Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zilver spul weggehaald, tinned copper in de plaats:
Bijlagen
1AF5F4B7-BB86-48C1-B4F0-19CEF97BCB03.jpeg
17BFD68C-C20E-4534-87F9-B4EAE92AF4FA.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Dit had ik eerder moeten doen, niet dat de silver/foil bypass slecht is, in tegendeel, het geeft de Duelund RS wat meer tophoog wat nodig is samen met de Mundorf AMT en Duelund weerstanden. De tinned copper bypass geeft echter ook voldoende tophoog maar nog wat natuurlijker zo lijkt het. Tony Gee legt het wederom prima uit in zijn capacitor test.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Gek want Jeroen zegt altijd vertind koper te vermijden...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Hoe moeten we de boel dan aan elkaar verbinden? Puntlassen? Zijn kroonsteensteentjes toch zo gek nog niet, die zijn meestal vernikkeld.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Shadow schreef: do 25 jul 2024, 20:11
Gek want Jeroen zegt altijd vertind koper te vermijden...
Nou ik heb daar op zich niet zo'n probleem mee hoor. Als ik dat eens geschreven heb, dan is dat wellicht verwarring geweest van mij met CCA (copper clad aluminium). CCA kabel vind ik echt heel duf klinken.

Op zich is het natuurlijk wel een gedoe typisch vanuit de hoek die graag naar vinyl en slechte oude opnames luistert en dat dan de hemel in prijst.
Tin geleid minder goed dan koper en dat ga je dus gebruiken om de hoogste tonen die zich aan de buitenkant van de geleider bevinden wat minder goed te geleiden.
Waar tin voor wordt gebruikt is om het oxideren van koper te voorkomen en in bijzondere omstandigheden de geleidbaarheid te borgen. Zodra je het koper niet aan lucht blootstelt zie ik het nut niet om de hoogste frequentie te dempen.

Waar ik de laatste jaren in toenemende bij Walter zie, is dat hij de hoge tonen wil verzwakken. Hij kan niet tegen het randje dat in heel veel opnames zit. Hij wil hiermee als het ware de opname corrigeren. Maar dit randje is er juist vaak bewust ingezet om een bepaalde 'sound' te creeren. Live is dit randje er ook altijd met artiesten die als het ware de microfoon in spugen. Op zich is het wel jammer dat er bijna nooit een goede poging wordt gedaan om een stem echt natuurlijk op te nemen. Maar die opnames zijn er wel.

Gisteren bij een klant geweest voor een demo, die Naim voor- en eindversterkers had. Klonk erg vriendelijk. Het spul wordt verguisd op AudioScienceReview, maar ik vond het beeld heel mooi ruimtelijk in de breedte en totaal geen scherpte. Zou wel wat voor jou zijn Walter!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef: do 25 jul 2024, 22:57
Maar dit randje is er juist vaak bewust ingezet om een bepaalde 'sound' te creeren.
Dat zal best, maar als iemand het simpelweg niet mooi vindt klinken

Of zijn ineens al onze oren allemaal hetzelfde?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Huh?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

OWC schreef: do 25 jul 2024, 23:07
jeroen_d schreef: do 25 jul 2024, 22:57
Maar dit randje is er juist vaak bewust ingezet om een bepaalde 'sound' te creeren.
Dat zal best, maar als iemand het simpelweg niet mooi vindt klinken
Dat zeg ik.
Of zijn ineens al onze oren allemaal hetzelfde?
Nee dus.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik hou inderdaad niet van scherpte in het geluid, en ook niet van opdringerige s-klanken. Het zou kunnen zijn dat de koper hier een voordeel heeft tov zilver, maar wat ik met name met koper draden nu ook hoor is een mooiere projectie van het geluid naar voren. Ik had al veel diepte, dat is relatief makkelijk te bereiken met deze speakers door ze ver van de achterwand te zetten. Het beeld kwam echter nooit echt voor de speakers, alleen ertussen en tot ver erachter. Nu heb ik het voor elkaar dat het geluid ook tastbaar dichtbij en naast je komt. Ik zat gisteren weer te luisteren en mijn conclusie was dat het eigenlijk goed is zo, ik ben tevreden. Maar toch, je ziet er zijn steeds stapjes mogelijk, dat verwacht / hoop ik met de DSD dac straks ook weer te bereiken.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door John P »

Walt schreef: vr 26 jul 2024, 6:16
mijn conclusie was dat het eigenlijk goed is zo, ik ben tevreden.
Wat nu? Val je in een zwart gat? Nee, het kan altijd nog een stukje beter of anders.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: do 25 jul 2024, 22:57
Tin geleid minder goed dan koper en dat ga je dus gebruiken om de hoogste tonen die zich aan de buitenkant van de geleider bevinden wat minder goed te geleiden.
Duhhhhh... :think: volgens mij bevinden zich hoge tonen in het audiogebied vrijwel geheel over de hele dwarsdoorsnede van de draad. En dan nog is dat tinlaagje aan de buitenkant van vertind koperdraad zo minuscuul dun dat de skineffect daarbij geheel te verwaarlozen is.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Duhhh, Ja theoretisch klopt dat. Maar verzilverd koper klinkt duidelijk anders en vertind ook. De hoeveelheid waargenomen hoog hangt toch samen met de geleidbaarheid van het spul aan de buitenkant, ook al speelt skineffect nog nauwelijks een rol. Schiet mij maar lek maar dat is wat Walter en ik en vele anderen toch horen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zou het ook niet komen door die kleine diode effecten waar Cock het over heeft, het thermokoppel verhaal.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Heb je ook als het regent of alleen bij mooi weer? Als het theoretisch klopt maar praktisch niet klopt, klopt 1 van de 2 niet. Lijkt mij gewoon meta-audio en als dat voor jou werkt, prima toch?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Inmiddels is de Chaos 9 speelklaar, ik heb dus de Chaos 3. Foto’s geleend van audiofreaks forum, dit is bij TvW thuis.

Kurk, koper, katoen, tijgerweerstanden te over, mooi ding dus!
Bijlagen
13538F3D-EAAC-4D5A-85D9-79AFD418368A.jpeg
2EFC3B53-8EAE-4638-96B0-A29799FB99E6.jpeg
1014C472-3DA1-45BB-9226-3B79A6AC8FDE.jpeg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Dit is wel Chaos XL.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik vind die foto wel mooi met de trafo kap eraf, geeft mij een goed idee wat er bij mij onder die kappen zit. Schijnen dure trafo’s te zijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zit nu Malia ‘black orchid’ te luisteren op de AT/AMT set, nu met de Duelund tinned copper bypass over de Duelund RS klinkt het nog vanzelfsprekender.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Die kappen zijn niet alleen van hout als het goed is, zijn ook afscherming richting de buizen denk ik!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zou kunnen ja, de mijne zitten goed vast zo te voelen, dus laat ze maar op hun plek zitten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik heb het nagevraagd, geen afscherming, volledig Wenge.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Bijzonder
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De Chaos versterkers zijn sowieso bijzonder, de schakeling schijnt wel vrij klassiek push pull te zijn maar er zit heel veel ‘Van der Heide’ filosofie in.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pappaleo »

En dan heet ie Chaos :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Zit toch wel een theorie achter.
Plaats reactie