Meten A of C

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Meten A of C

Bericht door piet1955 »

Om speakers te kunnen vergelijken moet je ze allemaal op dezelfde geluidsterkte zetten.
Dat doe je door ze allemaal gelijk te zetten met behulp van roze ruis.
Maar hoe meet je ze dan analoog? Decibels A of toch C
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten A of C

Bericht door ds23man »

Dat moet je niet met ruis doen maar met een sinus op 1 kHz. Als je het met ruis doet neem je het totale spectrum van de luidspreker mee.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Meten A of C

Bericht door Wieger61 »

:think: wat als de ene op 1 kHz een lokale bult heeft, maar de andere juist een dal? Bij 2 kHz meten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten A of C

Bericht door ds23man »

Je moet een referentiepunt hebben en 1 kHz is nou net het punt waar ons gehoor het gevoeligst is. Als een luidspreker een dal heeft op 1 kHz zal dat invloed hebben op het geluidsbeeld. Laag en of hoog zal dan benadrukt worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten A of C

Bericht door Pjotr »

Yep, al is die 1 kHz muzikaal gezien al erg hoog. De stemvork-A van 440Hz ligt w.d.b. centraler in het spectrum
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten A of C

Bericht door ds23man »

Het vervelende met 440 Hz is dat de ruimte een behoorlijke invloed heeft. Verder is dat 1 kHz de meest aanvaarde norm is als referentie, akoestisch en elektrisch.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Meten A of C

Bericht door beijert »

ds23man schreef: vr 23 aug 2024, 13:20
Je moet een referentiepunt hebben en 1 kHz is nou net het punt waar ons gehoor het gevoeligst is. Als een luidspreker een dal heeft op 1 kHz zal dat invloed hebben op het geluidsbeeld. Laag en of hoog zal dan benadrukt worden.
Het verschillende geluidbeeld is toch het doel?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Meten A of C

Bericht door pappaleo »

Als een luidspreker een fikse dip heeft bij 1 kHz, dan zal de rest van het spectrum luider klinken dan andere luidsprekers als die 1 kHz als referentie gekozen wordt. De ervaring leert dat de luidst spelende speaker bij A B vergelijking in het voordeel is.

Dit geldt uiteraard voor elke single-frequentie referentie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten A of C

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef: vr 23 aug 2024, 15:41
Als een luidspreker een fikse dip heeft bij 1 kHz.......
Dan is het sowieso een prut luidspreker waarmee weinig te vergelijken valt. Die 1kHz referentie is redelijk eenduidig, al het andere meer van elastiek omdat je dan afwijkingen mee gaat wegen. En die wilde je nou juist boven water hebben.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten A of C

Bericht door ds23man »

Inderdaad. En er is nog een ander probleempje als je gaat middelen met ruis: de gevoeligheid van ons gehoor per frequentie is sterk afhankelijk van de geluidsdruk. Omdat ons gehoor rond de 1 kHz daar het minste last van heeft is dat de meest eerlijke afregeling.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten A of C

Bericht door Pjotr »

Mooi, hebben we een referentie frequentie. Nu nog een voorkeur voor een referentie niveau en op welke afstand? Iemand trouwens in het bezit van een programmeerbare volume automaat om dit ook voor verschillende spiekers mogelijk te maken?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten A of C

Bericht door ds23man »

Afstand doet er niet toe, serieuze audiozaken ( en ook de zelfbouwzaken) hadden schakelkasten waar de level tussen de luidsprekers gelijkgetrokken konden worden. Gebeurde meestal wel op het gehoor vanwege gebrek aan meetapparatuur ( duur ).
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Meten A of C

Bericht door piet1955 »

Om het gehoor uit te schakelen gebruik je dus een geluidsdruk meter.
Als je dan 1kHz gebruikt zal het niet uitmaken of je de decibels in gewogen A of C meet maar met ruis wel.
Om te voorkomen dat de luidste van de groep al snel wint gebruiken we dus roze ruis zoals je die ook gebruikt bij het meten van de frequentie curves.
Met roze ruis middel je wel uit ja en dan is wat je gebruikt A of C ook nog van belang verwacht ik.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten A of C

Bericht door ds23man »

Denkfout. Roze ruis wordt gebruikt om te zorgen dat je de tweeter niet om zeep helpt. Als je dan ook nog eens een Db meter op standje A gebruikt klopt er helemaal niets meer van omdat je dat 2 correctiecurves over elkaar heen legt. De A curve is trouwens ooit eens bedacht om geluidsoverlast te meten ( juridisch kader), hoort totaal niet thuis in de audio wereld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten A of C

