SV572/3 SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: SV572/3 SE
dus als ik 2x 2W 150 of 180k weerstanden in serie gebruik in serie zou het wel moeten lukken?
Re: SV572/3 SE
Moeten die weerstanden iig heel blijven. Zal het nog eens simuleren in Spice wat er gebeurt in de tijd met opstarten. Op zich kan ik zo niets onregelmatigs aan het schema vinden.
Re: SV572/3 SE
Ben benieuwd, die weerstanden moet ik morgen even halen, 2W heb ik niet op voorraad van die waarden.
Ben benieuwd naar de simulatie Peter.
Ben benieuwd naar de simulatie Peter.
Re: SV572/3 SE
Ik heb nu de 560k en 680K parallel gezet en heb dan iets van 305K.
Maar het probleem was wat anders, n.l. de zenerdiode van 12V 1,3W over de mosfet was doorgeslagen.
ik heb er een nieuwe ingezet en hij speelt weer. De spanning bouwt nu op in ongeveer 10sec, ik denk dat ik de 2x 680K(340K) parallel er weer inzet om iets meer vertraging te krijgen en dan kan ik weer verder met af en inbouwen.
Maar het probleem was wat anders, n.l. de zenerdiode van 12V 1,3W over de mosfet was doorgeslagen.
ik heb er een nieuwe ingezet en hij speelt weer. De spanning bouwt nu op in ongeveer 10sec, ik denk dat ik de 2x 680K(340K) parallel er weer inzet om iets meer vertraging te krijgen en dan kan ik weer verder met af en inbouwen.
Re: SV572/3 SE
Mooi! Je kunt beter 2 weerstanden in serie nemen i.v.m. de hoge spanning er over bij inschakelen. Tenzij die weerstanden expliciet voor 1000V gespecificeerd zijn,
Re: SV572/3 SE
Ja! Ook bij kortstondige overspanning kunnen ze doorslaan. Maar kijk even in de datasheet als je die vinden kunt.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: SV572/3 SE
Goedemiddag Peter (?),
sorry voor mijn late binnenvallen.....heb zelf een toffe 35TG-triode eindbak gemaakt en daar ben ik echt over/mee tevreden. Dat was trouwens de kleine versie van een TB3/1000- versterker en die werkte op 1700 volt. De 35TG op slechts een dikke 800 volt.
Uit die tijd heb ik nog hooooooopjes weerstanden (hoog voltage ; hoog wattage ; non-inductief, lage PPM) liggen want ik heb meerdere versterkers gebouwd en de kwaliteit van die Caddocks bleek niet alleen in de betrouwbaarheid (voedingen....) maar ook in geluidskwaliteit te zijn.
Heb hier nog best wel wat hoog-ohmige weerstanden liggen in 10W/hoog voltage/niet-inductief/etc etc.
Doe me een lol en geef je behoefte op. Wie weet heb ik dat nog liggen en dan doneer ik dit graag aan dit leuke project ! Fotootjes gevogd van huidige voorraad; da's vooral rond de 3 ~4 K maar er liggen ook 100K / 250K/verschillende hoeveelheden Meg's tussen dus laat vooral weten waar je behoefte aan hebt.
Dit soort Caddocks kan enkele 1000n volts aan, heeft een bizar laag verloop vanaf 125 graden (?), is niet-inductief (erg fijn in de nabijheid van de vele trafo's in een buizenbak), is niet echt gevoelig voor temperatuur en is echt nauwkeurig (gemiddeld 1% binnen 125 graden maar ik heb hier ook 0,01 % versies liggen).
Leuk project ! Doorgaan !
Ik hoor graag je behoefte.
Met muzikale groet,
Reinout
sorry voor mijn late binnenvallen.....heb zelf een toffe 35TG-triode eindbak gemaakt en daar ben ik echt over/mee tevreden. Dat was trouwens de kleine versie van een TB3/1000- versterker en die werkte op 1700 volt. De 35TG op slechts een dikke 800 volt.
Uit die tijd heb ik nog hooooooopjes weerstanden (hoog voltage ; hoog wattage ; non-inductief, lage PPM) liggen want ik heb meerdere versterkers gebouwd en de kwaliteit van die Caddocks bleek niet alleen in de betrouwbaarheid (voedingen....) maar ook in geluidskwaliteit te zijn.
Heb hier nog best wel wat hoog-ohmige weerstanden liggen in 10W/hoog voltage/niet-inductief/etc etc.
Doe me een lol en geef je behoefte op. Wie weet heb ik dat nog liggen en dan doneer ik dit graag aan dit leuke project ! Fotootjes gevogd van huidige voorraad; da's vooral rond de 3 ~4 K maar er liggen ook 100K / 250K/verschillende hoeveelheden Meg's tussen dus laat vooral weten waar je behoefte aan hebt.
Dit soort Caddocks kan enkele 1000n volts aan, heeft een bizar laag verloop vanaf 125 graden (?), is niet-inductief (erg fijn in de nabijheid van de vele trafo's in een buizenbak), is niet echt gevoelig voor temperatuur en is echt nauwkeurig (gemiddeld 1% binnen 125 graden maar ik heb hier ook 0,01 % versies liggen).
Leuk project ! Doorgaan !
Ik hoor graag je behoefte.
Met muzikale groet,
Reinout
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: SV572/3 SE
voorbeeldje aanwezige 500K
Caddock MS313:
12,5 W rating (bij 25 graden)
7,5 Watt rating (bij 125 graden !)
max 6000 volt (geen typefout)
niet inductief
1% tolerantie
Dit zijn wel "worteltjes" (qua kleur) in het formaat van 50 mm x 9 mm ; aansluitdraden zijn verguld
Heb hier niet alleen vele versterkers mee gebouwd maar ook professioneel veel ervaring mee (radar-toepassingen): deze Caddock's zijn betrouwbaar.
betrouwbaar spul. Laat eens horen wat je echt nodig hebt en ik duik mijn voorraad in.
