Ze zijn alle 4 klaar
AL130 / NEO3PDR Monitor
Moderator: Beheerdersteam
Re: AL130 / NEO3PDR Monitor
De response gemeten door Jurgen op de luisterdag in Hengelo afgelopen zaterdag.
Super blij met de resultaten!
Super blij met de resultaten!
Die heeft Doede gemaakt, die krijg ik als het goed is nog, maar hij zei dat het er erg netjes uit zag.
Nadat ik ontdekte dat één van de woofers niet werkte de boel eens open getrokken en tot de ontdekking gekomen dat massief 1mm² koper niet goed werkt als interne bekabeling zonder goede trekontlasting; soldering los
Dus alles vervangen voor soepel verzilverd koper en deze had nog eens een val vanaf de stand gemaakt, alles hing los aan de draadjes, nu alles tyrappen en opnieuw lijm erop;
Dan kunnen we weer genieten!
Dus alles vervangen voor soepel verzilverd koper en deze had nog eens een val vanaf de stand gemaakt, alles hing los aan de draadjes, nu alles tyrappen en opnieuw lijm erop;
Dan kunnen we weer genieten!
Laatst gewijzigd door Shadow op do 25 jul 2024, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank, zijn allebei voorzien van soepel verzilverd koper nu, meten ook weer goed 
Vandaag na de verkoop van de Visaton Vox 200's de monitors weer aangesloten met vernieuwde interne bedrading, maar ik schrik echt even van het verschil! Ik had de Scamo 15's ook gewoon met deze Jantzen verzilverde kabels gemaakt, maar nu ging ik van solid core koper naar verzilverd soepel draad 
Bizar wat een kabel kan doen he! En meet technisch gewoon exact dezelfde frequentie responsie, dat is het aparte…
Solid core koper versus multi stranded zijn online ook weer hele discussies over te vinden. Beste koperdraad wat ik tot nu toe gebruikt heb is die van Sonore, heel veel hele dunne koper draadjes elk voorzien van een laagje glasisolatie. Het geheel omwikkeld met een zijden draad.
Groetjes Walter
Solid core koper versus multi stranded zijn online ook weer hele discussies over te vinden. Beste koperdraad wat ik tot nu toe gebruikt heb is die van Sonore, heel veel hele dunne koper draadjes elk voorzien van een laagje glasisolatie. Het geheel omwikkeld met een zijden draad.
Groetjes Walter
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Het valt helemaal niet te zeggen of dat enkel aan een interne kabel kan worden toegewezen. Bij een goede luidspreker leidt herstel van de oude situatie niet zelden tot verbazing hoe goed het ook weer klonk. Je hebt nu eenmaal geen juist referentiepunt meer in het geheugen, wanneer je een tijdje naar een onvoltallige luidsprekerbezetting en naar andere luidsprekers hebt geluisterd.
Soms moet je gewoon vertrouwen op wat je hoort met je oren Marp, anders kun je de hobby beter stop zetten en gaan vissen ofzo.
ergens klopt dat wel, maar ik had ze recent opgesteld en toen werkte de 2 midlaag units gewoon allebei keurig, dus het is kort geleden pas ontstaan en omdat ik door de medicatie af en toe wat minder hoor was het me niet opgevallen...dus subjectief is het zeker, vooral omdat ik sinds een dag wat minder pijnstilling slik en wat minder watten in m'n hoofd heb, maar het was genoeg om op te merken dat dat niet alleen daardoor kwam!
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Het overkwam me ook zonder medicatie wel eens dat ik een uitgevallen tweeter niet had opgemerkt. Later realiseerde ik me dan wel dat het luistergenot al even iets minder was. Op luisterdagen komt zoiets trouwens ook wel voor.
Ik verwacht dat de tijd vanzelf uitwijst wat de werkelijke winst is.
Ik verwacht dat de tijd vanzelf uitwijst wat de werkelijke winst is.
Je maakt van mijn opmerking iets anders dan het is. Volgens mij suggereer ik nergens dat je je oren niet zou moeten gebruiken.
Die heb je bij het vissen trouwens echt wel nodig
Anders vis je achter het net...
Anders vis je achter het net...
