoger.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Ha ok, wist ik niet. Nu, het past wel.
Dat deze een beetje uitsteken deert me niet.
Net de negatieve kant afgewerkt en afgeregeld.
Dit lukt me niet. Spanning danst op en neer. Oorzaak is de opamp OPA1611. Nu niet de opamp zelf maar de rest flux onder de opamp.
Als ik de opamp van de positieve zijde er in plug werkt het perfect.
Met de slechte opamp werkt die een 10-tal seconden OK, daarna begint de spanning te dwalen.
Misschien best eens los solderen en opnieuw monteren. Lukt dit niet ik heb nog een reserve.
Eerste opamp had ik vloeibare flux gebruikt zoals dit op een YouTube video werd getoont.
De tweede zonder en die is goed.
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Ik gebruik een kant en klare mix van flux en soldeer. Breng deze aan met de punt van een pincet.
Flux verwijder ik met isopropanol.
Flux verwijder ik met isopropanol.
