Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Yup, een bekende is deze:

"Het blijkt namelijk dat een infinitesimale wijziging in de beginwaarden van zo'n systeem binnen een eindige tijd tot macroscopische veranderingen voert of voeren kan."

Oftewel een vlinder in Australië kan een treinramp in Frankrijk veroorzaken. Walter mag dus wel oppassen dat ie zijn elektronen op een rijtje houdt. Één verdwaald elektron kan rookwolken veroorzaken!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Dat werd laatst ook gezegd over die blondie uit het Hagie.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

hannesie schreef: za 27 jul 2024, 15:32
Dat werd laatst ook gezegd over die blondie uit het Hagie.
Venlo!
Of eigenlijk al eerder Maasbree en Sukabumi.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef: vr 26 jul 2024, 16:37
Duhhh, Ja theoretisch klopt dat. Maar verzilverd koper klinkt duidelijk anders en vertind ook. De hoeveelheid waargenomen hoog hangt toch samen met de geleidbaarheid van het spul aan de buitenkant, ook al speelt skineffect nog nauwelijks een rol. Schiet mij maar lek maar dat is wat Walter en ik en vele anderen toch horen.
Je bedoelt waarschijnlijk dat jij het idee en de je persoonlijk ervaring hebt dat het anders klinkt.

Er zijn namelijk vele anderen die deze ervaring namelijk niet delen.
Of geldt enkel de regel dat zodra mensen een bepaalde ervaring denken te horen, dit ook gelijk waar MOET zijn? :think:

Het is mij totaal om het even hoor, waar jij blij van wordt.
Ik word alleen nogal kriebelig wanneer dingen als een absoluut statement worden geformuleerd, maar eigenlijk gewoon persoonlijke beleving zijn.
Laatst gewijzigd door OWC op di 30 jul 2024, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Dat zegt ie toch ook in de laatste zin?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door OWC »

Shadow schreef: di 30 jul 2024, 21:48
Dat zegt ie toch ook in de laatste zin?
Ik heb net het bericht aangepast ter verduidelijking, maar om het nog wat meer te verduidelijken
Maar verzilverd koper klinkt duidelijk anders en vertind ook. De hoeveelheid waargenomen hoog hangt toch samen met de geleidbaarheid van het spul aan de buitenkant, ook al speelt skineffect nog nauwelijks een rol.
Dat is geformuleerd als een absoluut statement, niet als persoonlijke ervaring.
Het is niet voor elke lezer evident dat zoiets iets persoonlijks is en geen absolute waarheid.

Belangrijk om de citroenen en limoenen van elkaar gescheiden te houden.

Het maakt mij overigens niet uit of je nu liever citroenen, limoenen of een mix hebt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Je hebt wel gelijk Bart. Het is een bewering en stoelt niet op een algemene natuurkundige wetmatigheid. Maar het is in Audioland nu eenmaal niet gebruikelijk dat expliciet te vermelden. Dan stort het hele kaartenhuis in en dat kunnen we niet hebben hoor :sure:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Soms lijkt het me heerlijk nooit verschillen te horen, behalve door andere speakers of akoestiek, dat doet natuurlijk wel wat, maar de rest allemaal niet. Zo simpel, love it.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ja logisch toch Walt, verschillende oren verschillende grijze prut er tussen enz. Dat kan nooit voor iedereen hetzelfde zijn! En wees maar gerust, zelfs je telefoon kan verschillende vingeafdrukken onderscheiden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

In ieder geval dan een goede telefoon die de juiste plaatjes schiet met de juiste belichtingstijd of diafragma. :lol:
Dan zal die "goede" ook wel de vingerafdrukken pakken hoop ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Je hebt een punt Hans! Het is vast iemand anders dan, die die vage plaatjes met Walt zijn telefoon schiet :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Heel intressant filmpje over hoe wij horen:

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pappaleo »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Mamma Appelsap :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Dubieus.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: di 20 aug 2024, 21:52
Heel intressant filmpje over hoe wij horen
Interessant kanaal dat Veritasium. Ook een mooie bijdrage over de uitvinding van de blauwe led.

