Trans PP80 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Trans PP80 versterker
Ik heb al eens goed rondgekeken en heb wel iets gevonden waar ik wat verder mee kan. Ik zal iets uitwerken en daarna voorstellen om te horen wat je ervan denkt.
Ondertussen heb ik bij https://www.audioamp.eu/kategorie/modul ... s-control/ een hele uitleg gekregen waarom zijn modules in dit schema niet bruikbaar zijn.
Maar ik heb de vraag opnieuw bij hen gesteld maar nu met een aangepast schema die jij in het begin van dit draadje eens had voorgesteld.
Het voordeel hiervan is dat er nu wel koppelcondensatoren in zitten die een implementatie van een AB module gemakkelijker zouden kunnen maken. De 120V opgetilde kathode blijft er dan nog wel inzitten.
Benieuwd hoe hij hierop zal reageren.
Ondertussen heb ik bij https://www.audioamp.eu/kategorie/modul ... s-control/ een hele uitleg gekregen waarom zijn modules in dit schema niet bruikbaar zijn.
Maar ik heb de vraag opnieuw bij hen gesteld maar nu met een aangepast schema die jij in het begin van dit draadje eens had voorgesteld.
Het voordeel hiervan is dat er nu wel koppelcondensatoren in zitten die een implementatie van een AB module gemakkelijker zouden kunnen maken. De 120V opgetilde kathode blijft er dan nog wel inzitten.
Benieuwd hoe hij hierop zal reageren.
Re: Trans PP80 versterker
Hoera! Nu heb ik wel goed nieuws gekregen.
In het aangepaste schema met invoeging van de koppelcondensatoren wordt mij nu wel een module aangeboden.
En de 120V opgetilde kathodespanning zou geen probleem mogen zijn
Deze module zou dan als volgt aangesloten kunnen worden;
Dan moet ik er wel de koppelcondensatoren bijnemen waar ik niet echt op zit te wachten.
Maar ik heb toch een module besteld om te kijken wat dit kan opleveren.
In het aangepaste schema met invoeging van de koppelcondensatoren wordt mij nu wel een module aangeboden.
En de 120V opgetilde kathodespanning zou geen probleem mogen zijn
Deze module zou dan als volgt aangesloten kunnen worden;
Dan moet ik er wel de koppelcondensatoren bijnemen waar ik niet echt op zit te wachten.
Maar ik heb toch een module besteld om te kijken wat dit kan opleveren.
Re: Trans PP80 versterker
Tja,succes.
Persoonlijk zou ik me er niet druk over maken,moet hier de eindversterkers bias zelden bijregelen,en dat handmatig zonder automaat.
In het verleden was al naar voren gekomen dat de bias regeling die je laat zien het aflegt tegen de hier ontwikkelde bias automaat.
Maar goed het houd je van de straat
Ben benieuwd.
Persoonlijk zou ik me er niet druk over maken,moet hier de eindversterkers bias zelden bijregelen,en dat handmatig zonder automaat.
In het verleden was al naar voren gekomen dat de bias regeling die je laat zien het aflegt tegen de hier ontwikkelde bias automaat.
Maar goed het houd je van de straat
Ben benieuwd.
Re: Trans PP80 versterker
Met deze opmerking heb ik op het forum wat opzoekwerk gedaan. Ik las een opmerking dat deze module een oscillatie signaal zou afgeven.
Zou ik die met een oscilloscoop kunnen meten of zien? En waar zou die dan te vinden moeten zijn?
Ondertussen zijn de modules onderweg. Het zijn er uiteindelijk 2 geworden omdat de versterker 2 gescheiden voedingen heeft.
En elke module heeft een eigen voeding met een scheidingstransformator van 6,3V die je via de gloeispanning kan voeden.
https://www.audioamp.eu/module-ab-di-fo ... to-ground/
Zou ik die met een oscilloscoop kunnen meten of zien? En waar zou die dan te vinden moeten zijn?
Ondertussen zijn de modules onderweg. Het zijn er uiteindelijk 2 geworden omdat de versterker 2 gescheiden voedingen heeft.
En elke module heeft een eigen voeding met een scheidingstransformator van 6,3V die je via de gloeispanning kan voeden.
https://www.audioamp.eu/module-ab-di-fo ... to-ground/
Re: Trans PP80 versterker
De beide modules zijn binnen en ik heb er onmiddellijk 1 gemonteerd. 1 kanaal houd ik origineel en het andere kanaal bouw ik om zodat ik nadien gemakkelijk kan vergelijken.
Als koppelcondensatoren heb ik 1uf 250V polyester Panasonic gebruikt gewoon omdat ik die in aantallen heb liggen. De spanning vond ik een beetje laag maar om een test te doen moet dit toch wel lukken. En nu heb ik het voordeel dat ik de spanning over die koppelcondensatoren via R10 en R11 zelf kan instellen. Ik heb ze dus afgesteld op zo goed als 0V. Dan kan ik die 250V gebruiken voor alleen het stuursignaal.
En ja het werkt! Dat op zich vind ik al geweldig!
De ruststroom is gemakkelijk instelbaar. En na ongeveer 2 minuten loopt die mooi op en is stabiel en gelijk voor beide buizen.
Maar er zijn ook enkele mindere opmerkingen.
Ten eerste speelt dit kanaal iets stiller dan origineel. Ik kan de balans instellen van -10 naar +10 en ik moet deze op + 2 zetten om gelijk volume te hebben.
En nog erger, het geluid klinkt heel wat minder van kwaliteit dan het originele kanaal.