Grtz,
Reinout
Caddock MS313:
12,5 W rating (bij 25 graden)
7,5 Watt rating (bij 125 graden !)
max 6000 volt (geen typefout)
niet inductief
1% tolerantie
Dit zijn wel "worteltjes" (qua kleur) in het formaat van 50 mm x 9 mm ; aansluitdraden zijn verguld
Heb hier niet alleen vele versterkers mee gebouwd maar ook professioneel veel ervaring mee (radar-toepassingen): deze Caddock's zijn betrouwbaar.
betrouwbaar spul. Laat eens horen wat je echt nodig hebt en ik duik mijn voorraad in.
Grtz,
Reinout
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: SV572/3 SE
Hi Peter,
klaar liggen: Caddock MS260 800K.
In parallel leveren ze je gewenste 400K op.
De belastbaarheid zal de beperking niet zijn Met muzikale groet,
Reinout
klaar liggen: Caddock MS260 800K.
In parallel leveren ze je gewenste 400K op.
De belastbaarheid zal de beperking niet zijn Met muzikale groet,
Reinout
Re: SV572/3 SE
Sorry Peter, ik heb de testopstelling losgekoppeld en was alles weer in de kast aan het installeren.
Omdat ik de kast niet op zijn kop kan zetten met de buizen er in, Dat was ook de reden dat ik het deels moest uitbouwen om te testen.
Spanning is enorm afhankelijk van de zonnepanelen in huis.
Gisteren middag had ik 925v uit op de buis gemeten, dan gaat de ingang over de 1000v.
Omdat ik de kast niet op zijn kop kan zetten met de buizen er in, Dat was ook de reden dat ik het deels moest uitbouwen om te testen.
Spanning is enorm afhankelijk van de zonnepanelen in huis.
Gisteren middag had ik 925v uit op de buis gemeten, dan gaat de ingang over de 1000v.
Re: SV572/3 SE
En dan het resultaat
Ik kan eigenlijk geen onregelmatigheden vinden bij het opstarten. Hier het simulatieschema, waarbij ik de serieschakeling van elco's en bleeders heb samengenomen en uitga van een biasstroom door de buis van ca 100mA:
Het opstarten:
Bovenste de spanning over de ingang in rood en de uitgangsspanning in blauw. Komt aardig overeen wat jij mat. Dan daaronder het vermogen wat de Fet verstookt in paars en tenslotte het vermogen wat de 330K verstookt.
Dan nu de spanning over de zenerdiode bij opstarten (in groen): Daar is dus niets bijzonders te zien, de zener komt niet eens in actie! Denk dat zijn overlijden toch het gevolg moet zijn geweest van het doorslaan van de 330K weerstand!
In bovenstaande sims kun je zien dat je best nog aardig wat regelruimte voor de rimpel over de fet hebt staan. Je zou de uitgangsspanning nog wat kunnen verhogen door de bleeders in jouw schema R7, R8 en R9 te verhogen naar 3M3. Je krijgt dan iets meer dan 1000V op de uitgang!
Dan nu de spanning over de zenerdiode bij opstarten (in groen): Daar is dus niets bijzonders te zien, de zener komt niet eens in actie! Denk dat zijn overlijden toch het gevolg moet zijn geweest van het doorslaan van de 330K weerstand!
In bovenstaande sims kun je zien dat je best nog aardig wat regelruimte voor de rimpel over de fet hebt staan. Je zou de uitgangsspanning nog wat kunnen verhogen door de bleeders in jouw schema R7, R8 en R9 te verhogen naar 3M3. Je krijgt dan iets meer dan 1000V op de uitgang!
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 11 aug 2024, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: SV572/3 SE
Dat ziet er goed uit Peter, maar er zijn wel 2 buizen van 100 mA over deze voeding of maakt dat niet veel uit?
1000V heb ik niet nodig, aan 900V heb ik genoeg.
Die r5 klopt niet met mijn voeding daar zit nu 470k in,
Dat is in mijn schema r15
1000V heb ik niet nodig, aan 900V heb ik genoeg.
Die r5 klopt niet met mijn voeding daar zit nu 470k in,
Dat is in mijn schema r15
Laatst gewijzigd door peterl op zo 11 aug 2024, 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: SV572/3 SE
Denk dat het niet veel uitmaakt. Je hebt ruimte zat over de fet.
Middelste plaatje de uitgangsstroom met een 5K belasting. Dissipatie in de fet loopt nu wel aardig op.
Middelste plaatje de uitgangsstroom met een 5K belasting. Dissipatie in de fet loopt nu wel aardig op.
Re: SV572/3 SE
Ja, zeg met de doelpalen gaan schuiven
Re: SV572/3 SE
Top, gaan we weer testen als alles in elkaar zit.
Ik heb voor de drivers 2 mooie printjes van Peet (democles) gekregen waardoor het er iets ordentelijker uitziet. Wel een hoop Peter hier

Ik heb voor de drivers 2 mooie printjes van Peet (democles) gekregen waardoor het er iets ordentelijker uitziet. Wel een hoop Peter hier
Re: SV572/3 SE
Yep
Ooit in mijn studietijd met 5 Peters op fietsvakantie door Luxemburg/Frankrijk geweest. Toen hebben we toch maar nicknames aangenomen op de camping 
