SV572/3 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Vanmorgen(temperatuur is nog lekker) weer getest, 1 kant bleef brommen zonder geluid andere werkte normaal, bleek dat de weerstand r19 1,6K toch een 2W moest zijn doorgeslagen, de andere ook maar meteen verwisseld en toen was het probleem opgelost,........dacht ik :evil:
Met opstarten hoorde ik een tik en toen was de mosfet er weer door :? en de brom weer terug, dus eerst een paar nieuwe mosfets bestellen.
Met de printjes van Peet ziet het er nu zo uit.
Bijlagen
binnen.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: SV572/3 SE

Bericht door democles »

Mooi,
Rechter printje zit nog niet aan massa?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik was bang voor dubbele massa’s, want via de potmeter zitten beide printjes doorverbonden.
Of zeg toch een eigen massa maken?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: SV572/3 SE

Bericht door democles »

Ik zou toch eigen massa aansluiting doen en dan even weer testen.
Nu lopen de retour stromen van het rechter printje via een omweg naar massa.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Oké dan verbind ik die ook door
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

vanmorgen de 2x 800K caddock parallel geschakeld (r13) en een nieuwe mosfet geplaatst. De zener die er overheen stond was na het opstarten er meteen door en er gebeurde verder ook niets. Nieuwe zener geplaatst en weer opgestart, de spanning loopt in ongeveer 15 sec op naar 875V (zonnepanelen werken nu bijna niet) maar toch een lichte brom, die er niet was toen ik hem op het board had staan. er lijkt dus nog iets niet goed te zijn, ik heb op de gloei van de 6bm8 geen 100r weerstanden geplaatst op dit moment. ik verdenk nog een aardlus.
Bijlagen
binnen.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: SV572/3 SE

Bericht door democles »

Heb je die brom ook als je de ingangen kort sluit of los koppelt?
Is het op beide kanalen of 1.
2x 100R op de AC gloei zal waarschijnlijk wel schelen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

ik heb de drivers er af gehaald en dan hoor je de brom ook nog. De ingangen kortgesloten hetzelfde en het is op beide kanalen.
Ik heb nog de mosfet van de 500V vervangen, vond dat deze veel te snel spanning opbouwde waardoor hij doorgeslagen kon zijn, maar maakte ook niets uit. Brom is niet heel hard, als de muziek speelt hoor je hem niet meer maar zonder muziek is hij heel duidelijk aanwezig.
Ik heb ook nog geprobeerd 2x 100r weerstanden over de gloei te plaatsen van de driver maar dat hielp weinig.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SV572/3 SE

Bericht door Shadow »

Maar start je hem dan op zonder kortgesloten ingang of belasting aan de uitgang?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb hem opgestart met de ingangen bij de drivers kortgesloten. En alles wat daarvoor zit buitengesloten. Tulip pluggen, schakelaar en potmeter dus er tussen weg.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

eerst heb ik de broodplank er weer bijgehaald en de bedrading daarop aangesloten, daarna lijkt het of ik het probleem gevonden heb, als ik de grote C naar het rooster van de eindbuis weghaal is hij doodstil.
Neem ik een externe 500V voedingsprint met de C aangesloten dan is hij ook doodstil.
Dat betekent dus dat het uit de 500V voeding moet komen, het verschil is dat de andere voeding met een brug wordt aangestuurd en 1 elco van 470uf, in mijn schakeling zit maar 1 diode met 2 elco's in serie van 100uf(dus 50uf). kan dat het verschil maken??
Ik heb de elco's vervangen voor 2x 220uf en daar werd het een heel stuk rustiger van maar nog steeds een lichte brom.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb in de 500V voeding 2 elco's van 470uf in serie geplaatst en toen ik de print met de broodplank testte was deze vrijwel stil(blij)
Maar toen ik hem met de de versterker ingebouwd testte was er toch weer een heel licht brommetje :?
Die moet er nog wel uit, ik moet weer verder zoeken waar dat nog in kan zitten. het komt volgens mij niet meer uit de voedingen, dus dat is gewonnen. dus ik verwacht iets van massa of of de ingang.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb nog wat vragen, er blijft een lichte brom achter die uit de 500V voeding komt, de SV alleen is doodstil op de speakers.
ik had de elco's al vergroot naar 470uf en dat verbeterde zeker, ik heb ook nog geprobeerd achter de mosfet 2x 100uf in serie te plaatsen maar dat deed weinig.
Dan heb ik nog een vervelende signaal brom, als ik de beide ingangen kortsluit hoor je alleen de voedingsbrom, maar sluit ik 1 signaalkant weer aan dan gaat het goed maar met beide signaal kanten tegelijk krijg ik een extra signaal brom(niet heftig maar wel teveel). wat kan ik nog aan de 500V voeding wijzigen?
Bijlagen
500V voeding.jpg
Laatst gewijzigd door peterl op wo 28 aug 2024, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb een pi filter geplaatst achter de voeding en nu is de totale brom voor 99% weg, met je oor aan de luidspreken en dan hoor je nog iets.
Het andere probleem met de ingang is nog niet opgelost, er lijkt een massa lus te zitten, maar kan hem niet vinden.
Ook ging me de mosfet er samen met de zener weer door met opstarten(inmiddels een keer of 30 opgestart) kan dit zijn doordat je hem aan zet en binnen een halve minuut weer uitzet(met testen)?
Bijlagen
voeding.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

