het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Rob Dingen »

Is dat dan zwarte plaat met witte ondergrond of laser de anodisatie weg?

Rob
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Wat ik begrijp is dat de anodisatie intact blijft, maar dat het pigment verdampt.. Ik heb ook nog niet gezien dat een gelaserd stuk aluminium ter plaatse gaat oxideren of anders wordt na verloop van tijd. Dat zou dus betekenen dat de anodisatie nog steeds intact is..

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben Kees. Ik heb hier proto's die blauw geanodiseerd zijn en waarvan de lasering na 10 jaar nog steeds mooi wit-zilver blinkt. Maar toegeven, hebben wel altijd droog en beschermd binnen gestaan.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

't zal ongetwijfeld niet 100% meer zijn, maar helemaal weg?? denk 't niet..
Kees
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door richard »

De versterker is (weer) erg fraai geworden, erg knap gedaan!

Doet me ook wat denken aan de versterkers van Chord en Oracle.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Vanwege die aluminium pootjes zeker?...
Moest even zoeken, maar dit had er een van mij kunnen zijn: (al zou ik dat slingertje zelf niet verzonnen hebben..)
Chord-Electronics-DAVE-Silver-01-3.jpg
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Is toch geen vlees en geen vis Kees. Meer een dumponderdeel uit een oude Russische onderzeeër :lol: Die geest straalt het i.i.g. uit. Komt echt in de verste verte niet bij jouw ontwep, wat veel organischer is m.i.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Pjotr schreef:
Meer een dumponderdeel uit een oude Russische onderzeeër :lol:
Dat zou je vast niet gezegd hebben als dit model niet bestond en ik ineens met zo'n kassie op de proppen kwam :wink:
En toch vind ik hem wel wat hebben... Dat vind ik al vrij snel als het weer eens wat anders is dan het standaard recht-toe-recht-aan kastje.
Aan de andere kant kunnen oude onderdelen ook best wel eens een industriële inspiratie zijn.. Ik heb toch al een voorliefde voor industriëeel/steampunk/Art-Deco.. Maar ik ben geen kunstenaar die ontwerpen zo uit zijn mouw schudt, sla de plank ook wel eens goed mis en soms klopt het helemaal..
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Oh, ik ben absoluut niet vies van industrieel design, Art-Deco en wat modern heet "Steampunk", Kees. Integendeel zelfs. Maar ik vind de pogingen van Chord en cs en de meeste hedendaagse probeersels gewoon armetierig w.d.b. Dat kan ik van jouw ontwerpen beslist niet zeggen hoor. Wat we hier zien mag je best trotst op zijn naar mijn mening.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Meer een dumponderdeel uit een oude Russische onderzeeër .
Die van kapitein Nemo.

Persoonlijk vind ik de vormgeving van Chord wel fraai, net als de cd-speler van Oracle. De versterker van Kees vind ik minstens van vergelijkbare kwaliteit, organisch gegroeid zoals je al aangeeft.
Tailgunner
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 sep 2024, 12:09

Re: Hoe klinkt de Hiraga Le Monstre (8W) ???

Bericht door Tailgunner »

audiomanics schreef: do 10 okt 2019, 15:23
Ik wist zeker dat ik alle transistoren ruim op voorraad had, maar twee zakjes zijn niet vindbaar.. (waarschijnlijk kom ik die weer tegen als de versterker klaar is..)
Dus maar even gezocht naar een paar nieuwe toshiba's.. en gevonden... en de versterkerprintjes af gemaakt..
Omdat de Y versie van je JFET's echt niet te vinden waren heb ik de GR genomen. Daarvoor moesten de weerstanden, die voor de ruststroom instelling belangrijk zijn, wel een stuk lagere waarde hebben. Nu is de ruststroom na een half uurtje stabiel op 0,6A. Hij begint, koud, op 0,49A maar loopt al vrij snel op naar die 0,6 naarmate de temperatuur van het koellichaam stijgt.
Even mijn werkplaatsspeakertjes er aan gehangen en dat klinkt verdomd niet verkeerd, ook al heb ik ze nu nog zonder die hele batterij aan elco's, gewoon op mijn Labvoeding..
Eigenlijk wel zo goed dat ik toch besloten heb om die 1,2 farad aan elco's deze kant te laten opkomen.
We gaan dus verder met de bouw.

De monstertjes:

monstertje1.JPG
monstertje2.JPG
Kees
Kunt u zeggen welk schema u gevolgd heeft voor de versterkerprint. Is het het volledige originele schema met uitzondering van de Toshiba -GR types?
Plaats reactie