Er is veel detail verdwenen en het geluid is veel minder transparant.
Komt dat door die koppelcondensatoren? Ik weet nu wel dat polyester caps nu niet als de hoogste audiofiele types aangeschreven staan maar dat dit zo'n verschil zou maken, daar sta ik toch van te kijken.
Als ik wat rondkijk op het internet worden deze types, die ook nog wat betaalbaar zijn, goed aangeschreven. Heeft hier iemand ervaring mee? Of zou je iets anders aanbevelen? En zo ja waarom?
https://www.mundorf.com/audio/en/shop/c ... ?card=2413
Als koppelcondensatoren heb ik 1uf 250V polyester Panasonic gebruikt gewoon omdat ik die in aantallen heb liggen. De spanning vond ik een beetje laag maar om een test te doen moet dit toch wel lukken. En nu heb ik het voordeel dat ik de spanning over die koppelcondensatoren via R10 en R11 zelf kan instellen. Ik heb ze dus afgesteld op zo goed als 0V. Dan kan ik die 250V gebruiken voor alleen het stuursignaal.
En ja het werkt! Dat op zich vind ik al geweldig!
De ruststroom is gemakkelijk instelbaar. En na ongeveer 2 minuten loopt die mooi op en is stabiel en gelijk voor beide buizen.
Maar er zijn ook enkele mindere opmerkingen.
Ten eerste speelt dit kanaal iets stiller dan origineel. Ik kan de balans instellen van -10 naar +10 en ik moet deze op + 2 zetten om gelijk volume te hebben.
En nog erger, het geluid klinkt heel wat minder van kwaliteit dan het originele kanaal.
Er is veel detail verdwenen en het geluid is veel minder transparant.
Komt dat door die koppelcondensatoren? Ik weet nu wel dat polyester caps nu niet als de hoogste audiofiele types aangeschreven staan maar dat dit zo'n verschil zou maken, daar sta ik toch van te kijken.
Als ik wat rondkijk op het internet worden deze types, die ook nog wat betaalbaar zijn, goed aangeschreven. Heeft hier iemand ervaring mee? Of zou je iets anders aanbevelen? En zo ja waarom?
https://www.mundorf.com/audio/en/shop/c ... ?card=2413
Re: Trans PP80 versterker
Ook in het verdere verleden was er al de discussie, waarom de ene condensator beter klinkt dan de andere. Ik heb mij daar zelf nooit druk om gemaakt. En waarom niet? Omdat ik het echt niet hoor. En omdat ik er bij mijn bouwsels toch nooit klachten over gekregen heb. Bovendien, de gerenommeerde fabrikanten van vroeger, stoorden zich daar ook niet aan. Lees dit stukje eens, van John Lindsley Hood. Een specialist op het gebied van condensator folies. Hij deed zijn onderzoeken aan de folies. En de fabrikanten kochten de goedkoopste folies voor de condensatoren in hun dure audio versterkers.
Het stukje komt uit het boek: Valve & Transistor Audio Amplifiers - John Lindsley Hood. Op internet is dit boek ook nog wel te vinden.
Piet
Het stukje komt uit het boek: Valve & Transistor Audio Amplifiers - John Lindsley Hood. Op internet is dit boek ook nog wel te vinden.
Piet
Re: Trans PP80 versterker
Ja mooie man die Hood. Heeft veel voor de DHZ Audio hobbyist betekend destijds met zijn doorwrochte artikelen in WirelessWorld. Toch was hij niet ongevoelig voor subjectieve beoordeling. Kan mij zijn polemieken met Douglas Self nog wel herinneren, de man van de "Blameless Amplifiers". Hood vond de Mosfet versterkers (met de Hitachi's van weleer) simpelweg beter en natuurlijker klinken, ondanks dat ze minder maten dan Selfs BJT versterkers. Volgens Self was dat onmgelijk en had Hood het bij het verkeerde eind... 
Re: Trans PP80 versterker
Eerlijk gezegd ben ik ook wat sceptisch over die zogenaamde grote verschillen van de betere koppelcondensatoren, hoewel het mischien ook wel van de specifieke toepassing zal afhangen.
Daarom kwam ik in mijn geval tot een volgend idee. Alle koppelcondensatoren aan de eindbuizen hebben over zich een spanning staan. Maar ik heb, omdat daar in de huidige schakeling eenvoudigweg een mogelijkheid voor is, die spanning zo goed als op nul gezet.
Zou het kunnen dat enige spanning over de C een voordeel zou kunnen bieden? Een soort van voorspanning zodat het signaal ongeremder door de C kan?
Dus ik heb het geprobeerd en gewoon een 20V over die C's bijgesteld. En ongelofelijk maar waar, het geluidsbeeld bloeide heel erg op! Ik kan het niet direkt verklaren maar het verschil is enorm!
Ik ben nog niet op het niveau van het originele kanaal maar het verschil is nu niet zo groot meer.
Het kanaal met de AB klinkt iets warmer en met nog iets minder detail. En ook het geluidsniveau heb ik van +2 naar +1 bijgesteld om ongeveer gelijk uit te komen.
Ondertussen heb ik toch maar voor alle zekerheid de (betere audiofiele?) C's besteld. Wie weet nemen deze het laatste verschil ook nog weg
Daarom kwam ik in mijn geval tot een volgend idee. Alle koppelcondensatoren aan de eindbuizen hebben over zich een spanning staan. Maar ik heb, omdat daar in de huidige schakeling eenvoudigweg een mogelijkheid voor is, die spanning zo goed als op nul gezet.
