Super Reg met draadonderdelen.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Super Reg met draadonderdelen.
Ik was een paar jaar geleden op zoek naar zeer goede spanningsregelaars voor mijn ultra lage ruis tweeter versterker. Mijn tweeters waren zeer gevoelig( > 106db) en bij elke versterker hoorde ik wel iets ruis. Door voorschakel weerstanden en meer vermogen was dit wel te beperken maar ik ging voor een zeer lage ruis en vervorming composiet versterker met opa1611 en 8 x LME49600( 16 Watt). Hiervoor had ik dan ook een passende voeding nodig( +/-15V 2A).
Na het zien van ontwerp van Walt Jung en Jan Didden op Diyaudio kwam ik een Chinese aanbieder tegen met een variatie op dit ontwerp. Als opamp werkt de opa1611 op dip adapter ook zeer goed.
Heb het schema hiervan herleid en mijn eigen variaties gebouwd in zowel SMD als met draadonderdelen.
Mijn ervaringen zijn zeer goed. Ruis kan ik niet eens meten(<130db).
Graag deel ik ook het Gerber PCB ontwerp van de draadonderdelen versie die zowel de positieve als de negatieve regelaar bevat. Gewoon van elkaar af breken.
Na het zien van ontwerp van Walt Jung en Jan Didden op Diyaudio kwam ik een Chinese aanbieder tegen met een variatie op dit ontwerp. Als opamp werkt de opa1611 op dip adapter ook zeer goed.
Heb het schema hiervan herleid en mijn eigen variaties gebouwd in zowel SMD als met draadonderdelen.
Mijn ervaringen zijn zeer goed. Ruis kan ik niet eens meten(<130db).
Graag deel ik ook het Gerber PCB ontwerp van de draadonderdelen versie die zowel de positieve als de negatieve regelaar bevat. Gewoon van elkaar af breken.
- Bijlagen
-
- Gerber THT Discrete positive voltage regulator.zip
- (28.59 KiB) 79 keer gedownload
-
- THT Discrete Superreg Schema.pdf
- (160.09 KiB) 137 keer gedownload
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Leuk gemaakt?
Vraagje,van waar die koelprofielen en tot hoeveel mA kan dit leveren.
Vraagje,van waar die koelprofielen en tot hoeveel mA kan dit leveren.
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Met de MJE transistoren tot 2A. Bij de 2nxxxx is het max 1A en de kleine SMD 0,5A.
Op het koel lichaam zit de uitgangstransistor.
Kleinste versie zonder koellichaam max 200mA.
Op het koel lichaam zit de uitgangstransistor.
Kleinste versie zonder koellichaam max 200mA.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Super Reg met draadonderdelen.
handig dit, was ik al nar op zoek
heb je ook een BOM beschikbaar?
heb je ook een BOM beschikbaar?
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Ik heb geen BOM, bijna alles heb ik op voorraad. De enige exoot is het koellichaam.
Montage eindtransistor/koellichaam/PCB zie onder.
Pas na montage transistor solderen
Montage eindtransistor/koellichaam/PCB zie onder.
Pas na montage transistor solderen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Super Reg met draadonderdelen.
ik zou dit wel willen bouwen, maar dan moet ik toch wel t type van de componenten weten, zodat ze op de print passen? of heb ik ergens overheen gekeken?
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Nee, want pcb en boutgat hebben geen verbinding als je een m3 tussenmoer gebruikt zoals op bovenstaande foto.
Deze moer is meteen de afstandhouder tussen koellichaam en pcb.
Koellichaam is wel verbonden met de ingangsspanning(via collector) dus wel opletten dat de printpinnen van het koel lichaam nergens een verbinding krijgen.
Deze moer is meteen de afstandhouder tussen koellichaam en pcb.
Koellichaam is wel verbonden met de ingangsspanning(via collector) dus wel opletten dat de printpinnen van het koel lichaam nergens een verbinding krijgen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Super Reg met draadonderdelen.
en besteld
ik dus niet denk ik. wat vragen zodat ik de juiste (incl. footprint) bestel:
- wat is t type van R5/R11?
- is elke 3mm rode LED goed genoeg?
- wat voor type weerstanden kan je t beste nemen? of is elke ¼W goed genoeg?
- wat is t gevolg als je de C2/1 en C8/5 hebt gemonteerd voor de 2A versie, maar er is een veel lagere belasting?
- footprint van de C's is wel af te lezen van de gerbers denk ik?
Re: Super Reg met draadonderdelen.
De multiturn instelpotmeters heb ik van bourns. 2,54mm pinafstand 25 slagen.
3 mm rode leds met spanning 1,6 tot 1,9V maar het is belangrijker dat ze alle 5 van dezelfde type/merk zijn.
Gewoon metaalfilm 1/4 tot 1/2 watt bouwmaat 2 x 7mm.
De buffer condensatoren voor en na de regelaar zullen bij lagere stromen beter afvlakken.
De steek van de C’s op de print is 3,75mm.
Ik heb voor de buffer elco’s en gelijkrichter ook een moederprint gemaakt.
3 mm rode leds met spanning 1,6 tot 1,9V maar het is belangrijker dat ze alle 5 van dezelfde type/merk zijn.
Gewoon metaalfilm 1/4 tot 1/2 watt bouwmaat 2 x 7mm.
De buffer condensatoren voor en na de regelaar zullen bij lagere stromen beter afvlakken.
De steek van de C’s op de print is 3,75mm.