Maar het is dus wel duidelijk dat we allemaal anders horen en beïnvloed worden terwijl we horen. Het voorbeeld van bear en fear werkte bij mij ook heel erg sterk.

Dus zaak om je bouwsels tip-top af te werken; dan klinken ze ook minstens twee keer beter. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Vandaag kwam een echtpaar de Void woofer ophalen, ook even kort de AT/AMT set laten horen. Met name de resolutie en het enorme detail en informatie in het midhoog maakte indruk. En ondanks dat zij beide van veel en diep laag houden, kreeg het openbaffle laag hun goedkeur, alleen bij Tiesto miste het echte diepte laag, dat hoorden ze goed, onder de 35Hz is het echt wel over. Maar zoals het nu afgesteld staat geven de 10 inchers geen krimp en blijft het strak spelen ook als het vermogen omhoog gaat.

De Altec set op de Chaos 3 buizenversterker en de CD-204 maakte ook grote indruk, en terecht. Technisch misschien niet zo perfect, maar dit klinkt als een beer en trekt je echt in de opname. Als ik dit hoor kriebelt het wel om de Chaos 3 in de grote set te zetten…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leeuwarden »

Als ik dat zo hoor is alle emotie uit je at set getweakt en die emotie hoor/voel je weer in je “mindere” set. Kunstig…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Nou ik weet dat jullie er niet in geloven, maar dat is een cd speler en buizenbak volledig opgebouwd volgens de ‘Van der Heide’ inzichten, en dat meen ik dus wel te kunnen horen. En anders is het gewoon een echte toevalstreffer dat het zo goed klinkt, in mijn oren dan.

Als er nu maar 1 systeem zou mogen blijven zou het best lastig kiezen zijn. Maar de absolute eenvoud van het Van der Heide systeem spreekt me wel aan. Alleen wel buizen, en best dure ook, en zo lang gaan die ook weer niet meer, dat is een nadeel. En streamen met de ipad vanuit de stoel is toch wel praktischer dan steeds opstaan en cd’tjes wisselen.

Maar op zich wel een goede vraag, mis ik iets in het grote systeem, dat het Van der Heide systeem wel levert? Ik kan dat vooralsnog lastig concreet maken, misschien is het de typische buizenklank…

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op vr 23 aug 2024, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Volgens mij is dat wat Jan probeert te zeggen. De AT is meer rationeel analytisch, de Altec met aanhang is intuïtief.
Laatst gewijzigd door richard op vr 23 aug 2024, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De AT /AMT zou ik niet als analytisch omschrijven, maar je krijgt wel alles te horen wat er in de opname zit. De man vandaag gaf ook aan dat hij nog nooit zoveel informatie op zich af had horen komen, maar dat was zeker wel positief bedoelt. De dame had duidelijk de voorkeur voor de buizenset, dat was heel duidelijk. Dus er begon gelijk een discussie dat zij misschien ook eens naar buizen moesten gaan kijken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: vr 23 aug 2024, 20:41
De man vandaag gaf ook aan dat hij nog nooit zoveel informatie op zich af had horen komen, maar dat was zeker wel positief bedoelt.
Maar goed ook. Voor je het weet heb je er last van.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

richard schreef: vr 23 aug 2024, 20:39
Volgens mij is dat wat Jan probeert te zeggen. De AT is meer rationeel analytisch, de Altec met aanhang is intuïtief.
Welnee die Altec is gewoon terug naar moeders schoot :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Dat is toch het summum van de ervaring van geborgenheid? Tenminste voor degenen met een liefhebbende moeder (niet iedereen heeft dat geluk ervaren).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

In overdrachtelijke zin Richard, NIET letterlijk!
Plaats reactie