Zou het kunnen dat enige spanning over de C een voordeel zou kunnen bieden? Een soort van voorspanning zodat het signaal ongeremder door de C kan?
Dus ik heb het geprobeerd en gewoon een 20V over die C's bijgesteld. En ongelofelijk maar waar, het geluidsbeeld bloeide heel erg op! Ik kan het niet direkt verklaren maar het verschil is enorm!
Ik ben nog niet op het niveau van het originele kanaal maar het verschil is nu niet zo groot meer.
Het kanaal met de AB klinkt iets warmer en met nog iets minder detail. En ook het geluidsniveau heb ik van +2 naar +1 bijgesteld om ongeveer gelijk uit te komen.
Ondertussen heb ik toch maar voor alle zekerheid de (betere audiofiele?) C's besteld. Wie weet nemen deze het laatste verschil ook nog weg
Re: Trans PP80 versterker
Wat je gedaan hebt, is het werkpunt van je mosfetjes met 20V verschuiven......
(meer ga ik er niet meer over zeggen)
Piet
(meer ga ik er niet meer over zeggen)
Piet
Re: Trans PP80 versterker
Ik begrijp wat je bedoeld, maar daar zie ik het voordeel niet van in.
Als ik de spanning over de C op 0 instel dan staat de fett op zijn normale werkpunt die voorzien is voor die ingestelde Io, bij mij dus 60mA, die voor deze schakeling oorspronkelijk aanbevolen was.
Bij 0V over de C lijkt het dan voor de fett, wat de spanning betreft, dat er voor het werkpunt eigenlijk geen C is.
Dus die 20V hoger of lager zal dan wel het werkpunt iets verleggen maar op zich lijkt mij dit dan geen voordeel te kunnen bieden.
Tenzij jij of iemand anders hier nog iets aan toe kan voegen?
Als ik de spanning over de C op 0 instel dan staat de fett op zijn normale werkpunt die voorzien is voor die ingestelde Io, bij mij dus 60mA, die voor deze schakeling oorspronkelijk aanbevolen was.
Bij 0V over de C lijkt het dan voor de fett, wat de spanning betreft, dat er voor het werkpunt eigenlijk geen C is.
Dus die 20V hoger of lager zal dan wel het werkpunt iets verleggen maar op zich lijkt mij dit dan geen voordeel te kunnen bieden.
Tenzij jij of iemand anders hier nog iets aan toe kan voegen?
Re: Trans PP80 versterker
Ik heb de nieuwe koppelcondensatoren ontvangen en ingebouwd. https://www.mundorf.com/audio/en/shop/c ... ?card=2413
Tot zover het goede nieuws.
Helaas hoor ik helemaal geen geluidsverbetering, maar eerder slechter!!!
De stem klinkt nu nasaal, (net een neusverkoudheid opgelopen) en voor de rest geen enkele hoorbare verbetering!
Alles nog eens nagekeken maar niets vreemds op te merken. Wat verschillende muziek fragmenten geprobeerd, maar zonder resultaat. Dan nog maar eens naar die stem geluisterd en toen was het nasale geluid verdwenen, of toch zo goed als.
Kan een nieuwe C na een 15 minuten spelen veranderen van geluid? Blijkbaar dus wel
Ik heb daar wel ooit iets over gelezen dat je C's eerst vele uren moet inspelen voordat ze op hun best zijn, maar na 15 a 20 minuten?
In elk geval zit ik (nog) niet op het niveau van het originele kanaal (zonder koppel C's)
Ik heb naar de heer Pavel (contactpersoon van die AB modules) een mailtje gestuurd om te vragen of ik nog iets aan die module kon doen om het geluidsresultaat te verbeteren. Een betere weerstand of ergens een C vervangen of bijvoegen of iets dergelijks?
Benieuwd wat zijn antwoord zal zijn......
Tot zover het goede nieuws.
Helaas hoor ik helemaal geen geluidsverbetering, maar eerder slechter!!!
De stem klinkt nu nasaal, (net een neusverkoudheid opgelopen) en voor de rest geen enkele hoorbare verbetering!
Alles nog eens nagekeken maar niets vreemds op te merken. Wat verschillende muziek fragmenten geprobeerd, maar zonder resultaat. Dan nog maar eens naar die stem geluisterd en toen was het nasale geluid verdwenen, of toch zo goed als.
Kan een nieuwe C na een 15 minuten spelen veranderen van geluid? Blijkbaar dus wel
Ik heb daar wel ooit iets over gelezen dat je C's eerst vele uren moet inspelen voordat ze op hun best zijn, maar na 15 a 20 minuten?
In elk geval zit ik (nog) niet op het niveau van het originele kanaal (zonder koppel C's)
Ik heb naar de heer Pavel (contactpersoon van die AB modules) een mailtje gestuurd om te vragen of ik nog iets aan die module kon doen om het geluidsresultaat te verbeteren. Een betere weerstand of ergens een C vervangen of bijvoegen of iets dergelijks?
Benieuwd wat zijn antwoord zal zijn......
Re: Trans PP80 versterker
Ik heb met de heer Pavel enkele mails heen en weer gewisseld. Hij is vlot in de communicatie en reageert vrij snel. Dat op zich is wel leuk.
Als ik het samenvat kom ik tot de volgende informatie;
- Het is bij deze AB units normaal dat je wat geluidsvolume verlies hebt.
- De gebruikte componenten zijn van de hoogste kwaliteit, dus het heeft geen zin er iets aan te willen veranderen.
