Een soort van thuis accu.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Een soort van thuis accu.
Ik speel al een tijdje met een gedachte, en hoop dat iemand even met mij mee kan denken.
Het hoogste elektra gebruik hier, is mijn televisie / stereo hoekje.
Als alles aan staat, gebruikt dat rond de 400 a 500 watt, en dan gemiddeld 6 uur per dag.
Nu was mijn gedachte een mooie gel accu o.i.d. neer te zetten met een mooie zuivere sinus omvormer/ lader.
Ik heb zonnepanelen op het dak, met een aardige over capaciteit.
Een originele thuisaccu is ver boven budget.
De vraag is nu eigenlijk, hoe bereken ik het een en ander?
Het hoogste elektra gebruik hier, is mijn televisie / stereo hoekje.
Als alles aan staat, gebruikt dat rond de 400 a 500 watt, en dan gemiddeld 6 uur per dag.
Nu was mijn gedachte een mooie gel accu o.i.d. neer te zetten met een mooie zuivere sinus omvormer/ lader.
Ik heb zonnepanelen op het dak, met een aardige over capaciteit.
Een originele thuisaccu is ver boven budget.
De vraag is nu eigenlijk, hoe bereken ik het een en ander?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een soort van thuis accu.
Dat wordt dan een forse accu met 3 kWh verbruik. Je zit al snel op 250 Ah, meer zelfs omdat je de accu niet helemaal leeg kan trekken.
Re: Een soort van thuis accu.
Dan is het verbruik aan de accu zijde wat hoger dan ik dacht. (rond de 45A?)
Het is dan ook de vraag, of ik de accu weer opgeladen krijg voor de avond.
Het is dan ook de vraag, of ik de accu weer opgeladen krijg voor de avond.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een soort van thuis accu.
Bij een 12 Volt accu zit je inderdaad op een 45A ontlaadstroom.
Tweaker draadje:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2253584/0
Tweaker draadje:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2253584/0
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een soort van thuis accu.
Dan ben je wel even bezig.
Maar om heel realistisch te zijn is een thuisbatterij pas een verdienmodel als ie op de onbalansmarkt werkt, bijv Zonneplan.
Maar om heel realistisch te zijn is een thuisbatterij pas een verdienmodel als ie op de onbalansmarkt werkt, bijv Zonneplan.
Re: Een soort van thuis accu.
Die van Zonneplan had ik gezien, maar dat begint bij 6000 euries, en dat vind ik licht overdreven.
Dat wordt misschien pas interessant als de saldering wegvalt, of als ik voor teruglevering moet gaan betalen.
Dat wordt misschien pas interessant als de saldering wegvalt, of als ik voor teruglevering moet gaan betalen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een soort van thuis accu.
Als de saldering wegvalt saldeer je nog steeds, niet met kWh maar met knaken. Dan wordt het rekensommetje het verschil tussen in en verkoop. Als dat 20 cent is dan mag je systeem niet meer dan 400 euro per jaar kosten bij totaalverbruik van 3000 kWh.
Re: Een soort van thuis accu.
zo lang de salderingsregeling nog bestaat is het economisch gezien inderdaad kansloos. Wat niet wegneemt dat je het wel kan doen uit milieu oogpunt. Nier alles hoeft een economisch motief te hebben tenslotte.
Iets dergelijks echt goed doorrekenen is behoorlijk complex (het is m'n vak om dit soort balansen te maken, daarom vind ik dit wel een leuke uitdaging om even snel naar te kijken). Dit omdat er veel factoren zijn die vaak lastig in kaart te brengen zijn, zoals:
- hoeveel van die 6 gebruiksuren overlappen met uren dat de zon voldoende schijnt op jaarbasis (die uren hoef je immers niet te bufferen).