vandaag waren van Mundorf de MCap EVO Silver Gold Oil Capacitors binnen gekomen en die er in geplaatst, ik heb het idee dat daardoor het geluid in het middengebied verbeterd is. pootje 6 en 7 losgekoppeld en met een weerstand van 330E overbrugd. een uurtje laten spelen en erg tevreden. Maar nog steeds die lichte signaalbrom die weg is als ik 1 van de 2 ingangen kortsluit. Die wil ik er toch graag uit hebben.
De voedingstrafo wordt naar een uurtje spelen ook wel aardig warm( van buiten een graad of 50), of dat nu komt omdat de buis er direct naast staat (aan 2 kanten) en de buis van binnen ook 240gr wordt, dat straalt best wel stevig af. Zo is hij geworden.
Bijlagen
Front SV572.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door Barry2001 »

Het is weer een plaatje Peter, mooi geworden. Mooie buis ook om te zien zo.
Die voedingstrafo, gat boven in de trafokap maken met een roostertje? Heb dat met mijn KT88PP eens gedaan , scheelt aanzienlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Mooi geworden hoor! De trafo is naar mijn idee ook wel tot op het randje belast. Niet zo gek dat ie dan flink warm wordt. Een graad of 50 moet gewoon kunnen maar veel meer ook niet.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Deze trafo is volledig ingegoten, dus ik weet niet of dat gaat werken, het is ook de vraag of de temperatuur van binnen of van buiten komt, ik verwacht van buiten van de 2x SV572. en dan duurt het ook wel even voor hij binnen over de 100gr gaat. volgens Amplimo zijn ze thermisch beveiligd, ik dacht bij 110gr. maar eens kijken wat er gebeurt als hij wat langer speelt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Zal wel van beide komen. Wat staat er in de datasheet of op het label opgegeven voor TA (temperature ambient)? Zou nog wel eens 70 graden kunnen zijn.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Kan ik niets over vinden, maar wel dat er een thermische beveiliging in zit van 120gr die zelfherstellend is.
Trafo is 329VA
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Ziet er weer keurig uit! Ben benieuwd hoe het ding klinkt, ga je 'm meenemen naar een ZBA dag?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

jazeker, zal wel Hengelo worden verwacht ik. maar ik moet nog proberen die signaal brom weg te krijgen, blijft in stiltes zacht aanwezig.
Moet ergens een aardlus zitten verwacht ik.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

In Hengelo kan je dat vast maskeren door het volume wat verder open te draaien :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: SV572/3 SE

Bericht door democles »

Ziet er mooi uit :goedzo:
Misschien kun je nog zoiets proberen .
aarding ingang.jpg
En dan de getekende ingangsbussen zien als je volume potmeter.
Dus de min bij de potmeter van L en R doorverbinden en de ingangs minnen van beide driverprintjes met elkaar verbinden met een draad.
Dan 1 afgeschermde draad aan de potmeter min en aan 1 van de driverprintjes.
De andere afgeschermde ingang aarden vanaf de driver printje en niet aan de potmeter. (dus aan 1 kant)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Bedankt, ga dat na het weekend eens proberen, alle mogelijkheden testen.
De temperatuur loopt na een dik uur behoorlijk op, van binnen de kast door de koelgaten is de lucht 60gr
De kast en trafo worden dan 50gr, geen ramp maar ik denk bijna aan actieve koeling in de kast.
Die 25W watt weerstanden en 2 mosfets zitten allemaal aan het chassis.
Laatst gewijzigd door peterl op do 05 sep 2024, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie