Super Reg met draadonderdelen.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door RonnyB »

Ik was een paar jaar geleden op zoek naar zeer goede spanningsregelaars voor mijn ultra lage ruis tweeter versterker. Mijn tweeters waren zeer gevoelig( > 106db) en bij elke versterker hoorde ik wel iets ruis. Door voorschakel weerstanden en meer vermogen was dit wel te beperken maar ik ging voor een zeer lage ruis en vervorming composiet versterker met opa1611 en 8 x LME49600( 16 Watt). Hiervoor had ik dan ook een passende voeding nodig( +/-15V 2A).
IMG_0470.jpeg
Na het zien van ontwerp van Walt Jung en Jan Didden op Diyaudio kwam ik een Chinese aanbieder tegen met een variatie op dit ontwerp. Als opamp werkt de opa1611 op dip adapter ook zeer goed.
IMG_0463.jpeg
THT Discrete Superreg Schema.jpg
Heb het schema hiervan herleid en mijn eigen variaties gebouwd in zowel SMD als met draadonderdelen.
IMG_0467.jpeg
IMG_0464.jpeg
Mijn ervaringen zijn zeer goed. Ruis kan ik niet eens meten(<130db).
Graag deel ik ook het Gerber PCB ontwerp van de draadonderdelen versie die zowel de positieve als de negatieve regelaar bevat. Gewoon van elkaar af breken.
THT Superreg PCB layout.jpg
1698862748986.png
Bijlagen
Gerber THT Discrete positive voltage regulator.zip
(28.59 KiB) 79 keer gedownload
THT Discrete Superreg Schema.pdf
(160.09 KiB) 137 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door democles »

Leuk gemaakt? :goedzo:
Vraagje,van waar die koelprofielen en tot hoeveel mA kan dit leveren.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door RonnyB »

Met de MJE transistoren tot 2A. Bij de 2nxxxx is het max 1A en de kleine SMD 0,5A.

Op het koel lichaam zit de uitgangstransistor.
IMG_0474.jpeg
Kleinste versie zonder koellichaam max 200mA.
IMG_0475.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door Henkjan »

handig dit, was ik al nar op zoek

heb je ook een BOM beschikbaar?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door RonnyB »

Ik heb geen BOM, bijna alles heb ik op voorraad. De enige exoot is het koellichaam.
IMG_0476.png
Montage eindtransistor/koellichaam/PCB zie onder.
Pas na montage transistor solderen
IMG_0477.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door Henkjan »

ik zou dit wel willen bouwen, maar dan moet ik toch wel t type van de componenten weten, zodat ze op de print passen? of heb ik ergens overheen gekeken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door Henkjan »

moet die MJE nog geïsoleerd op dat koellichaam?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door RonnyB »

Nee, want pcb en boutgat hebben geen verbinding als je een m3 tussenmoer gebruikt zoals op bovenstaande foto.
Deze moer is meteen de afstandhouder tussen koellichaam en pcb.

Koellichaam is wel verbonden met de ingangsspanning(via collector) dus wel opletten dat de printpinnen van het koel lichaam nergens een verbinding krijgen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door Henkjan »

RonnyB schreef: do 25 apr 2024, 20:36
Graag deel ik ook het Gerber PCB ontwerp van de draadonderdelen versie
en besteld :mrgreen: bedankt voor t delen :goedzo:


RonnyB schreef: vr 26 apr 2024, 18:31
Ik heb geen BOM, bijna alles heb ik op voorraad.
ik dus niet denk ik. wat vragen zodat ik de juiste (incl. footprint) bestel:
- wat is t type van R5/R11?
- is elke 3mm rode LED goed genoeg?
- wat voor type weerstanden kan je t beste nemen? of is elke ¼W goed genoeg?
- wat is t gevolg als je de C2/1 en C8/5 hebt gemonteerd voor de 2A versie, maar er is een veel lagere belasting?
- footprint van de C's is wel af te lezen van de gerbers denk ik?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door RonnyB »

De multiturn instelpotmeters heb ik van bourns. 2,54mm pinafstand 25 slagen.
3 mm rode leds met spanning 1,6 tot 1,9V maar het is belangrijker dat ze alle 5 van dezelfde type/merk zijn.
Gewoon metaalfilm 1/4 tot 1/2 watt bouwmaat 2 x 7mm.
De buffer condensatoren voor en na de regelaar zullen bij lagere stromen beter afvlakken.
De steek van de C’s op de print is 3,75mm.

