Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
O ja, en natuurlijk 3 stuks Shun Mook MPingo discs bovenop de dac geplaatst.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wat tweaks kan geen kwaad natuurlijk, uiteindelijk is de aanschaf van de DAC gedaan op basis van een paar keer luisteren bij Jeroen, en ook het ‘gevoel’ wat ik erbij had. En natuurlijk de mazzel dat Jeroen nog een keer een nieuwe wilde bouwen voor zichzelf, en deze prototype dan overbodig zou worden, er was nog een oude vol aluminium kast over, dus met een nieuw backpanel is het een mooie custom dac geworden, staan optisch nu wat rustiger in het rack dan met de Hapi / Grimm combinatie.
Bij Jeroen hebben we trouwens een blind vergelijk gedaan tussen de Merging Nadac (= ongeveer klank Hapi) en de zuivere DSD dac, ik scoorde eerlijk gezegd niet heel goed. Dus of ik hoorde weinig verschil, of ik wist niet goed waar naar te luisteren. Ik hoorde wel dat de DSD kernachtiger klonk, daar was Jeroen het mee eens. Jeroen hoort ook een betere ‘focus’ dat vind ik zelf een wat abstracter begrip, ik moet nog meer luisteren naar dat aspect van de weergave.
Even de herfst afwachten, dan zakt de temperatuur in het kamertje weer, dan kan het echte luisteren beginnen.
Wel grappig ook, toen Jeroen hier was hebben we ook geluisterd. Beide vonden we het laag van de set nu echt heel goed. Vliegt nooit de bocht uit, is kernachtig, strak, gaat diep wanneer nodig. Waar ooit het laag een beetje zorg kindje was, is het nu een van de sterkste punten van de set. Ik denk dat er 2 zaken voor verantwoordelijk zijn:
- de kamercorrectie op grond van metingen, dit zit in een convolutie filter in HQ player, hiermee worden de bulten en dalen mooi vlak getrokken. Ondanks dat dit ‘dsp’ is, heb ik nooit meer het idee dat de kwaliteit van de weergave erdoor beperkt zou worden.
- de extra stang van de bovenkant baffle naar de muur, hierdoor veel stijvere baffle.
Groetjes Walter
Bij Jeroen hebben we trouwens een blind vergelijk gedaan tussen de Merging Nadac (= ongeveer klank Hapi) en de zuivere DSD dac, ik scoorde eerlijk gezegd niet heel goed. Dus of ik hoorde weinig verschil, of ik wist niet goed waar naar te luisteren. Ik hoorde wel dat de DSD kernachtiger klonk, daar was Jeroen het mee eens. Jeroen hoort ook een betere ‘focus’ dat vind ik zelf een wat abstracter begrip, ik moet nog meer luisteren naar dat aspect van de weergave.
Even de herfst afwachten, dan zakt de temperatuur in het kamertje weer, dan kan het echte luisteren beginnen.
Wel grappig ook, toen Jeroen hier was hebben we ook geluisterd. Beide vonden we het laag van de set nu echt heel goed. Vliegt nooit de bocht uit, is kernachtig, strak, gaat diep wanneer nodig. Waar ooit het laag een beetje zorg kindje was, is het nu een van de sterkste punten van de set. Ik denk dat er 2 zaken voor verantwoordelijk zijn:
- de kamercorrectie op grond van metingen, dit zit in een convolutie filter in HQ player, hiermee worden de bulten en dalen mooi vlak getrokken. Ondanks dat dit ‘dsp’ is, heb ik nooit meer het idee dat de kwaliteit van de weergave erdoor beperkt zou worden.
- de extra stang van de bovenkant baffle naar de muur, hierdoor veel stijvere baffle.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Welke interface gebruik je nu?
De BBG of de Xing U30?
De BBG of de Xing U30?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Geen idee, mocht Jeroen meelezen kan hij dat wel beantwoorden.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De Xing U30. De beaglebone vind ik nog steeds te onbetrouwbaar met kans op eenmaal een harde klap bij eerste keer afspelen via HQPlayer direct na aanzetten van de DAC. Die is er dus helemaal uitgehaald en de voeding ervan is uitgeschakeld. De Xing U30 wordt met een LT3045 gevoed.
DSD'it zit erin dus het is nu een USB DAC geworden waar je tot 192kHz PCM en DSD512 kan invoeren.
DSD'it zit erin dus het is nu een USB DAC geworden waar je tot 192kHz PCM en DSD512 kan invoeren.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Is het niet mogelijk op die Beaglebone Green een Ubuntu versie met de Roon endpoint te zetten.
Dan is er met die schone voeding gelijk een ROON netwerkspeler geïntegreerd, ook niet verkeerd, lijkt mij.