- Het zijn alleen de kathode weerstanden die in de audio circuit zitten. De andere componenten hebben dus geen invloed op de geluidskwaliteit.
- De gebruikte kathode weerstanden zijn zeer kwaliteitsvolle Japanse audiofiele KIWAME carbon film 1% precisie 2W weerstanden die ook nog dienst doen als zekering in het geval er iets mis zou gaan met de buizen. (bv een interne sluiting)
Die kathode weerstanden trekken dus mijn aandacht.
Na wat internet opzoekwerk blijken deze type weerstanden vroeger een grote rol gespeeld te hebben in de audiowereld. Ze zouden een mooi warm geluid geven aan de buizen versterker. En deze soort weerstanden blijken door sommigen nog steeds erg geliefd te zijn.
Maar dit soort weerstanden zouden ondertussen achterhaald zijn door de nieuwe metaalfilm weerstanden die een nauwkeurigheid kunnen halen tot wel 0,05%. En gezien we graag een hoge nauwkeurigheid willen bereiken van de Io kan dit alleen maar een verbetering zijn.
Trouwens 1% bij 60mA is 0,6mA en lijkt mij niet zo interessant. En een warm geluid? Dat klinkt bij mij eerder als minder detail weergave...
Dus ik heb nu 2W metaalfilm weerstanden Vishay besteld van 10ohm, 0,1% tolerantie.
De heer Pavel was daar niet zo enthousiast over maar we kunnen het alleen maar proberen en kijken wat het wordt.
Als ik het samenvat kom ik tot de volgende informatie;
- Het is bij deze AB units normaal dat je wat geluidsvolume verlies hebt.
- De gebruikte componenten zijn van de hoogste kwaliteit, dus het heeft geen zin er iets aan te willen veranderen.
- Het zijn alleen de kathode weerstanden die in de audio circuit zitten. De andere componenten hebben dus geen invloed op de geluidskwaliteit.
- De gebruikte kathode weerstanden zijn zeer kwaliteitsvolle Japanse audiofiele KIWAME carbon film 1% precisie 2W weerstanden die ook nog dienst doen als zekering in het geval er iets mis zou gaan met de buizen. (bv een interne sluiting)
Die kathode weerstanden trekken dus mijn aandacht.
Na wat internet opzoekwerk blijken deze type weerstanden vroeger een grote rol gespeeld te hebben in de audiowereld. Ze zouden een mooi warm geluid geven aan de buizen versterker. En deze soort weerstanden blijken door sommigen nog steeds erg geliefd te zijn.
Maar dit soort weerstanden zouden ondertussen achterhaald zijn door de nieuwe metaalfilm weerstanden die een nauwkeurigheid kunnen halen tot wel 0,05%. En gezien we graag een hoge nauwkeurigheid willen bereiken van de Io kan dit alleen maar een verbetering zijn.
Trouwens 1% bij 60mA is 0,6mA en lijkt mij niet zo interessant. En een warm geluid? Dat klinkt bij mij eerder als minder detail weergave...
Dus ik heb nu 2W metaalfilm weerstanden Vishay besteld van 10ohm, 0,1% tolerantie.
De heer Pavel was daar niet zo enthousiast over maar we kunnen het alleen maar proberen en kijken wat het wordt.
Re: Trans PP80 versterker
Lekker bezig weer. Tolerantie boeit i.d.d. niet zo. Gewoon 1% is mooi genoeg. Zie maar eens buizen te vinden die minder dan 1% onderling verschillen. Het klopt wel dat metaalfilm onhoorbaar vervormen en koolweerstanden in allerlei smaken kunnen vervormen. Maar of Japanse koolweerstanden ook naar sake of sushi klinken 
Re: Trans PP80 versterker
De metaalfilm weerstanden zijn ondertussen binnen, gemonteerd en getest.
Eerst en vooral heb ik vastgesteld dat de reële toleranties veel kleiner zijn dan aangegeven waarden. Dit is zowel geldig voor de carbon als de metaal film weerstanden. En het voordeel is dat als je er enkele stuks extra koopt je ze nog wat kan matchen.
Zover ik dit nauwkeurig kan meten kwam ik nu op 9,99 ohm uit, gelijk voor de 2 weerstanden.
Maar wat een geluidsverschil tussen nu de metaalfilm weerstanden tegenover de carbonfilm
Ik had nooit gedacht dat je met een andere soort weerstand zoveel verschil in geluid kon krijgen!
De volle details zijn nu aanwezig en ook het dieptebeeld is behoorlijk open getrokken. De sluier is opgelicht
Het geluid is nu ongeveer gelijk met het originele kanaal. Het klinkt nog net ietsjes harder, nasaler en wat minder detail maar het verschil is nu heel minimaal.
Wat ook opvalt is dat je nu om het geluidsvolume gelijk te krijgen je de balans regelaar weer iets meer kan terugdraaien dan voorheen, van +1 naar nu nog slechts op +0,3. Persoonlijk vond ik + 0,4 iets correcter maar mijn onafhankelijke luistervriend had eerder naar +0,2 gegaan. Ik laat mijn vriend eerst luisteren alvorens ik vertel wat ik heb veranderd. En soms wissel ik even van kanaal zodat hij niet weet welke het originele is en welke de AB module heeft. Op die manier probeer ik het zo objectief mogelijk te houden.
Nu weer verder nadenken of er nog iets te halen valt
Eerst en vooral heb ik vastgesteld dat de reële toleranties veel kleiner zijn dan aangegeven waarden. Dit is zowel geldig voor de carbon als de metaal film weerstanden. En het voordeel is dat als je er enkele stuks extra koopt je ze nog wat kan matchen.
