SB Satori AMT AT60NC

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Shadow »

Ja dat klopt - ik verwacht nog wel commentaar daarop - maar de Mundorf amt's zijn misschien het beste qua resolutie, met minder opgenomen werk is dat dus ook niet te doen, de planars zijn wat vriendelijker. De Dayton amt's heb ik nog niet gehoord.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door jeroen_d »

Die zijn ook goed, maar de Mundorfs zijn beter.

Wat kan concurreren met de Mundorfs is deze, die ook wordt gebruikt door Fedde.
https://essspeakers.store/products/orig ... A2-i-large
Is een echte dipool en niet eens zo duur. Maar ja, wel een lomp ding. Klinkt super.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door jeroen_d »

En als je een leuk klein ding wilt, dan kan je deze van me overnemen, die heb ik nog een paartje liggen. Alleen nagemeten en goed bevonden, maar verder niet gebruikt. Zijn echt heel goed voor het geld. Geen dipool, maar wel belachelijke prijs/kwaliteitverhouding. Klinkt echt goed.

https://oaudio.de/Lautsprecher-Selbstba ... AMT-50html

Je mag het paartje voor 50,- hebben.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Shadow »

jeroen_d schreef: do 08 aug 2024, 22:28
Die zijn ook goed, maar de Mundorfs zijn beter.

Wat kan concurreren met de Mundorfs is deze, die ook wordt gebruikt door Fedde.
https://essspeakers.store/products/orig ... A2-i-large
Is een echte dipool en niet eens zo duur. Maar ja, wel een lomp ding. Klinkt super.
Ik wist niet dat ze die nog verkochten bij ESS :shock:
jeroen_d schreef: do 08 aug 2024, 22:33
En als je een leuk klein ding wilt, dan kan je deze van me overnemen, die heb ik nog een paartje liggen. Alleen nagemeten en goed bevonden, maar verder niet gebruikt. Zijn echt heel goed voor het geld. Geen dipool, maar wel belachelijke prijs/kwaliteitverhouding. Klinkt echt goed.

https://oaudio.de/Lautsprecher-Selbstba ... AMT-50html

Je mag het paartje voor 50,- hebben.
Zeker een leuk ding, ben benieuwd ook naar z'n grote broer!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

De Dayton AMTHR-4 zijn ook niet slecht.

Het is alleen wel echt een hit-or-miss bij Dayton en ook andere merken.
Je moet echt case-by-case kijken hoe ze presteren (en ook hopen dat de productie een beetje op orde is)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Shadow »

Dat is het wisselgeld tussen prijs en wel of geen qc?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

Sja lastig te beantwoorden, naar mijn ervaring zijn producten van Omnes Audio bv wel weer redelijk goed.
Sommige producten van Dayton zijn prima, maar er zitten er bij.......

Met case-by-case bedoel ik het model, niet fysiek dat het steeds iets anders is.

Ik zou willen dat die Omnes AMT trouwens in een meer grijze kleur beschikbaar zou zijn :(
Dat gele is namelijk niet altijd even goed te matchen
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door pappaleo »

jeroen_d schreef: do 08 aug 2024, 22:33
En als je een leuk klein ding wilt, dan kan je deze van me overnemen, die heb ik nog een paartje liggen. Alleen nagemeten en goed bevonden, maar verder niet gebruikt. Zijn echt heel goed voor het geld. Geen dipool, maar wel belachelijke prijs/kwaliteitverhouding. Klinkt echt goed.

https://oaudio.de/Lautsprecher-Selbstba ... AMT-50html

Je mag het paartje voor 50,- hebben.
Die heb ik in de Bébé zitten. Heel goed tweetertje voor een fijn prijsje.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door jeroen_d »

OWC schreef: do 08 aug 2024, 23:37
Ik zou willen dat die Omnes AMT trouwens in een meer grijze kleur beschikbaar zou zijn :(
Dat gele is namelijk niet altijd even goed te matchen
Wil jij Kapton grijs gaan maken? Lijkt me technisch gezien geen goed idee.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef: vr 09 aug 2024, 12:12
Wil jij Kapton grijs gaan maken? Lijkt me technisch gezien geen goed idee.
Laat ik het zo zeggen, iig niet geel.

De AMTHR-4 is bv niet geel, en presteert bijna gelijk, dus het moet te doen zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Pjotr »

Het zijn sowieso lelijke dingen in de ogen van sommigen die dan wel weer graag blote speakersunits zien... Het zal bij hen nooit goed zijn. Van de gewone luisteraar mag er best een doekje voor hoor :sure:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

Ik zie niet zo goed wat er totaal mis is met iets in de woonkamer (oid) hebben dat iemand ook mooi vind om naar te kijken?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door jeroen_d »

OWC schreef: vr 09 aug 2024, 23:19
jeroen_d schreef: vr 09 aug 2024, 12:12
Wil jij Kapton grijs gaan maken? Lijkt me technisch gezien geen goed idee.
Laat ik het zo zeggen, iig niet geel.

