Gek ontwerp planar magnetic bass

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door WrineX »

een idee wat ik al geruime tijd had, ik sla video 1 2 en 3 even over in video 4 leg ik het nog eens uit en video 5 een paar liedjes zoals gewoonlijk.. alleen dit maal teveel laag vind ik.. overkomt me nooit, wel koptelefoon gebruiken gezien het een binaurale opname is .. dat werkt niet op speakers


Uitleg video 4 hier:

Muziek video 5 hier:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door Pjotr »

Dah klinkt nie verkeerd. Het wel veel laag maar beslist niet verkeerd!
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door WrineX »

nee ben er ook best blij mee alleen de balans niet:) maar het feit dat ze het kunnen dan weer wel ! laag is normaal het probleem dus :) mooi mee genomen
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door WrineX »

Vandaag even een nieuw spanraam gemaakt omdat ik dit paneel wel eens in een iets bredere variatie wou zien.

Ook een meting gedaan vs een LRS van magnepan, omdat dat het enige planar paneel (comercieel) is hier waar ik het een beetje mee kan vergelijken, de LRS is wel 2 keer zo lang, maar heeft 1/5 van de xmax :)

Foto 1 Paneel v3 60x40cm
Foto 2 Frequentie response LRS vs Dual V3 Bruin LRS groen mijn V3
Foto 3 Vervorming LRS
Foto 4 Vervorming mijn V3

dB scale is niet gecalibreerd !!
Bijlagen
437550199_10232487404265201_7649613629822500680_n.jpg
dual vs LRS freq.jpg
LRS dist vs v3.jpg
v3 vs LRS distortion.jpg
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door WrineX »

Moest het even doen, nu met 2e grotere varianten (relatief) DOOM score hehe
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door Kappa7 »

Dat klinkt best goed zo.
Mooi.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door WrineX »

nog steeds teveel laag :( maargoed dat is makkelijker iets aan te doen dan te weinig :) zo voelde het niet overigens hehe, hou wel van een beetje laag
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door Pjotr »

Leuk dat je met dat Isobarik principe de vervorming nog wat omlaag kunt krijgen. Had ik niet zo verwacht. Het zijn allesbehalve lineaire functies. Meer een 1/x achtige functie. Maar goed, daar zal wel een optimum in te vinden zijn. Dit is echt al heel mooi!
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door WrineX »

ja het heeft met name nog wat voordelen ten opzichte van isobarik in de zin van een dynamische speaker, ik gebruik nu 1 set magneten net als de LRS bijvoorbeeld. alleen wel lagere vervorming, en als het goed is een meer linear veld over de gehele uitslag te opzichten van single ended (magneten op 1 plaat ijzer, single ended) dat kun je met name zien in de 2e orde vervorming. deze is bij de LRS 99% van alle vervorming. en in mijn driver niet. dit soort extremen ga je niet zien in een normale isobarik.

dus ik kan nu een grotere X max halen. dat kan in dynamisch niet, staat al vast :)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door Kappa7 »

Dat is wel een behoorlijk voordeel.
Kan je wel ook merken dat een dergelijk paneel ook wat meer druk kan opbouwen in het laag?
Dat is iets wat met conus speakers in een plank wel vaak beter lukt als er maar voldoende oppervlakte is en xmax.
Voor mij is dat iets wat met mijn huidige magies niet lukt.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door WrineX »

dat durf ik nog niet met zekerheid te zeggen, maar dat idee had ik wel wanneer ik de resonantie nog niet weg gedempt had. dat gaf namelijk iets van + 12 dB op 48Hz, dan gaat hier toch van alles geluid maken ondanks dat het een planar is, maar dat is een vrij extreem voorbeeld dus ik durf het niet te zeggen met zekerheid. een dipole heeft dat sowieso minder (gelukkig)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door Pjotr »

Is die resonantie niet ook een gevolg van het feit dat de magneten zelf wat kunnen bewegen door de vering van het frame waarop ze bevestigd zijn?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door WrineX »

dat zal niet veel doen, het heeft best wat massa 44 magneten :) als het al mee beweegt denk ik niet dat het geluid zal opleveren :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door Pjotr »

Nee, buikmassage zal het niet opleveren :D Maar kan wel de membanen moduleren. Je hebt wel gelijk, de massa van de magneten is vrij hoog t.o.v. de membranen.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door WrineX »

beetje met de damping aan het klooien meteen maar een liedje met instrumenten , heb je een beter idee hoe dat klinkt. wel nog binauraal... dus hoofdtelefoon:)

Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door WrineX »

en deze was 2 x dual membrane met de tweeters die ik het laatst had mee genomen naar een ZBA uitje :)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door Kappa7 »

Mooi! Had je nog plannen om dit mee te nemen naar Zeewolde?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gek ontwerp planar magnetic bass

Bericht door WrineX »

Kappa7 schreef: di 03 sep 2024, 22:56
Mooi! Had je nog plannen om dit mee te nemen naar Zeewolde?
HMm nog niet echt een idee of ik kan komen. maar als ik ga dan wil ik wel iets mee nemen natuurlijk. of dat dit is weet ik niet. vaak wil ik iets mee nemen wat ik niet eerder mee had. (de tweeters zaten eerst aan een andere planar die ik de laatste keer mee had genomen) ergens vind ik de gekke dual membramen wel boeiend. maar ben er niet zeker van of het wat is :) (praktisch gezien)
Plaats reactie