Zover ik dit nauwkeurig kan meten kwam ik nu op 9,99 ohm uit, gelijk voor de 2 weerstanden.
Maar wat een geluidsverschil tussen nu de metaalfilm weerstanden tegenover de carbonfilm
Ik had nooit gedacht dat je met een andere soort weerstand zoveel verschil in geluid kon krijgen!
De volle details zijn nu aanwezig en ook het dieptebeeld is behoorlijk open getrokken. De sluier is opgelicht
Het geluid is nu ongeveer gelijk met het originele kanaal. Het klinkt nog net ietsjes harder, nasaler en wat minder detail maar het verschil is nu heel minimaal.
Wat ook opvalt is dat je nu om het geluidsvolume gelijk te krijgen je de balans regelaar weer iets meer kan terugdraaien dan voorheen, van +1 naar nu nog slechts op +0,3. Persoonlijk vond ik + 0,4 iets correcter maar mijn onafhankelijke luistervriend had eerder naar +0,2 gegaan. Ik laat mijn vriend eerst luisteren alvorens ik vertel wat ik heb veranderd. En soms wissel ik even van kanaal zodat hij niet weet welke het originele is en welke de AB module heeft. Op die manier probeer ik het zo objectief mogelijk te houden.
Nu weer verder nadenken of er nog iets te halen valt
Re: Trans PP80 versterker
Ik heb nog eens naar die spanning over die koppel C's gekeken en heb de polariteit nu gelijk gesteld zoals die zou zijn zonder de koppel C's.Peter1 schreef: ↑wo 31 jul 2024, 18:08Eerlijk gezegd ben ik ook wat sceptisch over die zogenaamde grote verschillen van de betere koppelcondensatoren, hoewel het mischien ook wel van de specifieke toepassing zal afhangen.
Daarom kwam ik in mijn geval tot een volgend idee. Alle koppelcondensatoren aan de eindbuizen hebben over zich een spanning staan. Maar ik heb, omdat daar in de huidige schakeling eenvoudigweg een mogelijkheid voor is, die spanning zo goed als op nul gezet.
Zou het kunnen dat enige spanning over de C een voordeel zou kunnen bieden? Een soort van voorspanning zodat het signaal ongeremder door de C kan?
Dus ik heb het geprobeerd en gewoon een 20V over die C's bijgesteld. En ongelofelijk maar waar, het geluidsbeeld bloeide heel erg op! Ik kan het niet direkt verklaren maar het verschil is enorm!![]()
Ik ben nog niet op het niveau van het originele kanaal maar het verschil is nu niet zo groot meer.
Het kanaal met de AB klinkt iets warmer en met nog iets minder detail. En ook het geluidsniveau heb ik van +2 naar +1 bijgesteld om ongeveer gelijk uit te komen.
Ondertussen heb ik toch maar voor alle zekerheid de (betere audiofiele?) C's besteld. Wie weet nemen deze het laatste verschil ook nog weg![]()
Ik had wel een spanning ingesteld maar niet zo op de polariteit gelet. Maar nu bleek dat de polariteit van de spanning over die beide koppel C's tegenovergesteld was.
Dit heb ik nu gecorrigeerd en gelijkgesteld zoals in het schema te zien is.
Het resultaat is dat het geluidsbeeld weer iets verder verbeterd is. Opnieuw iets winst in detail en ook de nasale klank is nu volledig verdwenen. Het AB kanaal klinkt nog net nog iets minder vol, ietsjes scherper, dan het originele kanaal. En ook nu opnieuw iets meer winst in het volume. Nu staat de balans regelaar perfect in het midden terwijl beide kanalen even luid klinken.
Je zou zelfs nog de indruk krijgen dat het AB kanaal met bepaalde muziek fragmenten nog net ietsjes luider gaat. Bij andere fragmenten is het dan weer niet zo duidelijk. Dus we houden het op even luid
Re: Trans PP80 versterker
Ik kwam op internet dit artikel tegen waarin er ook een spanning op een condensator wordt gezet om een beter geluid te kunnen krijgen https://hifi.be/artikel_pagina2/3916/De-techniek.html
Of dit werkt weet ik niet maar bij mij heeft het wel een soortgelijk resultaat.
Ik weet niet of er iemand onder jullie is die momenteel een luidspreker aan het bouwen is maar zou je dan eventueel het onderstaande eens kunnen uitproberen om te horen of dit ook werkt?
Ik geef hier alleen maar het principe weer hoe een 6db/oct filter eruit zou kunnen zien. Maar met gewoon een spoel toe te voegen kan het ook een 12db/oct filter worden enz. De weerstand zorgt er dan voor dat het muziek signaal niet belast wordt door de interne weerstand van de batterij. En de batterij zou lang moeten meegaan wat die moet geen stroom leveren.
Of dit werkt weet ik niet maar bij mij heeft het wel een soortgelijk resultaat.
Ik weet niet of er iemand onder jullie is die momenteel een luidspreker aan het bouwen is maar zou je dan eventueel het onderstaande eens kunnen uitproberen om te horen of dit ook werkt?
Ik geef hier alleen maar het principe weer hoe een 6db/oct filter eruit zou kunnen zien. Maar met gewoon een spoel toe te voegen kan het ook een 12db/oct filter worden enz. De weerstand zorgt er dan voor dat het muziek signaal niet belast wordt door de interne weerstand van de batterij. En de batterij zou lang moeten meegaan wat die moet geen stroom leveren.