Dan is er met die schone voeding gelijk een ROON netwerkspeler geïntegreerd, ook niet verkeerd, lijkt mij.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Valt onder prettig gestoord, is juist aan te moedigen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Waarom Ubuntu. Met de pure software die Pavel Pogodin vrij beschikbaar heeft gemaakt, zolang het niet commercieel wordt gebruikt, is voor de beaglebone alles al in huis met een zeer licht uitgekleed Linux OS. Dus zou voor jou ook perfect werken. Alle denkbare endpoints zitten er in.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Jeroen, die DSD’it is dat dan een soort HQ player maar dan als hardware ipv software?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
ja precies. het is een zuivere dsd dac dus wil die werken moet er eerst van pcm dsd worden gemaakt. als je dat doet met hqplayer dan sla je de dsd'it over. maar je kan dus ook een scherm erbij zetten en youtube filmpjes kijken. er zijn veel leuke live concerten te bekijken op youtube.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik begreep dat er een klap kon komen met de HQplayer, en dan had het opgelost kunnen worden, maar ik zie dat er ook de NAA en RAAT oftewel de netwerk-opzet gebruikt kan worden.jeroen_d schreef: ↑zo 01 sep 2024, 14:58Waarom Ubuntu. Met de pure software die Pavel Pogodin vrij beschikbaar heeft gemaakt, zolang het niet commercieel wordt gebruikt, is voor de beaglebone alles al in huis met een zeer licht uitgekleed Linux OS. Dus zou voor jou ook perfect werken. Alle denkbare endpoints zitten er in.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja de beaglebone kan alleen met netwerk, dus werkte al als network endpoint. Beaglebone USB is alleen output, geen input.
De mute functie werkt blijkbaar niet als er direct na opstarten een dsd signaal met andere klokrange op komt dan de vorige keer na afsluiten. Dus bv je zet de DAC uit terwijl je DSD 44x256 speelt en dan zet je hem weer aan (inclusief ingebouwde beaglebone) en gaat een DSD 48x256 aanbieden. Dan schakelt de DAC naar een andere klok maar zonder mute functie. Dat geeft een felle klap. Als je eenmaal speelt werkt die mute goed bij het schakelen tussen de klokken maar niet direct nadat hij opnieuw is aangezet. Dus dan wordt je gedwongen om altijd de dac aan te laten staan of bij opnieuw aanzetten even de versterker uit te zetten totdat hij weer speelt.
Maar goed, dit gedoe wil ik niet bij een klant, dus de beaglebone eruit gesloopt. Simpel USB en klinkt zeer goed met de U30.
De mute functie werkt blijkbaar niet als er direct na opstarten een dsd signaal met andere klokrange op komt dan de vorige keer na afsluiten. Dus bv je zet de DAC uit terwijl je DSD 44x256 speelt en dan zet je hem weer aan (inclusief ingebouwde beaglebone) en gaat een DSD 48x256 aanbieden. Dan schakelt de DAC naar een andere klok maar zonder mute functie. Dat geeft een felle klap. Als je eenmaal speelt werkt die mute goed bij het schakelen tussen de klokken maar niet direct nadat hij opnieuw is aangezet. Dus dan wordt je gedwongen om altijd de dac aan te laten staan of bij opnieuw aanzetten even de versterker uit te zetten totdat hij weer speelt.
Maar goed, dit gedoe wil ik niet bij een klant, dus de beaglebone eruit gesloopt. Simpel USB en klinkt zeer goed met de U30.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Lijkt me een verstandige keuze en met de DSDit er bij is die prima gewoon als USB Dac te gebruiken.
Ook voor PCM dus.
Ook voor PCM dus.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat klopt, doe ik al een tijdje, en zonder problemen alles wat er in wordt gestopt met de AK4137, er komt met de goede instelling probleemloos DSD256 uit.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Maar dan doet HQPlayer niks meer en dat was nu juiste de grote crux van alles! PCM naar minimaal DSD256 converteren en via USB uitpoepen kan veel media player software standaard. Daar hoef je al die moeite niet voor te doen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De DSD'it is geen vervanger van media player software, waarvan HQPlayer een high end voorbeeld is.
Als je mediaplayer DSD kan uitsturen, wordt automatisch de DSD'it gepasseerd.
Het is voor gevallen waar je bron niet gemakkelijk converteerbaar is, zoals het genoemde youtube voorbeeld. Je wilt bij filmpjes ook een lage latency.
En het klinkt nog altijd beter dan een PCM DAC naar mijn smaak.
En blijkbaar speelt hannesie sowieso niet met HQPlayer.
Als je mediaplayer DSD kan uitsturen, wordt automatisch de DSD'it gepasseerd.
Het is voor gevallen waar je bron niet gemakkelijk converteerbaar is, zoals het genoemde youtube voorbeeld. Je wilt bij filmpjes ook een lage latency.
En het klinkt nog altijd beter dan een PCM DAC naar mijn smaak.
En blijkbaar speelt hannesie sowieso niet met HQPlayer.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Tja, heb nou niet het idee dat Youtube filmpjes veel baat hebben om met DSD opgekalefaterd te worden... Maar ieder zo zijn idee. De combinatie van beeld en geluid is sowieso een ander metier dan puur 2-kanaals stereo.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je zal verbaasd zijn hoe goed veel youtube live concerten klinken via streamen op je webinterface. Echt beter dan uit je TV ontvanger kastje.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De Merging Hapi gaat hoogst waarschijnlijk verhuizen naar een forumlid, die de 8 kanalen goed kan gebruiken.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Op HT forum is er een meeting geweest en hebben ze zekeringen vergeleken, een goedkope versus de dure Synergistic Master fuse van 600 euro. Over het algemeen een slechte score, maar ik begreep dat Rob Dingen alles goed had.
Ik zit nog te denken over een betere zekering in de DSD dac, misschien een SR Purple ofzo…
Ik zit nog te denken over een betere zekering in de DSD dac, misschien een SR Purple ofzo…
Laatst gewijzigd door Walt op zo 08 sep 2024, 9:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja ik zag het, 149 euro, best een bedrag nog, maar het overwegen waard.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Aan de ingang van je Pure DSD Dac zit dit filter.
Het zou me echt verbazen als de zekering die daar voor zit nog iets doet.