Ik moet nu toch even een anekdote delen. Maandje geleden had ik met een wattenstaafje mijn oor schoongemaakt. Toen ik klaar was zat het watje niet meer aan het staafje en stak er zichtbaar iets wits uit mijn oor. Ik kreeg het zelf niet te pakken, dus ik liep naar beneden en vroeg aan mijn vrouw of zij het er uit kon krijgen, maar ze zag geen watje zitten. Dus ik ben naar mijn werk gegaan, en omdat alles links dof klonk en het ook drukte maakte ik een afspraak bij de dokter om het er uit te laten halen. De assistente drukte me op het hart dat ik het er beslist niet zelf uit moest gaan peuteren en dat ik die middag nog langs kon komen. De hele dag had ik dat drukkende doffe gevoel in mijn oor, dus ik was blij toen ik eindelijk bij de dokter was. Die keek in mijn beide oren en vond... helemaal niets! Beide oren waren brandschoon. En zelfs toen voelde (en hoorde) ik het watje nog steeds zitten. De dagen erna "verdween" het geleidelijk.
Dus kennelijk was gewoon de suggestie dat er iets in moest zitten al genoeg om de hele dag te voelen en te horen dat er iets in mijn oor zat, terwijl het er in werkelijkheid waarschijnlijk al 's ochtends uit zichzelf uit was gevallen zonder dat ik er erg in had. Dus die oren zijn niet altijd te vertrouwen...
Klopt en ik weet dat maar al te goed, ben vaste klant bij de kno arts - en de oncoloog tegenwoordig - en je bolletje kan rare dingen doen...als ik moe ben komt er ruis op nu en dat is het teken om niet kritisch meer naar iets te luisteren - helaas heeft mijn vrouw dit ook door (dat er niet meer kritisch geluisterd wordt)
Een geweldig voorbeeld van een bekend verschijnsel uit de psychologie en filosofie: je gevoel lezen, introspectie, hier van het gevoel dat iets in je oor zit wat voor een dof geluid zorgt, is notoir onbetrouwbaar, hoewel we dagdagelijks op zulke interpretaties sturen en daarmee omgaan. Wittgenstein waarschuwde al dat je pijn niet kunt waarnemen zoals een ding buiten jezelf. Psychologen zoals Roos Vonk in haar 'Je bent wat je doet ' (en niet wat je beweert over jezelf), laten ahv legio tests zien dat in de waarneming en duiding van gevoelens bijv vaak wensdenken zit. Je maakt met je 'babbelbox' in een uitleg van je innerlijke ervaring er een mooi verhaal van, wat je logisch vindt, of waarmee je de opvatting van je omgeving napraat om erbij te kunnen horen. 'Die nieuwe kabel klinkt inderdaad beter', gelukkig maar want ik vond hem eigenlijk te duur. Dat wensdenken in de duiding van je ervaring maakt de subjectieve beoordeling van de geluidskwaliteit zo lastig.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 27 jul 2024, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt mij bekend voor, had dan een poosje geleden ook zo een voorbeeld van dat wensdenken.'
Word niet altijd op prijs gesteld door een aantal mensen.
Zal het maar niet weer als voorbeeld gebruiken.
Word niet altijd op prijs gesteld door een aantal mensen.
Zal het maar niet weer als voorbeeld gebruiken.
Zomaar een foto
(hij draait goed als je hem aan klikt)
Johhny Cash - Live at Folsom Prison (legacy edition!!!) op en genieten maar
Johhny Cash - Live at Folsom Prison (legacy edition!!!) op en genieten maar
- VintageHarry
Om even terug te komen op het psychologisch effect van perceptie .
Zo heb ik ooit eens de hele avond aan de knoppen zitten draaien van een plate amp tot het eindelijk naar mijn zin was .
Bleek de bypass schakelaar aan te staan ,kwam ik de volgende ochtend achter
Knappe speaker geworden overigens
Zo heb ik ooit eens de hele avond aan de knoppen zitten draaien van een plate amp tot het eindelijk naar mijn zin was .
Bleek de bypass schakelaar aan te staan ,kwam ik de volgende ochtend achter
Knappe speaker geworden overigens