Bericht door Pjotr »

In dit geval juist weer wel want de A-curve filtert het laag en tophoog juist af en hou je het belangrijkste middengebied over. Het benadert daarmee een klein beetje de gehoorcurve. Moet je evengoed wel met witte ruis meten. Maar het is minder eenduidig dan een sinus van 1 kHz
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Meten A of C

Bericht door Chocomel »

Ik zou juist eerder aan roze ruis denken. Uiteindelijk gaat het erom dat muziek op alle luidsprekers even hard klinkt. Het spectrum van muziek lijkt wel op dat van roze ruis. Dus als de luidsprekers roze ruis even hard weergeven, zal dat met muziek ook ongeveer het geval zijn.

Een mens hoort hoge en lage tonen niet zo goed en een geluidsdrukniveaumeter wel, dus enige weging is noodzakelijk als je met ruis meet. Welke weging je het best kan gebruiken, is afhankelijk van het geluidsdrukniveau waarop de mensen zullen luisteren. Zie:
https://www.sonus.nl/dutch/begrippen/toelichtingen/abcdweging.html schreef:
Het A-filter sluit zo goed mogelijk aan bij de 40 foon isofoon en is geschikt voor niveaus onder de 55 dB. Het B-filter is geschikt voor niveaus tussen 55 dB en 85 dB en sluit aan bij de 70 foon lijn terwijl het C-filter geschikt is voor niveaus daarboven en zo goed mogelijk overeenkomt met de 100 foon lijn.
Het liefst zou je een weging nemen die tussen A- en C-weging in zit.


Pjotr schreef: vr 23 aug 2024, 16:24
pappaleo schreef: vr 23 aug 2024, 15:41
Als een luidspreker een fikse dip heeft bij 1 kHz.......
Dan is het sowieso een prut luidspreker waarmee weinig te vergelijken valt. Die 1kHz referentie is redelijk eenduidig, al het andere meer van elastiek omdat je dan afwijkingen mee gaat wegen. En die wilde je nou juist boven water hebben.
Het hoeft niet per se een prutluidspreker te zijn, het kan ook zijn dat hij gewoon anders is afgestemd. Een helder middenbereik of juist een stevige bas i.c.m. een fris hoog. Engels / Duits etc. Die verschillen tellen op deze manier mee in hoe hard de luidspreker zal spelen.

ds23man schreef: vr 23 aug 2024, 13:20
Je moet een referentiepunt hebben en 1 kHz is nou net het punt waar ons gehoor het gevoeligst is.
Nee, dat is 3 à 4 kHz. https://nl.wikipedia.org/wiki/Phon
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten A of C

Bericht door ds23man »

Grafiekjes lezen is weer eens een probleem. Kijk maar eens goed, de gevoeligheid van ons gehoor is optimaal rond de 1 kHz. Dat heeft met spraakverstaanbaarheid te maken en daarvoor in de tijd als waarschuwing voor gevaar.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Meten A of C

Bericht door Ronkel »

Volgens mij heeft Chocomel toch echt op alle punten gelijk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten A of C

Bericht door ds23man »

Kijk nou maar eens goed, rond 1 kHz zijn de stappen perfect uniform per drukverhoging. Daarboven niet meer. Verder bevinden zich gehoorbeschadigingen vooral rond die 3,5 kHz.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten A of C

Bericht door Pjotr »

Ben toch bang dat voor sommigen 3 a 4 kHz einde geluid inmiddels is :hide:
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Meten A of C

Bericht door Wieger61 »

FletcherMunson_ELC.svg.png
Ik lees hier 4kHz af.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten A of C

Bericht door ds23man »

Kijk nou eens goed, per 10 db stap is de gevoeligheid bij 1 kHz gelijk. Bij 4 kHz niet meer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten A of C

Bericht door Pjotr »

Ach bij 4kHz zit je muzikaal gezien allang in het boventonengebied. Als referentie sowieso flauwekul.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meten A of C

Bericht door Walt »

Ik zou zeggen roze ruis als startpunt en gelijke dB meting, daarna luisteren met muziek en op het gehoor een gelijk volume instellen. Luider klinkt doorgaans beter inderdaad, zolang de speaker in het groene bereik zit dan. Je hoort dan gewoon ‘meer’.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten A of C

Bericht door Pjotr »

Ja gezellig roze ruis in het groene bereik :rock:
Plaats reactie