- hoeveel dagen per jaar wil je daadwerkelijk alle energie voor je stereo/tv uit de panelen kunnen halen? Die keuze bepaalt, samen met de gemiddelde zon instraling over het jaar op dagbasis, onder andere hoeveel dagen je moet kunnen bufferen om bv regenachtige periodes te overbruggen op de accu. En hoeveel laadcapaciteit je nodig hebt. En hoe groot je solar installatie moet zijn.
- Hoeveel capaciteit aan panelen heb je liggen? In de drie slechtste maanden voor solar (nov-jan) heb je maar 1 a 2 % van de totale jaarinstraling per maand, wat betekent dat je pv systeem amper wat levert. Dat betekent dat je installatie enorm overgedimensioneerd moet worden, wil je ook in die maanden voldoende opbrengst houden om de stereo warm te houden. Is de installatie kleiner, dan zul je een aantal dagen per jaar tekort gaan komen en alsnog uit het net moeten gaan aanvullen. Die hoeveelheid is globaal uit te rekenen op basis van oa historische instralingsdata, maar da's behoorlijk complex.
Even heel grofstoffelijk: Als je de accu een lang leven gunt, dien je hem tussen 20 en 80% lading te houden. Je benut dus maar 60%. Je acculader en sinus omvormer hebben ook verliezen, zeg dat je hier onder de streep 85% rendement haalt van 230V de lader in naar 230V de omvormer uit. Dan heb je dus al 3000/(60%*85%) = 5900Wh aan accucapaciteit nodig om die 6 uur door te komen. Bij 12V is dat bijna 500Ah, 2 dikke 250Ah deep cycle accu's (à raison van pakweg 400 euro per stuk).
Stel dat je een dag of 3 wilt kunnen overbruggen voor als het heel slecht weer is, er sneeuw ligt op de panelen etc, dan dien je dat nog eens te verdrievoudigen. Je ziet waar dit heen gaat, 100% dekking is een utopie. Je moet keuzes gaan maken.
Komt bij de investering in je omvormer en in een dikke acculader, wil je de aanwezige zonuren optimaal kunnen benutten dan dient de lader zo groot te zijn dat je alle energie uit je PV in de accu's kan drukken. Lader van een paar kilowatt dus. Dan ga je al gauw richting een paar duizend euro investering voor het hele spul. Waar, dank zij de salderingsregeling, momenteel nul opbrengsten tegenover staan. Zonder salderingsregeling wordt het inderdaad het sommetje van ds23man. Zonder in detail te gaan rekenen kan je zo wel inschatten dat de terugverdientijd dan nog onrealistisch lang zal blijven.
Klasse D versterker lijkt dan een beter idee
Iets dergelijks echt goed doorrekenen is behoorlijk complex (het is m'n vak om dit soort balansen te maken, daarom vind ik dit wel een leuke uitdaging om even snel naar te kijken). Dit omdat er veel factoren zijn die vaak lastig in kaart te brengen zijn, zoals:
- hoeveel van die 6 gebruiksuren overlappen met uren dat de zon voldoende schijnt op jaarbasis (die uren hoef je immers niet te bufferen).
- hoeveel dagen per jaar wil je daadwerkelijk alle energie voor je stereo/tv uit de panelen kunnen halen? Die keuze bepaalt, samen met de gemiddelde zon instraling over het jaar op dagbasis, onder andere hoeveel dagen je moet kunnen bufferen om bv regenachtige periodes te overbruggen op de accu. En hoeveel laadcapaciteit je nodig hebt. En hoe groot je solar installatie moet zijn.
- Hoeveel capaciteit aan panelen heb je liggen? In de drie slechtste maanden voor solar (nov-jan) heb je maar 1 a 2 % van de totale jaarinstraling per maand, wat betekent dat je pv systeem amper wat levert. Dat betekent dat je installatie enorm overgedimensioneerd moet worden, wil je ook in die maanden voldoende opbrengst houden om de stereo warm te houden. Is de installatie kleiner, dan zul je een aantal dagen per jaar tekort gaan komen en alsnog uit het net moeten gaan aanvullen. Die hoeveelheid is globaal uit te rekenen op basis van oa historische instralingsdata, maar da's behoorlijk complex.