Re: Trans PP80 versterker
Ik hoor graag de resultaten mocht iemand dit kunnen proberen.
Ondertussen heb ik nog verder zitten denken of er nog mogelijkheden tot verbetering zouden zijn.
Ik had hier ergens gelezen dat die AB modules een 8KHz rest signaal zouden genereren dat storend hoorbaar zou zijn.
Maar ik beschik niet over een spectrum analyzer om dit vast te kunnen stellen. En als ik met een scoop aan het rooster van de buis probeer te meten dan verloopt de ruststroom dusdanig dat het resultaat niet relevant meer is. Ook weet ik niet of dit continu aanwezig is of alleen tijdens het bijsturen van de negatieve spanning.
Maar als er op die negatieve spanning restanten van stoorsignalen aanwezig zouden zijn dan zou ik die met een C moeten kunnen afvlakken. Maar zet ik de C over de uitgang van de AB module dan kan ik de werking ervan verstoren. En zet ik die aan de stuurbuis dan ben ik ook mijn muzieksignaal kwijt.
Maar aan die uitgang van de AB module zit een 220K weerstand die naar het stuurrooster loopt. Als ik die nu eens in 2 split. Dan heb ik aan beide zijden 100k. Daar zal zowel de module als het signaal aan het stuurrooster niets van merken maar kan die spanning wel mooi afgevlakt worden.
Als je kijkt op het schema zie je precies wat ik heb gedaan.
En die 1uF met die 100K heeft een RC tijdsconstante van 0,1 seconde. Dus dit is snel genoeg om de regel lus van de module niet te vertragen.
Het resultaat? Bingo!!
De laatste resten van hard en nasaal geluid zijn nu volledig weg. En ik heb zelfs iets winst op het volume! In het begin moest ik +2 bijgeven terwijl er nu ietsjes zou af mogen om een perfecte balans te hebben. Ik krijg nu zelfs meer detail en dieptebeeld dan het originele kanaal!
Het originele kanaal speelt wel iets warmer maar met iets minder detail terwijl het kanaal met de AB module iets minder warm klinkt maar met iets meer detail, ietsjes luider en ook iets meer diepte beeld.
De vraag is nu; wat klinkt het beste of het mooiste? Het originele kanaal of dat met de AB module?
Om hierop correcter te kunnen antwoorden zal ik eerst eens mijn speakers kalibreren met mijn Flex HTX8X8 MiniDSP met Dirac Live om zeker te zijn dat het verschil niet van de speakers zelf komt en /of de plaatsing ervan. Deze staat hier nu toch al enkele weken onuitgepakt en het wordt dringend tijd om die er eens tussen te plaatsen en af te stellen.

Ondertussen heb ik nog verder zitten denken of er nog mogelijkheden tot verbetering zouden zijn.
Ik had hier ergens gelezen dat die AB modules een 8KHz rest signaal zouden genereren dat storend hoorbaar zou zijn.
Maar ik beschik niet over een spectrum analyzer om dit vast te kunnen stellen. En als ik met een scoop aan het rooster van de buis probeer te meten dan verloopt de ruststroom dusdanig dat het resultaat niet relevant meer is. Ook weet ik niet of dit continu aanwezig is of alleen tijdens het bijsturen van de negatieve spanning.
Maar als er op die negatieve spanning restanten van stoorsignalen aanwezig zouden zijn dan zou ik die met een C moeten kunnen afvlakken. Maar zet ik de C over de uitgang van de AB module dan kan ik de werking ervan verstoren. En zet ik die aan de stuurbuis dan ben ik ook mijn muzieksignaal kwijt.
Maar aan die uitgang van de AB module zit een 220K weerstand die naar het stuurrooster loopt. Als ik die nu eens in 2 split. Dan heb ik aan beide zijden 100k. Daar zal zowel de module als het signaal aan het stuurrooster niets van merken maar kan die spanning wel mooi afgevlakt worden.
Als je kijkt op het schema zie je precies wat ik heb gedaan.
En die 1uF met die 100K heeft een RC tijdsconstante van 0,1 seconde. Dus dit is snel genoeg om de regel lus van de module niet te vertragen.
Het resultaat? Bingo!!
De laatste resten van hard en nasaal geluid zijn nu volledig weg. En ik heb zelfs iets winst op het volume! In het begin moest ik +2 bijgeven terwijl er nu ietsjes zou af mogen om een perfecte balans te hebben. Ik krijg nu zelfs meer detail en dieptebeeld dan het originele kanaal!
Het originele kanaal speelt wel iets warmer maar met iets minder detail terwijl het kanaal met de AB module iets minder warm klinkt maar met iets meer detail, ietsjes luider en ook iets meer diepte beeld.
De vraag is nu; wat klinkt het beste of het mooiste? Het originele kanaal of dat met de AB module?
Om hierop correcter te kunnen antwoorden zal ik eerst eens mijn speakers kalibreren met mijn Flex HTX8X8 MiniDSP met Dirac Live om zeker te zijn dat het verschil niet van de speakers zelf komt en /of de plaatsing ervan. Deze staat hier nu toch al enkele weken onuitgepakt en het wordt dringend tijd om die er eens tussen te plaatsen en af te stellen.
Re: Trans PP80 versterker
Door deze verandering heb je een extra tijdconstante toegevoegd in de regellus van de bias regelaar. Dit zal mogelijk de stabiliteitsmarge van deze lus verkleinen. Eventueel melden/navragen bij de leverancier van deze regelaar.
Verder is er ook een tijdconstante in je versterker deel met een facto 2,2 verkleind.