Ik heb voor de buffer elco’s en gelijkrichter ook een moederprint gemaakt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Super Reg met draadonderdelen.
ik ben de onderdelen aan t bestellen, en het viel me op dat R14 niet gelijk is aan R8. is het de bedoeling dat die LEDjes net wat harder branden?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Super Reg met draadonderdelen.
ik heb nog wel een paar printjes over mocht iemand interesse hebben (en meedoen met componenten bestellen kan nu ook nog)
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Dat klopt R8 en R14 zijn verschillend. De negative regelaar heeft een iets andere instelling nodig.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Heb ook wel interesse om deze te bouwen.RonnyB schreef: ↑ma 29 apr 2024, 15:57De multiturn instelpotmeters heb ik van bourns. 2,54mm pinafstand 25 slagen.
3 mm rode leds met spanning 1,6 tot 1,9V maar het is belangrijker dat ze alle 5 van dezelfde type/merk zijn.
Gewoon metaalfilm 1/4 tot 1/2 watt bouwmaat 2 x 7mm.
De buffer condensatoren voor en na de regelaar zullen bij lagere stromen beter afvlakken.
De steek van de C’s op de print is 3,75mm.k
Ik heb voor de buffer elco’s en gelijkrichter ook een moederprint gemaakt.
IMG_0465.jpeg
Kan ipv de 3 leds ook een zender gebruikt worden? Ik kwam deze tegen.
https://refsnregs.waltjung.org/The_PM829_Reference.pdf
Kan je ook de moeder print delen?
Of is er iemand die een print kan maken van de sound-au capacitor multiplier.
Daar heb ik positieve ervaring mee. Kan deze regelaar afgesteld worden op 5v?
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Hallo Bart,
Ja je kunt 3,6V zeners gebruiken zoals vermeld door Walt Jung, maar de rode led presteert minimaal 50% beter betreffende ruisniveau .
Moederprint ontwerp en gerber zal ik delen als ik weer thuis ben (vakantie).
De capaciteit vermenigvuldiger is geen spanningsregelaar, hij vlakt de spanningsrimpel na gelijkrichten af. De uitgangsspanning zal 3 tot 5v lager zijn dan de ingangsspanning. Voor een stabiele 5V ben je na deze schakeling nog steeds een spanningsregelaar( 78/7905, lm317/37) nodig.
Zelf printen ontwerpen met easyeda, kicad of designspark is ook aan te raden om zelf te proberen.
Ja je kunt 3,6V zeners gebruiken zoals vermeld door Walt Jung, maar de rode led presteert minimaal 50% beter betreffende ruisniveau .
Moederprint ontwerp en gerber zal ik delen als ik weer thuis ben (vakantie).
De capaciteit vermenigvuldiger is geen spanningsregelaar, hij vlakt de spanningsrimpel na gelijkrichten af. De uitgangsspanning zal 3 tot 5v lager zijn dan de ingangsspanning. Voor een stabiele 5V ben je na deze schakeling nog steeds een spanningsregelaar( 78/7905, lm317/37) nodig.
Zelf printen ontwerpen met easyeda, kicad of designspark is ook aan te raden om zelf te proberen.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Dag Ronny,
Geniet maar eerst van je vakantie. Dat is belangrijker.
Ik dacht dat de opstelling met zender stabieler zou zijn dan de leds. Mijn fout. Ik heb er dan ook niet veel kaas van gegeten.
Kan de capaciteits vermenigvuldigen niet voor de super reg geplaatst worden ipv de standaard diodebrug+condensatoren die je nu op het moederbordje hebt?
Geniet maar eerst van je vakantie. Dat is belangrijker.
Ik dacht dat de opstelling met zender stabieler zou zijn dan de leds. Mijn fout. Ik heb er dan ook niet veel kaas van gegeten.
Kan de capaciteits vermenigvuldigen niet voor de super reg geplaatst worden ipv de standaard diodebrug+condensatoren die je nu op het moederbordje hebt?
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Dankzij lidl home, teamviewer en WD personal cloud hierbij de gerberfiles voor het moederbord.
- Bijlagen
-
- Gerber Main.zip
- (15.12 KiB) 43 keer gedownload
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Super Reg met draadonderdelen.
bedankt.
als iemand daar printjes van laat bakken, dan wil ik wel meedoen voor 1 of 2
als iemand daar printjes van laat bakken, dan wil ik wel meedoen voor 1 of 2
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Ik heb ook wel interesse. Ook als je nog super reg bordjes over hebt
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Henk Jan, ik heb wel 2 moederbordjes voor jou, stuur mij maar jou adres.
Bart, ook voor jou heb ik 2 moederbordjes en 2 maal pos/neg regelaar printjes, stuur mij maar jou adres.
Voor anderen helaas mijn voorraad is nu op, maar bestellen bij JLCPCB kost maar 5 euro voor 5 printen.
Bart, ook voor jou heb ik 2 moederbordjes en 2 maal pos/neg regelaar printjes, stuur mij maar jou adres.
Voor anderen helaas mijn voorraad is nu op, maar bestellen bij JLCPCB kost maar 5 euro voor 5 printen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Zonder verzendkosten dan, loopt nog wel op tegenwoordig. Maar ik bestel haast elke paar weken wel, indien nodig kunnen ze bij mij mee, scheelt in verzendkosten dan.
Re: Super Reg met draadonderdelen.
Barry, printen zijn kleiner dan 100 x 100 mm dus prijs(+/- 5 euro) is inclusief verzending vanuit china.
Komt nog belasting en paypal kosten bij, maar blijft beneden de 5 euro.
Komt nog belasting en paypal kosten bij, maar blijft beneden de 5 euro.
Laatst gewijzigd door RonnyB op wo 28 aug 2024, 3:02, 1 keer totaal gewijzigd.