Even heel grofstoffelijk: Als je de accu een lang leven gunt, dien je hem tussen 20 en 80% lading te houden. Je benut dus maar 60%. Je acculader en sinus omvormer hebben ook verliezen, zeg dat je hier onder de streep 85% rendement haalt van 230V de lader in naar 230V de omvormer uit. Dan heb je dus al 3000/(60%*85%) = 5900Wh aan accucapaciteit nodig om die 6 uur door te komen. Bij 12V is dat bijna 500Ah, 2 dikke 250Ah deep cycle accu's (à raison van pakweg 400 euro per stuk).
Stel dat je een dag of 3 wilt kunnen overbruggen voor als het heel slecht weer is, er sneeuw ligt op de panelen etc, dan dien je dat nog eens te verdrievoudigen. Je ziet waar dit heen gaat, 100% dekking is een utopie. Je moet keuzes gaan maken.
Komt bij de investering in je omvormer en in een dikke acculader, wil je de aanwezige zonuren optimaal kunnen benutten dan dient de lader zo groot te zijn dat je alle energie uit je PV in de accu's kan drukken. Lader van een paar kilowatt dus. Dan ga je al gauw richting een paar duizend euro investering voor het hele spul. Waar, dank zij de salderingsregeling, momenteel nul opbrengsten tegenover staan. Zonder salderingsregeling wordt het inderdaad het sommetje van ds23man. Zonder in detail te gaan rekenen kan je zo wel inschatten dat de terugverdientijd dan nog onrealistisch lang zal blijven.
Klasse D versterker lijkt dan een beter idee
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een soort van thuis accu.
Uit milieu oogpunt moet je ook meenemen dat de productie van accu's zeer vervuilend is met een gigantische CO uitstoot qua transport.
Re: Een soort van thuis accu.
In tegenstelling tot wat Zonneplan beweert, handel je helemaal niet op de onbalansmarkt. Jij investeert een groot bedrag in een accu die zij inzetten om passief mee te regelen. Dat passief meeregelen is in toenemende mate risicovol omdat dit steeds vaker leidt tot regeltoestand twee. Daarnaast gaat dit verdienmodel waarschijnlijk snel verdwijnen omdat grote accuinstallaties en/of actief regelvermogen aanbieden bij TenneT veel rendabeler zijn dan passief meeregelen met relatief dure thuisbatterijen. En dan zit je met je batterij met vendor lock in.
Een thuisbatterij kan zelden uit, vooral een kleine niet want die zijn relatief duur en je wint er weinig mee. Tenzij je je aansluitkosten kunt verlagen en/of tegelijk je eigen verbruik significant kunt verhogen bij het verdwijnen van de salderingsregeling. Beide zijn op particulieren meestal niet van toepassing, of je moet een warmtepomp, BEV en zonnepanelen hebben. Maar zelfs dan is het zinvoller om je auto te gebruiken.
Punt mbt milieu impact is ook zeer terecht. Voor het milieu schaf je beter geen batterij aan (zie ook Milieu Centraal).
Sowieso zijn heel veel investeringen in nieuwe spullen slecht voor het milieu, ook al bespaar je er vervolgens wat energie mee. De grootste milieu impact zit bij de meeste dingen in productie en transport, niet in gebruik.
Re: Een soort van thuis accu.
Een cradle to cradle analyse van alle milieu effecten en CO2 uitstoot is weer een heel aparte tak van sport. Eentje waar zelfs de grote onderzoeksinstituten aardig hun tanden op stuk bijten... Ook hier veel te veel factoren en onzekerheden. Wat helaas alle ruimte biedt om de uitkomst naar wens van de opdrachtgever te sturen
Maar da's geen reden om achterover te leunen, het levert altijd kennis, inzicht en bewustwording op. En niets doen gaat ons zeker niet verder helpen.