Piet
Verder is er ook een tijdconstante in je versterker deel met een facto 2,2 verkleind.
Piet
Re: Trans PP80 versterker
Heb ik het juist voor dat die extra tijdsconstante alleen voor de klasse B werking in het beeld komt? Maar zolang de versterker klasse A speelt (tot 10W bij Io 60mA) niet?
En inderdaad, de regel lus van de AB regelaar zal wat vertraagd worden, maar de RC tijdsconstante van 0,1 seconde, of 10Hz lijkt mij niet zoveel, en die C van 1uF kan wellicht nog wat kleiner gehouden worden als daar behoefte aan zou zijn.
En het bijsturen van die negatieve spanning is slechts enkele V op of neer. Dus de C wordt tijdens de regeling alleen maar een klein beetje bij of ontladen. Stel dat je 10% van die spanning moet bijsturen, wat mij al heel veel lijkt, dan is dat maar 0,01 seconde of 100Hz. Die module zal daar toch niet veel trager van worden lijkt mij.
Maar voor alle zekerheid laat ik het de leverancier even weten en zal dan zijn antwoord laten horen.
Uiteindelijk kunnen we er alleen maar van bijleren, en dat is altijd leuk
En inderdaad, de regel lus van de AB regelaar zal wat vertraagd worden, maar de RC tijdsconstante van 0,1 seconde, of 10Hz lijkt mij niet zoveel, en die C van 1uF kan wellicht nog wat kleiner gehouden worden als daar behoefte aan zou zijn.
En het bijsturen van die negatieve spanning is slechts enkele V op of neer. Dus de C wordt tijdens de regeling alleen maar een klein beetje bij of ontladen. Stel dat je 10% van die spanning moet bijsturen, wat mij al heel veel lijkt, dan is dat maar 0,01 seconde of 100Hz. Die module zal daar toch niet veel trager van worden lijkt mij.
Maar voor alle zekerheid laat ik het de leverancier even weten en zal dan zijn antwoord laten horen.
Uiteindelijk kunnen we er alleen maar van bijleren, en dat is altijd leuk
Re: Trans PP80 versterker
Weer even een update.
Ik heb nu mijn luidsprekers uitgelijnd en ingesteld op een vlakke curve van 0 tot -0,3dB met de Flex HTX8X8 MiniDSP met Dirac Live om zeker te zijn dat beide kanalen een identieke weergave hebben. Tijdens de calibratie merkte ik wel dat het AB kanaal 0,7 tot 1dB luider ging terwijl de speakers tot op de cm uitgelijnd stonden. Op zich stelt dit niets voor maar als je weet dat ik in het begin tot 1/10 van de volledige volumeslag moest bijgeven en er nu ietsje af mag dan heeft de upgrade toch wat opgeleverd.
En hoe klinkt het nu?
We hebben heel hard ons best gedaan om verschil te kunnen horen met beide kanalen in mono en even luid en diverse soorten muziek maar we konden geen enkel verschil horen. Besluit is dat gehoormatig beiden kanalen, zowel het originele als het AB gemodificeerde kanaal gelijk zijn.
Dit vind ik een geweldig resultaat
Nu moet ik wel nog kiezen; verder gaan met origineel? of AB module gebruiken? Of nog iets anders? (het idee van Piet eens uitproberen, namelijk een AB zonder koppelcondensatoren)
En ook nog het antwoord van de leverancier betreffende de metaalfilm weerstand en de 1uF wijziging; kort samengevat;
We zijn blij dat je tevreden bent met onze AB-module. En omdat je de module in een ongewone configuratie gebruikt hebben we geen idee of ervaring wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
En ik die dacht nog iets bij te kunnen leren 
Ik heb nu mijn luidsprekers uitgelijnd en ingesteld op een vlakke curve van 0 tot -0,3dB met de Flex HTX8X8 MiniDSP met Dirac Live om zeker te zijn dat beide kanalen een identieke weergave hebben. Tijdens de calibratie merkte ik wel dat het AB kanaal 0,7 tot 1dB luider ging terwijl de speakers tot op de cm uitgelijnd stonden. Op zich stelt dit niets voor maar als je weet dat ik in het begin tot 1/10 van de volledige volumeslag moest bijgeven en er nu ietsje af mag dan heeft de upgrade toch wat opgeleverd.
En hoe klinkt het nu?
We hebben heel hard ons best gedaan om verschil te kunnen horen met beide kanalen in mono en even luid en diverse soorten muziek maar we konden geen enkel verschil horen. Besluit is dat gehoormatig beiden kanalen, zowel het originele als het AB gemodificeerde kanaal gelijk zijn.
Dit vind ik een geweldig resultaat
Nu moet ik wel nog kiezen; verder gaan met origineel? of AB module gebruiken? Of nog iets anders? (het idee van Piet eens uitproberen, namelijk een AB zonder koppelcondensatoren)
En ook nog het antwoord van de leverancier betreffende de metaalfilm weerstand en de 1uF wijziging; kort samengevat;
We zijn blij dat je tevreden bent met onze AB-module. En omdat je de module in een ongewone configuratie gebruikt hebben we geen idee of ervaring wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
Re: Trans PP80 versterker
Ik speel voorlopig nog altijd met 1 kanaal origineel en het andere met de AB module. Ik wil eerst nog wat ervaring opdoen alvorens ik wil beslissen welke kant ik uit wil gaan.Peter1 schreef: ↑wo 11 sep 2024, 22:43Heb ik het juist voor dat die extra tijdsconstante alleen voor de klasse B werking in het beeld komt? Maar zolang de versterker klasse A speelt (tot 10W bij Io 60mA) niet?