Ik heb voor de buffer elco’s en gelijkrichter ook een moederprint gemaakt.
IMG_0465.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door Henkjan »

dank je!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door Henkjan »

ik ben de onderdelen aan t bestellen, en het viel me op dat R14 niet gelijk is aan R8. is het de bedoeling dat die LEDjes net wat harder branden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: ma 29 apr 2024, 15:17
RonnyB schreef: do 25 apr 2024, 20:36
Graag deel ik ook het Gerber PCB ontwerp van de draadonderdelen versie
en besteld :mrgreen: bedankt voor t delen :goedzo:
ik heb nog wel een paar printjes over mocht iemand interesse hebben (en meedoen met componenten bestellen kan nu ook nog)
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door RonnyB »

Dat klopt R8 en R14 zijn verschillend. De negative regelaar heeft een iets andere instelling nodig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door Henkjan »

RonnyB schreef: zo 09 jun 2024, 20:35
Dat klopt R8 en R14 zijn verschillend
bedankt voor de bevestiging
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door bart Luyckx »

RonnyB schreef: ma 29 apr 2024, 15:57
De multiturn instelpotmeters heb ik van bourns. 2,54mm pinafstand 25 slagen.
3 mm rode leds met spanning 1,6 tot 1,9V maar het is belangrijker dat ze alle 5 van dezelfde type/merk zijn.
Gewoon metaalfilm 1/4 tot 1/2 watt bouwmaat 2 x 7mm.
De buffer condensatoren voor en na de regelaar zullen bij lagere stromen beter afvlakken.
De steek van de C’s op de print is 3,75mm.k

Ik heb voor de buffer elco’s en gelijkrichter ook een moederprint gemaakt.

IMG_0465.jpeg
Heb ook wel interesse om deze te bouwen.
Kan ipv de 3 leds ook een zender gebruikt worden? Ik kwam deze tegen.
https://refsnregs.waltjung.org/The_PM829_Reference.pdf

Kan je ook de moeder print delen?

Of is er iemand die een print kan maken van de sound-au capacitor multiplier.
Daar heb ik positieve ervaring mee.
p15_fig3a.gif
Kan deze regelaar afgesteld worden op 5v?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door RonnyB »

Hallo Bart,

Ja je kunt 3,6V zeners gebruiken zoals vermeld door Walt Jung, maar de rode led presteert minimaal 50% beter betreffende ruisniveau .

Moederprint ontwerp en gerber zal ik delen als ik weer thuis ben (vakantie).

De capaciteit vermenigvuldiger is geen spanningsregelaar, hij vlakt de spanningsrimpel na gelijkrichten af. De uitgangsspanning zal 3 tot 5v lager zijn dan de ingangsspanning. Voor een stabiele 5V ben je na deze schakeling nog steeds een spanningsregelaar( 78/7905, lm317/37) nodig.

Zelf printen ontwerpen met easyeda, kicad of designspark is ook aan te raden om zelf te proberen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door bart Luyckx »

Dag Ronny,
Geniet maar eerst van je vakantie. Dat is belangrijker.

Ik dacht dat de opstelling met zender stabieler zou zijn dan de leds. Mijn fout. Ik heb er dan ook niet veel kaas van gegeten.

Kan de capaciteits vermenigvuldigen niet voor de super reg geplaatst worden ipv de standaard diodebrug+condensatoren die je nu op het moederbordje hebt? :think:
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door RonnyB »

Dankzij lidl home, teamviewer en WD personal cloud hierbij de gerberfiles voor het moederbord.
foto 3.jpg
Main Regulator board.jpg
Foto 1.jpeg
foto 2.jpg
Bijlagen
Gerber Main.zip
(15.12 KiB) 43 keer gedownload
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door Henkjan »

bedankt.
als iemand daar printjes van laat bakken, dan wil ik wel meedoen voor 1 of 2
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door RonnyB »

Henk Jan, ik heb nog wel enkele over.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door bart Luyckx »

Ik heb ook wel interesse. Ook als je nog super reg bordjes over hebt
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door RonnyB »

Henk Jan, ik heb wel 2 moederbordjes voor jou, stuur mij maar jou adres.
Bart, ook voor jou heb ik 2 moederbordjes en 2 maal pos/neg regelaar printjes, stuur mij maar jou adres.

Voor anderen helaas mijn voorraad is nu op, maar bestellen bij JLCPCB kost maar 5 euro voor 5 printen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door Barry2001 »

Zonder verzendkosten dan, loopt nog wel op tegenwoordig. Maar ik bestel haast elke paar weken wel, indien nodig kunnen ze bij mij mee, scheelt in verzendkosten dan.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Super Reg met draadonderdelen.

Bericht door RonnyB »

Barry, printen zijn kleiner dan 100 x 100 mm dus prijs(+/- 5 euro) is inclusief verzending vanuit china.
Komt nog belasting en paypal kosten bij, maar blijft beneden de 5 euro.
IMG_0556.png
Laatst gewijzigd door RonnyB op wo 28 aug 2024, 3:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”