Maar da's geen reden om achterover te leunen, het levert altijd kennis, inzicht en bewustwording op. En niets doen gaat ons zeker niet verder helpen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een soort van thuis accu.
Zonneplan zit wel degelijk op de onbalansmarkt (FCR), een aantal jaar geleden is er wat regelgeving veranderd zodat kleine partijen ook op deze markt mogen handelen. Dat zie je duidelijk uit de grafiekjes die op Tweakers staan van mensen die zo'n ding hebben.
V2G is een ander verhaal, je auto staat zelden overdag op je oprit omdat je ook moet werken. Bijkomend probleem is dat de verkoopwaarde bij EV sterk afhankelijk is van de laadcycli die ze gewoon uitlezen bij inruil.
V2G is een ander verhaal, je auto staat zelden overdag op je oprit omdat je ook moet werken. Bijkomend probleem is dat de verkoopwaarde bij EV sterk afhankelijk is van de laadcycli die ze gewoon uitlezen bij inruil.
Re: Een soort van thuis accu.
Zonneplan beweert dat misschien (zelfs hun chatbot zegt het blijkbaar), het is alleen niet waar. Ze zijn namelijk geen Balancing Service Provider, zie https://www.tennet.eu/nl/de-elektricite ... p-register en kunnen dus helemaal niet inbieden op de FCR. Ze regelen toch echt alleen passief mee. Ik heb dit bij betrouwbare bronnen uit de sector gecheckt overigens.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een soort van thuis accu.
Kan zijn dat ze momenteel samenwerken met een BSP omdat ze genoeg vermogen moeten hebben om een BSP te worden. Ze zijn de handel net aan het uitrollen. Ze zijn al wel een tijdje energieleverancier.Ronkel schreef: ↑wo 11 sep 2024, 10:53Zonneplan beweert dat misschien (zelfs hun chatbot zegt het blijkbaar), het is alleen niet waar. Ze zijn namelijk geen Balancing Service Provider, zie https://www.tennet.eu/nl/de-elektricite ... p-register en kunnen dus helemaal niet inbieden op de FCR. Ze regelen toch echt alleen passief mee. Ik heb dit bij betrouwbare bronnen uit de sector gecheckt overigens.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een soort van thuis accu.
Zat even wat verder te neuzen, kan zijn dat ze samenwerken met:
https://www.scholt.nl/flexibiliteit/
Zijn BSP en hebben een VPP, verder zijn zij alleen actief op de zakelijke markt. Een samenwerking met Zonneplan bijt dan niet.
https://www.scholt.nl/flexibiliteit/
Zijn BSP en hebben een VPP, verder zijn zij alleen actief op de zakelijke markt. Een samenwerking met Zonneplan bijt dan niet.
Re: Een soort van thuis accu.
Zo gek is dat toch niet?
Re: Een soort van thuis accu.
Nou, ik ben wel benieuwd welke apparatuur je hebt en wat die gebruikt.
50 W voor een eindversterker, 10 W voor een cd-speler, 10 W voor een radio, 25 W voor een HTPC, 100 W voor een televisie - daarmee kom je er niet.
50 W voor een eindversterker, 10 W voor een cd-speler, 10 W voor een radio, 25 W voor een HTPC, 100 W voor een televisie - daarmee kom je er niet.
Re: Een soort van thuis accu.
Tv 55oled is al 146 watt.
ps5 rond de 225 watt.
Surroundreceiver - eindversterker - subwoofers.
En dan nog wat spul op standby.
Kom je al een heel eind toch?
En inderdaad, de ps5 staat niet altijd aan, maar wel regelmatig.
Re: Een soort van thuis accu.
Jammer dat klasse D nog niet is doorgedrongen tot receivers. Ze zouden er een stuk zuiniger door kunnen worden.
Re: Een soort van thuis accu.
Nog wat stof tot nadenken mbt de houdbaarheid van het huidige Zonneplan-model:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... t-vermogen
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... t-vermogen