De AMTHR-4 is bv niet geel, en presteert bijna gelijk, dus het moet te doen zijn lijkt me.
Het is dan ook geen Kapton folie wat ze voor die tweeter hebben gebruikt. Wat er wel is gebruikt, wordt niet vermeld. Bij alle andere AMT tweeters van Dayton staat het Kapton specifiek vermeld in de datasheet: Folded Kapton ribbon diaphragm delivers clean, detailed, and
highly dynamic output
En dat weten we van Kapton, is goed bestand tegen hogere temperaturen en levert een groot dynamisch bereik.
De AMTHR-4 loopt wel hoger door in frequentie dan de andere Dayton AMT's, dus het folie zal wel lichter zijn.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef: za 10 aug 2024, 10:34
De AMTHR-4 loopt wel hoger door in frequentie dan de andere Dayton AMT's, dus het folie zal wel lichter zijn.
Massa is hier niet de enige factor, maar ik snap wat je bedoelt.

Het zal mij persoon worst wezen welk materiaal er gebruikt wordt :lol: :lol:
Zolang de performance er is.

Weet iemand of Nick op vakantie is oid?
Ik probeer hem nu al een tijd lang te contacteren, maar krijg geen antwoord.... :(
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Walt »

De gele kleur stoort mij totaal niet, en niet kenners vragen zich altijd verbaasd af: is dat echt een tweeter?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door jeroen_d »

OWC schreef: za 10 aug 2024, 11:45
Het zal mij persoon worst wezen welk materiaal er gebruikt wordt :lol: :lol:
Zolang de performance er is.
En daarom dus Kapton. Voor hoog dynamische bereik. Zo klinken ze ook, zonder enige vorm van compressie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Pjotr »

Tja, er is gewoon geen beter alternatief dan Kapton i.c.m. alu geleidersporen. Net zo min er voor ribbons akoestisch geen beter alternatief is dan puur alu voor het bandje. Robuustheid is dan weer een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Jan Geert »

jeroen_d schreef: do 08 aug 2024, 22:28

Wat kan concurreren met de Mundorfs is deze, die ook wordt gebruikt door Fedde.
https://essspeakers.store/products/orig ... A2-i-large
Is een echte dipool en niet eens zo duur. Maar ja, wel een lomp ding. Klinkt super.
https://essspeakers.store/collections/h ... nting-kits

En dus als set van 2 verkrijgbaar voor dezelfde prijs, wat ze zo'n beetje in de no-brainer categorie zet.

Helaas is de shipping vervolgens niet iets om blij van de worden.

Import taxes weet ik niet. Ik zou graag een paar hebben voor die 235 euro, maar er komt ongeveer $200 aan shipping bij!

Ik heb net een 48h door to door van Mouser uit Dallas, Texas binnengekregen met 150 euro aan electronica en gratis fedex, dus schiet mij maar lek. Die AMTs zijn lomp zwaar, maar volgens dezelfde shipping calculator zou dit Mouser $110 aan shipping moeten hebben gekost. Niet dus.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef: za 10 aug 2024, 11:53
En daarom dus Kapton. Voor hoog dynamische bereik. Zo klinken ze ook, zonder enige vorm van compressie.
Ik denk dat Dayton PET is.

De statement "daarom" volg ik niet.
Naar mijn weten valt met zowel polyester, kapton en PET prima high-end AMT's the maken.

Overigens:

Kapton = (licht) bruin/honing van kleur of zwart
Polyester = licht geel
PET = de rest (vaak grijs/silver/melk wit)

Voor zover ik weet gebruiken zelfs de high-end producenten een mix van deze materialen bij verschillende producten.
Maar ik zal eens een business partner vragen, die designed onder andere ook AMT's
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door jeroen_d »

Kapton is gewoon veel beter bestand tegen hoge temperaturen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Pjotr »

PET is wel het slechtste wat je kunt bedenken. Op boterhamzakjes na dan. Dat verweekt al bij 80 graden! Nou is er wel wat te zeggen over het fanatieke purisme van sommige audiofielen maar die colorfielen kunnen er ook wat van zeg ](*,)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

Dat klopt ja, roest vast staal is ook een beter materiaal voor buiten en diesel heeft een hoger vlampunt dan benzine.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: za 10 aug 2024, 18:04
PET is wel het slechtste wat je kunt bedenken. Op boterhamzakjes na dan. Dat verweekt al bij 80 graden! Nou is er wel wat te zeggen over het fanatieke purisme van sommige audiofielen maar die colorfielen kunnen er ook wat van zeg ](*,)
Okay, en hoeveel AMT's heb jij precies ontwikkeld?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door Walt »

Ik gok precies: nul… :mrgreen:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: SB Satori AMT AT60NC

Bericht door beijert »

En toch zijn de Eton en Heil tweeters van Mylar.
Die Heil houdt het al even vol.
Plaats reactie