En inderdaad, de regel lus van de AB regelaar zal wat vertraagd worden, maar de RC tijdsconstante van 0,1 seconde, of 10Hz lijkt mij niet zoveel, en die C van 1uF kan wellicht nog wat kleiner gehouden worden als daar behoefte aan zou zijn.
En het bijsturen van die negatieve spanning is slechts enkele V op of neer. Dus de C wordt tijdens de regeling alleen maar een klein beetje bij of ontladen. Stel dat je 10% van die spanning moet bijsturen, wat mij al heel veel lijkt, dan is dat maar 0,01 seconde of 100Hz. Die module zal daar toch niet veel trager van worden lijkt mij.
Maar voor alle zekerheid laat ik het de leverancier even weten en zal dan zijn antwoord laten horen.
Uiteindelijk kunnen we er alleen maar van bijleren, en dat is altijd leuk![]()
Ondertussen hebben ik de 1uF omgewisseld met een 0,47uF type maar er is helemaal geen verschil te horen. Maar dit zou wel de AB lus regeling weer iets sneller moet maken.
Per gelegenheid zal ik eens nog wat metingen doen om te kijken of er meet-technisch verschillen te zien zouden zijn tussen de beide kanalen.
Ondertussen ook eens wat genieten van de muziek van deze geweldige versterker.
Op 12 oktober heb ik een privé feest waar ik de versterker wil meenemen om te demonstreren en uiteraard ook wat muziek te maken.
Re: Trans PP80 versterker
Er is nu alweer wat tijd over gegaan. De versterker heeft al heel wat uren gespeeld en dit nog steeds naar volle tevredenheid van iedereen die hem hoort.
Ik heb helaas nog niet kunnen beslissen of ik nu beide kanalen met de AB module wil uitrusten of als ik liever terugkeer naar het originele concept zonder de AB module.
Wel heb ik ondertussen zoals aangegeven in mijn vorig bericht wat extra metingen gedaan en deze zijn als volgt;
Op de uitgang van de versterker heb ik een weerstand geplaatst van 8,1 ohm. Hierover een scoop geplaatst en aan de ingang een functie generator.
Een eerste meting;
Het originele kanaal haalde maximaal 27,3Veff bij 1000Hz net voor het klippen van de sinus. Dit staat gelijk met 92W.
Het AB kanaal haalde maximaal 25,5Veff bij 1000Hz net voor het klippen van de sinus. Dit staat gelijk met 80,3W.
In beide gevallen begon het klippen op 1 enkel golfdeel van de sinus. Op het andere deel van de sinus kon best nog wat spanning bij alvorens die ook begon te klippen. Omdat er bij het AB kanaal over de koppel condensatoren 12VDC staat zou dit misschien de reden kunnen zijn waarom er iets minder vermogen afgeleverd wordt?
Een tweede meting;
Ik plaats 15,2Vpp over de 8,1 ohm weerstand bij 1000Hz. Dan verhoog ik de frequentie tot de spanning vanzelf naar beneden gaat tot 12Vpp
Bij het originele kanaal was dat bij 55000Hz. Bij het AB kanaal was dat 49000Hz.
Bij het AB kanaal dacht ik dat die afvlak C er voor iets kon tussen zitten maar met 1uF, 0,47uF en zelfs helemaal geen afvlak C was het resultaat precies hetzelfde.
Hoewel dus hier het AB kanaal technisch iets minder gunstig uitvalt is daar gehoormatig helemaal niets van de merken.
Misschien kan iemand uitleggen waarom de AB module het frequentiebereik iets terug laat lopen?
Ik heb helaas nog niet kunnen beslissen of ik nu beide kanalen met de AB module wil uitrusten of als ik liever terugkeer naar het originele concept zonder de AB module.
Wel heb ik ondertussen zoals aangegeven in mijn vorig bericht wat extra metingen gedaan en deze zijn als volgt;
Op de uitgang van de versterker heb ik een weerstand geplaatst van 8,1 ohm. Hierover een scoop geplaatst en aan de ingang een functie generator.
Een eerste meting;
Het originele kanaal haalde maximaal 27,3Veff bij 1000Hz net voor het klippen van de sinus. Dit staat gelijk met 92W.
Het AB kanaal haalde maximaal 25,5Veff bij 1000Hz net voor het klippen van de sinus. Dit staat gelijk met 80,3W.
In beide gevallen begon het klippen op 1 enkel golfdeel van de sinus. Op het andere deel van de sinus kon best nog wat spanning bij alvorens die ook begon te klippen. Omdat er bij het AB kanaal over de koppel condensatoren 12VDC staat zou dit misschien de reden kunnen zijn waarom er iets minder vermogen afgeleverd wordt?
Een tweede meting;
Ik plaats 15,2Vpp over de 8,1 ohm weerstand bij 1000Hz. Dan verhoog ik de frequentie tot de spanning vanzelf naar beneden gaat tot 12Vpp
Bij het originele kanaal was dat bij 55000Hz. Bij het AB kanaal was dat 49000Hz.
Bij het AB kanaal dacht ik dat die afvlak C er voor iets kon tussen zitten maar met 1uF, 0,47uF en zelfs helemaal geen afvlak C was het resultaat precies hetzelfde.
Hoewel dus hier het AB kanaal technisch iets minder gunstig uitvalt is daar gehoormatig helemaal niets van de merken.
Misschien kan iemand uitleggen waarom de AB module het frequentiebereik iets terug laat lopen?
