A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
chezzo
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 aug 2024, 23:09

A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door chezzo »

Ik ben op zoek naar een eenvoudig schakelkastje (A/B/A+B) waarmee ik 4 dikke speakerkabels kan aansluiten op de uitgang rood/zwart) van m'n stereoversterker en daarmee dus kan kiezen welk speakerpaar ik aanstuur, eventueel ook beide. Vanzelfsprekend met minimaal vermogens- en kwaliteitsverlies. Ik zie online kant-en-klare oplossingen, maar lees daar slechte reviews over. Is er hier op het forum iets over te vinden of een oplossing te koop?
chezzo
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 aug 2024, 23:09

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door chezzo »

Nog even een aanvulling: het gaat om 8 ohm speakers (150 W) die zich in verschillende ruimtes bevinden.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door Chocomel »

chezzo schreef: ma 26 aug 2024, 18:55
kant-en-klare oplossingen, maar lees daar slechte reviews over.
Wat is er mis mee?

Wat mag het kosten? Als je zelf iets kan bouwen, ben je alleen al aan de connectoren en behuizing aardig wat geldt kwijt. Het schakelen kan je doen met mechanische schakelaars of je kan iets met relais bouwen.

Stereoversterkers van rond de jaren 90 hadden wat je zoekt al ingebouwd. Is dat iets voor je?
chezzo
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 aug 2024, 23:09

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door chezzo »

Ja dat klopt, mijn vorige versterker had die keuze, vandaar dat ik mijn boxen boven en beneden heb. Mijn nieuwe versterker heeft de mogelijkheid niet en dat mis ik. Ik ben absoluut geen techneut, dus zelf bouwen zit er niet in. Ik zag iets met twee aan/uit schakelaars (SpeaKa professional) heel simpel, maar ik las in een review dat het 20 ohm extra weerstand veroorzaakte en daarom niet voor serieuze hi-fi toepassingen volgens de reviewer. Zit daar ites in?
chezzo
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 aug 2024, 23:09

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door chezzo »

Ook zag ik de Dynavox amp-s MKii. Honderd euro duurder dan de SpeaKa en volgens mij niet de mogelijkheid om beide speakerparen gelijktijdig aan te sturen.
chezzo
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 aug 2024, 23:09

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door chezzo »

Ja exact, alleen lees ik daarover dus dat er 20 Ohm weerstanden in zijn gesoldeerd. Ook zou het volume van de speakers sterk afnemen. Maar verder is het precies zoals ik het me voorstel.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door Marp »

Weet je zeker dat je dat las over deze uitvoering? De versie met tulpaansluitingen heeft inderdaad wel een draadgewonden potmeter (volumeregelaar) aan boord.
chezzo
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 aug 2024, 23:09

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door chezzo »

Ik weet niet hoe jouw Duits is, maar dit schreef Falko over de Speaka Professional 2 (zelde kastje, andere naam) op Amazon:

Ich war davon ausgegangen, dass es in Reinform die Lautsprecher zu und abschaltet. Beim öffnen sah ich, dass 20 Ohm Wiederstände innen verlötet sind. Vermutlich um die Schalter vor Verschleiß zu schützen. Ich löte den Mist raus. Einen Hinweis mit Erklärung hätte ich hilfreich gefunden.Sonnst scheint die Verarbeitung gut zu sein.

En iemand anders schreef:
ACHTUNG, LAUTSTÄRKE VERMINDERT SICH MASSIV
Achtung! das Gerät teilt die Leistung nicht auf 2 Lautsprecher auf, sondern vemindert auch die Lautstärke von nur einem Lautsprecherpaar, wen ich nur eines angeschaltet ist. Was ist das denn für ein Mist? Ich ging davon aus, dass, solange nur ein kanal angeschaltet ist, man auf diesem auch die volle Leistung hat, und nur eine Aufteilung stattfindet wenn auch wirklich beide Kanäle betrieben werden!

Nogmaals: het concept spreekt me erg aan, lekker eenvoudig, maar moet niet ten koste gaan van de kwaliteit.
chezzo
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 aug 2024, 23:09

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door chezzo »

Nog een toevoeging / vraag: is het een oplossing om die 20 Ohm weerstanden eruit te slopen, zoals Falko klaarblijkelijk gaat doen? En wat is het risico daarvan eventueel?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door John P »

Ik denk dat de fabrikant zich wil indekken tegen mensen die 4x een 4 ohm luidspreker tegelijk inschakelen en zo de versterker naar de filistijnen helpen.
Met die 20 ohm is altijd gegarandeerd dat er een minimale weerstand is over de versterker.
chezzo
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 aug 2024, 23:09

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door chezzo »

Ja daar zit wat in. Hoe is dat als ik m'n 4 x 8 ohm speakers tegelijkertijd aanschakel? Kan dat zonder die extra weerstand?
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door TTS »

https://nl.aliexpress.com/item/10050037 ... 849914%21X Is dit wat? Er zijn ook nog luxere.
chezzo
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 aug 2024, 23:09

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door chezzo »

Ja wellicht, dank. Wordt me niet helemaal duidelijk of A+B ook mogelijk is. Ik ga nog wel even grasduinen bij Ali.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door beijert »

Ik heb eens een serie schakeling gemaakt met hetzelfde doel. Niet met hifi resultaat in het achterhoofd, maar het werkte prima. Dus wisselen tussen een los paar met 4-8 ohm en beide ruimtes tegelijkertijd werd het 8-16

(Edit) Één van de paren was met fullrange drivers. Ik weet niet hoe luidsprekers met crossovers op elkaar reageren.
Laatst gewijzigd door beijert op di 27 aug 2024, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door ray5150 »

chezzo schreef: di 27 aug 2024, 12:38
Ja wellicht, dank. Wordt me niet helemaal duidelijk of A+B ook mogelijk is. Ik ga nog wel even grasduinen bij Ali.
Uit de tekst :

"It can also use for 1 amp to share connecting to two pairs of loudspeakers. through the toggle switch to chooses which pair loudspeaker to work
(Note:In this way is switch one pair loudspeaker A or loudspeaker B work,They don't work at the same time)"

Nee, dus. maar 1 paar tegelijk.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door Chocomel »

2x 8 ohm per versterkerkanaal, dus vier luidsprekers in totaal, kan meestal wel. Welke versterker heb je? Het apparaatje van Nedis waar Pjotr naar linkt, voldoet aan je eisen. Mochten er weerstanden in zitten, dan kan je die er inderdaad zomaar uit slopen. Nedis maakt spul dat gewoon goed werkt.

Met AliExpress zou ik terughoudend zijn, er wordt daar namelijk een hoop rommel verkocht. Ik heb al eens banaanstekkers gekocht die wel mooi verguld waren, maar waarvan de twee in elkaar te schroeven delen zo slordig waren gefabriceerd, dat ze niet pasten.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: A/B/A+B schakelkastje voor 2 speakerparen en 1 versterker

Bericht door TTS »

chezzo schreef: di 27 aug 2024, 12:38
Ja wellicht, dank. Wordt me niet helemaal duidelijk of A+B ook mogelijk is. Ik ga nog wel even grasduinen bij Ali.
Nee, A + B bij deze niet mogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”